Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manuele lens voor Sony A7

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Manuele lens voor Sony A7

    Hallo iedereen,

    ik ben op zoek naar een goede manuele lens voor op mijn Sony A7.

    Ik ben op zoek naar de range: 85-100mm ongeveer.

    Ik heb al gelezen over de Minolta en de Canon mauele lenzen, heb deze ook gezien op Ebay in Duitsland maar vertrouw dit niet echt.

    Iemand hier dat wat goede tips kan geven hierover? Iemand die er eentje liggen heeft en deze van de hand wil doen?

    Ik hoor het graag.

    J.

  • #2
    Re: Manuele lens voor Sony A7

    Zelf heb ik een Fuji X en een Nikon Dslr en daar staan regelmatig analoge (manuele ) lenzen op zonder kwaliteitsverlies.
    Het is wat wennen voor het scherpstellen en het diafragma instellen ; maar best leuk en goed resultaat
    Mijn voorkeur zou eerder naar de Minolta lenzen gaan ( MD of MC )
    Er staat een foto 7 berichten terug bij " macro met tussenring " ( digi-toestel met analoge lens )
    Grts
    Maurits
    Last edited by Mauritsius; 18 augustus 2017, 13:26.

    Comment


    • #3
      Re: Manuele lens voor Sony A7

      Hallo,

      Bedankt voor de info.

      Kan je mij eventueel zeggen waar je deze hebt aangeschaft?

      J.

      Comment


      • #4
        Re: Manuele lens voor Sony A7

        Eventjes zoeken bij " 2dehands.be " en " marktplaats.nl " naar analoge lenzen ; dan enkel nog een lensadapter aankopen ( CameraNu.nl of kortingcamera.nl )
        Als je wat wil weten geef maar een seintje. bvb: adapter voor Olympus OM lenzen naar Fuji X kost 22€ + verzenden en ik kan je verzekeren: het werkt !! )

        Mvg
        Maurits

        Comment


        • #5
          Re: Manuele lens voor Sony A7

          Er zijn hier een paar topic's over manuele lenzen, het m42 showcase topic hier vlak onder: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...se-201040.html en het Canon FD lenzen topic: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...en-521990.html

          Daar ga je wel het nodige leesvoer vinden, ook links naar andere sites/fora.
          Belangrijkste bronnen voor mij: http://forum.mflenses.com/manual-focus-lenses-f3.html, http://www.fredmiranda.com/forum/board/55 en https://www.dpreview.com/forums/1065, als je die hebt 'uitgelezen' zijn we wel een paar jaar verder

          Ik koop ook niet graag online en de meeste van mijn lenzen komen van lokale fotowinkels die vaak een beperkte tweedehands afdeling hebben (wel minder en minder helaas) en waar soms echte koopjes te doen zijn of van rommelbeurzen. Verder zijn er idd ook de 2 bovengenoemde lokale tweedehands sites en de grote fotobeurzen(http://www.dipro.be/benl/fotografiebeurs), voor dingen die ik anders niet kon vinden, maar daar betaal je meestal wel de volle pot.
          Vroeger kocht men oude lenzen omdat die goedkoop waren, nu zijn die vaak even duur of duurder dan hun moderne tegenhangers (zeker nu er meer en meer nieuwe Chinese en Koreaanse manuele alternatieven op de markt beginnen komen) en koopt men eerder voor verzamelwaarde , degelijkheid en speciale rendering van dat oud glas.

          Wat betreft die 85-100mm kan ik er wel een paar aanbevelen, maar héél goedkoop ga je dat wsl niet vinden, 50-55mm en 135mm zijn de goedkoopste focuslengtes en dan 35, maar alles daar buiten kost gewoonlijk wel wat.
          Je hebt in ieder geval de Canon FD 85 1.8 (en 1.2, L of Aspherical, maar deze kosten vaak zeker niet minder dan de EF 85L I 2de hands) en de FD 100mm f/2 of f/2.8 (deze laatste heb ik, zeer goed en rond de €100, de F/2 zou nog iets beter zijn, maar kost wederom wsl meer dan de moderne EF versie)
          Verder heb je idd nog Minolta 85mm f/1.7 en 100mm f/2 of f/2.5, maar daar ben ik minder in thuis.
          In m42 heb je ook heel wat keuze, o.a. russen: Jupiter (ook rangefinder lenzen geloof ik, voordeel: veel compactere adapter op A7), Helios 85 1.5 (interessant maar duur) en uiteraard ook Takumar, ...

          Heel veel merken hadden wel een 85 f/1.8 of f/2 in hun gamma, en bijna allemaal waren dat minstens goede portretlenzen (lees: niet zo héél scherp, zeker op grootste opening, maar wel mooie bokeh en zachte kleuren e.d.) en een (vaak scherptere) 100mm f/2.8.

          Pas op, ik wil je niet ontmoedigen hé, soms vind je ineens een geweldige lens voor vrij weinig geld, ik heb bvb ook de Nikkor 105mm f/1.8 hier redelijk goedkoop gekocht op dit forum en dat is een fantastische lens (maar ik gebruik ze helaas véél te weinig omdat ik meestal een reeks Canon FD lenzen meeneem in de fotozak, altijd handig omdat die dan zowat dezelfde mechaniek en rendering hebben en die Nikkors zijn extra lastig omdat de focusring in de andere richting draait naar oneindig)
          Hier bvb een lenstest van deze lens tegenover enkele moderne tegenhangers (wel even Google translate gebruiken tenzij je Pools spreekt): https://towarzystwonieustraszonychso...zyli-trzy.html
          Last edited by oermens; 18 augustus 2017, 15:07.
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • #6
            Re: Manuele lens voor Sony A7

            Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
            Hier bvb een lenstest van deze lens tegenover enkele moderne tegenhangers (wel even Google translate gebruiken tenzij je Pools spreekt): https://towarzystwonieustraszonychso...zyli-trzy.html
            Onderin staat er nog wel even een Test summary + tabelletje in het Engels.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Manuele lens voor Sony A7

              Een 2dehandse Samyang vb. is vanaf f1.8 degelijk te noemen - is manueel - en toch recent genoeg en echt wel scherp te noemen. Tussen 180-200€ zeker te vinden 2dehands.
              Heb deze en ook de Minolta 85mm f1.7 mc - de mc is iets minder scherp - maar heeft dat mooie bokeh van de oude lenzen, vandaar ook dat die lenzen vaak zo gewild zijn. Scherpte is leuk - maar niet alles. Je wordt van dat oud glas wel een beter fotograaf op lange termijn. Heb onlangs meegedaan aan een challenge op een andere site - en een hele maand met manueel glas getrokken op m'n a6000 (inderdaad het ook het manuele minolta glas dat we o.a. van iemand hier hebben overgenomen).
              De eerste foto's waren matig - maar eens je de nukken en de wijze van werken doorhebt - ga je merken dat met de preview (zoom) die je hebt met de a7 - je probleemloos scherpe beelden kan krijgen - misschien toch ook maar denken aan een statief - met manueel glas is dat soms erg handig. En wennen aan het gegeven dat je permanent moet zoomen, kijken of't scherp is, en opnieuw testen. Het maakt ook dat je eigenlijk leert betere foto's te maken - wie vol houdt wordt dus beloond.
              Mocht je interesse hebben voor de Samyang - (A-mount versie, zonder electronica dus, puur mechanisch - weliswaar met Walimex erop als naam - maar da's hetzelfde), dan kan ik daar evt. wel over nadenken (die ligt bij mij relatief werkloos in de kast - een keer of 3 gebruikt) - en dat behoorlijk zwaar, vrij groot - metalen lensje - levert meer dan degelijke beelden op. Die lens komt kwalitatief eigenlijk na de peperdure Zeiss, Sony en Sigma's - eigenlijk is dat voor een prikje (bestaat ook in video met T-stop van 1.5 - de mijne is de gewone met F1.4). Hij kan evt. weg - niks moet.
              groeten

              Comment


              • #8
                Re: Manuele lens voor Sony A7

                Oorspronkelijk geplaatst door JaCop Bekijk bericht
                Hallo iedereen,

                ik ben op zoek naar een goede manuele lens voor op mijn Sony A7.

                Ik ben op zoek naar de range: 85-100mm ongeveer.

                Ik heb al gelezen over de Minolta en de Canon mauele lenzen, heb deze ook gezien op Ebay in Duitsland maar vertrouw dit niet echt.

                Iemand hier dat wat goede tips kan geven hierover? Iemand die er eentje liggen heeft en deze van de hand wil doen?

                Ik hoor het graag.

                J.
                Ik heb hier nog een Canon Lens FD 135mm 1:3.5, met ingebouwde zonnekap, die weg mag.
                Is op een FF toestel zoals de Sony A7 een ideale portretlens.
                De lens is zowel cosmetisch als technisch zo goed als in nieuwstaat.
                Beide originele lensdeksels, en de verpakking (heeft duidelijk betere tijden gekend).
                Geen plakkende diafragma bladen, geen stof, schimmels of krassen op het glas, zeer soepel draaiende scherpstelring en diafragma ring.

                Deze lens dus:



                Is helaas verkocht.
                Last edited by Red Falcon; 29 augustus 2017, 02:50.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Manuele lens voor Sony A7

                  Mijn 2 Pallas Magenta' s 135mm F2.8 hebben ook een ingebouwde zonnekap. Voor de prijs vind ik het ook wel een geinige lens.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Manuele lens voor Sony A7

                    ebay of marktplaats kun je best kopen zonder zorgen.
                    Zou wel gaan voor analoge lenzen niet een waar een autofocus opzit. Heeft te maken met het scherpstellen bij analoge lenzen moet je verder draaien om scherp te stellen dan bij een lens waar autofocus opzit.
                    Zelf heb ik nog wat Canon FD lenzen deze werken goed op de Sony A6000 via amazon.de kun je gerust een adapter bestellen. Gebruik je verstand als je een adapter besteld lees de review op amazon voor een adapter deze hoeven niet duur te zijn de mijne voor zowel Sony nikon / Canon en Nikon Fujifilm hebben tussen de 20 en 30 euro gekost.
                    Verder gebruik ik ook nog een Nikon 70-200 mm G 2.8 op de A6000 en de 50 mm G 1.4 van Nikon de 70-200 is moeilijker om scherp te stellen, het wil wel maar dan heb je het ook mee gehad. De 50 mm 1.4 is een mooie lens scherpe foto's en filmen bij weinig licht gaat heel goed.

                    Nog even een aanvulling de meeste goede analoge lenzen zijn op het internet bijna niet meer te krijgen alleen als je er een goede prijs voor betaald.
                    Last edited by martinh123; 20 augustus 2017, 19:00.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Manuele lens voor Sony A7

                      de leica r 90 mm alsook de leica r 50 mm zijn pareltjes op de A7 reeks...
                      de rokicon lenzen koop je voor een prikje en geven ook mooie resultaten
                      Check even deze topic : https://phillipreeve.net/blog/manual-lenses-sony-a7/
                      https://www.behance.net/Lynx1966

                      Comment


                      • #12
                        Re: Manuele lens voor Sony A7

                        In het bereik 85-100mm zijn zowel macrolenzen als portretlenzen te koop. Welk type zoek je en aan welk budget denk je?
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Manuele lens voor Sony A7

                          Hallo,

                          Sorry voor de late reactie.

                          Bedankt voor alle informatie en hulp.

                          Ik ben specifiek op zoek naar een portretlens in deze afstand. Ik was inderdaad ook aan het kijken richting de oude Canon lenzen. Aangezien ik gelezen had dat deze wel zeer degelijk zijn en ook een mooi beeld geven.

                          Budget zou ergens tussen de € 100-200 liggen. Indien dit haalbaar is.

                          Ik heb ook al wat gekeken naar Ebay en Amazon.de, maar ik blijf er toch wat mijn twijfels bij hebben. Het grootste probleem is dat ik geen Duits spreek en dus ook helemaal niet begrijp wat ze juist verkopen. Zeker ook de kleine lettertjes zijn belangrijk.

                          Ik ben ook niet specifiek gebonden aan een bepaald merk van lens. Eerder naar duurzaamheid. Vandaar dat ik inderdaad richting Canon, Minolta, Sigma, Samyang, ... zou gaan. Uiteraard gebruik makend van de adaptor.

                          Die Leica lenzen zijn inderdaad wel echt leuk, maar voor dat bedrag koop ik dan liever een volledige nieuwe.

                          Als er mensen zijn die eventueel een dergelijke lens hebben en deze willen van de hand doen hoor ik het graag.

                          J.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Manuele lens voor Sony A7

                            Ik denk dat je best wel een geinige portret lensje moet kunnen scoren voor rond de 100 a 200 euro in een MF uitvoering van een niet meer recente mount.
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              Re: Manuele lens voor Sony A7

                              Iedereen bedankt voor de info.

                              Heb ondertussen een tweedehands Samyang 85mm 1,4 UMC met Sony E mount op de kop kunnen tikken!

                              J.

                              Comment

                              Working...
                              X