Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blue hour lightning.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Blue hour lightning.

    Krekels op de achtergrond, diepe rommels van het naderende onweer, en dat alles met het fijn werkbare licht van het blauwe uurtje.

    Last edited by Ricky93; 17 augustus 2017, 21:36.
    Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

  • #2
    Re: Blue hour lightning.

    Ik vind het een mooie en goede foto. Fraaie sterke vlakverdeling van zowel lucht, bliksem als boom en ondergrond. En uiteraard mooi van licht en belichting.
    http://jonggolde.nl

    Comment


    • #3
      Re: Blue hour lightning.

      Bedankt Jonggolde!
      Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

      Comment


      • #4
        Re: Blue hour lightning.

        Mooi !
        Spreekt mij wel nog iets meer aan als je de helft van de voorgrond weglaat.
        (jammer van je logo hé )
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

        Comment


        • #5
          Re: Blue hour lightning.

          Het moment mooi weten vast te leggen. Jammer van je zo prominente handtekening
          https://www.behance.net/Lynx1966

          Comment


          • #6
            Re: Blue hour lightning.

            Knap vastgelegd!
            http://www.evshotsphotography.com

            Comment


            • #7
              Re: Blue hour lightning.

              Oorspronkelijk geplaatst door EV Shots Bekijk bericht
              Knap vastgelegd!
              Super!

              Comment


              • #8
                Re: Blue hour lightning.

                Ook bij deze, bedankt voor de commentaren!
                Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

                Comment


                • #9
                  Re: Blue hour lightning.

                  Mooi werk. Hoe ben je tewerk gegaan?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Blue hour lightning.

                    Deze vraag kan ik op meerdere manieren beantwoorden.

                    - Hoe ik mijzelf positioneer voor een onweersbui?

                    - Hoe ik de foto zelf heb geschoten?

                    - Hoe ik de nabewerking heb gerealiseerd?
                    Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Blue hour lightning.

                      Vooral hoe je de foto genomen hebt, al zijn de andere vragen ook interresant.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Blue hour lightning.

                        ben ook wel benieuwd naar je antwoorden (als het wilt delen tenminste )
                        supermooie foto ,heel knap gedaan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Blue hour lightning.

                          Geen enkel probleem. Als ik via deze weg mensen kan motiveren om vergelijkbare dingen te ervaren en fotograferen (op een veilige manier) dan doe ik dat graag.

                          De voorbereiding:

                          De voorbereidingen beginnen vaak op enkele dagen tot een week van te voren. Samen met een ander groepje stormchasers hou ik de weerkaarten strak in de gaten. Vanaf het moment dat een cocktail voor het laten ontstaan van (fotogenieke) onweersbuien op de kaarten staat zullen wij dit in de dagen daarop gaan volgen. Blijft de setting strak in de kaarten staan? Dan kijken wij vanaf een slordige 48 uur voor de setting waar de overlap van bepaalde factoren het beste is (temperatuur, energie, windschering, trigger). Aan de hand van deze factoren pinpointen wij een gebied welke voor het succesvol intercepten en chasen van de onweershaarden het meest kansrijk is. Dit kan een gebied zijn van 300x300 km. Aan nauwkeurigheid doet moeder natuur niet ��.

                          Chaseday:
                          Aangekomen op de dag zelf kijken wij of het doelgebied hetzelfde is gebleven. Is dit het geval? Top! Zo niet? Dan rijden wij aan naar een zone binnen het nieuwe aandachtsgebied welke aan de hand van actuele waarnemingen het meest kansrijk is. Vanaf het moment dat de buien daadwerkelijk ontstaan begint het positioneren. Daar kan ik veel over vertellen, maar daar komt flink wat weerkundige kennis bij kijken. Om die reden bestaat ons ‘chaseteam’ dan ook uit meerdere leden. Wij hebben een meteoroloog in ons midden, een of meerdere navigators, en meerdere chauffeurs.
                          - Het meteorologische aspect. Het uitzoeken wat de onweershaard gaat doen, wat de gevaren zijn, welke kant van de bui in kwestie het meest fotogeniek is.

                          - De navigator: Het navigeren en uitzoeken van een werkbare, en het liefst fotogenieke voorgrond.

                          - De chaffeur: Het snel, effectief en veilig aankomen op locatie (chaffeur)

                          Het fotografische aspect:

                          Aangekomen op locatie verschilt de wijze van werken niet veel met basic landschapsfotografie. Je kiest je compositie naar keuze uit. Het liefste iets met dieptelijnen of een aanvullend onderwerp om te plaatsen in je foto. (Naast de boompjes links was er helaas niets anders beschikbaar op locatie). Om die reden heb ik deze subtiel gebruikt. Niet te dicht er op, maar ook niet te ver er vandaan. Zodat ze net de aanvulling geven die ik wil.

                          Instellingen:
                          Hoe snel bewegen de wolken? Wil ik wel of niet spelen met motion blur in de lucht? Vaak, en zo ook hier, is dat iets waar ik zo min mogelijk beweging in wil krijgen. Dit om de scene realistisch over te brengen met het gevoel en de ervaring zoals ik het zelf heb ervaren.
                          Hoe fel is de bliksem? Iedere onweersbui is anders. Hoe hoog is de luchtvochtigheid? Zijn de ontladingen goed zichtbaar?

                          Dan hebben we het hoofdonderwerp, bliksem.

                          Bliksem herkennen. IC: Intra-cloud, CC Cloud-Cloud, CG (Cloud-Ground). Welk amperage (Stroomsterkte / zichtbare felheid) hebben de ontladingen? Dit is een kwestie van ervaring. de atmosferische omstandigheden om en voor de bliksem moeten ook ingeschat worden.Dit doe ik zelf aan de hand van 2/3 ontladingen. Dan weet ik voldoende en kies ik een instelling naar keuze.

                          Voor deze specifieke foto kijken we naar een shot geschoten met de Nikon D800 en 24-70 F2.8. Instellingen: 24mm, ISO 100, Diafragma F4, Ivb afstand / felheid ontladingen nog vrij ‘ laag’. Sluitertijd: 8 seconden! Net op het randje om de wolken scherp genoeg te houden, en voldoende om de voorgrond goed aan te lichten.


                          De nabewerking:

                          Lightroom & Photoshop CC, what else?

                          Lightroom is naar mijn visie een geweldige raw converter / bewerker. Iedereen kan het leren, je blijft jezelf met iedere nieuwe sessie / flow verbeteren. De bewerking? Ik bewerk nagenoeg alles met lokale bewerkingen als uitvoer. Radiaalfilters, gegradueerde filters, het werkt simpelweg het beste. Een bewerking zonder filters kan al snel lijden tot verkeerde contrasten, halo’s om of op de horizon, gloeiende bomen. Iets wat ik persoonlijk verafschuw. Meer kan ik er lastig over vertellen. De workflow verschilt natuurlijk enorm per foto, per scene, zelfs per bliksemontlading.

                          Deze specifieke foto heeft ook een nabehandeling behandeling in photoshop gehad. De voorgrond, de akker met plantjes en bloemetjes in prima zichtbaar op deze foto. Helaas was er bij het optrekken van de shadows iets te veel ruis aanwezig, de voorgrond was immers aardig donker. Een kwartiertje voor het maken van de deze specifieke foto stond mijn camera al opgesteld met dezelfde compositie. Toen was er meer strooilicht van het blauwe uur aanwezig wat automatisch je landschap weer wat beter aanlicht. De voorgrond van de foto die een kwartier eerder is genomen was dus (zoals vanzelfsprekend) lichter. Deze heb ik dan ook een losse bewerking gegeven in Lightroom, na afloop geëxporteerd naar Photoshop, en daar de voorgrond 'vervangen' door de foto van een kwartier eerder. Waren de verschillen zichtbaar als ik dat niet had gedaan? Enkel op zeer groot formaat. Ik heb gewoon een hekel aan ruis. Dus die 10 minuutjes extra werk in photoshop om de ruis te elimineren? Met liefde.

                          Dat is de globale workflow van begin tot eind. Van de eerste weerkaarten tot de laatste export uit de Adobe software. Er komt dus flink wat bij kijken, maar het is het zoals iedere fotograaf van zijn eigen werk weet, 100% waard!

                          Ik hoop dat ik zo wat duidelijkheid heb gegeven. Meer vragen? Don’t hesitate to ask!
                          Last edited by Ricky93; 17 augustus 2017, 20:53.
                          Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Blue hour lightning.

                            dank je voor deze heel interresante uitleg ,ik lees dit eigenlijk vol verbazing en bewondering ,ik hou nu nog meer van je foto dan ervoor ,door deze achtergrond te lezen ,nooit gedacht dat dit zoveel inhoud ,chapeau
                            sta je dan ook zelf beschermt ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Blue hour lightning.

                              Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                              dank je voor deze heel interresante uitleg ,ik lees dit eigenlijk vol verbazing en bewondering ,ik hou nu nog meer van je foto dan ervoor ,door deze achtergrond te lezen ,nooit gedacht dat dit zoveel inhoud ,chapeau
                              Geen probleem! Omtrent het stukje nabewerking heb ik nog een uitbreiding geplaatst. Dit omdat deze foto een extra behandeling heeft gehad in photoshop.


                              Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                              sta je dan ook zelf beschermt ?
                              Ik wist dat deze vraag kwam. Het antwoord? Nee. Dat is helaas vaak niet mogelijk. Deze hobby vereist daarom ook een goed inzicht in het weerkundige aspect. Hoe gedaagd het onweer zich? Is de onweershaard compact en solide? Of slaat er regelmatig kilometers voor de eigenlijke neerslagkern al bliksem naar de grond? Aan de hand van die inschatting is er een moment dat je de veiligheid voor de fotografie moet stellen en dus 'dekking' zoekt in de veiligheid van de auto (kooi van faraday).

                              Al met al komt er wel een risico bij deze hobby kijken. Bliksem is en blijft een fenomeen waar je respect voor moet hebben, en het is nooit volledig te voorspellen waar de bliksemhaard in kwestie toe in staat is. Om die reden heb ik helaas ook enkele droomplaten gemist. Het was simpelweg onverantwoord om buiten te staan terwijl de bliksem binnen 200 meter een weg naar de grond zoekt. Veiligheid eerst dus.
                              Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

                              Comment

                              Working...
                              X