Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

afrekening stroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • afrekening stroom

    door zonnepanelen, gelegd in februari 2016( dus zonder certificaten of ander voordeel): verbruik 0 kWh ( goed resultaat he, meter is goed teruggedraaid.) Blije man hier.

    maar: de zo verkregen winst wordt voor de helft teniet gedaan door: prosumenten,heffingen en vaste vergoedingen ten bedrage van 406 euro. Iets minder blije man hier.

    evolutie van de gemiddelde eenheidsprijs €/kWh: 2015 = 0,195€ 2016 = 0,283€ 2017 = 17,27€ (zonder BTW, prijs is som voor van de energiekost, de distributie­ en transportkost en de heffingen.)


    maar nee hoor, het is niet duurder geworden...........
    Sony RX10 Mark IV
    nog een fijne dag verder!
    Guido

  • #2
    Re: afrekening stroom

    You cannot win !
    You cannot even play even !

    Ik heb een eigen waterwinning en heb de luxe om -als enige- te kunnen zuiveren in een rietkraag-beek. Werkt perfect.
    Waarvoor betaal ik ? Voor waterzuivering, net hetgeen wat er voor mij NIET gedaan wordt.

    Comment


    • #3
      Re: afrekening stroom

      Inderdaad Guido dat heb ik hier al meermaals geschreven, je wordt zwaar gestraft in België door onze regering. als je investeert in zonnepanelen
      Nu allemaal nog een elektrische auto en de rekening is helemaal niet meer te betalen

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: afrekening stroom

        Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
        door zonnepanelen, gelegd in februari 2016( dus zonder certificaten of ander voordeel): verbruik 0 kWh ( goed resultaat he, meter is goed teruggedraaid.) Blije man hier.

        maar: de zo verkregen winst wordt voor de helft teniet gedaan door: prosumenten,heffingen en vaste vergoedingen ten bedrage van 406 euro.
        Bij Ecopower koop je één keer een aandeel van 250 euro, en weg zijn alle vaste vergoedingen.
        Prosumententarief blijf je wel betalen natuurlijk en dit jaar ook nog de Turteltaks (die zou wegvallen voor volgend jaar, maar ze zullen wel iets in de plaats vinden).
        En jij hebt dan nog geluk dat je blijkbaar weinig betaalt voor je prosumententarief.
        Alleen al aan dit tarief betalen wij 512 euro per jaar, en dat wordt nog elk jaar duurder.
        Wij betalen dan ook de duurste prosumententarief van het ganse Vlaamse landsgedeelte.
        Dus conclusie... moet ik nu schrijven dat je al bij al nog goedkoop bediend wordt hé, want onze vaste kosten (prosumententarief + turtel) kosten ons dit jaar 612 euro.

        Comment


        • #5
          Re: afrekening stroom

          Prosumententarief moet je zien als batterijhuur.
          Je slaagt er in om vrijwel geen stroom meer af te nemen, dat betekent dat je virtueel een batterij huurt van 2000kWh die je in de zomer overdag vult, en waaruit je 's avonds en dan in de winter meer en meer stroom put tot de volgende lente/zomer.

          Als je weet dat een performante batterij makkelijk 200€ per kWh kost ( de Tesla home battery kost >500€ per kWh), dan is de waarde van die batterij 400.000€.
          400€ huur/taks is amper 0,1% daar van.

          Comment


          • #6
            Re: afrekening stroom

            Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
            evolutie van de gemiddelde eenheidsprijs €/kWh: 2015 = 0,195€ 2016 = 0,283€ 2017 = 17,27€ (zonder BTW, prijs is som voor van de energiekost, de distributie­ en transportkost en de heffingen.)
            Die prijs voor 2017 ziet er me verdacht laag uit.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: afrekening stroom

              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Prosumententarief moet je zien als batterijhuur.
              Je slaagt er in om vrijwel geen stroom meer af te nemen, dat betekent dat je virtueel een batterij huurt van 2000kWh die je in de zomer overdag vult, en waaruit je 's avonds en dan in de winter meer en meer stroom put tot de volgende lente/zomer.

              Als je weet dat een performante batterij makkelijk 200€ per kWh kost ( de Tesla home battery kost >500€ per kWh), dan is de waarde van die batterij 400.000€.
              400€ huur/taks is amper 0,1% daar van.
              Tegen deze uitleg is niets in te brengen.

              Comment


              • #8
                Re: afrekening stroom

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Prosumententarief moet je zien als batterijhuur.
                Je slaagt er in om vrijwel geen stroom meer af te nemen, dat betekent dat je virtueel een batterij huurt van 2000kWh die je in de zomer overdag vult, en waaruit je 's avonds en dan in de winter meer en meer stroom put tot de volgende lente/zomer.

                Als je weet dat een performante batterij makkelijk 200€ per kWh kost ( de Tesla home battery kost >500€ per kWh), dan is de waarde van die batterij 400.000€.
                400€ huur/taks is amper 0,1% daar van.
                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Tegen deze uitleg is niets in te brengen.
                Dat weet ik nog zo niet.
                De ene zijn batterij wordt alleszins veel duurder verhuurd dan de andere wanneer ik de bedragen bekijk die driemaandelijks verschuldigd zijn :



                Er is "slechts" 42,5 % verschil tussen de duurste batterij en de goedkoopste... maar hier betalen wij de duurste, dus onze stroom zal dan wel veel beter zijn zeker .

                En waarom rekenen ze het prosumententarief volgens de maximale opbrengst van iemands panelen ???
                Niemands panelen brengen het maximum op, het kan veel verschillen naargelang de kwaliteit van de panelen, de ligging... enz, en het maximum haal je nooit over een lange periode, en ik spreek dan zeker niet over één jaar, want dan haal je het door de wintermaanden helemaal niet.

                Maar ja, het is zoveel gemakkelijker om iedereen het maximum aan te rekenen, dan rijven ze meteen ook het maximum binnen.

                Er valt hier dus niks tegen in te brengen.....???? Nou nou .

                Maar ik ga het er maar bij laten want zij die geen panelen hebben, hebben toch altijd gelijk .
                Last edited by Guest17; 29 augustus 2017, 19:26.

                Comment


                • #9
                  afrekening stroom

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  De ene zijn batterij wordt alleszins veel duurder verhuurd dan de andere wanneer ik de bedragen bekijk die driemaandelijks verschuldigd zijn :

                  Dat zijn wel jaarprijzen per KVA dat uw omvormer aankan.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: afrekening stroom

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Dat zijn wel jaarprijzen per KVA dat uw omvormer aankan.
                    = hetgeen ik om de drie maanden moet betalen voor mijn 4 KVA

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht

                      = hetgeen ik om de drie maanden moet betalen voor mijn 4 KVA
                      Mijn panelen kunnen in principe 5886 KwH opbrengen, maar mijn omvormer is toch maar 5 KVA....
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: afrekening stroom

                        Ik heb wel panelen, en ik betaal dat ook.
                        Maar ik ga niet overal schrijven dat dit onzin is.
                        Feit is dat je als zonnepaneeleigenaar meer en ander gebruik van het net neemt dan anderen, en daar mag voor betaald worden.

                        Je betaalt naast de prijs voor een kWh ook een prijs voor het hebben van een aansluiting.
                        Als je een telefoonaansluiting neemt, en maar één gesprek van 1 minuut per maand doet, dan kost bij jou een gesprek 20€ per minuut?
                        En je buur heeft een 24h optie van 5€ per maand en hangt alle dagen 100 minuten aan de lijn, die betaalt dan nog niet 1ct per minuut?

                        Comment


                        • #13
                          Re: afrekening stroom

                          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          Mijn panelen kunnen in principe 5886 KwH opbrengen, maar mijn omvormer is toch maar 5 KVA....
                          Dat is in principe altijd zo ... omdat panelen niet altijd de maximum opbrengen of zelfs niet voldoende om de omvormer te starten dan worden er meer gelegd om dat op te vangen.

                          Hier ook 7,2 KWp maar een omvormer van 6 KVA.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: afrekening stroom

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Ik heb wel panelen, en ik betaal dat ook.
                            Maar ik ga niet overal schrijven dat dit onzin is.
                            Feit is dat je als zonnepaneeleigenaar meer en ander gebruik van het net neemt dan anderen, en daar mag voor betaald worden.

                            Je betaalt naast de prijs voor een kWh ook een prijs voor het hebben van een aansluiting.
                            Als je een telefoonaansluiting neemt, en maar één gesprek van 1 minuut per maand doet, dan kost bij jou een gesprek 20€ per minuut?
                            En je buur heeft een 24h optie van 5€ per maand en hangt alle dagen 100 minuten aan de lijn, die betaalt dan nog niet 1ct per minuut?
                            Niet volledig correct.
                            Als ik 4 KWh aan het verbruiken ben en ik heb geen panelen, dan belast ik het net redelijk.
                            Als ik daarentegen op dat moment ook 4KWh aan het opbrengen ben, dan belast ik het net niet ... maar moet ik toch betalen voor het maximum dat de omvormer aankan.
                            Bijna niemand belast het net nog evenveel met panelen want van de opbrengst heeft men meteen ook eigen verbruik.
                            En stuurt men wat overschot het net op, dan heeft men op dat moment geen afname.
                            In de nacht neemt men stroom af zoals een ander zonder panelen ... men belast het net ook dan niet meer dan nodig.
                            En op momenten dat men stroom op het net zet, dat gaat meteen naar de dichts bijzijnde verbruiker (buur) waardoor het net van aan de centrale minder belast wordt.
                            En hoe meer mensen stroom op het net zetten, hoe minder centrales belast worden, hoe minder stroom ze moeten invoeren en ... hoe goedkoper de aansluiting voor bezitters eigenlijk zou moeten zijn.
                            Maar we kunnen er niet tussenuit, het is een extra bron van inkomsten dat ze gevonden hebben en tot het uiterste uitbuiten.
                            Stel dat we allen een Tesla batterij zouden hebben, dan vinden ze zeker een uitleg dat de kabels niet zoveel belasten als uw buur niet goed voor hun is. [emoji1]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: afrekening stroom

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Stel dat we allen een Tesla batterij zouden hebben, dan vinden ze zeker een uitleg dat de kabels niet zoveel belasten als uw buur niet goed voor hun is. [emoji1]
                              Als we allemaal zelf onze energie opwekken, opslaan in batterijen en onze aansluiting opzeggen dan nog zal je betalen. Een taks op de panelen en batterijen bv.
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment

                              Working...
                              X