Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spotmeting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spotmeting

    Dag iedereen
    Ik zit met een vraag waar ik zelf niet uitraak. Ik wil me graag wat verder verdiepen in spotmeting. Het is een hele tijd geleden dat ik dit gezien heb (voor ik manueel fotografeerde) en heb het wat links laten liggen. Nu is mijn vraag: kan dit wel in M stand?
    Als ik dit doe in de A stand (nikon, d7100) lukt me dit. Van zodra ik dit wil doen in de M stand werkt dit niet meer.

    Wat doe ik dus?
    Ik meet bv een donker vlak (ontspanknop half indrukken en dan de AE-L/AF-L knop), herkadreren en volledig indrukken.
    Ik meet een wit vlak (herhaling hierboven) en bekom dezelfde foto..

    Bijkomende vraag: neem nu dat ik een koppel als silhouet wil zien. Je focust dan op de achtergrond (= lucht) waardoor alles donkerder wordt. Maar je hebt scherpgesteld op de lucht, door te herkadreren is mijn onderwerp niet meer scherp? Hoe kan je dit oplossen als je via AF-S werkt? Want scherpstelling blijft vast volgens mij?

    DE AE-L/AF-L knop staat ingesteld op AE/AF vergrendeling. Als ik enkel AE selecteer, kan ik hiermee dan terug scherpstellen?
    door het vele proberen zie ik even het bos door de bomen niet meer


    Alvast bedankt voor jullie hulp!

  • #2
    Re: Spotmeting

    Áls je in de M werkt, dan kun je ook meten op een ander vlak, en op die basis je diafragma en sluitertijd instellen. Het enigste verschil is dat je geen knop moet indrukken om een waarde vast te houden, je stelt deze immers zelf in.

    Voor je 2de vraag, ja de knop instellen dat enkel de belichting vastgehouden word is een mogelijkheid.

    --
    T.T.

    Comment


    • #3
      Re: Spotmeting

      Bedankt!
      Dus eigenlijk komt Manueel en spotmeting dan op hetzelfde neer als ik het goed begrijp? Wordt er via spotmeting niet op een nog kleiner vlak gemeten dan de manuele?

      Comment


      • #4
        Re: Spotmeting

        Je kunt je toestel instellen hoe deze moet meten, spot, centrum gericht, matrix....
        Maakt niet uit in welke stand je fotografeert. Je toestel meet. Dan heb je 2 keuzes, je toestel stelt het diafragma of sluitersnelheid in ( a of s stand) om een juiste belichting te bekomen.
        2de keuze is, je stelt zelf je sluitertijd en diafragma in tot je lichtmetet in je camera op nul staat (over of onderbelichting daargelaten.
        Je toestel meet licht en stelt zich in of het toestel meet en jij stelt in.

        --
        T.T.
        Last edited by mlap; 11 augustus 2017, 12:52.

        Comment


        • #5
          Re: Spotmeting

          Manueel betekend dat het toestel niets doet, jij stelt zelf manueel je belichting in. (je toestel geeft wel een indicatieve waarde via de belichtingsbalk in je zoeker).
          Bij elke andere stand gaat je toestel de belichting zelf instellen op de waarde die het toestel zelf meet.
          Het meetgebied hangt af van welke instelling je daarvoor maakt (matrix, centrum gericht, spot,..).
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Spotmeting

            Oorspronkelijk geplaatst door Jdeb Bekijk bericht
            Bijkomende vraag: neem nu dat ik een koppel als silhouet wil zien. Je focust dan op de achtergrond (= lucht) waardoor alles donkerder wordt. Maar je hebt scherpgesteld op de lucht, door te herkadreren is mijn onderwerp niet meer scherp? Hoe kan je dit oplossen als je via AF-S werkt? Want scherpstelling blijft vast volgens mij?
            Het is bij de meeste toestellen mogelijk op de dubbele functie van de ontspanknop te splitsen.
            Ontspanknop dient om de sluiter te bedienen.
            Scherpstelfunctie verwijs je (via menu-instellingen) naar bvb. de AF-On knop.
            Dat is logisch, en daar zijn over de jaren heen al veel draadjes over geweest.

            Het is niet logisch dat licht meten en scherpstellen onder dezelfde knop zit.
            Bijvoorbeeld om de reden die je zelf aangeeft :-)

            DPaul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: Spotmeting

              Lichtmeetmodus en cameramodus(PSAM) hebben niets met elkaar te maken en zijn onafhankelijk van elkaar. En als je in M werkt, meet je het licht, stel je de belichting in en dan stel je scherp en belicht. Zo is de tweede vraag ook gelijk beantwoord, paartje tegen de lucht. De AE/F-L knop heb je in M eigenlijk niet nodig, zeker AEL niet want die is al gelockd.

              Kun je ook uitleggen wat het nut is van het fotograferen in M? In 90% of meer van de gevallen kan dat net zo goed in A of S.

              Waarom zou je herkaderen, bij Nikon is bij spotmeting de lichtmeetspot ook de scherpstelspot, dus alles wat in het AF array valt kun je in één keer doen en bij mij lukt dat met een FF camera bijna altijd.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Spotmeting

                Kijk eens in je handleiding onder f2:Fn-knop toewijzen (bij mij d610 pag.242).
                Daar kan je de function button instellen als AE/AF-vergrendeling of apart in verschillende versies.
                AE/AF-vergrendeling: scherpstelling en belichting vergrendeld zolang de Fn-knop wordt ingedrukt.
                AE-vergrendeling: belichting vergrendeld zolang Fn-knop wordt ingedrukt.
                AE-vergrendeling vast: belichting vergrendelt wanneer Fn-knop wordt ingedrukt en blijft vergrendeld totdat de knop een 2de maal wordt ingedrukt.
                AF-vergrendeling: alleen scherpstelling wordt vergrendeld zoland de Fn-knop wordt ingedrukt.
                Een andere optie is ook om de scenemodus te gebruiken: silhouetten.
                Last edited by tcf; 15 augustus 2017, 14:45.

                Comment


                • #9
                  Re: Spotmeting

                  Persoonlijk werk op mijn D7100 altijd in M mode en met spotmeting.
                  De autofocus staat op AF-S.


                  Ik stel meestal eerst het diafragma in dat ik voor dat soort foto wil hebben.

                  Daarna zoek ik het helderste gedeelte van de foto op, en meet dat met mijn spotmeter (die net even groot is als het rode vierkantje). Door aan één knoppeke te draaien (de sluitertijd dus meestal, maar eigenlijk soms ook het diafragma en/of de iso) stel ik de belichting zo in dat dat helderste gedeelte niet uitgebrand is. Op de D7100 is dat uit veiligheidsoverweging 1 en 2/3de stop naar rechts. Op de D750 is dat eerder 2 of 2 en 1/3de stop. Ik wil persoonlijk liefst dat er niks uitgebrand is, de rest zet ik dan later wel in LR of PS juist.

                  Daarna gebruik ik het rode vierkantje om scherp te stellen (tenzij ik met de LIVE werk en op statief), en vwola.

                  Het is mijn ervaring dat als ik het rode vierkantje in het midden laat staan, daarmee scherp stel, en dan juist kadreer, dat mijn onderwerp nogal dikwijls toch pal in het midden belandt. Daardoor staat dat rode vierkantje heel dikwijls ergens links of rechts (regel der dingesen) en dan gebeuren er minder accidenten.


                  Waarom op M ? Omdat ik dan veel sneller ofwel mijn diafragma ofwel mijn belichtingstijd kan aanpassen, en helemaal niet het gevoel heb dat ik ook heb bij toetsencombinaties als CTR-ALT-DEL op windows of CTRL-ALT-SHIFT E in fotoshop bijvoorbeeld... Krijg ik de krul van.

                  A of P mode gebruik ik eigenlijk nooit, dan moet je altijd met die belichtingscompensatie dingen werken met knoppen en draaien tegelijkertijd, en ik vind dat nu eenmaal veel onhandiger dan in M mode aan het ene of het andere wieleke draaien totdat het helderste gedeelte bijna 2 stops harder belicht wordt dan gemeten. Ook in het stad doe ik het zo.

                  Fn knop staat op het opklappen van de spiegel en de Pv knop op de waterpas. Meer heb ik niet nodig.


                  (alle respect uiteraard voor mensen die het liever anders doen hoor)
                  mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                  Comment

                  Working...
                  X