Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB800 gebruiken als slaafflitser?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SB800 gebruiken als slaafflitser?

    Ik geraak er maar niet uit wijs hoe ik de SB800 moet gebruiken als slaafflitser.
    Het is dus de bedoeling om de SB800 te gebruiken als slaafflitser en de ingebouwde flitser als hoofdflitser.
    Heeft er hier iemand ervaring mee?
    Welke instellingen moet ik dan gebruiken op de camera (D70) en welke op de SB800?
    Heb al allerhande instellingen geprobeerd, maar nog geen enkele foto met een goede belichting gehad.
    mvg,
    Geronimo
    www.geronimosite.net

  • #2
    Re: SB800 gebruiken als slaafflitser?

    Hallo Geronimo,
    Op je camera, menu instellingen en bij flitsstand : "TTL Commander mode" instellen. Op de SB800 bij persoonlijke instellingen : draadloze flitsmodus (p69 handleiding SB-800), "REMOTE" instellen, "Channel 3 en Group A". Zie daarvoor ook p76, onderaan : "Selecteer 'REMOTE' om de SB-800 als slaafflitser te gebruiken".
    Zorgen dat de lichtsensor (linker zijkant SB-800) in het veld van je hoofdflitser komt.

    Groetjes,
    Pol
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: SB800 gebruiken als slaafflitser?

      Bedankt Pol, ga het vanavond ens uittesten. Heb die instelling nochtans al geprobeerd, maar weet niet zeker of ik de lichtsensor naar de camera had gericht.
      mvg,
      Geronimo
      www.geronimosite.net

      Comment


      • #4
        Re: SB800 gebruiken als slaafflitser?

        Met die instellingen lukt het mij niet Pol:
        In de cameramenu de flitsstand gezet op Commander mode TTL, en de SB800 op Remote, Channel3, GroupA.
        Maar dan is het voorste gedeelte van de foto onderbelicht (flits van camera) en het achterste gedeelte van de foto is goed belicht (SB800)
        De flits van de camera staat toch op volle kracht.

        Met deze instellingen lukt het wel redelijk:
        In de cameramenu de flitsstand gezet op TTL (niet commander mode), en de SB800 op SU4.
        Dan is de foto voor en achter goed belicht, nog niet perfect maar toch al een stuk beter dan met de bovenste instelling.
        Of doe ik dan toch iets fout.
        Voor de beide testen had ik dezelfde opstelling van camera en flits.
        mvg,
        Geronimo
        www.geronimosite.net

        Comment


        • #5
          Re: SB800 gebruiken als slaafflitser?

          Op deze manier gebruik je de sb800 als hoofdflits, niet als slave.
          De interne flash geeft enkel info door, en speelt weinig of geen rol in de belichting (De interne flash speelt 'sync kabel' naar de sb).

          Wil je dit goed heb je dus 2 SB800/600 of compatible nodig...
          En als je wil dat er een flits dicht bij de camera staat zul je deze op een bracket moeten zetten. (als je hem op de camera zet, werkt de interne niet meer, en werkt je sb dus als commander en zit je weer in de zelfde situatie).

          Je hebt een SB800/600 als commander nodig als je meerdere groepen flitsen met aparte instellingen wil aansturen.

          Jo.
          A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
          Nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: SB800 gebruiken als slaafflitser?

            Oorspronkelijk geplaatst door Geronimo
            Ik geraak er maar niet uit wijs hoe ik de SB800 moet gebruiken als slaafflitser.
            Het is dus de bedoeling om de SB800 te gebruiken als slaafflitser en de ingebouwde flitser als hoofdflitser.
            Heeft er hier iemand ervaring mee?
            Welke instellingen moet ik dan gebruiken op de camera (D70) en welke op de SB800?
            Heb al allerhande instellingen geprobeerd, maar nog geen enkele foto met een goede belichting gehad.
            Sorry Geronimo, had je thread blijkbaar niet goed gelezen. Je wil de SB800 gebruiken als slave en de ingebouwde flits als master ? Hiermee heb ik spijtig geen ervaring.

            Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: SB800 gebruiken als slaafflitser?

              Evenzeer bedankt voor de info.
              mvg,
              Geronimo
              www.geronimosite.net

              Comment

              Working...
              X