Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Totale Zonsverduistering in Wyoming, USA.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Totale Zonsverduistering in Wyoming, USA.


    Deze twee opnames hieronder werden vorige week op maandag 21 augustus gemaakt tijdens de totaliteitsfase van de totale zonsverduistering in de Verenigde Staten van Amerika.

    De locatie betreft een stopplaats langs de snelweg I-25 te Orin, Wyoming, USA.

    Omdat de zon op dit moment (11u 45 lokale tijd) toch wel redelijk hoog stond ben ik overgeschakeld op de Tokina groothoeklens 11 - 16mm. Ik was genoodzaakt om voor portret te kiezen om de verduisterde zon, de gloed boven de horizon én de grond op de foto hebben.

    Het is wat het is.
    Fotografie was voor mij op dat moment ook maar een tweederangsbezigheid.
    Dat hoort men waarschijnlijk niet graag op een fotografieforum, maar aangezien het mijn eerste wolkenloze totale eclips was heb ik er vooral naar gekeken (met het blote oog en door de verrekijker).
    Tijd is overigens erg kostbaar tijdens de totale fase. Ik bevond mij op de zogenaamde ‘center line’, de plaats waar de eclips het langst duurt in die regio en dit bedroeg 2 minuten 25 seconden.

    Ook is het zo dat elke eclipsfoto altijd slechts een afspiegeling zal zijn van hetgeen zich in werkelijk afspeelt. Hetgeen je op dat moment ervaart kan je onmogelijk fotografisch vastleggen.

    De eerste foto werd 6 seconden belicht bij f/14 met ISO 100.
    De tweede foto werd 20 seconden belicht bij f/14 met ISO 100.





    Totale zonsverduistering Wyoming, USA.





    Grotere versie Foto 1






    Grotere versie Foto 2




    Allen bij voorbaat hartelijk bedankt voor het bekijken en de eventuele reacties welke zeer geapprecieerd worden.

    Met vriendelijke groeten,

    Smets84.

  • #2
    Re: Totale Zonsverduistering in Wyoming, USA.

    Veel volk dat staat te kijken precies
    Moet wel zeggen dat de zonsverduistering er niet echt goed uitkomt, daarentegen zijn de kleuren aan de horizon dan wel weer heel mooi
    Dit is zoiets als sterren of de maan fotograferen, het lijkt simpel maar dat is het zeker niet
    Maar op de eerste plaats moet je genieten van zo'n moment, ik heb het zelf ook al eens mogen aanschouwen zo een totale zonsverduistering en het doet toch wat met een mens

    grts
    Sieg
    Last edited by Sieg; 1 september 2017, 00:14.
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Totale Zonsverduistering in Wyoming, USA.

      Ik vind vooral die omhoog starende mensen met hun tablets en mobieltjes erg leuk.
      Dat vertelt hoe speciaal het moment is, ook al kan je het op foto niet helemaal laten overkomen.
      Toch bedankt om het op dit forum te delen

      Comment


      • #4
        Re: Totale Zonsverduistering in Wyoming, USA.

        hoho, dat brengt herinneringen terug...

        van de totale zonsverduistering die ik op de baan tussen amiens en arras gezien heb. Mijn vrouw woonde op dat moment in Caen samen met de kindjes (voor haar werk), ikke in den belle gieke (voor mijn werk). We hebben de eclips toen gezien op een dertigtal kilometer van elkaar, zij met de kindjes, ikke samen met "de pepe en de meme". En er na nog lekker gezellig met de ganse familie iets gaan eten.

        Absoluut het spectaculairste dat ik ooit meemaakte, ook al door de enorme spanning van zal het wolkendek open trekken of niet ? (en dat deed het dus wonderbaarlijk).

        Je geeft die sfeer "van toen" hier dus wel degelijk heel goed weer. Mooi !
        mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

        Comment


        • #5
          Re: Totale Zonsverduistering in Wyoming, USA.

          Bedankt voor de reacties !

          @Sieg: inderdaad de verduisterde zon had beter gekund. Maar om hiervoor te oefenen moet je een totale zonsverduistering opzoeken... dus het is deels lezen van ervaringsdeskundigen en deels een stuk improvisatie. En dat samen met het feit dat het mijn eerste wolkenloze eclips was die ik in de eerste plaats gewoon wou bekijken verklaart waarom de verduistering zelf er beter had kunnen uitkomen.
          In elk geval van harte bedankt voor de eerlijke reactie! Ook bedankt kohraya voor je reacties .


          Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
          hoho, dat brengt herinneringen terug...

          van de totale zonsverduistering die ik op de baan tussen amiens en arras gezien heb. Mijn vrouw woonde op dat moment in Caen samen met de kindjes (voor haar werk), ikke in den belle gieke (voor mijn werk). We hebben de eclips toen gezien op een dertigtal kilometer van elkaar, zij met de kindjes, ikke samen met "de pepe en de meme". En er na nog lekker gezellig met de ganse familie iets gaan eten.

          Absoluut het spectaculairste dat ik ooit meemaakte, ook al door de enorme spanning van zal het wolkendek open trekken of niet ? (en dat deed het dus wonderbaarlijk).

          Je geeft die sfeer "van toen" hier dus wel degelijk heel goed weer. Mooi !

          Iegienie,
          Bij ons trok het wolkendek eerder dicht dan open bij die totale eclips van 1999...
          Ik had toen nog geen rijbewijs (14 jaar oud toen) en ik ben met enkele tantes en een nonkel naar noord-Frankrijk gereden, geparkeerd op een veldweg op de 'Center Line', waar de eclips voor de regio het langst duurt. We hadden ook in het zuiden van België kunnen blijven waar de totaliteit ca. 1,5min duurde. Maar gezien het bewolkte weer kozen we voor de center line; hoe langer de totaliteit duurt, hoe groter de kans om toch een glimp te kunnen opvangen. Die glimp is er niet gekomen. Diamantring, corona, Baily's Beads,... allemaal achter de wolken.
          Is dat dan een mislukking? Nee, het was ondanks de bewolking het meest merkwaardigste dat ik ooit meegemaakt had.

          Nu in de United States had ik in Wyoming een volledige blauwe hemel, geen wolken te bespeuren.
          Ik heb alles in volle glorie zien gebeuren en beleefd.
          De laatste momenten voor de totaliteit vergeet je nooit meer: de zon als lichtbron 'veranderd snel van vorm' en van intensiteit: de omgeving wordt grijs, spookachtig, luguber, alien en buitenaards. Plots zie je de duisternis in de verte op je afkomen en dan gaat het snel. Net als in de bioscoop gaat de dimmer werken.
          De ene moment sta ja in 'daglicht' en tien seconden later baadt de hele omgeving in een soort van vergevorderde diepe schemering.
          Op diezelfde moment wordt de lucht boven u zo donker dat je de corona van de zon begint te zien, m.a.w. het silhouet van de maan wordt zichtbaar.
          De laatste flits zonlicht zie je dan snel door de maan verduisterd worden. "Wat kan wiskunde toch mooi zijn", dacht ik toen. En geloof mij, wiskunde en schoonheid zijn zaken die ik meestal niet direct met elkaar associeer .

          Het is zoals je zegt veruit het spectaculairste natuurverschijnsel.

          En... ik wil er zelfs nog meer van zien... zeker weten, voor herhaling vatbaar!

          Mvg.,

          Smets84.
          Last edited by Smets84; 4 september 2017, 21:26. Reden: typo

          Comment


          • #6
            Re: Totale Zonsverduistering in Wyoming, USA.

            Als schoonheid puurheid is, dan is er niets mooier dan wiskunde. Of toch, als je de natuur de wiskundige regels ziet volgen. ZO heeft Berenice Abbott indertijd een machtig fotoboek uitgebracht waar ze met de techniek van de jaren 40 à 50 (als ik me goed herinner) allerlei fysica experimenten fotografeert. Je ziet er de wiskunde zo in opduiken. fantastisch was dat.

            Ik ben van opleiding sterrenkundige, en geniet dan ook enorm van je levendige beschrijving, iets dat ik eigenlijk wel degelijk terug vind in je foto's, want je hebt het echt gefotografeerd zoals ik het me ook herinner op die baan. (wij hebben toen wel wat geluk gehad hoor).

            Iets anders wat ik me herinner is de stilte die over de natuur viel op dat moment, op een stel ezels (echte, geen ...) die in de verte aan het balken waren.
            mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

            Comment


            • #7
              Re: Totale Zonsverduistering in Wyoming, USA.

              Zelf nog niet meegemaakt - of toch niet op deze manier.
              Dank om te delen
              Peter
              mijn website : klik

              Comment


              • #8
                Re: Totale Zonsverduistering in Wyoming, USA.

                Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
                ... ZO heeft Berenice Abbott indertijd een machtig fotoboek uitgebracht waar ze met de techniek van de jaren 40 à 50 (als ik me goed herinner) allerlei fysica experimenten fotografeert. Je ziet er de wiskunde zo in opduiken. fantastisch was dat.

                ...

                Iets anders wat ik me herinner is de stilte die over de natuur viel op dat moment, op een stel ezels (echte, geen ...) die in de verte aan het balken waren.
                Inderdaad, bij zo'n eclips komt de schoonheid van de wiskunde naar voren, daar de natuur de wiskundige regels volgt. Dat soort van gedachten kwamen bij mij op uit het niets.

                Bedankt voor de tip ivm Berence Abbott; dat ga ik komende dagen opzoeken.

                Over de stilte: Ik heb ze nu ook opgemerkt. Ik was op een stopplaats langs de autosnelweg ten midden van andere toeschouwers. Die waren voornamelijk sprakeloos. Op het moment van de totaliteit moeten veel bestuurders op de snelweg hun auto aan de kant gezet hebben, want er was aanmerkelijk minder tot geen verkeer meer. M.a.w. het viel op hoe 'nachtelijk' stil het gedurende die enkele minuten is.

                Mvg.,
                Smets84.

                Comment


                • #9
                  Re: Totale Zonsverduistering in Wyoming, USA.

                  Lijkt me ook geweldig om mee te maken...Je hebt er toch een mooi beeld en herinnering aan over gehouden...Al de mensen aan de kant van de weg laten hier zien dat het om iets bijzonders gaat..
                  Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                  MIJN WEBSITE

                  Comment

                  Working...
                  X