Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1 boompje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] 1 boompje

    Nu we toch aan de zonsondergangen bezig zijn, nog eentje van gisterenavond.

    update met wat meer belichte voorgrond:
    DSC_7052-2 by Raf Strobbe, on Flickr

    DSC_7052 by Raf Strobbe, on Flickr

    Bedankt voor het kijken en alle commentaren welkom,

    Raf.
    Last edited by muesli; 2 september 2017, 01:52.

  • #2
    Re: 1 boompje

    Schoontje Raf en dat boompje staat daar wel heel mooi

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: 1 boompje

      Mooi hoor, met een fraaie sfeer en zon en boom bijna boven elkaar.
      Ik had wel wat meer licht in de voorgrond verwacht.
      Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

      Vriendelijke groeten, Johan

      Comment


      • #4
        Re: 1 boompje

        Mooi van sfeer en licht.
        Qua compo mag hij wel wat krapper voor mij om de aandacht meer op het boompje en de zon te richten (voorgrond weg tot net onder boom zodat je rechts alleen de zee ziet - rechts weg tot halverwege het rotseiland - links een 2cm weg in symmetrie met rotseiland rechts).

        Comment


        • #5
          Re: 1 boompje

          Mooi deze compo !
          En voor mij moet er niets krapper !! Waarom wil men iemands compo altijd anders maken??
          EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
          https://sites.google.com/view/pdh65/

          Comment


          • #6
            Re: 1 boompje

            Oorspronkelijk geplaatst door PDH65 Bekijk bericht
            Mooi deze compo !
            En voor mij moet er niets krapper !! Waarom wil men iemands compo altijd anders maken??
            Ik wil niets "maken" hoor, gewoon mijn visie en imo in lijn met wat Raf zei: " ... alle commentaren welkom" en [oordeel].
            Volgens jou zouden wij ons precies moeten beperken tot: "mooi" en "knap" etc...
            Ik probeer, goed bedoeld, wat meer inhoud te steken in mijn commentaar omdat ikzelf dat ook meer apprecieer dan alleen maar "mooi" etc...

            Comment


            • #7
              Re: 1 boompje

              Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
              Ik wil niets "maken" hoor, gewoon mijn visie en imo in lijn met wat Raf zei: " ... alle commentaren welkom" en [oordeel].
              Volgens jou zouden wij ons precies moeten beperken tot: "mooi" en "knap" etc...
              Ik probeer, goed bedoeld, wat meer inhoud te steken in mijn commentaar omdat ikzelf dat ook meer apprecieer dan alleen maar "mooi" etc...
              Sorry, was niet zo grof bedoelt!
              EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
              https://sites.google.com/view/pdh65/

              Comment


              • #8
                Re: 1 boompje

                Oorspronkelijk geplaatst door PDH65 Bekijk bericht
                Sorry, was niet zo grof bedoelt!
                Geen probleem hoor.

                Comment


                • #9
                  Re: 1 boompje

                  oej, nu had ik ook wat over de compo willen filosoferen...

                  er is de klassieke regel der derden, dat is een goed regelken, maar eigenlijk is dat een veel te beperkte regel.

                  Een veel algemenere en interessantere regel vind ik : "probeer de opname in evenwicht, ofte in balans te krijgen".

                  Hier zie ik een aantal aandachtspunten in de foto : het boompje, de zon, de weerkaatsing van het licht op het water, het eilandje, de rots in de voorgrond, de mooie kleur van de lucht, die lichtpuntjes rechts.

                  het licht op de rots in de voorgrond zou ik zelfs wat durven uit doen (met als argument dat een foto meestal beter kijkt als je van donker naar licht gaat), die lichtpuntjes rechts wat doven, en (maar dat is misschien onmogelijk), wat meer rechts gaan staan, zodat er wat meer afstand is tussen de zon/licht op het water en het boompje. Ik denk dat de foto op die manier er een beter evenwicht zou ontstaan tussen eilandje, zon, weerkaatsing van het licht en het stukje boom.


                  tis maar een gedacht he...
                  mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: 1 boompje

                    Bedankt reeds voor alle commentaren. Dat vind ik juist interessant aan dit forum, namelijk dat er niet alleen wow en mooi gereageerd wordt maar dat er ook inhoudelijk gereageerd wordt.
                    De voorgrond was origineel zeer donker, bijna zwart omdat er recht tegen de zon gefotografeerd werd. Onze ogen zien dat in werkelijkheid anders maar de lens gaat de belichting regelen op de gefocuste punten en die lagen in de verte onder die heldere zon. Bij de foto die ik hier eerst gepost heb had ik dus ook de voorgrond al wat opgelicht. Ik heb nu een update geplaatst met nog meer verlichte voorgrond.
                    Persoonlijk vind ik de eerste nog steeds beter, waarschijnlijk omdat de aandacht dan niet zozeer door die voorgrond getrokken wordt.
                    Zwart wilde ik hem niet laten maar wel lichtjes bijgelicht om niet alleen de contouren maar toch ook iets van detail te zien zonder echt de aandacht te willen trekken.
                    grts,
                    Raf.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 1 boompje

                      het origineel was voor mij ook prima hoor. Een meer belichte voorgrond kan eigenlijk niet want het zonnetje kan hier in principe niet meer op schijnen. Net voldoende om nog wat schaduwen te onderscheiden is dus eigenlijk voldoende tenzij je voor een silhouet gaat natuurlijk wat hier ook een optie had geweest.
                      Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
                      Groeten
                      Kurt

                      Comment


                      • #12
                        Re: 1 boompje

                        Mooie foto, zelfs zonder de update.
                        Geslaagd!

                        Comment


                        • #13
                          Re: 1 boompje

                          Bedankt voor de update.
                          Het kan inderdaad een keuze zijn om zoveel mogelijk een silhouet bij tegenlicht te hebben.
                          Echter bij deze zonnestand heb je m.i. gewoon licht gehad op de voorgrond. De zon is tenslotte geen spotlight.
                          Ik probeer altijd de lichtsituatie in mij op te nemen, en dat d.m.v. een blend weer terug op de foto te krijgen.
                          Met 1 opname gaat dat inderdaad niet lukken door het gebrekkig dynamisch bereik van onze camera's t.o.v. onze ogen.
                          Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                          Vriendelijke groeten, Johan

                          Comment


                          • #14
                            Re: 1 boompje

                            voor mij toch het originele beeld
                            omdat de roten niet met licht beschenen worden en dus voldoende structuur overhouden in je eerste beeld
                            Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                            Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                            Comment


                            • #15
                              Re: 1 boompje

                              Voor mij ook het origineel, nog genoeg detail in de voorgrond, en zoals al geschreven hoeft doe voorgrond hier neit me de aandacht weg te lopen.
                              Knap beeld in ieder geval, mooi fotogeniek boompje en het tegenlicht heb je hier knap onder controle..
                              Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                              MIJN WEBSITE

                              Comment

                              Working...
                              X