Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concertfotografie en spots

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Concertfotografie en spots

    Zaterdag kreeg ik de kans om op Hestival in Heist-op-den-berg vanuit de frontstage te mogen fotograferen oa tijdens het optreden van Jali Madi.

    Nu heb ik een aantal foto's met zware kleurvlekken van de spots zoals hier bij Bart Peeters. Weet iemand hoe ik dit in de toekomst kan vermijden of verminderen? Is dit een kwestie van overbelichting zoals met "normaal" licht, of is er toch iets speciaal aan led-spots?

    Deze foto is enkel verkleind vanaf raw origineel, zonder enige verdere bewerking. De instellingen: D7100, 1/250, f4.5, iso 560

    Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
    Mijn fotosite: www.verschaeren.org
    Mijn website: www.computerhersteller.be

  • #2
    Re: Concertfotografie en spots

    Je bedoelt die kleine overbelichte plekjes op de leds?
    Dat zal je altijd hebben bij sterke lichtbronnen in tegenlicht situaties.

    Comment


    • #3
      Re: Concertfotografie en spots

      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
      Je bedoelt die kleine overbelichte plekjes op de leds?
      Dat zal je altijd hebben bij sterke lichtbronnen in tegenlicht situaties.
      Volgens mij bedoelt hij de fel overbelichte scherp afgelijnde lichtvlekken op het gezicht, wang, haar en hand Bert ;-)

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Concertfotografie en spots

        Ik bedoel inderdaad de vlekken in het gezicht. Ik heb 806 foto's te beoordelen en toen ik het bericht schreef kon ik niet helder meer denken en kijken...

        Deze foto had ik het snelste bij de hand om als voorbeeld te dienen. Vooral later bij The Sore Losers was het verschrikkelijk, heel veel fel rood licht. Dit was de eerste keer dat ik zo uitgebreid heb kunnen oefenen en experimenteren met zo'n uiteenlopende optredens en lichtomstandigheden.

        In Lightroom was het op het histogram niet goed te zien, maar in ViewNX2 wel: in het rode kanaal (en in dit voorbeeld ook in het blauwe) zit een geweldige piek aan de rechter kant, het rode kanaal is dus danig overbelicht... Les geleerd: controleer ook het histogram per kleurkanaal tijdens de shoot...

        Bij 4 van de 5 optredens is het maar een paar keer mis gegaan, maar vooral voor The Sore Losers ga ik er veel in zwart/wit omzetten denk ik, daar had de lichttechnicus echt wel een voorliefde voor rood...
        Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
        Mijn fotosite: www.verschaeren.org
        Mijn website: www.computerhersteller.be

        Comment


        • #5
          Re: Concertfotografie en spots

          Als je bovenstaande foto had gefotografeerd op basis van de RGB histogrammen dan had je zodanig moeten onderbelichten dat het gezicht alle detail zou verliezen - daar ben je ook niks mee lijkt me
          Want de belichting zit nu - uitgezonderd op die bepaalde zone - wel goed.
          Door te belichten maak je een keuze - en die keuze is om een goede belichting te hebben op het gezicht - en dat lijkt me ok
          Er is weinig aan te doen denk ik - het is eigen aan - en de uitdaging van concertfotografie.
          Die harde leds vallen een beetje buiten het bereik van onze sensors.
          Gewoon ervoor zorgen dat je voldoende beeldmateriaal hebt - zodat je nadien kan selecteren.
          Er zijn ook momenten dat de lampen niet zo hard schijnen.

          Zwart/wit is een mogelijke uitweg - maar die is helemaal niet zeker - want deftig zwart/wit is een kunst op zich - en je hebt daarvoor eigenlijk ook een goed belichte kleurenfoto nodig.

          Groeten,
          Peter
          Last edited by blauwzwart; 29 augustus 2017, 17:10.
          mijn website : klik

          Comment


          • #6
            Re: Concertfotografie en spots

            Ik heb hier op het forum nog een opmerking gevonden dat die rode led-spots soms een ramp zijn
            Gelukkig zitten er tussen de 806 foto's die ik die dag gemaakt heb nog genoeg goede

            Bedankt voor de opmerkingen!
            Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
            Mijn fotosite: www.verschaeren.org
            Mijn website: www.computerhersteller.be

            Comment


            • #7
              Re: Concertfotografie en spots

              Dit is een probleem waar we allemaal mee kampen,

              Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk

              Comment


              • #8
                Re: Concertfotografie en spots

                Dit is een probleem waar we allemaal mee kampen, led licht vooral rood en blauw LEDlicht is één kleurig licht waardoor er geen wit licht bij zit dit geeft dus uitbranding in die kleur en detail en contrast verlies. En er is weinig aan te doen. Je ziet dit fenomeen ook op TV.
                In dit geval zou ik de rest wat lichter maken en er wat meer pit in steken. in de kleuren mix het magenta en paars wat temperen (luminantie en verzadiging). En het is eigen aan het soort fotografie. Bij jet omzetten naar Zwart wit kan je ook je kleur luminatie gaan veranderen en dan kan je de vlek ook grotendeels weg krijgen

                Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk

                Comment

                Working...
                X