Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verwarming/koeling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verwarming/koeling

    Hallo.
    Gisteren op de terug weg van verlof blijven slapen in een b&b in limoge.
    De eigenaar had zwarte panelen op zijn dak liggen. (Geen zonnepanelen).
    Hij kon er zijn woning mee koelen en verwarmen.
    Ik ken er niets van maar vond dit nog interessant.
    Welk systeem zou dit geweest zijn?
    Soort zonneboiler?

  • #2
    Re: Verwarming/koeling

    Verwarmen met een zonneboiler is geen probleem, maar hoe je daarmee zou kunnen koelen, dat weet ik niet.
    Een zonneboiler kan je aansluiten op de centrale verwarming (liefst vloerverwarming), maar dat systeem zal wel aangevuld moeten worden met een andere warmtebron (aardgas bijvoorbeeld), want tijdens de wintermaanden zullen de panelen niet voldoende warmte kunnen opnemen om de woning warm te houden. In de lente en de herfst kan dat wel prima werken op dagen dat de zon schijnt.

    Met een heel grote boiler (dan gaat het over duizenden liters) zou dat in principe wel mogelijk moeten kunnen zijn, die wordt dan opgewarmd tijdens de warmste maanden van het jaar, en als de woning dan heel goed geïsoleerd is zou dat systeem het hele jaar rond de woning op een comfortabele temperatuur moeten kunnen houden. Er zijn ooit wel testopstellingen gemaakt met zo'n systeem, maar waarschijnlijk is de kostprijs te hoog om er "winst" op te kunnen maken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Verwarming/koeling

      Voor België heb ik nog geen enkele rendementsberekenig gezien die zin heeft voor eeen zonneboiler.
      Het systeem dat hierboven beschreven wordt heeft misschien zin al je een huis koopt met een zwembad in de kelder. Dat moet je dan volledig isoleren, en hopen dat je het in de zomer goed heet krijgt. Hoe ver je dan in de winter geraakt....

      Je kan dat allemaal uitrekenen, maar ik vrees dat de kosten behoorlijk oplopen.

      Comment


      • #4
        Re: Verwarming/koeling

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Verwarmen met een zonneboiler is geen probleem, maar hoe je daarmee zou kunnen koelen, dat weet ik niet.
        Het systeem werkt op het principe van absorbtiekoeling. Dus zonder compressor, maar met een verdamper die zijn energie krijgt van de hitte die opgewekt wordt in de zonnepanelen.
        Dit absorbtiesysteem bestaat ruim 100 jaar en werd toen al gebruikt voor koelkasten waarbij de warmte voor de verdamper niet van zonnepanelen kwam, maar van stadsgas.

        Ik heb vorige week op uitnodiging een fabriek in Elche bezocht waar men die systemen voor airco en verwarming met zonnepanelen produceert.
        Het systeem is milieuvriendelijker dan met de gebruikelijke koelvloeistoffen. De primaire kring die door de zonnepanelen vloeit, is propyleenglycol en de bedrijfstemperatuur daarvan is bij volle zonneschijn is 160°C. De secundaire kring is gevuld met ammoniak, maar nu begint men daarvoor ook alcohol of propaan te gebruiken.
        Er staat geen compressor in het systeem. Het enige dat elektrisch wordt aangedreven zijn een klein circulatiepompje (40W) voor de primaire kring, een ventilator op de koeler (25W), de ventilators van de binnenunits (5W), en de elektronica (5W).
        Een conventionele airco met invertor verbruikt bv. 2500W op vol vermogen, terwijl de absorbtieunit voor dezelfde koude-of warmteopbrengst slechts 250W verbruikt.
        Bij gebruik als verwarming werkt dit slechts tot een buitentemperatuur van -10°C, maar er moet wel zonneschijn zijn. Voor hier in Spanje is dat geen probleem want hier is het nooit kouder dan +10°C . Indien het zwaar bewolkt zou zijn in de winter, kan men nog altijd overschakelen op electriciteit.

        Mijn neefje heeft hier verleden week een huis gekocht met vloerverwarming en koeling volgens dit systeem.
        Het enige waarover ik mijn twijfels heb, is de levensduur van de domotica die in het hele huis aanwezig is.

        Wijzelf zijn in een verre staat van onderhandeling (men is zelfs al komen meten hoe groot de mobiele kraan moet zijn) om zulke panelen bij ons te plaatsen.
        Vermits we nu bijna dagelijks temperaturen hebben rond de 40°C, zal de installatie waarschijnlijk pas in oktober gebeuren.

        Comment


        • #5
          Re: Verwarming/koeling

          Koeling met ammoniak wordt al heel lang toegepast in kleine koelkasten die op gas en elektriciteit werken (voor de caravan bijvoorbeeld).
          Maar daar is de hoeveelheid ammoniak in het systeem zo klein dat die geen gevaar vormt bij een lek.

          Ik wist niet dat ze airco units maken met ammoniak, de veiligheid was vroeger een probleem, vooral als er een lek is wil je geen ammoniakgas in huis krijgen.
          Maar dan zullen ze daar wel een oplossing voor hebben gevonden.

          Heel grote koelinstallaties draaien dikwijls ook op ammoniak, maar daar wordt dan meestal toch een compressor gebruikt omdat het rendement dan hoger is dan bij een adsorbtiesysteem.
          Als er ergens restwarmte overblijft van een of ander proces, warmte die voor niets anders kan worden gebruikt, dan is een adsorbtiesysteem natuurlijk ook een goede oplossing.
          Maar er zijn bij die grote installaties een heleboel veiligheidsvereisten, als daar iets gebeurt, dan kom je best niet in de buurt.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment

          Working...
          X