Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW foto'sNikon D750 niet te openen met Photoshop CS5

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAW foto'sNikon D750 niet te openen met Photoshop CS5

    Ik heb net een Nikon D750 gekocht en stel vast dat de RAW foto's niet kunnen geopend worden in Cameraraw versie 6.7 (dit is de laatste versie die beschikbaar is in CS5)
    Dit is een zware domper op de vreugde!!!

    Ben nu een aantal workarrounds aan het zoeken.
    * Upgraden van CS5 naar CS6 zou een oplossing zijn maar blijkbaar kan dat niet meer.
    * Alle bestanden omzetten met adobe DNG converter naar DNG, maar die zijn dan niet meer te bekijken met ViewNXi (ik werk met de combinatie :ViewNXi- Photoshop CS6)
    * Omzetten naar Tiff met ViewNXi , nadien in Adobe Cameraraw openen?
    Mijn D800 kan rechtstreeks Tiff afleveren ipv RAW maar de D750 niet , dus moet ik de foto's eerst omzetten.
    Ik vraag mij af wat de beste Q resultaten geeft DNG of Tiff ?
    * Omzetten naar DNG met ViewNXi kan blijkbaar ook niet, wel jammer. Ook een link (openen met..) vanuit ViewNxi naar de Adobe DNG converter lukt niet
    Iemand enige suggestie hoe het problem op te lossen?
    Ik heb destijds CS5 (duur) gekocht en ben niet van plan om maandelijks voor CC te betalen.
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Re: RAW foto'sNikon D750 niet te openen met Photoshop CS5

    DNG is een openbaar beschikbare archiefindeling voor het opslaan van Camera Raw-bestanden. Adobe DNG Converter is een gratis hulpprogramma waarmee u bestanden van meer dan 350 camera's kunt omzetten in DNG.

    adobe DNG convertor kan de oplossing zijn.
    D 7500 > 16/85 > 70/300>105
    https://www.behance.net/joscaeymae0afa
    Grt. Jos

    Comment


    • #3
      Re: RAW foto'sNikon D750 niet te openen met Photoshop CS5

      Ja, de adobe DNG converter heb ik al, nadeel is dat je de omgezette foto's niet meer kan bekijken met de Nikonviewer ViewNXi.
      Tiff (16bit) lijkt voor mij een acceptabele oplossing, maar al die omzettingen zijn waarschijnlijk ook niet best voor de kwaliteit, en het is ook een bijkomende stap in de workflow
      Jammer dat de 8.7 camerarawconverter niet werkt voor cs5 of dat cs5 niet meer kan upgedate worden,CC koop ik niet!
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

      Comment


      • #4
        Re: RAW foto'sNikon D750 niet te openen met Photoshop CS5

        Zoals ik het heb begrepen van een degelijke fotografie-website geeft omzetten naar tiff (zelfs 16-bits) altijd verlies aan mogelijkheden vooral qua recuperatie van highlights/shadows en het zetten van white-point/blackpoint. Ik heb het zelf nooit getest dus misschien is het wel larie en apekool en valt het allemaal wel mee. Je kan het best zelf uitproberen en het verschil tss dng en tiff vergelijken. Als je zeker wil zijn ga je naar DNG.
        Denk er ook aan dat je huidige versie van ACR misschien geen profiel herkent voor je d750 en eventuele nieuwere lenzen die je gebruikt; kwestie van vignettering, lensvervorming etc...


        ViewNX gebruik ik al langer niet meer nu ik in Win10 met de app Foto's al mijn NEF's en DNG's kan bekijken, vandaar maak ik mijn selectie en open ze in ACR als smart object zodat ik zonder verlies op en af naar PS en terug kan gaan.

        Ik begrijp dat je niet naar PS CC wil gaan maar ik vrees dat er niet veel zal opzitten ... lang leve de commerce

        ps: het verschil tussen ACR in CS5 en CC is echt wel aanzienlijk.
        Last edited by tcf; 18 augustus 2017, 15:40.

        Comment


        • #5
          Re: RAW foto'sNikon D750 niet te openen met Photoshop CS5

          Ik heb destijds Photoshop 6 (nee, niet CS6) gekocht, daarna 7 (upgrade); daarna CS3 (volledige prijs), CS4; CS5 en CS6 via upgrade. Stap ook niet in CC. Beste huidige alternatief (maar PS CS6 doet het nog uitstekend op m'n Mac) is Affinity Photo, maar da's opnieuw door een leerproces.
          Lightroom 6 is misschien nog wel te koop (zie verschillende topics hierover), al wordt het steeds moeilijker. Mijn laatste versie (voor Mac) is LR 6.12.0, en draait nog een zeer recente Camera RAW Plugin (9.12).

          Maar hier is de concurrentie -voor mij toch- DxO Optics Pro geworden. LR6 draait nog wel, en zal ik sporadisch blijven gebruiken. D'er zijn -voor Mac althans- nog een aantal interessante RAW-ontwikkelaars, maar ik ben zeer tevreden van DxO.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: RAW foto'sNikon D750 niet te openen met Photoshop CS5

            ik heb destijds ook LR4.4 gekocht , maar dit gebruik ik al lang niet meer, te omslachtig en te traag bij grote bibliotheken.
            Ik ben echt heel tevreden van de combinatie ViewNXi en Photoshop CS5
            Ik heb een paar D750 foto's omgezet naar Tiff en DNG
            rawfoto (Nef) 24Mpix
            jpg 12.3MB
            Tiff 177MB
            DNG 24.3MB
            Het verschil in bestandsgrootte tussen Tiff en DNG is enorm
            Ik vrees dat ik standard, Nef naar DNG zal moeten omzetten voor de af te werken D750 foto's
            Het feit dat ze dan niet meer zichtbaar zijn in ViewNXi zal ik er bij moeten nemen.
            De output van CS5 is voor mij toch altijd een jpg foto, en die kan ik dan wel terug zien in Nxi
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

            Comment


            • #7
              Re: RAW foto'sNikon D750 niet te openen met Photoshop CS5

              Het verschil tussen RAW (Nef, CR2 of wat dan ook) en DNG is meestal een lichte winst qua bestandsgrootte, maar weinig tot geen verlies van gegevens.
              Zowel Tiff als psd (het formaat dat ik persoonlijk verkies, als het kan) en het originele RAW-bestand is dat het destructief is: hoewel de bestandsgrootte makkelijk 10-20x kan zijn, kun je tegelijkertijd evengoed verlies van gegevens hebben. Maar je hebt al wel bepaalde opgeslagen bewerkingen (zowel in Tiff als psd kun je vele lagen, laagmaskers, enz.).
              Ik hou voor mezelf graag zowel het originele RAW-bestand bij als het bijna laatste PSD bestand (daarna enkel nog Image Size, eventuele verscherping, eventuele overgang van welke kleurruimte dan ook naar sRGB, van modus 16-bits naar 8-bits...) en het noodzakelijke maar uiterst misbare JPG-bestand (want zo weer op de gewenste grootte te genereren uit dat PSD-bestand).

              Vertel ons misschien 'ns even waarom je zou vasthouden aan ViewNXi?
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: RAW foto'sNikon D750 niet te openen met Photoshop CS5

                Waarom ik graag met ViewNXi werk:
                Het werkt eerst en vooral met de Windows bilbliotheek structuur, geen moeilijke situaties van importeren, synchroniseren.
                Het is een heel goeie (RAW+JPG) viewer, ook het selecteren en catalogeren gaat snel .
                Basisbewerkingen op RAW en jpg werken heel goed en snel
                Overschakelen naar PSP en terug (jpg) gaat heel vlot.
                Ik gebruik het ook in de studio, RAW foto's worden via "ControlmyNikon" naar de laptop gestuurden opgeslagen, en iedere foto wordt automatisch zichtbaar op een afzonderlijke monitor.
                Daar kan ik de klanten met behulp van ViewNXi meteen ook de mogelijkheden van de foto tonen : croppen, belichting, zw omzetting,... in RAW, en ook meteen de klantvoorkeuren vastleggen, alles in een paar muiskliks, heel snel, de foto's worden dan later afgewerkt in PSP en omgezet naar jpg. Nog een voordeel is dat het de Camera instellingen overneemt, fotografeer je in (RAW) zwartwit dan zal je ook zw op het scherm zien.
                Ik heb met LR gewerkt, , LR is een fotobewerkings programma, maar te traag en te ingewikkeld als viewer, en als fotobewerking minder mogelijkheden dan PSP.
                Geef mij dan maar een goeie snelle RAW viewer met beperkte bewerkingsmogelijkheden in combinatie met PSP.
                In principe bewaar ik alle "geslaagde "opnames in RAW, en de afgewerkte volle resolutie foto's in jpg
                Van de foto's die ik afwerk lever ik aan klanten ,de volle resolutiefoto's (zonder logo) en een verkleinde versie (2300pix langste zijde) met logo, voor hun tablets, die dan ook meestal op FB en dergelijke terechtkomen
                Last edited by Beertje2; 19 augustus 2017, 08:52.
                Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                Comment


                • #9
                  Re: RAW foto'sNikon D750 niet te openen met Photoshop CS5

                  Zou Capture one eens proberen als ik jou was, pro versie is duur maar maakt PS voor meeste toepassingen overbodig.
                  De express versie is goedkoper maar biedt uiteraard minder mogelijkheden.
                  -werkt heel snel en hoge beeldkwaliteit
                  -kunt werken volgens windows structuur, je hoeft niet expliciet beelden te importeren om ze te bewerken.
                  -pro versie is de ultieme tool voor tethered shooting
                  alles is gratis uit te testen
                  www.polartha.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: RAW foto'sNikon D750 niet te openen met Photoshop CS5

                    Prijs valt nog redelijk mee in vergelijking met PSP / LR
                    Ga ik zeker eens proberen.
                    Voor de studio werk ik nu met 2 camera's (D800 en D750) beide met een kabel verbonden met de laptop voor tethering, ik heb 2 licenties voor (controlmynikon).
                    De foto's komen simultaan in 2 afzonderlijke folders terecht die met nu met ViewNXi bekeken worden, de geselecteerde (RAW) foto komt op een 24" monitor te staan voor evaluatie
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: RAW foto'sNikon D750 niet te openen met Photoshop CS5

                      Waarschijnlijk snap ik het niet helemaal goed maar als je al in ViewNX werkt dan bewerk je de RAW files toch in ViewNX en converteer daarna naar JPG of Tiff.
                      http://www.smuttynose.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: RAW foto'sNikon D750 niet te openen met Photoshop CS5

                        Ik heb zelf ook CS5 en de bestanden mijn D500 kunnen ook niet ingelezen worden, enfin in de raw converter die met CS5 gaat. Ik zet al een tijdje al mijn beelden om naar DNG, dit gaat snel met de software die Adobe daarvoor heeft. Ik werk ook graag met View NI, maar omdat ik mijn DNG bestanden en mijn NEF bestanden van de D500 in dezelfde folder zet, kan ik ze dus wel in NI bekijken. Als je dat goed ordent in View NI dan staat het DNG bestand naast het NEF bestand.

                        Info voor wat het waard is, misschien kan je er iets mee.

                        M V G
                        BD1766BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: RAW foto'sNikon D750 niet te openen met Photoshop CS5

                          Als je dat goed ordent in View NI dan staat het DNG bestand naast het NEF bestand
                          Inderdaad dat is wel een goed idee, de naam blijf dezelfde enkel de extensie is anders.
                          De DNG foto's zijn niet te zien in NXi, je ziet gewoon niet dat er een DNGfoto naast staat, DNG wordt total genegeerd en is niet zichtbaar bij mij in NXi, je zit ze wel in verkenner en in Bridge, ik denk dat ik in de toekomst bij het afwerken van de foto's meer met bridge ga werken.

                          Olivetti,
                          Ik bewerk in principe geen Nef files met ViewNX, enkel sporadisch in de studio om een klant/model de mogelijkheden te tonen (vb z/w omzetting) , al mijn afgewerkte foto's gaan door CameraRaw/Photoshop, CameraRaw neemt trouwens ook geen bewerkingen van ViewNXi over
                          Last edited by Beertje2; 19 augustus 2017, 15:31.
                          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: RAW foto'sNikon D750 niet te openen met Photoshop CS5

                            ik begrijp niet goed waarom er zoveel weerstand is tegen PS CC. Voor de prijs van één versie zoals CS 5 (ik betaalde daar ooit 1300 euro voor) of 6, kun je tien jaar de CC gebruiken, inclusief Light Room. Er is geen enkele versie van de PS CS die het tien jaar volgehouden heeft hé ? Ik betaal met plezier 12 euro per maand en krijg in ruil altijd de laatste nieuwe versies van beide, PS en LR. En dan heb ik nooit problemen met het inlezen van beelden uit de nieuwste camera's. En alles perfect legaal en virusvrij....

                            Comment


                            • #15
                              Re: RAW foto'sNikon D750 niet te openen met Photoshop CS5

                              CS5 heb ik ook gekocht, en voldoet nog altijd, ben niet van plan om er een 2de maal voor te betalen, wel bereid om een upgrade te kopen maar dat kan blijkbaar niet meer.
                              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                              Comment

                              Working...
                              X