Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS 300D + flitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EOS 300D + flitser

    Hallo mensen,
    Ik ben nieuw hier en had graag eens een vraagje gesteld...
    Sinds vorige week ben ik in het bezit van een canon EOS 300D,
    leuk toestel moet ik zeggen...
    Maar nu heb ik hier nog van mijn vader zijn toestel een FLits canon speedlite 420 EZ liggen... Ik wee techter wel dat de EX reeks voor digitaal gebruik is...
    Weet iemand wat het geeft als ik deze 420 ez zou proberen te gebruiken? of gaat deze het gewoon niet doen... ZOu ik hiermee schade kunnen toebrengen aan mijn toestel, want dat is zeker en vast de bedoeling niet!

    MOD: verplaatsing C&A
    Last edited by Dolphin; 21 september 2004, 15:06. Reden: verplaatsing C&A

  • #2
    Re: EOS 300D + flitser

    Normaliter zal die wel werken, maar dan zul je alles op de flits moeten instellen, aangezien je met de EZ-reeks geen TTL-meting kunt doen.
    Volgens mij zal die ook geen schade doen aan je toestel, want voor zover ik weet geven die geen al te zware lading terug naar je toestel.

    Als je niet gewoon bent om met flitsen te werken, zul je niet zo happy zijn met het resultaat. Je moet echt ALLES manueel instellen, vandaar dat je toch best uitkijkt naar een EX-flits of iets vergelijkbaars (Sigma of Metz...)
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Re: EOS 300D + flitser

      uhm...dat is spijtig, want het was een goede flits
      nu heb ik gezien dat de 420 ook in EX versie bestaat...misschien kan ik overwegen deze aan te schaffen.. iemand ervaring ermee op de eos 300D???

      Comment


      • #4
        Re: EOS 300D + flitser

        Boerkejos,

        Proficiat met de aankoop van je toestel Je zal er wellicht veel plezier aan hebben!

        De 300D heeft een beperking van het Canon huis meegekregen; gebrek aan FEC (flash exposure compensation). Dit is een ernstige tekortkoming, je hebt dus niet de mogelijkheid om het flash vermogen een stop of zo bij te stellen. Welnu, de 420EX heeft ook geen FEC.

        Dus .. ofwel de firmware hack installeren zodat FEC beschikbaar wordt op je 300D (samen met nog wat andere features) ... ofwel een flash kopen die zelf FEC heeft. De 550EX is een voorbeeld.

        Zoals Cooma al zegt hoef je niet bij Canon te blijven. De EX flitsers hebben gemeen dat ze enkel e-ttl kunnen doen voor metering. Een Metz54 doet zowel e-ttl als autoflash. Wat e-ttl juist inhoudt is een hele uitleg maar in kort komt het erop neer dat de flash power gemeten wordt op het actieve focuspunt en dit door een preflash te doen een fractie van een seconde voordat de foto gemaakt wordt. Dit lijkt ideaal maar heeft in praktijk helaas meer nadelen dan voordelen, te weten:
        - je moet in telkens FEL (flash exposure lock) doen op een neutraal vlak om een juiste belichting te krijgen.
        - die FEL is een 'pre-flash' dus bij familiefoto's denkt het onderwerp vaak dat de foto al gemaakt is en moet je vragen van nog even te wachten .. Een candit portret is al helemaal uitgesloten, je verraadt jezelf met die preflash.
        - als je FEL niet gebruikt is het resultaat onvoorspelbaar. Focussen op een blank gezicht geeft al te vaak een onderbelichte foto.

        Autoflash daarentegen gebruikt de ingebouwde sensor op de flash zelf. De metering is te vergelijken met de evaluative metering op je 300D. Geen FEL nodig en de metering is in 90% van de gevallen correct. Autoflash flitsen zijn ook wat goedkoper - de genoemde Metz is wel een uitzondering vermits die de 2 manieren ondersteunt.

        Je kan het allemaal nalezen op http://photonotes.org/articles/eos-flash/

        Gezien de beperkingen van e-ttl vind ik het jammer dat Canon geen andere metering methode voorziet. Om die reden heb ik de Metz54 gekocht en gebruik in praktijk enkel de autoflash functie.

        ___________________________________

        Comment


        • #5
          Re: EOS 300D + flitser

          Oorspronkelijk geplaatst door faiser
          Boerkejos,

          Autoflash daarentegen gebruikt de ingebouwde sensor op de flash zelf. De metering is te vergelijken met de evaluative metering op je 300D. Geen FEL nodig en de metering is in 90% van de gevallen correct. Autoflash flitsen zijn ook wat goedkoper - de genoemde Metz is wel een uitzondering vermits die de 2 manieren ondersteunt.

          Je kan het allemaal nalezen op http://photonotes.org/articles/eos-flash/

          Gezien de beperkingen van e-ttl vind ik het jammer dat Canon geen andere metering methode voorziet. Om die reden heb ik de Metz54 gekocht en gebruik in praktijk enkel de autoflash functie.

          Mag ik aannemen dat de Metz 44 AF-4C ook autoflash ondersteunt? Deze flitser is iets duurder dan de 420 EX.

          Comment


          • #6
            Re: EOS 300D + flitser

            heb net even de manual van die 44 geraadpleegd (kan je vinden op de Metz site)
            Die heeft zo te zien geen autoflash functie; doet enkel TTL of Manual.

            ___________________________________

            Comment

            Working...
            X