Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe auto

    Ik zit wat te twijfelen om onze Golf van 2010 (diesel) met 120000 km op de teller te vervangen. Heeft dankzij de toenmalige premies (omdat het een diesel was !) ongeveer 14000 euro gekost. Het is een Blue Motion 1600 77 kW
    Online krijg ik taxatie van de restwaarde tussen 5800 en 6300 euro.
    Ik sta nu voor een seriues onderhoud dat ik inschat rond 400 euro + herstelling van het openen van de achterklep die het nu laat afweten. Als ik dat nu laat doen heeft het natuurlijk geen zin om een paar weken later te vernieuwen.

    Ik zie echter de bomen niet meer door het bos.

    Ik rij zéér graag met een diesel, maar die zijn tegenwoordig als "des duivels", ik weet niet wat me qua belastingen of boetes allemaal boven het hoofd hangt als ik nu nog opteer voor diesel.
    Ik sta ook niet afkerig voor een jonge occasie, maar daar zal het aanbod diesel ook wel overwegend zijn vermoed ik.

    Hybride lijkt me een beetje mossel nog vis en elektrisch lijkt me het betaalbare aanbod nog héél summier.
    Zit ik met mijn gedachtengang goed of er volledig naast ?
    Vooropgesteld budget: 15 à 20000 euro.

    Wie wil meedenken: alvast bedankt !
    Last edited by nete; 16 augustus 2017, 08:45.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Nieuwe auto

    Een Golf 1.6 Blue Motion is een Euro5. Je kan er nog jaren mee in de lage emissiezones rijden.
    Laat dat groot onderhoud en de herstelling van de achterklep zelfs 1000 euro kosten, dat is peanuts in vergelijking van een nieuwe auto die na zijn eerste jaar al een waardevermindering van bijvoorbeeld 8000 euro heeft.
    Bovendien staat er maar 120000km op de teller. Die kan moeiteloos naar 200000km gaan.
    Tenzij je een auto met meer plaats nodig hebt (maar dat is twijfelachtig met een budget tot 20000 euro) of je geld op overschot hebt, zou ik nog een paar jaar met de Golf blijven rijden.

    Comment


    • #3
      Nieuwe auto

      Het is eigen keuze, maar 20.000€ uitgeven om er misschien 500€ mee te sparen lijkt me niet een verstandige keuze.
      Veranderen zou in dit geval dus zijn omdat je wil veranderen.
      Bij de aankoop moet je ook nog de BIV tellen natuurlijk.

      Diesel is in de pers overdreven slecht gemaakt, met een nieuwe diesel die aan de huidige normen voldoet, zal men nog lang kunnen rijden zonder veel problemen.
      Er zijn inderdaad de iets hogere rijtaksen voor diesels, maar als men wat km's doet, dan is dat zo terug ingewonnen met het lager verbruik.

      Tweedehands kopen is niet mijn voorkeur, maar daar is iedereen vrij in natuurlijk ... let dan wel op de norm, kies toch best voor een Euro 6.

      Benzine krijgt nu een voordeel van de overheid, tot de meesten weer met benzine rijden en daar nieuwe taksen op komen.
      Ik ben er niet van overtuigd dat benzine binnen enkele jaren nog de beste keuze zal geweest zijn.

      Heb je zin in een nieuwe wagen, dan moet je ervoor gaan natuurlijk, maar die 400€ onderhoud is mijn inziens geen hoge kost.
      En een onderhouden wagen verkoopt ook beter, alvast particulier.
      Succes met uw keuze.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe auto

        Waardevolle tips ! Thx

        Ik staarde me iets te veel blind op het bedrag dat hij nu nog waard is denk ik.

        Wat ook in het voordeel van diesel is: men verzekert bij hoog en bij laag al jaaaaaaaaaaren dat diesel zelfs duurder zal worden dan benzine, doch de prijs aan de pomp geeft het tegengestelde: nog altijd 10 cent per liter goedkoper (+ 1 à 2 liter minder verbruik per 100km).
        Last edited by nete; 16 augustus 2017, 08:58.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe auto

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Waardevolle tips ! Thx

          Ik staarde me iets te veel blind op het bedrag dat hij nu nog waard is denk ik.

          Wat ook in het voordeel van diesel is: men verzekert bij hoog en bij laag al jaaaaaaaaaaren dat diesel zelfs duurder zal worden dan benzine, doch de prijs aan de pomp geeft het tegengestelde: nog altijd 10 cent per liter goedkoper (+ 1 à 2 liter minder verbruik per 100km).
          Voor wat het waard is, maar bij mijn keuze voor een nieuwe leasewagen 2 maand terug waren de diesels over het algemeen nog beter in budget dan de vergelijkbare benzine modellen...
          Die firma's houden veel rekening met restwaarde en totaalkost dus denk ik niet dat diesels al afgeschreven zijn...

          Blijkbaar doe je heel weinig km's per jaar.. Als de huidige nog goed is en je niet persé een nieuwe wilt, zou ik er ook mee blijven rijden...

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe auto

            Een Golf D van 7 jaar en 120.000 km ?????
            Maar dat is nog nieuw !!!!

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe auto

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Een Golf D van 7 jaar en 120.000 km ?????
              Maar dat is nog nieuw !!!!

              Jamaar...als diene mens nu graag es nen nieuwe auto heeft ?

              ( Tip: wél tegen uw madam zeggen dat 120.000 km tot op den draad versleten is ! )
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe auto

                120.000 km op 7 jaar is sowieso te weinig km's voor een diesel
                EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
                https://sites.google.com/view/pdh65/

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe auto

                  Oorspronkelijk geplaatst door PDH65 Bekijk bericht
                  120.000 km op 7 jaar is sowieso te weinig km's voor een diesel
                  Toch om er voordeel mee te doen ten opzichte van benzine.
                  Bovendien wordt het steeds moeilijker om een dieselwagen tweedehands verkocht te krijgen, daardoor zal je op lange termijn waarschijnlijk nog meer geld kwijt zijn dan met een benzinewagen.
                  De "restwaarde" zou dan binnen een aantal jaren wel eens een stuk lager kunnen zijn dan wat nu gebruikelijk is voor een dieselwagen.

                  Als je alleen maar naar de kostprijs van de brandstof per kilometer kijkt, dan is een dieselwagen altijd voordeliger omdat een diesel nog altijd minder verbruikt.
                  Maar als je alle kosten berekent, dan moet je tegenwoordig al heel wat kilometers per jaar rijden om voordeel te doen tegenover een benzinewagen met een vergelijkbaar vermogen.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe auto

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Een Golf D van 7 jaar en 120.000 km ?????
                    Maar dat is nog nieuw !!!!
                    Mijn diesel was 6 jaar en had 65.000 km toen ik hem van de hand deed.... hoe "nieuw" was die dan wel niet .
                    Ne mens heeft graag nu en dan eens iets nieuw hé.... alé, ik toch.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe auto

                      Ik heb een diesel van 5 jaar met 39000 km op de teller. De laatste 2 jaar is er maar 2000km/jaar bijgekomen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe auto

                        Voor 15-20k heb je geen nieuwe in dezelfde klasse, hoogstens iets van 2 jaar oud.

                        Gezien heel de heisa over diesel nogal recent is, is het aanbod nog niet echt op peil. Dat gaat nog een jaar of 2-3 duren, dus ik zou nog even doorrijden. Een onderhoudsfactuur van 500€ is niks abnormaal. Is de distributie al vervangen?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe auto

                          Denk dat die distributieriem juist het onderhoud is waar hij het over heeft (dat gebeurt op 120.000 km.). Daarbij wordt ook de waterpomp vervangen.
                          Als je die wagen niet beu bent, dan zou ik er ook mee blijven rijden. Die karren bollen vlot 250.000 km...
                          Mijn Golf V 1.9 TDI heb ik eind vorig jaar vervangen : maar deze was bijna 11 jaar oud en had amper meer kilometers. Ik had er dus ook nog kunnen mee rijden, maar ik was het beestje wel wat beu en een iets grotere wagen (zeker qua koffer) is toch wel handig.
                          Moet eerlijk zeggen dat ik terug een diesel heb gekocht (een Honda Civic 1.6). Ik rij gewoon graag met een dieselke en door wijzigingen in de gezinssituatie doe ik nu meer kilometers dan vroeger. Als je niet teveel van auto verandert doet die BIV eigenlijk niet veel ter zake, en de hogere inschrijvingstax : tegen dat je dat heb uitgespaard met een elektrische wagen te kopen, ben je ook even bezig : de meerprijs is nog altijd aanzienlijk en ik heb bitter weinig vertrouwen in die 300 kilo batterij die trouwens op zichzelf heel onmilieuvriendelijk is...

                          De nieuwe benzines stoten amper minder roet uit dan een nieuwe Euro 6-norm diesel. De NOx is voor een diesel wel een probleem. Het kan opgelost worden bij een diesel (wordt bij euro 6 vrachtwagens met succes toegepast), maar bij auto's vindt men het nodig om hiermee behoorlijk te foefelen... .
                          Last edited by polleke_cgc; 16 augustus 2017, 21:13.
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe auto

                            Oorspronkelijk geplaatst door PDH65 Bekijk bericht
                            120.000 km op 7 jaar is sowieso te weinig km's voor een diesel
                            En waarom?
                            Toch niet voor de kostprijs want bij meerdere merken is een diesel nu tot 2000€ goedkoper dan een benzine, of hoogstens dezelfde prijs.

                            Dezelfde wagen met +- dezelfde CC verbruikt een pak minder en dat scheelt vaak meer dan 1 of 2 liter.

                            Een diesel rijdt ook heel anders, meer koppel bij lagere toeren en ook dat spreekt velen aan.

                            De keuze is gewoon heel persoonlijk.
                            Voornaamste is wel om regelmatig eens een langere weg te doen op snelweg, maar dat moeten ook geen honderden kilometers zijn.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Nieuwe auto

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Als je alleen maar naar de kostprijs van de brandstof per kilometer kijkt, dan is een dieselwagen altijd voordeliger omdat een diesel nog altijd minder verbruikt.
                              Maar als je alle kosten berekent, dan moet je tegenwoordig al heel wat kilometers per jaar rijden om voordeel te doen tegenover een benzinewagen met een vergelijkbaar vermogen.
                              Dat is zeer afhankelijk van merk en uitvoering.
                              Zie vorige reactie ... bij meer en meer wagens doet men al winst vanaf 0 kilometer.
                              Ik bedoel dan toch al in het Vlaams landsgedeelte, Wallonië weet ik niet meteen.

                              Ik zie toch ook veel benzinewagens 7 tot 8 liter verbruiken met een 1600CC motor en anders veel diesels met een 2000CC dat maar 4 à 4,5 liter verbruiken.
                              Met een aankoopvoordeel van soms 2000€ is diesel wel fors in het voordeel.
                              Ik weet het ... prijsvoordeel niet van toepassing op alle wagens.

                              Maar buiten kostprijs telt voor velen eerder het comfort en de rijervaring ... men is er vet mee een iets minder BIV te betalen voor een wagen dat men eigenlijk niet wil.

                              Koop de auto dat je echt wil (en kan betalen), de rest hoort er nu eenmaal bij.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X