Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera stuk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera stuk?

    Hallo,

    Sinds een paar weken doet m'n Nikon D5100 een beetje raar.

    Als ik 1 van de focuspunten onderaan selecteer (die dan in het rood oplicht) dan gaat het focuspunt die daar tegenover ligt ook vaag oplichten. Het lijkt wel alsof het een weerspiegeling is van het geselecteerde focuspunt... Als ik het focuspunt onderaan in het midden neem dan gaat het punt links daarvan ook oplichten. Ook zie je onder dat punt een klein horizontaal lijntje ook rood oplichten.
    Dit heb ik met m'n beide lenzen.

    De lens die ik het meest gebruik is de Nikkor 35mm. Bij portretfoto heeft ie geen moeite om scherpe foto's te nemen, maar als ik een van m'n kinderen dan van iets verderaf wil fotograferen dan heeft ie moeite met scherpstellen op het punt die ik selecteer. Afgelopen weekend nam ik een foto van m'n dochter (waarop ze van kop tot teen opstaan) en daarop had hij de focus gelegd op de achtergrond ipv op haar. Terwijl ik 100% zeker ben dat ik op haar gezicht heb scherp gesteld. Naar mijn gevoel stelt de lens ook niet meer zo scherp als hij voorheen deed.

    En dan nog een laatste probleem is dat sommige foto's een foutmelding geven wanneer ik deze in Lightroom wil openen. Dan zegt ie "onverwachts bestandseinde aangetroffen".
    Bepaalde foto's zien er ook helemaal fout uit, zoals bv. de linkerzijde ziet er normaal uit terwijl de rechterzijde van de foto paarsig is (lijkt wel negatieve foto).
    Ligt dat misschien aan het sd kaartje?

    Mocht het belangrijk zijn, m'n Nikon is 4 jaar oud en heeft ongeveer 18500 clicks.

    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Camera stuk?

    Oei, dat paarsig is erg. Dat heb ik ooit aan de hand gehad met een Canon Powershot A70. Het lag aan de sensor. Die moest vervangen worden. Dat kostte bijna zo veel als een nieuwe camera.
    https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

    Comment


    • #3
      Re: Camera stuk?

      18500 cliks...weinig!

      Ingebouwde 'crash' software??
      https://efbeo.wordpress.com

      Comment


      • #4
        Re: Camera stuk?

        Dit lijken mij verschillende problemen dat paarse kan aan het wegschrijven liggen of aan de sensor. De focuspunten zitten op het matglas en hebben niet direct met met de sensor te maken maar met de focusmodule. Je kan eens kijken of hij met de liveview wel correct focust en met een ander kaartje om te zoeken waar je problemen juist zitten

        Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Re: Camera stuk?

          Kun je misschien gewoon even een foto hier posten, foto zegt meer dan 1000 woorden
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Camera stuk?

            Veel uiteenlopende vragen, maar sommige van de zaken zijn misschien best eens uit te testen met ander materiaal, (vb. lens op andere body, ander geheugenkaartje...) om snel een en ander uit te sluiten.

            Comment


            • #7
              Re: Camera stuk?

              Bedankt alvast voor de reacties!

              Ik heb nu een ander geheugenkaartje gekocht, want gisteren kreeg ik de melding op m'n camera dat de geheugenkaart mogelijk beschadigd is.
              Wat ook raar is, is als ik de foto's die in Lightroom niet geopend kunnen worden, kan ik ze wel in Photoshop openen, zonder fout... Maar ja, ik zal dus nu eens testen met het nieuwe kaartje als dat probleem al verholpen is. Aangezien het oude kaartje beschadigd zou zijn denk ik dat dit wel goed komt.

              Alleen die focuspunten is dus een raadsel. @kawaracer: kan er iets aan dat matglas zijn dan ofzo? Of is dat onmogelijk?

              Comment


              • #8
                Re: Camera stuk?

                Dat kan het matglas zit in je prisma en hoe het juist

                Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Re: Camera stuk?

                  Mijn gsm heeft kuren hoe dat matglas juist werkt weet ik niet misschien moet je eens langs gaan bij je fotohandelaar en het laten zien


                  Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera stuk?

                    God weet is uw camera niet van iets in de war geraakt - reset to defaults (herstel van de standaardwaarden)? En een keertje batterij eruit halen en de power aanzetten - en dan batterij er terug in?
                    Probeer in ook 's met een andere lens - 't is niet noodzakelijk de camera. Ik heb ooit een lenschip beschadigd gehad van een 24mm - en door 'm te laten vervangen deed die 't ineens wel weer deftig.
                    Contactjes toch maar even nakijken (lens en camera)?
                    Een probleem met het matglas heeft inderdaad gevolgen voor de AF. Zonder matglas bij bepaalde camera's - geen AF meer (ik spreek alleen over die camera's die ik zelf gebruik). Zo'n matglas kan je veranderen met een tangetje dat bij het vervang-matglas zit (dat kan per merk/type verschillen - da's opzoeken). Dat zou je moeten kunnen verwijderen en terugplaatsen. Bij twijfel - laat het dan even door iemand met ervaring doen (daar waar ze u andere matglasjes kunnen leveren).
                    Bij mij is 't matglas ooit losgetrild doordat ik m'n tas op de grond in de auto gezet had (en niet overal zijn de wegen zo glad als een biljardlaken) - ipv. op de zetel - dat zorgt ook voor rare toestanden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera stuk?

                      De zichtbare scherpstelpunten hebben iets te maken met de functionele scherpstelpunten. De zichtbare zitten boven in het spiegelhuis(bij het matglas) en de functionele onderin. Ze gebruiken zelfs niet hetzelfde licht, de functionele punten krijgen het licht via een piggyback spiegel onderaan de gewone spiegel.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera stuk?

                        Heb je misschien toevallig niet Dynamisch veld-AF ingesteld?
                        Blz 42 van je gebuikershandleiding.
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment

                        Working...
                        X