Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro met tussenring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro met tussenring

    Hallo allemaal ;
    Heeft er iemand ervaring in macro-opnames met een automatische tussenring op het toestel?
    Het gebruikt toestel is een Fujifilm X-E2s met 18-55mm

    Vriendelijke groetjes & bedankt

    Maurist

  • #2
    Re: Macro met tussenring

    Dit is een macro- opname met de Fuji XE-2s , met adapter ; een Panagor Macro-converter en daarop een analoge Pentax M 50mm / 1.4 lens


    Comment


    • #3
      Re: Macro met tussenring

      Op de genoemde camera niet, op mijn Nikon D7000 wel. Omkeer-ringen en tussen-ringen waren tussenstappen voordat ik een echte macro lens kocht. Ik kon er redelijke resultaten met verkrijgen maar het verlies van licht maakten het moeilijker.
      Merci en groetjes :)
      Insta | Flickr | Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Macro met tussenring

        Ik ben blij dat ik lees voor de eerste keer dat iemand spreekt over het verlies van licht. Meestal lees ik dat de tussenringen zijn de perfecte oplossing. In het begin, heb ik voor voorzetlenzen gekozen. Nochtans, zelfs de verkoper zei dat de tussenringen geen verlies van licht veroorzaken. Dat is niet waar. Met voorzetlenzen heb je een verlies aan kwaliteit, maar meestal gebeurt dat aan de randen en dat is doorgaans niet zo belangrijk voor de macro. Dat is een keuze: ofwel verlies aan licht ofwel verlies aan kwaliteit. Je kan natuurlijk het verlies aan licht compenseren door het gebruik van een flash. Alhoewel ben ik geen echte macro-shooter, heb ik een macro-objectief van 105mm gekocht. 105mm dient eveneens voor portretten, alhoewel in principe is te scherp daarvoor, maar ik kan mij niet alles permitteren. Voor macro van kleine insecten dient beter een 200mm. Let op want met een 55mm moet je heel dicht van het onderwerp staan want noch een tussenring, noch een voorzetlens veranderen de brandpuntafstand, maar dienen alleen om dichterbij te staan.

        Comment


        • #5
          Re: Macro met tussenring

          Macrofotografie gebeurt veelal toch op statief, met gecontroleerde lichtomstandigheden, dwz met flitslicht of andere lichtbronnen die het je mogelijk maken om toch voldoende licht op je sensor te brengen. Kwestie van een beetje je fantasie te laten werken hé. Veel proberen en noteren wat je gedaan hebt en de instellingen van de camera erbij....zo kun je achteraf je gegevens raadplegen en tijd sparen. Uiteraard zijn ook de afstanden van groot belang (lichtbron-onderwerp, onderwerp-camera, enz.)

          Comment


          • #6
            Re: Macro met tussenring

            Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
            Dit is een macro- opname met de Fuji XE-2s , met adapter ; een Panagor Macro-converter en daarop een analoge Pentax M 50mm / 1.4 lens
            Die Panagor auto-macro-converter is een bijzonder ding. Is ontworpen om gebruikt te worden in combinatie met een 50 mm . Gaat van 1:10 tot 1:1 en heeft corrigerende optica aan boord. Heb actueel eentje op overschot in M42 (zat bij een aankoop), zelf nooit van gehoord daarvoor. Hierbij het foldertje

            Comment


            • #7
              Re: Macro met tussenring

              Wat is het voordeel van tusssenringen ? Je kan ze voor alle lenzen die op je toestel werken inzetten.
              Wat is het nadeel ? Buiten dat je enkel nog macro kan doen (je kan niet meer scherp stellen op oneindig) heb je inderdaad lichtverlies. Maar, bij macro werk je best met een heel klein diafragma voor de scherptediepte. Dit impliceert ofwel heel lange belichtingstijden, of een hoge ISO of een combinatie tussen beide. Het gebruik is gemakkelijk maar vraagt wel wat handelingen.

              Wanneer ik foto's bekijk genomen met tussenringen of met een macrolens merk ik GEEN verschil voor zover dat de gebruikte lenzen van goede kwaliteit zijn. Een macrolens geeft je wel wat gebruikersgemak, maar heb ooit 2 sets tussenringen (lees een tussenringtotaal van zo'n 14 cm) gebruikt om toch maar op afstand een bloem te kunnen fotograferen waar ik anders niet aan kon (zware tele). Resultaat was perfect. (let wel op statief).
              Ik kan tussenringen alleen maar aanraden voor diegene die willen macro doen (testfase). Een macrolens volgt later wel alhoewel je dan vaak een vaste brandpunt hebt en tenslotte meerdere dure macrolenzen bezit.
              Merk op: De term macro wordt vaak verkeerdelijk gebruikt voor lenzen. Macro betekent dat een voorwerp van 3,6 cm als 3,6 cm zonder toebehoren scherp wordt afgebeeld op een FF-sensor (36mm op 24mm).
              Je kan micro doen mits gebruik van eventuele speciale lenzen (MP65 bij Canon, en de Medical bij Nikon, alhoewel deze laatste uit het analoge tijdperk stamt en niet zomaar tee rapen valt). Je kan gebruik maken van een omkeerring waardoor je een bv 50 mm-lens omgekeerd mount op een andere lens. Nadeel. Alles wordt kompleet manueel en daar heb je een enorm lichtverlies en een ultra kleine dieptescherpte. Voordeel. Je treedt de microwereld binnen (werkafstanden van een paar mm tot cm ...)
              MAAR/ Probeer een paar mensen te vinden waar je dit allemaal kan proberen en uit testen en zien hoe het je vergaat. Ik werk vrij vlot met tussenringen, anderen dan weer niet.

              Hier kan je wat technische uitleg vinden over diverse technieken voor macro-fotografie

              http://forum.belgiumdigital.com/f20/...gs-406140.html

              http://forum.belgiumdigital.com/f20/...gs-395710.html
              Last edited by Wim.Vanmaele; 25 augustus 2017, 06:17.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Macro met tussenring

                Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                ...
                Ik kan tussenringen alleen maar aanraden voor diegene die willen macro doen (testfase). Een macrolens volgt later wel alhoewel je dan vaak een vaste brandpunt hebt en tenslotte meerdere dure macrolenzen bezit.
                ...
                Juist, scherpte is het belangrijkste en daarom zijn tussenringen het beste om macro te verkennen. Met licht kan je spelen, met een te zachte foto niet.

                Je tussenringen kan je later zelf nog gebruiken op je echte macrolens, om de heel kleine wereld te verkennen.
                Merci en groetjes :)
                Insta | Flickr | Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: Macro met tussenring

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                  Je kan gebruik maken van een omkeerring waardoor je een bv 50 mm-lens omgekeerd mount op een andere lens.
                  ]
                  Zelf te maken met 2 adapteringen voor een filter houder zoals Cokin
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro met tussenring

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                    Zelf te maken met 2 adapteringen voor een filter houder zoals Cokin
                    Graag over deze manier van lensomkeren een woordje uitleg aub ?
                    Dat wil ik wel toepassen
                    Grts
                    M

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro met tussenring

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                      Graag over deze manier van lensomkeren een woordje uitleg aub ?
                      Dat wil ik wel toepassen
                      Grts
                      M
                      Brandpunt van de lens op de camera lens vatting / brandpunt omgekeerde lens = vergroting
                      Dus als je een 50mm lens omgekeerd op een 100-300 mm lens zet. Heb je vergroting tussen de 100/50=2 en 300/50=6
                      Doordat de 50 best wel vervorming vrij is. Is dit een ideale lens om te gebruiken. Je koppelt de lenzen dus met hun filter schroefdraad.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro met tussenring

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                        Graag over deze manier van lensomkeren een woordje uitleg aub ?
                        Dat wil ik wel toepassen
                        Grts
                        M
                        Zie mijn eerste antwoord met de bijhorende links. 't Ja, soms moet men eens wat moeite doen ...
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment

                        Working...
                        X