Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opgepast bij roaming op een schip tussen twee Europese landen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opgepast bij roaming op een schip tussen twee Europese landen

    Juist ter info: indien je bv op een schip van Groot-Brittanië naar Ierland je GSM gebruikt dan doet hij beroep op een zgn. Zeemast, die door proximus niet beschouwd wordt als deel van Europa. De roaming-overeenkomst binnen Europa geldt hier dus niet en in mijn geval werd een daily world travel roaming bijdrage van 14 EUR aangerekend. Proximus is blijkbaar wel bereid om, na klacht, deze kost te laten vallen, maar ik zou er toch niet van uitgaan dat zij dit zullen blijven doen.

    Veel surfplezier

    Peter

  • #2
    Re: Opgepast bij roaming op een schip tussen twee Europese landen

    Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
    Juist ter info: indien je bv op een schip van Groot-Brittanië naar Ierland je GSM gebruikt dan doet hij beroep op een zgn. Zeemast, die door proximus niet beschouwd wordt als deel van Europa. De roaming-overeenkomst binnen Europa geldt hier dus niet en in mijn geval werd een daily world travel roaming bijdrage van 14 EUR aangerekend. Proximus is blijkbaar wel bereid om, na klacht, deze kost te laten vallen, maar ik zou er toch niet van uitgaan dat zij dit zullen blijven doen.
    Op schepen moet je sowieso oppassen. Mogelijk maken ze gebruik van satelliet communicatie en dan kom je met €14 niet eens meer toe. Ook oppassen in het zuiden van Griekenland want je zit voor je het weet op een Turkse mast. Dicht bij de EU grenzen kijk je altijd best dat je niet via een sterkere mast buiten de EU zit. Een beetje zoals vroeger dicht bij NL of F...
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #3
      Re: Opgepast bij roaming op een schip tussen twee Europese landen

      En volgens proximus blijkbaar ook bij het doorrijden van zwitserland

      Comment


      • #4
        Re: Opgepast bij roaming op een schip tussen twee Europese landen

        en volgens Base ...

        Cruiseschepen en ferryboten behoren tot zone Wereld 2, ook bij reizen binnen Europa..

        tarief wereld 2 : € 3.60 per minuut voor bellen, € 9.50 Mb voor surfen.

        mvg
        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

        Comment


        • #5
          Re: Opgepast bij roaming op een schip tussen twee Europese landen

          Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
          En volgens proximus blijkbaar ook bij het doorrijden van zwitserland
          Mobile Vikings SIM gebruiken en dan is dat alvast opgelost.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: Opgepast bij roaming op een schip tussen twee Europese landen

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Mobile Vikings SIM gebruiken en dan is dat alvast opgelost.
            Inderdaad, want dan kan je op meerdere plaatsen gewoon niet surfen. [emoji1]

            Ze tellen geen roaming, maar beperken de netwerken via dewelke men data kan gebruiken.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Opgepast bij roaming op een schip tussen twee Europese landen

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Inderdaad, want dan kan je op meerdere plaatsen gewoon niet surfen. [emoji1]

              Ze tellen geen roaming, maar beperken de netwerken via dewelke men data kan gebruiken.
              Wat is het probleem ?

              Dit staat op de MV site:

              Dataroamen op de volgende mobiele netwerken is niet mogelijk: Sunrise Communications AG, OnAir Switzerland

              En dit zijn de drie grote operatoren in Zwitserland: ( https://www.justlanded.be/nederlands...iele-telefoons )

              Er zijn drie grote aanbieders die strijden op de markt voor mobiele telefonie:

              Swisscom: de mobiele aanbieder van het voormalige PTT Telecom biedt haar diensten aan sinds 1993. Het heeft nog steeds het netwerk met de beste dekking in Zwitserland, maar ook de duurste tarieven.

              Orange: Op de markt gekomen in 1998. Netwerk connectiviteit is niet zo goed als Swisscom.

              Sunrise: Opgericht in 1998. Biedt concurrerende tarieven, maar de netwerkdekking kan beperkt zijn in afgelegen gebieden van het land.


              Ik heb de geciteerde tekst onderlijnd omdat "vet" nogal agressief overkomt.
              En nee, MV is niet heilig, maar voor mij momenteel veruit de beste operator, vandaar dat ik weet heb dat Zwitserland wel in hun "EU roaming" zit.

              Dus nogmaals, wat is het probleem als de twee beste (Swisscom en Orange) wel degelijk een dataroamingovereenkomst hebben met MV ???
              Last edited by nete; 21 augustus 2017, 06:52.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Opgepast bij roaming op een schip tussen twee Europese landen

                14 euro valt mee.

                ik had per ongeluk mijn gsm aanliggen in zwitserland en de gewone roaming (ik kwam uit frankrijk) stond ook op.
                de optie provider automatisch zoeken stond ook op.

                2 SMS, 1 telefoontje (van minder dan een minuut), 3,45 MB (geen GB) = 48 EUro + BTW.

                Dat automatisch zoeken zal dus niet meer gebruikt worden in het vervolg, en nadat ik de factuur gekregen heb zal ik toch eens even proximus contacteren.
                mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                Comment


                • #9
                  Re: Opgepast bij roaming op een schip tussen twee Europese landen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
                  en nadat ik de factuur gekregen heb zal ik toch eens even proximus contacteren.
                  Weer een Europeaan die wakker wordt, in Europa

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opgepast bij roaming op een schip tussen twee Europese landen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
                    1en nadat ik de factuur gekregen heb zal ik toch eens even proximus contacteren.
                    Of, als je regelmatig in Zwitserland komt #7 eens goed lezen

                    Ter info hier het MV roaminglijstje. Je kan dus met gerust gemoed eens naar Martinique, Réunion of Frans-Guyana op reis gaan.
                    Bij Proximus: 6 landen (of "landjes" )zitten niet in hun lijst.
                    Telenet lijkt me even "smalletjes" als Proximus.
                    Orange lijkt me vrijwel hetzelfde als MV, uitgenomen Zwitserland.
                    Last edited by nete; 25 augustus 2017, 14:27.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: Opgepast bij roaming op een schip tussen twee Europese landen

                      Op Cruiseschepen kun je ook beter niet bellen/internetten. Ik herrinner je een interview met Nicole en Hugo waarbij ze vertelde dat ze pas op vastte land belde naar de ouder van Nicole dacht ik.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Opgepast bij roaming op een schip tussen twee Europese landen

                        Als ik dat zo lees moeten er binnenkort op GSM abo's ook waarschuwingen komen zoals op de koffie van McDo (Kan heet zijn , niet op je schoot zetten of zoiets).
                        Wat is er mis met het lezen van de voorwaarden om te weten in welke landen roaming (buiten EU) is inbegrepen en wat dan de tarieven zijn?
                        Op een cruiseschip , weg van land, niet weten dat de kosten hoog kunnen oplopen? Tja... Anders is bellen op een vliegtuig boven één of andere oceaan misschien een testje waard
                        bye, Maurice
                        https://on4bam.com/
                        Nikon D7500

                        Comment


                        • #13
                          Re: Opgepast bij roaming op een schip tussen twee Europese landen

                          Vorige week binnengestapt voor een GSM hoesje, was ook een Orange verkooppunt.
                          De ene klant na de andere kwam klagen dat hij roamingkosten moest betalen tijdens een verblijf in een Europees land.
                          Heb enkele gesprekken gehoord en telkens was het hetzelfde, ginder een daguitstap gedaan met een boot, wat korter tegen een land gekomen dat niet opgenomen is in de lijst en via dat netwerk een verbinding gehad.
                          Ook steeds hetzelfde antwoord van de medewerker ... ge moet kijken naar uw display en erop letten via welke provider je verbonden bent en geen enkele klant heeft een toegeving gekregen en moet dus wel degelijk de factuur betalen.
                          Lijkt me ook allemaal redelijk logisch.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Opgepast bij roaming op een schip tussen twee Europese landen

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Ook steeds hetzelfde antwoord van de medewerker ... ge moet kijken naar uw display en erop letten via welke provider je verbonden bent en geen enkele klant heeft een toegeving gekregen en moet dus wel degelijk de factuur betalen.
                            Lijkt me ook allemaal redelijk logisch.
                            Ik heb dat een paar jaar geleden op Kos ook eens meegemaakt (verbonden met Turkije) en mijn gsm gebruikt als hotspot voor de ipad
                            Maandrekening van meer dan 2000€

                            Mijn werkgever kwam een ander abonnement voorstellen (en die heeft dat gelukkig zonder morren betaald) maar uiteindelijk was het toch mijn eigen schuld...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Opgepast bij roaming op een schip tussen twee Europese landen

                              Je zou haast denken dat roaming buiten het eigen land een vorm van extra veel inkomsten voor de telecom provider.
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X