Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fuji vs olympus vs sony

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fuji vs olympus vs sony

    'weeral' een systeemcamera vraag...

    Momenteel ben ik een tevreden gebruiker van de canon 70D, maar... vorige week is mijn 17-55 2.8 lens gedesintegreerd (lees vanbinnenuit uit elkaar gevallen). De laatste maanden (jaren?) heb ik wel gemerkt dat ik mijn camera relatief weinig gebruik, meestal omdat ik het een te groot gezeul vind wat eigenlijk een zonde is. Nu mijn meest gebruikte lens naar de vaantjes is denk ik eraan om over te stappen naar iets kleiner waarvan ik denk dat ik die toch weer meer ga meenemen of proppen in de 'sjakos' van mijn vrouw .

    Wat is belangrijk:

    - klein en handzaam, maar toch ruimte voor creativiteit (geen point and click)
    - snel in te stellen
    - bij voorkeur goed in combinatie met manuele (m42) lenzen
    - een goede macrolens in het gamma (tenzij mijn sigma 180mm zou passen), bijvraag: is er een goede macrolens voor systeemcameras?
    - weinig nabewerking nodig (aka goede jpegs, al hangt dit natuurlijk vooral van mij af)
    - niet te prijzig

    Wat is niet belangrijk

    - snelheid (ik fotografeer geen sport of vliegende vogels ofzo)
    - megapixels
    - video (tenzij extreme slowmotion )

    Ik heb al een hele hoop gelezen en dit de shortlist... (zo goed als alle info van het internet of even vasthouden in de winkel)

    Olympus EM10 II: voornaamste plus is de interne beeldstabilisatie, maar is dit echt zo goed?/belangrijk? Gezien er toch wat meer ruis op de foto is en je dus sneller een lagere sluiterstijd moet kiezen tegenover onderstaande twee. De controls leken me wel verwarrend in de winkel.

    Fuji XT10: Naar het schijnt zeer goede in camera jpegs, ziet er prachtig uit. De camera lijkt handige control dials te hebben (maar velen op het internet beweren het tegendeel)

    Sony A6000: iedereen zeer lovend en objectief gezien is het misschien wel de beste maar ZO lelijk. Please correct me if wrong- er lijken heel weinig draai knoppen aan te zitten waardoor het lijkt dat alles instellen een eeuwigheid gaat duren. Evf niet in het midden (went dat?). Dure lenzen?


    Ergens is het ook een 'ecosyteem' vraag gezien ik waarschijnlijk weer jaren ga blijven bij een bepaald merk...

    Wie heeft ervaring met 1 of meerdere van bovenstaande? Welk merk heeft de 'beste' betaalbare lenzen (standaard, breedhoek en macro)? Ben ik nog een merk (of type) vergeten? Waarschijnlijk ga ik tweedhands kopen dus er is wat ruimte (bv de XT1 in de aangeboden hoek).

    Kiezen is verliezen, maar door de overvloed aan merken en modellen is het toch serieuze keuzestress...
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

  • #2
    Re: fuji vs olympus vs sony

    Volgens mij zal je toch zelf knopen moeten doorhakken...
    Voor elke camera die je opnoemt zijn er wel voor- en nadelen op te noemen...

    Ikzelf ben persoonlijk fan van Sony (A7 reeks) en heb vroeger Fuji gehad (XT-1; vond ik persoonlijk minder) en Olympus zwaar overwogen...

    Ik denk qua functionaliteit dat Olympus de leukste is vooral voor gebruik bij Macro. Ook het "kleinste" systeem waarbij de IQ goed genoeg is.
    Lees de review van Robin Wong er maar eens op na:
    Olympus, Micro Four Thirds, camera review, OM-D, photography, Malaysia photographer, photography tips, shutter therapy, street photography


    Olympus zal idd. wel iets moeten toegeven op hogere iso, maar alles is relatief...tenzij je heel veel hoge iso nodig hebt...

    Comment


    • #3
      Re: fuji vs olympus vs sony

      Ik hou ook van licht en compact. Daarom ging ik al vroeg naar systeemcamera's.
      Als gewicht en omvang de doorslaggevende argumenten zijn dan scoort Olympus zeer hoog. Bovendien zijn de lenzen goedkoop en meestal zeer goed te noemen.
      Een eventueel nadeel is de kleinere M43-sensor. Daar moet je eerst uit zien te komen. M43 of APSC.
      Ook Panasonic is hier te overwegen, maar heel wat modellen hebben/hadden last van shuttershock en de workaround staat mij niet aan.
      Bij de beide sony's moet je er de lenzen die je overweegt eens opzetten, dan merk je dat er van klein, handzaam en laag gewicht nog maar weinig overblijft.
      Hier: http://camerasize.com/ kan je dat makkelijk eens controleren.

      Ikzelf werk, na omzwervingen, met de Fuji X-T2 met pancake 27 mm F2.8 lens. Een zeer kwalitatieve combinatie die toch licht en handzaam blijft. De prijs is er wel naar.
      De aankoop van een 50 mm F2 voor portretten is gepland en misschien wordt de 27 mm vervangen door een 23 mm F2. Ik probeer bij twee lenzen te blijven, anders wordt het weer zoeken naar een tas erbij en is licht en handzaam weer niet meer van toepassing. Als de prijs belangrijk is overweeg dan zeker een 2ehandse X-T1. Er zijn er legio op de 2ehandsmarkt en het zijn zeer knappe toestellen.

      Succes met je keuze
      Straatfotograaf in Antwerpen

      Comment


      • #4
        Re: fuji vs olympus vs sony

        Enige advies dat ik geef is - huren en testen - of minstens vastpakken in de winkel. Je kan eigenlijk bijna geen technische miskoop meer maken - maar het kan wel zijn dat je met de eigenschappen van de camera in de knoop gaat liggen. Vandaar dat het zo noodzakelijk is de toestellen zelf uit te testen en dat ik geen advies ga geven.

        Comment


        • #5
          Re: fuji vs olympus vs sony

          misschien kan je de fuji xt20 overwegen. Je makrolens kan je met een adapter manueel blijven gebruiken. Je hebt de keuze tussen de 18-55 2.8-4 en de 16-55 2.8 maar deze is dan weer een stuk zwaarder. Ik denk dat je er met de 18-55 wel komt, wat scherpte en snelheid betreft zit deze zeker ook goed. Je kan natuurlijk ook bv een 35mm als standaard nemen en leren zoomen met je benen.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: fuji vs olympus vs sony

            Er staat een X-T1 te koop in de rubriek 'Aangeboden'
            Straatfotograaf in Antwerpen

            Comment


            • #7
              Re: fuji vs olympus vs sony

              @ mutley: Ik denk inderdaad niet dat er een 'slechte' camera gaat tussen zitten. Waarschijnlijk ga ik zowiezo starten met de kitlens en vooral mijn oude takumars erbij gebruiken. Me wat verder ingelezen en het lijkt zo gemakkelijk om manueel scherp te stellen met een evf .

              @ Eduardo: ik heb het gezien... jammergenoeg een deel van mijn 'oud' materiaal nog niet verkocht en beloofd aan vrouwlief dat ik maar nieuw materiaal koop als ik het oude kwijtraak
              [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

              Comment


              • #8
                Re: fuji vs olympus vs sony

                Mutse,

                Ik heb momenteel een Sony A6000 en een Olympus E-M10MkII en voor enkele jaren de Fuji X-T1, X-E2 en X-a1.
                Dus al wat ervaring op het gebied van systeemcamera's.

                In 2015 heb ik mijn Canon DSLR-materiaal (FF 5DMkII + lenzen) vervangen door de Fuji's.
                Dat bleek in mijn geval niet zo'n goed (exclusief) idee te zijn want de Fuji's waren voor mijn soort fotografie vaak te beperkt inzetbaar.

                En dus alles verkocht van Fuji, en overgestap naar Nikon DX-materiaal §(D5200, D7200 en D500 + lenzen van 11 tot 600mm.

                Ik kreeg toen ook de kans om voor een prikje een nagelnieuwe Sony A6000 over te nemen en van m'n Sony videocamera had ik o.a. de Sony 18-200mm lens nog.

                Enkele maanden geleden kreeg ik dan een aanbod van Olympus onder ogen: E-M10MkII + 14-42mm + 40-150mm voor de prijs van enkel de body (bij een officieel verkooppunt).
                Ik kocht als allround lens ook de Tamron 14-150mm voor Olympus bij.

                Aanvankelijk had ik niet gedacht aan een vergelijkende test tussen de Sony en de Olympus omdat ik er toch wel van uit ging dat de Sony met zijn 20MP stukken beter zou presteren dan de Olympus E-M10MkII, die ik eigenlijk aangeschaft had als vervanger van de compacte Sony RX100MkII.
                Maar kort geleden heb ik dan toch de vergelijkende test gedaan: Sony A6000 + Sony 18-200mm tegenover de Olympus E-M10MkII + Tamron 14-150mm. Twee bijna identieke combinaties.
                Groot was mijn verbazing dat de kwaliteit van de Olympus foto's merkelijk beter was dan die van de Sony, en dat bij gelijke ISO, sluitersnelheid, diafragma en focale afstand.
                Ook de zoeker van de E-M10MkII werkt een heel stuk plezieriger dan die van de Sony.

                Kortom, de Sony A6000 wordt hier nog zelden uit de kast gehaald en de Olympus E-M10MkII is hier nu voor huis-keuken-tuin-trip-en vakantiefotografie de meest gebruikte camera, maar ook voor opnames waarbij een grote DSLR te opvallend is.
                (ik heb zo al wat klassieke concerten gedaan - en tot ISO3200 is dat prima bruikbaar omdat via postprocessing de ruis perfect te elimineren valt).
                Voor de serieuze opdrachten heb ik nog steeds m'n Nikons - en dat is uiteraard een luxe.

                Maar op het vlak van de systeemcamera's gaat mijn keuze nu met grote zekerheid naar Olympus (E-M10MkII). De 5-assige beeldstabilisatie in de camera levert ongelooflijk goed werk en opnames van 1/2 sec uit de losse hand bij 14mm zijn perfect realiseerbaar. En die 16Mp van de Olympus moeten niet onderdoen voor de 20Mp van de Sony ...

                Als je ze ooit eens in levende lijve wil vergelijken, altijd welkom.

                Wat je keuze ook wordt, veel succes!
                Groeten,
                Jaja
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment


                • #9
                  Re: fuji vs olympus vs sony

                  Jaja, hoe verschilt de fuji tegenover sony en pentax? De enige reden waarom fuji nog in de mijn shortlist staat is het (ingebeeld?) gemak van de verschillende dials die je kan gebruiken. Zijn die zo handig/gemakkelijk als die eruitzien?

                  Bedankt dat ik eens mag komen testen, maar gezien je aan de andere kant van het land woont ga ik het denk ik moeten laten schieten.
                  [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                  Comment


                  • #10
                    Re: fuji vs olympus vs sony

                    mutse,

                    De opstelling van de knoppen van Fuji is goed uitgekiend, maar datzelfde kan je dan ook weer van de Olympus E-M10MkII zeggen ...

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: fuji vs olympus vs sony

                      Als je het belangrijk vindt dat je zonder het toestel in te schakelen, dus van buitenaf, de belangrijkste settings kunt zien, dan is de Fuji X-T2 toch wel in het voordeel.
                      Wat zie je zoal: F-waarde, Sluitertijd, Iso, Belichtingscompensatie, Drive, Lichtmeetsysteem (centrum, spot, etc...)
                      Straatfotograaf in Antwerpen

                      Comment

                      Working...
                      X