Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische auto in Noorwegen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Elektrische auto in Noorwegen ?

    Het nieuws gevolgd op TV ?
    Groot succes voor EL-auto's in Oslo, veel voordelen waaronder gratis parkeren enz....
    Het succes is zo groot dat ze beginnen aan de voordelen te knabbelen.

    Ik hoorde zonet ook zeggen dat ze om de 50 km laadpalen willen .....

    Ik wens ze veel succes maar ik wil wel eens horen hoe ze die torenhoge inkomsten van de verbrandingsmotoren gaan vervangen....

  • #2
    Re: Elektrische auto in Noorwegen ?

    Ik heb het ook gezien, een heel groot percentage van de nieuwe auto's is daar elektrisch.
    Maar dat komt waarschijnlijk omdat ze daar altijd al heel hoge taksen hebben aangerekend bij de aankoop van een nieuwe auto, en die valt nu (tijdelijk?) weg voor nieuwe elektrische auto's.
    Noorwegen heeft ook niet echt een probleem om voldoende stroom op te wekken zonder dat ze daarvoor fossiele brandstoffen moeten opstoken.
    Hier willen ze alle kerncentrales sluiten terwijl ze véél meer stroom moeten opwekken als iedereen elektrisch zou rijden, ik ben benieuwd welke plannen ze daarvoor eigenlijk hebben gemaakt, volgens mij hebben ze daar zelfs nog niet over nagedacht, dat wordt wel iets voor de volgende regeringen...

    Als 50% van de nieuwe auto's elektrisch is, dan is het percentage elektrische wagens dat er nu rondrijdt toch nog heel beperkt, want omdat de taksen op nieuwe auto's (met verbrandingsmotor) daar zo extreem hoog zijn blijven ze wel veel langer met dezelfde auto rondrijden dan hier.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Elektrische auto in Noorwegen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Ik heb het ook gezien, een heel groot percentage van de nieuwe auto's is daar elektrisch.
      Maar dat komt waarschijnlijk omdat ze daar altijd al heel hoge taksen hebben aangerekend bij de aankoop van een nieuwe auto, en die valt nu (tijdelijk?) weg voor nieuwe elektrische auto's.
      Noorwegen heeft ook niet echt een probleem om voldoende stroom op te wekken zonder dat ze daarvoor fossiele brandstoffen moeten opstoken.
      Hier willen ze alle kerncentrales sluiten terwijl ze véél meer stroom moeten opwekken als iedereen elektrisch zou rijden, ik ben benieuwd welke plannen ze daarvoor eigenlijk hebben gemaakt, volgens mij hebben ze daar zelfs nog niet over nagedacht, dat wordt wel iets voor de volgende regeringen...

      Als 50% van de nieuwe auto's elektrisch is, dan is het percentage elektrische wagens dat er nu rondrijdt toch nog heel beperkt, want omdat de taksen op nieuwe auto's (met verbrandingsmotor) daar zo extreem hoog zijn blijven ze wel veel langer met dezelfde auto rondrijden dan hier.
      De nagel helemaal op de kop Bart.
      Noorwegen haalt enorm veel uit waterkracht maar het zou ze eerste keer niet zijn dat ze na een neerslagarme winter elektriciteit moeten kopen bij de Zweden die het halen uit ... kerncentrales. Noorwegen is een van de weinige landen in Europa die geen kernenergie heeft en om niet te vergeten : in vergelijking met het aantal inwoners hebben ze een enorm groot en bergachtig land EN : olie, dus geld.
      Maakt niet uit dat de mentaliteit in Noorwegen toch héél speciaal is : een olieexporterend land waar de prijzen aan de pomp de hoogste zijn van heel Europa, laat ons ook niet vergeten dat de Noren op een goede 50 jaar tijd (dank zij de komst van de offshore-boringen) van keuterboertjes veranderd zijn in oliemiljonairs. Maar blijkbaar ziet dat boerenverstand er nog altijd in.

      Comment


      • #4
        Re: Elektrische auto in Noorwegen ?

        Het is toch wat hypocriet van de Noren. Ze kunnen alleen maar zo groen en milieubewust zijn omdat ze de vervuiling door hun olie door anderen laten doen. Dit neemt niet weg dat het een mooi initiatief is en ik hoop dat ze ook in het hoge noorden er kunnen voor zorgen dat er voldoende "getankt" kan worden met de "elbil". Het zal mij alvast benieuwen of de rental co's hun aanbod gaan uitbreiden tegen dat we een volgende keer naar de Aurora Borealis gaan kijken
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment

        Working...
        X