Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

interval stopt D750

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • interval stopt D750

    ik heb iets vreemd voor, wou sterrensporen trekken met Nikon D750 via intervalopname,instelling:
    bepaalde tijd te starten/interval 1 sec/aantal intervallen 0401x1=00401 /tijd 8 sec /f4/ M
    maar na 6 minuten , of 41 foto's stopt hij vanzelf ????heeft het te maken met aantal opnames ??

  • #2
    Re: interval stopt D750

    Ik heb het zelf nog niet gebruikt, maar versta ik het goed,
    een foto nemen met sluitertijd 8 seconden,
    en na 1 second de volgende foto.

    Dan kan het wel eens zijn dat 1 seconde te kort is, en de buffer zich langzaam vult.

    Comment


    • #3
      Re: interval stopt D750

      Inderdaad zou kunnen, maar waarom dan telkens na 6 minuten en 41 foto's ?,
      Kan iemand dat anders ook eens uittesten met zijn toestel ?,
      Dank

      Comment


      • #4
        Re: interval stopt D750

        Meende ergens gelezen te hebben dat je minimum je belichtingstijd moet nemen als interval,en met ruisonderdrukking het dubbele.
        Zal wel verschillen van toestel tot toestel,en gebruikte geheugenkaart .Maar 1 sec interval en 8 sec belichting doet,zoals hierboven reeds vermeld,je buffer vollopen.

        Was in: Praktijkboek fotografie Weer,nacht & natuurverschijnselen. Uitg Nederpix
        Last edited by demuro; 16 augustus 2017, 09:17. Reden: toevoeging

        Comment


        • #5
          Re: interval stopt D750

          Klein rekensommetje gemaakt.
          Eén opname duurt 8 sec,en 1 sec interval waarbij je toestel ook wegschrijft.Dus je body werkt 9 sec door.
          6 minuten is 360 sec. 360 /9 is 40.Waarschijnlijk is dat de tijd die nodig is om de maximale buffercapaciteit te bereiken door nieuwe opnames bij te voegen en het wegschrijven hiervan,waardoor er geen plaats meer is en het toestel ermee ophoudt.
          Daardoor kom je altijd op die 40,je hebt blijkbaar nog 1 bonus 41,en je 6 minuten.
          Tenzij in je toestel een max. tijd of aantal opnames voorzien is.Maar dit zou in de handleiding moeten staan denk ik.(vb:filmopnames met een fototoestel zijn beperkt tot 29 min 59 sec.Daarna kun je terug verder voor 29min 59 sec..Zou iets te maken hebben met een wetgeving over filmcamera's en filmende fototoestellen.Het fijne weet ik er niet van.)

          Kleine vraag:met welke lens werk je, welke ISO ??? En waren de resultaten goed ??

          Comment


          • #6
            Re: interval stopt D750

            Koop eens een snellere geheugenkaart. 8 sec is meer dan voldoende om een foto weg te schrijven uit uw buffer. Dus ik denk dat je heel trage geheugenkaarten gebruikt.
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Re: interval stopt D750

              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
              Klein rekensommetje gemaakt.
              )

              Kleine vraag:met welke lens werk je, welke ISO ??? En waren de resultaten goed ??
              Bedankt voor je uitgebreide berekening zou best kunnen kloppen, maar hoe trek ik dan best sterrensporen zonder telkens handmatig te trekken ?
              Meervoudige belichting gaat tot max 100 stuks. Resultaat was ondanks de steeds onderbroken sessies niet slecht maar wacht nog op wolkenloze nacht voor beter.
              Lens: Nikkor 24/120 Iso 1600

              Comment


              • #8
                Re: interval stopt D750

                Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                Koop eens een snellere geheugenkaart. 8 sec is meer dan voldoende om een foto weg te schrijven uit uw buffer. Dus ik denk dat je heel trage geheugenkaarten gebruikt.
                Kaart is een Lexar Professional 95 MB/s , zou op 1 sec een foto van 8 seconden belichting wegschrijven nog te traag ? foto's zijn 12 MB

                Comment


                • #9
                  Re: interval stopt D750

                  Iets gelijkaardigs staat hier beschreven :
                  I have a Nikon D5300 and experimented shooting star trails but encountered a problem that I believe may be related to the Interval Timer setup. In order to take 99 30-second exposures I set the sta...

                  De veronderstelling die hier gemaakt wordt is dat er een soort beveiliging in werking treedt die oververhitting van de sensor moet tegengaan.
                  Ik denk dat je meer tussentijd (nu slechts 1 sec) moet voorzien omdat de sensor - die heet wordt tijdens de opname - zou kunnen afkoelen.
                  De D750 heeft een buffergeheugen van 25 opnames in raw - dus dat is het probleem niet
                  Groeten,
                  Peter
                  mijn website : klik

                  Comment


                  • #10
                    Re: interval stopt D750

                    Ok het probleem ligt dus blijkbaar ook aan de sensor, best mogelijk, maar hoe neem ik dan 300 foto's van 8 sec na elkaar voor een sterrenspoor ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: interval stopt D750

                      Voor sterrensporen zijn er twee methodes:
                      Ofwel neem je foto's met lage iso en lange belichtingstijden,en dat gaat over minuten.Je krijgt dus ruis door die lange belichting,want je sensor krijgt het wat warmer.Hot pixels etc.Gezien de lichtpollutie overal aanwezig moeilijk.
                      Ofwel drijf je iso op (en ruis) en heb je een korte belichtingstijd en neemt een aantal opnames die je nadien in een bewerkingsprogramma monteert tot één geheel.
                      Opnames alleen raw of jpeg .Beide tezamen geeft een hogere belasting (grotere bestanden) van je processor.
                      Alles hangt dus ook af van de omvang van elke foto,en niet alleen is dit raw of jpeg.
                      Ook de spoorvorming is afhankelijk van de brandpuntafstand.Een UW geeft bij dezelfde belichtingstijd veel minder spoor dan een tele.
                      Als je alles eens wilt uitspitten tot in detailoogle.

                      Comment


                      • #12
                        Re: interval stopt D750

                        Deze werd gemaakt met mijn D7200 http://forum.belgiumdigital.com/f66/...en-547470.html
                        Bestaat uit een 300-tal foto's met volgende instellingen: 11mm - 8 sec - f6.3 - ISO 1250. De foto's werden wel in JPG gemaakt. Ik gebruik een draadafstandsbediening Nikon MC-DC2 en vergrendel daarmee de afdrukknop. Kan er 1000-den foto's mee blijven schieten tot de geheugenkaart vol is.
                        --> www.brandnewimage.be <--

                        Comment


                        • #13
                          Re: interval stopt D750

                          Probeer eens gewoon 8 s belichten, en dan 8 sec pauze.
                          Mijn oudere camera had bij lange belichtingstijden steeds tijd nodig om het beeld te verwerken.

                          Zouden die sterren op 8 seconden voldoende opgeschoven zijn om daarna een sprong te zien? Denk eigenlijk van niet.

                          Comment


                          • #14
                            Re: interval stopt D750

                            Oorspronkelijk geplaatst door Brand New Image Bekijk bericht
                            Deze werd gemaakt met mijn D7200 http://forum.belgiumdigital.com/f66/...en-547470.html
                            Bestaat uit een 300-tal foto's met volgende instellingen: 11mm - 8 sec - f6.3 - ISO 1250. De foto's werden wel in JPG gemaakt. Ik gebruik een draadafstandsbediening Nikon MC-DC2 en vergrendel daarmee de afdrukknop. Kan er 1000-den foto's mee blijven schieten tot de geheugenkaart vol is.
                            leuke foto en leuke tip , ga dat zeker eens proberen zo

                            Comment


                            • #15
                              Re: interval stopt D750

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Probeer eens gewoon 8 s belichten, en dan 8 sec pauze.
                              Mijn oudere camera had bij lange belichtingstijden steeds tijd nodig om het beeld te verwerken.

                              Zouden die sterren op 8 seconden voldoende opgeschoven zijn om daarna een sprong te zien? Denk eigenlijk van niet.
                              ik denk het wel Tommie ik wil strepen die zie je op 8 sec belichting dus ook een zwart lijntje op 8 sec niet belichting.

                              Comment

                              Working...
                              X