Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bolivia of Costa Rica

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bolivia of Costa Rica

    Wij zijn aan het twijfelen tussen deze 2 landen. Welk land raden jullie ons aan?

    Onze interesse en wat we graag zouden hebben :

    - watervallen (hoe meer verschillende, hoe beter. Bij costa rica vind ik er het meest )
    - mooie kleurrijke dorpjes
    - vriendelijke bevolking
    - vele dieren spotten
    - veilig natuurlijk

    Of wel ander land uit zuid Amerika raden jullie aan?

    Bedankt voor de hulp.
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

  • #2
    Re: Bolivia of Costa Rica

    Belangrijke vraag : ken je Spaans ? Ik ben op Costa Rica geweest en ik kon daar geen woord wisselen.
    Op een gegeven moment hadden we een verbrande koppeling, leg het maar uit.... Maar mijn schoonzoon is native speaker.

    Comment


    • #3
      Re: Bolivia of Costa Rica

      Nog niet, maar binnenkort leren we spaans om ons te kunnen behelpen

      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      Belangrijke vraag :
      ken je Spaans ? Ik ben op Costa Rica geweest en ik kon daar geen woord wisselen.
      Op een gegeven moment hadden we een verbrande koppeling, leg het maar uit.... Maar mijn schoonzoon is native speaker.
      Canon EOS 550D // 15-85mm IS

      Comment


      • #4
        Re: Bolivia of Costa Rica

        Ik heb al behoorlijk wat gereisd in Zuid-Amerika, helaas nog niet in Costa Rica.
        Bolivië is echt een pareltje. Het is naar mijn gevoel het meest authentieke land van Zuid-Amerika.
        De bevolking leeft er nog vrij traditioneel, het heeft een verscheidenheid aan natuur en heeft op cultureel vlak ook heel wat te beiden.
        Inzake de zaken die je opsomt;
        - watervallen, dat is mij minder opgevallen in Bolivïë, wil je de mooiste watervallen zien dan moet je uberhaupt naar Iguazu (grens Argentinë/Brazilië)
        - kleurrijke dorpjes lijken mij geen probleem op de Altiplano, er geraken is soms een groter probleem.
        - vriendelijke bevolking; geen gebrek aan.
        - dieren; op de Altiplano vindt je behoudens de lamasoorten (Lama, Alpaca, Huanaco, Vicuna) ook allerlei vogelsoorten. Ik denk daarbij aan 3-tal soorten flamingo's, condors, arenden...

        Het landschap is het meest spectaculair in het Zuidwestelijk deel van het land; met name Sud Lipez.
        Vanuit het stoffig plaatsje Uyuni dien je een jeep met chauffeur te huren (zelf rijden is uit den boze!) om de ganse streek gedurende een 4-tal dagen te bezoeken.
        Zonder overdrijven is dit één van de mooiste plaatsen op aarde: na de zoutvlakte kom je in een magisch landschap: vulkanen, betoverende meren (groen, blauw, rood...), woestijnen, geysers, bizarre rotsformaties (Vallee de Dali !) enzovoort. ik heb op al mijn reizen (en dat zijn er heel wat) zelden zo'n verzameling natuurwonderen zo dicht bij elkaar gezien.

        Inzake veiligheid valt reizen in Bolivië goed mee, al blijft men altijd attent in drukke plaatsen voor gauwdieven.
        La Paz en het Amazone gebied lijken mij de minst veilige gebieden, de rest van het land kan als vrij normaal worden beschouwd.
        Verkeersveiligheid is misschien nog het gebrekkigste, wees dus attent op je vervoer.

        Bijkomende troef voor Bolivië; het is een zeer goedkoop land.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Bolivia of Costa Rica

          Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
          Nog niet, maar binnenkort leren we spaans om ons te kunnen behelpen
          Hopelijk is jullie reis dan over een vijftal jaar gepland. Mijn zoon volgt nu reeds twee jaar Spaans (telkens geslaagd met meer dan 90 %) en gaat nu in september zijn derde (van vijf) jaar in.
          Nu kan hij zich al een beetje uit de slag trekken in het Spaans. Denk dus maar niet dat je het zal kunnen na een jaartje.
          Tenzij je 'Spaans op reis' gaat volgen, dan zal je na een paar lessen wellicht wel een biertje kunnen bestellen, maar dat lukt zonder Spaans te spreken ook .

          Comment


          • #6
            Re: Bolivia of Costa Rica

            Wij zijn in 2015 naar Costa Rica geweest en hebben daar voornamelijk de toeristische trekpleisters gedaan. In één woord: een prachtig land (dat zijn 2 woorden :-)

            -- het veiligste land in Zuid- en Centraal Amerika (ze hebben daar zelf geen leger)
            -- Spaans is zeker geen must -- wij spreken geen woord maar konden onze plan trekken met Engels en gebarentaal
            -- vriendelijke bevolking
            -- heel veel dieren te spotten
            -- heel eenvoudig om zelf een auto te huren en te rijden van hotel naar hotel
            -- geen problemen met voeding (water kan je zelf zo van de kraan drinken)

            Naar watervallen zijn we niet echt op zoek gegaan. En kleurrijke dorpjes heb ik ook niet echt tegen gekomen.

            Het grootste nadeel van Costa Rica is dat het heel duur is. Voor alles moet je betalen. Wil je bv. naar een natuurpark gaan -> inkom betalen. Maar aan de inkom staan verschillende gidsen die je willen rondleiden en die de dieren beter spotten. Dus dan neem je maar een gids en ben je zo weer $50 à $80 kwijt voor 2u.

            Als je toekomt in een dorpje zijn alle huizen omgetoverd tot plaatselijke reisbureau's. Wil je La Fortuna bezoeken te voet, met paard, met quad, met jeep, canopy tour, .... Alles kan, maar alles heeft zijn prijs.

            Onze rit: San José - Tortuguero - Sarapiqui - La Fortuna - Monteverde - Playa Bejuco - San José

            Vliegen naar San José is ook een hele belevenis. Je kan via Dusseldorf - Madrid gaan, maar dan heb je maar een uurtje in Madrid om over te stappen. Wij hebben via New York gevlogen zodat we bij de terugweg nog enkele dagen in de New Yorkse jungle hebben rondgelopen. Als ik het nog eens zou doen, zou ik wel eerst kiezen voor NY en dan CR.

            De hotels zijn ter plaatse geboekt door een Nederland die ik op een forum ben tegengekomen. Ik kan je zijn coordinaten wel bezorgen.

            Comment


            • #7
              Re: Bolivia of Costa Rica

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Hopelijk is jullie reis dan over een vijftal jaar gepland. Mijn zoon volgt nu reeds twee jaar Spaans (telkens geslaagd met meer dan 90 %) en gaat nu in september zijn derde (van vijf) jaar in.
              Nu kan hij zich al een beetje uit de slag trekken in het Spaans. Denk dus maar niet dat je het zal kunnen na een jaartje.
              Tenzij je 'Spaans op reis' gaat volgen, dan zal je na een paar lessen wellicht wel een biertje kunnen bestellen, maar dat lukt zonder Spaans te spreken ook .
              Is dat zo ? Mijn dochter ratelde na 2 jaar vloeiend Spaans en heeft haar derde jaar gedaan in Oxford.

              Comment


              • #8
                Re: Bolivia of Costa Rica

                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                Is dat zo ? Mijn dochter ratelde na 2 jaar vloeiend Spaans en heeft haar derde jaar gedaan in Oxford.
                Kan zijn Paul, maar waar heeft ze haar Spaans geleerd, misschien door in een Spaanssprekend land te gaan wonen... dan is het andere koek hé.
                Wanneer je het hier op (avond)school moet leren echter...
                Waarom zouden ze anders een cursus aanbieden van vijf jaar ? Toch niet omdat je het na twee jaar reeds onder de knie hebt .
                Kan natuurlijk ook zijn dat jouw dochter een supertalent is op gebied van talen aanleren.
                Je hebt dat hé, zie maar Thibaut Courtois, hij verbleef een paar jaar in een Spaanse ploeg en stond na een paar jaar vlot de Spaanse journalisten te woord.
                Maar dat is niet iedereen gegeven.

                Bovendien heeft mijn zoon dat Spaans helemaal niet nodig, hij doet het alleen omdat hij continu iets wil bijleren, nu is dat Spaans, binnen een paar jaar begint hij wel aan iets anders.
                Last edited by Guest17; 22 augustus 2017, 23:58.

                Comment


                • #9
                  Re: Bolivia of Costa Rica

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Kan zijn Paul, maar waar heeft ze haar Spaans geleerd, misschien door in een Spaanssprekend land te gaan wonen... dan is het andere koek hé.
                  Wanneer je het hier op (avond)school moet leren echter...
                  Waarom zouden ze anders een cursus aanbieden van vijf jaar ? Toch niet omdat je het na twee jaar reeds onder de knie hebt .
                  Kan natuurlijk ook zijn dat jouw dochter een supertalent is op gebied van talen aanleren.
                  Je hebt dat hé, zie maar Thibaut Courtois, hij verbleef een paar jaar in een Spaanse ploeg en stond na een paar jaar vlot de Spaanse journalisten te woord.
                  Maar dat is niet iedereen gegeven.

                  Bovendien heeft mijn zoon dat Spaans helemaal niet nodig, hij doet het alleen omdat hij continu iets wil bijleren, nu is dat Spaans, binnen een paar jaar begint hij wel aan iets anders.
                  Om vloeiend Spaans te leren heb je een aantal jaar nodig, daar geef ik je in gelijk.
                  Maar om Spaans te gebruiken op reis, volstaat 1 jaar studie ruimschoots.
                  Ik heb het destijds ook gedaan en ben dan naar Ecuador getrokken.
                  Het is mij heel goed gelukt om met mijn basis Spaans rond te reizen zonder problemen.
                  Reizen beperkt zich doorgaans tot de essentie inzake eten, slapen en transport. Dit lukt wonderwel.
                  Sedertdien ben ik al talloze malen naar Zuid-Amerika terug geweest en ik fris vooraf gewoon mijn Spaans wat op met wat zelfstudie.
                  Politieke discussies en wereldproblemen ga ik niet kunnen converseren in het Spaans, maar dat hoeft ook niet op reis
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bolivia of Costa Rica

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Kan zijn Paul, maar waar heeft ze haar Spaans geleerd, misschien door in een Spaanssprekend land te gaan wonen... dan is het andere koek hé.
                    Wanneer je het hier op (avond)school moet leren echter...
                    Waarom zouden ze anders een cursus aanbieden van vijf jaar ? Toch niet omdat je het na twee jaar reeds onder de knie hebt .
                    Kan natuurlijk ook zijn dat jouw dochter een supertalent is op gebied van talen aanleren.
                    Je hebt dat hé, zie maar Thibaut Courtois, hij verbleef een paar jaar in een Spaanse ploeg en stond na een paar jaar vlot de Spaanse journalisten te woord.
                    Maar dat is niet iedereen gegeven.

                    Bovendien heeft mijn zoon dat Spaans helemaal niet nodig, hij doet het alleen omdat hij continu iets wil bijleren, nu is dat Spaans, binnen een paar jaar begint hij wel aan iets anders.
                    Freya heeft idd wel een talenknobbel maar even vergeten zeggen : ze heeft een goede leermeester, haar man is een ir uit Venezuela.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bolivia of Costa Rica

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Freya heeft idd wel een talenknobbel maar even vergeten zeggen : ze heeft een goede leermeester, haar man is een ir uit Venezuela.
                      Aja, nu wordt het duidelijk, ik heb altijd gehoord dat als je bij iemand slaapt die een vreemde taal spreekt, dat je dan heel vlug die taal leert .

                      PS Thibaut Courtois z'n vriendin was de Spaanse Marta Domínguez...vandaar dat hij ook rap Spaans onder de knie had .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bolivia of Costa Rica

                        In 2014 3 weken rondreis Costa Rica gedaan met "Koning Aap "
                        Prachtig land , wonderbaarlijke natuur , vriendelijke mensen , zeer veel dieren.
                        Indien mogelijk, probeer naar het Corcovado National Park te gaan, ligt in het zuidwesten, en voor ons werkelijk een paradijs op aarde,
                        dit vanwege de overvloed van bijzondere dieren in de meest ongerepte omgeving,de overvliegende papegaaien , de verlaten stranden enz..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bolivia of Costa Rica

                          Als je in Costa Rica aan de kant van de Pacific zit zou ik me eens goed informeren over het beperken van condens in camera's en lenzen. Bolivia ken ik totaal niet.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bolivia of Costa Rica

                            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                            Als je in Costa Rica aan de kant van de Pacific zit zou ik me eens goed informeren over het beperken van condens in camera's en lenzen. Bolivia ken ik totaal niet.
                            Gedurende 3 weken niet echt last van gehad, +/- 2000 foto' gemaakt

                            Comment

                            Working...
                            X