Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Als de gegevens zijn :' Het lithium/polymeer accupakket heeft een capaciteit van 8,9 kWh. Opladen via een regulier stopcontact neemt 135 minuten in beslag'. Wat een kost (+/-) heeft dit nu in Belgie zonder zonnepanelen etc...gewoon aan dagtarief om deze accu's te laden ?

  • #2
    Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Kan je niet zeggen als je niet de laadefficiëntie van die accu's kent. Je kent de kost per kWh van de stroom die uit je stopcontact komt. Je weet hoeveel er in de batterij gaat. Enige wat je niet weet is hoeveel extra je nodig hebt om die batterij te laden.

    Een batterij zet niet 100% van de stroom die je erin steekt om in nuttige lading (die je later er weer uit kan halen). Een deel zal in de lader verloren gaan, een deel in de leidingen, de lader en elektronica verbruikt ook wat en een deel zal gewoon je batterij opwarmen. Dat zal je laadefficiëntie bepalen.

    Als dat bvb 80% is, dan zal je 8.9 / 0.8 kWh nodig hebben om die batterij van 0 tot 100 op te laden. Dus als je dan weet hoeveel 1 kWh kost bij jouw elektriciteitsleverancier dan is het relatief simpel om te berekenen.

    Comment


    • #3
      Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Die 8,9 KWh zal wel een serieuze misse zijn. Een kleine auto is minstens 50KWh. Een grotere wagen al snel 100 of meer.
      En die 135 minuten moet je ook al niet veel van geloven. Reken eerder op 13,5 uur aan oplaadtijd in een normaal stopcontact. 135 minuten zal je wel halen op een snellaadpunt waar de spanning en stroom veel hoger zijn.

      Uit een normaal stopcontact mag je maximaal 16 Ampere onttrekken wat neer komt op een kleine 4KWh. Slordig rekenen aan 20 cent per KWh is dus 80 cent per uur laden. Reken op 13,5 uur laden kost je dat 11 euro om uw "bak vol te doen".

      Nog steeds goedkoop maar ik voorspel je dat de regering niet lang zal wachten om een km-heffing in te voeren eens de elektrische wagen aan succes zal winnen. Je zal dan al snel aan prijzen zitten die duurder zijn dan wat we nu betalen voor benzine of diesel. Want die dure wegen gaan ze niet kunnen leggen als niemand belastingen er op betaalt.

      Comment


      • #4
        Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Over welke auto gaat het Titus?

        Een gewone auto zal met 8 kWh amper 30 km ver geraken.
        En 8 Kwh zal je ongeveer 2€ kosten. Of je zonnepanelen hebt of niet maakt niet uit, je hebt die ook niet gratis gekregen.

        Comment


        • #5
          Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Over welke auto gaat het Titus?

          Een gewone auto zal met 8 kWh amper 30 km ver geraken.
          En 8 Kwh zal je ongeveer 2€ kosten. Of je zonnepanelen hebt of niet maakt niet uit, je hebt die ook niet gratis gekregen.
          Het gaat om de nieuwe Kia Niro die nu op de markt gaat komen:


          ps.Ik doe maar 40 km per dag (heen en terug) enkel gewestwegen (max:70km/hr)...als dat maar 2€ kost om die batterijen iedere nacht te laden, is dat te overwegen ?
          Last edited by Titus5; 21 augustus 2017, 03:24.

          Comment


          • #6
            Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Zeker! Je moet de berekening eens maken. Je zal waarschijnlijk ook weining BIv en rijtaks betalen.
            In de winter zal de actieradius puur op electriciteit wel een stuk minder zijn omdat je ook het interieur wil verwarmen, en op zeer warme dagen eet de airco ook wat stroom natuurlijk.

            Comment


            • #7
              Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              .. en als je minister Bart Tommelein mag geloven op zijn woorden, niks dan voordeel want : "Als er 's avonds rond zeven uur toch te weinig elektriciteit is, kunnen mensen hun huishouden doen draaien op de batterij van hun auto die is aangesloten op hun huisnet"
              ....maar misschien is dat alleen maar onzinnige redenering die nergens op slaat!?

              Comment


              • #8
                Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Gaan we terug alles in het negatieve trekken...

                Er is hier iemand die een duurdere auto wil kopen die in zijn geval makkelijk 80% electrisch gaat rijden, en we gaan weer doemscenario's bovenhalen.

                Auto's hebben een gemiddelde levensduur van 15-20 jaar, dus als mensen nu langzaam beginnen electrsiche auto's te kopen, dan is er tijd zat om de toelevering op te vangen.
                Er worden nog altijd minder dan 10% nieuwe electrische auto's gekocht, dus dat zal allemaal wel meevallen zeker.
                En dat er in de toekomst 2-way chargers komen, waarom niet hé. Maar ik weet niet of de technologie er al is, zal wel komen zeker.


                @Titus: kopen die auto! Voor jouw toepassing is dat perfect.

                Comment


                • #9
                  Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Hier heb je een mooi overzicht:




                  Last edited by Alfa Centauri; 21 augustus 2017, 09:09.
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Gaan we terug alles in het negatieve trekken...

                    Er is hier iemand die een duurdere auto wil kopen die in zijn geval makkelijk 80% electrisch gaat rijden, en we gaan weer doemscenario's bovenhalen.

                    Auto's hebben een gemiddelde levensduur van 15-20 jaar, dus als mensen nu langzaam beginnen electrsiche auto's te kopen, dan is er tijd zat om de toelevering op te vangen.
                    Er worden nog altijd minder dan 10% nieuwe electrische auto's gekocht, dus dat zal allemaal wel meevallen zeker.
                    En dat er in de toekomst 2-way chargers komen, waarom niet hé. Maar ik weet niet of de technologie er al is, zal wel komen zeker.


                    @Titus: kopen die auto! Voor jouw toepassing is dat perfect.
                    Iedereen mag van mij kopen wat hij of zij wil Tommie, maar ik snap nog altijd niet waarom veel mensen nog altijd niet snappen dat VANDAAG DE DAG een electrische auto HEBBEN (ik heb het dan duidelijk niet over de aankoopprijs) een heel dure/vervelende aangelegenheid is. Het laden, de actieradius (bvb tijdens de winter, verlichting en verwarming aan !!), en dan moeten we nog eens gaan berekenen hoeveel keer je de batterijen zal moeten vervangen in die 15-20 jaar waar jij van spreekt.

                    Voor mij blijft het dus VOORLOPIG enkel voor zij die met hun centen geen blijf weten, of voor zij die niet kunnen rekenen .
                    Dat is mijn mening hé, want gelukkig zijn er anderen, anders zouden er geen elektrische wagens verkocht worden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Elektrische wagens, niks op tegen maar dan moet je de totaalrekening maken.
                      Waar halen we de elektriciteit vandaan ? Stel dat je die wegen wil overlaten voor een nieuwe (de batterijen zijn versleten), welke garagist zal interesse hebben ? Hoelang zal het nog duren vooraleer de staat beseft om een heleboel inkomsten uit de taks op klassieke brandstoffen te missen ? Wat kost de recyclage van de batterijpacks ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                        Slordig rekenen aan 20 cent per KWh is dus 80 cent per uur laden.
                        Inclusief transportkosten en taksen zal dat wel wat meer kosten vrees ik.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          Hier heb je een mooi overzicht:


                          Ik ken persoonlijk 3 eigenaars van een auto uit deze lijst. Geen enkele haalt de opgegeven km of het verbruik.
                          Dit zijn geen doemscenario's, maar de harde realiteit.

                          Audi A3
                          Opgegeven bereik : 50 km. In realiteit ooit een maximum behaald van 25 km, maar dan aan een constante snelheid van 45kmh.
                          Opgegeven benzineverbruik : 1,5 liter. Werkelijk verbruik 9 liter.

                          BMW X5
                          Opgegeven bereik : 31 km. Werkelijk maximum ooit 18 km behaald.
                          Opgegeven verbruik : 3,3 liter. Werkelijk verbruik 12 liter

                          Volvo XC90
                          Opgegeven bereik : 40km. Werkelijk bereik 15 km
                          Opgegeven verbruik : 2,1 liter. Werkelijk verbruik 13 liter
                          Deze auto is nu na 11 maanden teruggenomen door de garage wegens 21 pannes (met noodzakelijke takeling) op 11 maanden.
                          Vervangen door een gewone benzineversie.

                          We weten al langer dan vandaag dat verbruikstesten niet door een echte chauffeur worden uitgevoerd.
                          Het wordt gedaan op een rollenbank in een windtunnel, door een robot.
                          Alle naden van de deuren en motorkap worden met tape afgeplakt om een zo laag mogelijke luchtweerstand te bekomen.
                          Het bekomen verbruik geeft dikwijls een verschil van 25 tot 50% tegenover de realiteit.

                          Hoe men dan de testen doet met hybrides, weet ik nog niet. Daar loopt het verschil op tot 500%

                          In het geval van b.v. de Volvo kan het elektrisch bereik van 15km en het daaropvolgend verbruik van 13l/100 gedurende 85km nooit tot het opgegeven verbruik van 2,1 liter/100km resulteren.
                          Eigenlijk maak ik een verkeerde berekening. De 13l/100km is de bekomen waarde nadat er vertrokken is met een geladen batterij. Het werkelijk benzineverbruik is dus nog iets hoger.
                          Gesjoemel en bedriegerij in de hoogste graad.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Iedereen weet nu toch al dat een aantal merken electrische en hybride-wagens in hun aanbod opnemen,om de totaal co2 uitstoot van hun totale gamma laag te houden,en zo wagens nog te produceren die veel uitstoten.(Porsche,Range Rover etc.)
                            In de laatste autogids,test van Volvo,Porsche.Vooropgestelde afstanden nooit gehaald.En in geval van de hybride Porsche,buiten zuiver electrisch,in de andere standen,wordt de CO2 uitstoot gewoon over boord gegooit.Maar men rijdt wel met een HYBRIDE.
                            Anderzijds is de aankoop van deze wagens fiscaal interessant. (NB:voor deze Porsche:basis 190.551 eu.)
                            Maar zoals hierboven reeds gesteld:het voorop gesteld rijbereik wordt nooit gehaald.Radio laten spelen,airco,ruitenwissers,electrische ruiten,achterruit ontdooing,ventilator luchtverversing,knipperlichten,remlichten,kruislic hten,afstandsbediening etc,Handsfree,etc....allemaal uitgeschakeld in de tests.En ja dan de hulpmotor,dikwijls wat klein voor het totaal gewicht,met een verbruik dat wel wat hoger ligt dan verwacht.
                            Electrische wagens ??? Voor korte afstanden te overwegen.Maar om van Oostende naar Brussel te rijden,zul je alleen kunnen genieten van het fiscaal voordeel,maar of je je CO2 uitstoot zult verlagen,wat toch de bedoeling is,???????

                            Ja waarschijnlijk toch wat gesjoemel en bedriegerij.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Klopt voor die 'taxmodellen'.

                              Maar een Tesla Model S haalt wel 300km op een batterij, en er zijn mensen die al 300.000km afgelegd hebben met hun Tesla zonder die te vervangen.
                              Het kan dus wel, maar er is nog wat ontwikkeling nodig.

                              Een collega van mij rijdt met een i3. Die haalt ca 100km actieradius zonder benzine, en met benzine ca 200km (5l tank).

                              Die Tesla Model 3 mogen ze morgen voor mijn deur zetten, daarmee geraak ik overal waar ik moet zijn.

                              Comment

                              Working...
                              X