Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 - kleverige grip

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 - kleverige grip

    Ik heb hier nog een D70 liggen die ik graag wou verkopen op een rommelmarkt.
    Klein probleempje: de grip (en ook die van de lens) is kleverig als je er aan komt, en ook een heel klein beetje wit uitgeslagen.
    Is daar iets aan te doen? Vooral het kleverige is vervelend.
    (BTW een Pentax MZ-5n die hier in de kast ligt is in hetzelfde bedje ziek).

  • #2
    Re: D70 - kleverige grip

    Ik heb het ook gemerkt, 2 maanden geleden haalde ik mijn D70 nog eens uit de kast, en idd, de grip is kleverig,
    reinigen met een gewone zeep veranderde niets. Ik zal toch eens
    een agressiever middel proberen, maar waarschijnlijk wordt dan ook het "kunstleer" aangetast..
    Bij de D7000 komt na verloop van tijd hetzelfde probleem vermoed ik, ik voel het nu al een beetje, en dan zal het bij
    de volgende toestelreeksen ook wel volgen...

    gr, Johanuz

    Comment


    • #3
      Re: D70 - kleverige grip

      Ik heb denk ik ooit gelezen dat isopropanol kan helpen tegen dat soort aanslag - heb dat op meerdere plaatsen gelezen - wel batterijen uit het toestel halen!
      vb. https://nl.ifixit.com/Answers/View/5...getting+sticky

      Comment


      • #4
        Re: D70 - kleverige grip

        Dat helpt inderdaad. Dank je!

        Comment


        • #5
          Re: D70 - kleverige grip

          Dat ik daar nog niet aan gedacht heb... bedankt mutley!
          Pol, als het bij jou helpt, dan bij mijn D70 ook wel...
          En isopropanol is idd een redelijk "softe" reiniger, die ook ontvet.
          Zal maandag mijn toestel ook reinigen!
          Ik vraag me af waar dat kleverige vandaan komt, zou de lijm na zoveel jaren (van 2004) muteren door de zachte kunststof?
          Niet dat ik mijn D70 nog gebruik, maar 't is een nostalgisch gevoel: o.a. vakantiefoto's genomen met de D70 vind ik
          nog steeds mooi, en hebben niet altijd het geweld aan pixels nodig van een moderner toestel!

          Comment


          • #6
            Re: D70 - kleverige grip

            de antislipcoating wordt in de tijd en ook een beetje door de samenstelling van je zweet inderdaad een kleverig goedje ... enkele voorbeelden zijn de analoge EOS 100 en de fameuze EOS 5 bij Canon en de analoge F90 bij Nikon waar ook nog eens de rug een dergelijke coating had ... gebruikte in het begin ook isopropanol maar gebruik nu 85% gedenatureerde ethanol ( ook bekend als brandspiritus https://nl.wikipedia.org/wiki/Brandspiritus) ... handiger daar veel minder vluchtig ( door de 10 % water toevoeging ) ... één vodje voor het weken en een tweede vodje voor het wegnemen van de losgeweekte smurrie ... na enkele rondjes is alles weg en is uw handvat nu blijvend niet-meer-klevend ... een liter brandspiritus kost +- 4 Euro in de DHZ winkel en is veel handiger voor alles en nog wat te reinigen ... mijn flesje isopropanol wordt nu alleen nog gebruikt wanneer het echt moet .... bvb voor het reinigen van sensors , electrische contacten en af en toe eens een matglas ( recent eentje van een Nikon F2s )
            Last edited by Silver Roller; 19 augustus 2017, 20:42.

            Comment


            • #7
              Re: D70 - kleverige grip

              Is dat wel veilig? Ik herinner me iets van oostenrijkse wijn met antivries - en onlangs nog dat incident met die pop-up-bar? En zie in dat artikeltje op wikipedia methanol staan? Kent u de neverwerkingen van dat produkt?

              Ik ben ietswat benieuwd naar de wijze waarop u dat wondermiddel gebruikt.

              Trouwens - isopropanol op zich is een erg ontvlambare stof - door die eigenschap kan je daar ook best omzichtig mee omgaan.
              Lees m.a.w. goed wat er op de labels staat - en zorg dat u vertrouwd is met wat u wil gaan gebruiken.

              Zelf als ik brandspiritus gebruik (om te reinigen) - is dat in geringe hoeveelheden - en met wegwerphandschoenen aan - en meteen nadien goed laten verluchten (en afvoer via gevaarlijke stoffen - dus niet in de gootsteen gieten vb.).

              Comment


              • #8
                Re: D70 - kleverige grip

                Mijn oude minolta dynax 700 si(analoog tostel)dat in de kast ligt heeft dit ook.Mijn sigma 21-35mm vertoond dit vrrschijnsel ook.

                Comment


                • #9
                  Re: D70 - kleverige grip

                  Heb onlangs mijn plakkerige F100 ook moeten reinigen; heb Dreft afwasmiddel gebruikt met een doekje.
                  Is wat meer werk bij het wrijven, maar het lukte uiteindelijk ook en bij mijn weten onschadelijk.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: D70 - kleverige grip

                    Zolang er geen grote concentratie in de lucht is,geen direct gevaar.Wel opletten voor brandgevaar.
                    Maar goed verluchten etc. is wel de boodschap.
                    Brandspiritus is trouwens niet gemaakt om te drinken.Vandaar gedenatureerd oa met methanol.
                    Ongevallen met "slechte" alcohol,gebeuren door het feit dat de temperatuur om methanol te distilleren en ethanol,zeer dicht tegen elkaar liggen.(enkele graden).
                    Als de basis waaruit je distilleert,niet continu de juiste temperatuur heeft,dan krijg je een mengsel van ethanol en giftige methanol.Met alle gevolgen vandien bij inname.
                    Illegale alcoholstokers,die dikwijls niet de nodige apparatuur hebben,komen dit tegen.Vb:de alcoholintoxicaties in Rusland etc.,waar vodka illegaal en vaak amateuristisch gestookt wordt.
                    Illegale alcohol is ook accijnsvrij.Vergelijk maar de prijs van pure ethanol voor comsumptie en een fles brandspiritus.Vandaar dat vadertje staat niet blij is met deze doehetzelvers.

                    Comment


                    • #11
                      Re: D70 - kleverige grip

                      Ik gebruik de courante versie 85-10-3-1-1 ( ethanol-water-methanol-acteton-pyridyne ) aan de dampkap in een ruimte met mechanische ventilatie. Na kort gebruik best even de handen wassen en bij langdurig gebruik geschikte handschoenen.
                      Meer info , zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Brandspiritus. De huishoudtoepassingen even gecopiëerd " In huishoudens wordt spiritus gebruikt in fonduestellen om de fondue warm te houden. Ook wordt spiritus gebruikt bij het ramen lappen. Een scheut spiritus in het water zorgt dat het water niet bevriest als het buiten erg koud is "

                      Comment


                      • #12
                        Re: D70 - kleverige grip

                        Hopelijk hebben diegenen die nu willen experimenteren nu genoeg info om er veilig mee om te gaan. Zelf heb ik een keer zelf een steekvlam veroorzaakt (niet met fotogerief) - vandaar dat ik wel 's wilde lezen hoe jullie met dit materiaal omgaan - en tegelijkertijd ook de aandacht er even op wil trekken dat omgaan met produkten ook betekent dat je je informeert voor je er aan begint (met die goeie oude bruine zeep van bij de drogist - dat was een serieuze zoektocht hier ten lande - voor een goedkope ontvetting na de brandspiritus vb. moet je geen kraantjeswater gebruiken - dat heb ik tot scha en schande ondervonden - dat kan beter gedistilleerd water zijn).
                        Soms wil je geen parfums of kleurstoffen in je reinigingsproces - vandaar die bruine zeep - wat niet wil zeggen dat dreft een slecht produkt zou zijn - voor de handgreep is dat zeker van toepassing.

                        Comment


                        • #13
                          Re: D70 - kleverige grip

                          Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                          - voor een goedkope ontvetting na de brandspiritus vb. moet je geen kraantjeswater gebruiken - dat heb ik tot scha en schande ondervonden - dat kan beter gedistilleerd water zijn).
                          Wat gebeurde er dan?
                          Waar een wil is, is een weg
                          ---------------------------------

                          Comment


                          • #14
                            Re: D70 - kleverige grip

                            De combinatie van kalk (bij ons in de kraan zit er behoorlijk wat kalk) en bruine zeep zorgt voor een witte neerslag. Nu je ziet dat meteen en je kan dat euvel meteen herstellen. Je bent een likje bruine zeep kwijt - da's alles.

                            Comment


                            • #15
                              Re: D70 - kleverige grip

                              Indianenverhalen over een onschuldig middel als isopropanol zijn niet echt nodig....
                              Isoprop is ook niet zelfontbrandend en wordt ook niet geleverd door Harry Potter!

                              Johanuz

                              Comment

                              Working...
                              X