Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

    Aangezien mijn Gazelle Medeo Trekking van 18 jaar oud met 21v overleden is (te duur voor herstelling), ben ik dringend op zoek naar een andere fiets. Van het merk Gazelle op zich, ben ik al jaren tevreden.
    De enige nadelen zijn o.a. een zware kader (ook als is deze uit aluminium) en bepaalde onderdelen die zeer Gazelle gebonden zijn.

    Met het vooruitzicht om later misschien een elektrische fiets aan te kopen, opteer ik voor een jonge occasie.

    Zijn er merken of zaken die ik zeker in mijn keuze moet meenemen en punten waarop ik bij aankoop dien op te letten?
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

    Batavus, Rek, koga... allemaal goede merken.
    Maar ik ken niet echt handelaars in jonge occasiefietsen.
    Misschien is markt groter in NL?

    Comment


    • #3
      Re: Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

      Bij de aankoop van een tweedehands fiets let je op de staat van de ketting en tandwielen, dikte van de remblokken, speling op wielen, trapas, balhoofdlagers, staat van de banden...
      Maar eigenlijk zijn alle onderdelen vrij gemakkelijk te vervangen, en als het geen speciale fiets is, dan zijn de onderdelen gewoonlijk ook nog erg betaalbaar.

      Ik zie hier boven "Koga" staan als goed merk, voor die prijs mag dat wel, een vergelijkbare Norta met dezelfde onderdelengroep is een pak goedkoper, en de normale slijtage-onderdelen (ketting, tandwielen, derailleur, remmen, wielassen, trapas...) zijn dan ook dezelfde, waarom zou je dan zoveel geld uitgeven voor die naam op het kader? Ik rij zelf al jaren met Norta fietsen, ik heb ooit wel eens een ander merk gekocht, en heb ook al met andere merken gereden, maar toch blijf ik bij Norta.
      Het enige probleem bij Norta is dat ze er standaard geen degelijke anti-lek banden op monteren, daardoor reed ik met mijn nieuwste fiets al de eerste week een lekke band (toen heb ik er meteen anti-lek banden opgelegd, en nu rij ik er al bijna een jaar mee zonder één lekke band).
      Mijn eerste Norta kocht ik ongeveer 36 jaar geleden, en die heb ik ooit verkocht aan iemand die er nu nog dagelijks mee rijdt.

      Ik zeg niet dat een merk zoals Koga slecht is, maar voor mij zijn die fietsen veel te duur voor wat je krijgt.
      Batavus en Gazelle zijn ook zeker niet slecht, maar die zitten ook in een iets duurdere categorie.

      Als je veel kilometers doet, en je wil een fiets die niet te zwaar trapt, koop er dan geen met naafversnelling, buiten bepaalde types (Rohloff bijvoorbeeld, heel goed, maar ook heel duur) kunnen de overbrengingsverliezen vrij groot zijn, zodat je een stuk zwaarder moet trappen om even snel vooruit te geraken. Bij een fiets met derailleur heb je wel meer onderhoud, en meer slijtage van ketting en tandwielen, maar de kostprijs van die onderdelen is niet zo hoog, als tenminste als je niet voor een fiets met de duurste onderdelengroep kiest.
      Bij duurdere onderdelengroepen (bijvoorbeeld Shimano Dura-Ace) gaan de ketting en tandwielen niet veel langer mee, ze zijn wel lichter, maar ze kosten véél meer dan bijvoorbeeld Shimano Deore onderdelen.
      Voor een echte racefiets is elke gram belangrijk (toch voor een topcoureur, voor de gemiddelde wielertoerist is dat eigenlijk wat minder belangrijk), maar een fiets waarmee je naar het werk rijdt, of af en toe een uitstapje maakt komt het niet aan op een paar gram meer of minder.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

        Met binnennaaf kan je ook je voor of achtertandwiel veranderen , dan verandert ook je "overbrenging"

        Comment


        • #5
          Re: Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

          Ik veronderstel buiten de merknaam die je extra betaald (avb Koga), je best een jonge occasie-fiets uit de duurder reeks kiest opdat de onderdelen nog in goede staat zouden zijn?
          Sony A7 mkIII
          Is all I need :-)

          Comment


          • #6
            Re: Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

            De leeftijd van de fiets vertelt niets over het aantal kilometers dat ermee gereden is.
            Ik ben er zeker van dat er dikwijls heel dure fietsen worden gekocht door mensen die er maar een paar keer per jaar mee buiten komen (maar er zijn er ook die heel veel kilometers per jaar rijden).
            Er zijn zelfs fietsen genoeg waarmee er maar één keer een klein "uitstapje" is gedaan, en die daarna ergens in een hoekje van de garage staan te verkommeren.
            Dat zijn de fietsen die je eigenlijk zou moeten kunnen vinden.

            De meeste fietsen hebben na 10 jaar nog de originele ketting en tandwielen, het is daarom volgens mij niet echt moeilijk om een redelijk recente fiets te vinden die nog niet veel kilometers heeft gereden.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

              Ik weet dat aan het einde van de zomer aan de kust enkele van die verhuurfietsen worden verkocht ...
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

              Comment


              • #8
                Re: Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

                Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                Ik weet dat aan het einde van de zomer aan de kust enkele van die verhuurfietsen worden verkocht ...
                Waar luchtig mee door het zand gereden is. Heel sletig voor ketting, tandwielen en lagers.

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

                  Bedankt mannen
                  Nog een laatste vraag.
                  Welk type versnellingen (21v / 24v) kan je bij Shimano het best mijden in de zoektocht?

                  hierna kan de zoektocht beginnen naar een jonge fiets van de volgende voorkeurmerken.. Gazelle, Norta, Batavus, ed...
                  Last edited by Moris; 2 augustus 2017, 07:28.
                  Sony A7 mkIII
                  Is all I need :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

                    Ketting, tandwielen, trapaslager, remblokjes, banden - allemaal "verslijt" onderdelen, die gemakkelijk, goedkoop en snel vervangen kunnen worden. Dus ik zou de aankoop niet laten afhangen daarvan. Koop in plaats daarvan een fiets die je bevalt, waarop je comfortabel (ik neem aan dat we het over een stadsfiets hebben?) zit.

                    Typisch stadsfiets componenten, op mijn 10 jaar oude Gazelle bijvoorbeeld, mix van Shimano Alivio en Deore. Alles bovenstaande onderdelen laten vervangen kost denk ik minder dan 200 EUR.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

                      De fiets die ik zoek of vervang, gaat inderdaad om een sportieve stadsfiets.
                      Fijn om weten dat ik mijn keuze dus niet moet laten afhangen op de gemonteerde onderdelen, zolang deze maar in prima conditie verkeren.
                      Sony A7 mkIII
                      Is all I need :-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                        Bedankt mannen
                        Nog een laatste vraag.
                        Welk type versnellingen (21v / 24v) kan je bij Shimano het best mijden in de zoektocht?
                        Als je niet teveel geld wil uitgeven voor slijtage-onderdelen, kies dan een fiets met betaalbare onderdelen.
                        Op sommige koersfietsen zitten zo'n dure onderdelen dat de kostprijs per kilometer heel hoog kan oplopen, maar die onderdelen kom je normaalgezien niet tegen bij fietsen die nieuw minder dan 1000 euro hebben gekost.

                        Op mijn duurste fiets (Norta LRC S30) zitten Shimano Deore onderdelen (3 x 9 versnellingen), en die zijn niet overdreven duur (ik denk dat die nu zijn zesde ketting en tandwielen heeft, de voorste tandwielen zijn nog maar een paar keer mee vervangen).
                        Maar ik heb ook nog een goedkopere Norta NT1 (overjaars model, vorig jaar gekocht met een flinke korting, de nieuwe heeft alleen andere kleuren) die ik tegenwoordig dagelijks gebruik voor woon-werk verkeer en die heeft een nog goedkopere Shimano derailleur met 7 versnellingen.
                        Op vlakke wegen (hier zijn geen bergen) merk ik eigenlijk zo goed als geen verschil tussen de LRC S30 met 27 versnellingen en de NT1 met 7 versnellingen, die 7 versnellingen zijn voor mij eigenlijk voldoende, en als die ketting en de cassette versleten zijn, dan is het vervangen ook nog goedkoper dan bij de Deore van de LRC S30.

                        Als je in een heuvelachtig (bergachtig) gebied fietst, dan wordt het aantal versnellingen belangrijker (dan kan je een beter aangepaste versnelling kiezen voor een bepaald stijgingspercentage).
                        Maar voor de vlakke Kempen waar ik woon is een fiets met 7 versnellingen eigenlijk al voldoende, toch voor "woon-werk-winkel" verkeer.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

                          @Black B@ndit
                          Bedankt voor de zeer uitgebreide toelichting
                          Sony A7 mkIII
                          Is all I need :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

                            Verleden week vrijdag een demo elektrische fiets gekocht een Bikkel.
                            Korting van € 500,00 gekregen.
                            Kilometerstand: 181Km.
                            Batterij nagelnieuw en toch 2 jaar garantie op alles en één gratis service beurt.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hulp bij aankoop van degelijke occasie fiets.

                              Omdat men voor een jonge goed onderhouden 2dehands fiets echt wel te gekke prijzen vraagt en m'n nooit perfect kan inschatten wat er met een occasiefiets al of niet aan de hand is.
                              Was ik onlangs bij een fietsenwinkel om me te informeren naar nieuwe fiets voor hoofdzakelijk woon/werkverkeer.
                              Verder wordt de fiets gebruikt voor recreatief fietsen met de partner of in groep voor een fietstocht van +/- 40km.

                              Nu vraag ik me af wanneer ik deelneem aan deze fietstochten en waar ik vroeger steeds vlotjes met een derailleur 21v meekon, dit met een naaf Nexus 8 hetzelfde zou zijn?
                              De fietsenmaker raadde mij een naafversnelling aan i.v.m. het geringe onderhoud, omdat ik ook in de herfst/winter dagelijks veel fiets. Ik heb gezegd dat mijn voorkeur naar een derailleur uitgaat, i.v.m. minder weerstand. Fietsenmaker zegt dat dit best meevalt.

                              Verder wou ik weten of er veel verschil zit tussen een Nexus 8 en de Nexus 8 premium?
                              Ik vrees echter dat de Nexus 8 Premium niet in het budget van 799/899 euro zal passen, en deze alleen in de duurdere categorie te vinden is.
                              Sony A7 mkIII
                              Is all I need :-)

                              Comment

                              Working...
                              X