Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV-filter 37 mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UV-filter 37 mm

    Als amateurfotograaf die nog veel moet leren, heb ik net een Olympus OM-D E-M10MkII gekocht met 14-42 mm f/1:3.5-5.6 II R lens. Ik zou graag een UV-filter ervoor kopen, voornamelijk ter bescherming van mijn lens. Over UV-filters heb ik echter 0% kennis.

    Kan iemand me iets aanraden? Of enkele zaken waarop ik moet letten zou ook al veel helpen! Het is een 37 mm dat ik nodig heb.

    Mijn budget: het liefst zou ik iets van max. 20 euro eraan geven. Indien het i.v.m. (beeld)kwaliteit de moeite is om er één te kopen van 30 à 40 euro is het ook goed. Meer dan 50 euro vind ik te veel.

    Alvast bedankt!

    Dit zijn degene die ik online heb gevonden, geen idee welke te kopen:

    Polaroid Pro Uv Filter - 11 euro (https://www.artencraft.be/nl/polaroi...er-341437.html)
    Hama UV Filter 390 (O-Haze) - 13 euro (http://www.grobet.be/nl/filters/hama...mm-138774.html)
    Tiffen UV Protectie Filter - 15 euro (https://www.fotokonijnenberg.be/tiff...ectie-filter-1)
    B+W UV Filter - 22 euro (https://www.artencraft.be/nl/bw-uv-f...37mm-8959.html)
    B+W 007 MRC - 35 euro (https://www.fotokonijnenberg.be/b-w-007-mrc-37mm)
    Hoya UV HDX - 50 euro (http://www.grobet.be/nl/filters/hoya...dx-292276.html)
    Last edited by Thomac; 30 juli 2017, 19:17.

  • #2
    Re: UV-filter 37 mm

    ik gebruik enkel nog de hoya pro reeks. redelijk van prijs en haalt het in testen soms van de duurdere b+w
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: UV-filter 37 mm

      Voor de beeld kwaliteit is het beste er geen te kopen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: UV-filter 37 mm

        Is er echt een groot verlies aan kwaliteit? In welke situaties is een UV-filter (los van bescherming) wel nuttig?

        Comment


        • #5
          Re: UV-filter 37 mm

          Op een digitale camera heeft een uv-filter geen nut, toch niet om de beeldkwaliteit te verbeteren.
          Op negatieven had uv-straling wel een invloed, maar de sensor van een digitale camera heeft daar geen last van.

          Als je toch een bescherming wil, dan zijn er beschermfilters die daarvoor speciaal ontworpen zijn.
          De goedkoopste hebben meestal geen goede coating tegen reflecties, en dan kan de beeldkwaliteit wel achteruit gaan.
          In bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld nachtfotografie) is er een heel grote kans dat een extra filter voor de lens voor meer lensflare zorgt (vlekken op de foto).
          Maar ook de scherpte kan verminderen door filters te gebruiken.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: UV-filter 37 mm

            Ik zou haast zeggen, koop een goede polarisatie filtertje. Dan heeft het filtertje nog een positief effect op je foto's.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: UV-filter 37 mm

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              Ik zou haast zeggen, koop een goede polarisatie filtertje. Dan heeft het filtertje nog een positief effect op je foto's.
              Een polarisatiefilter als beschermfilter is niet zo'n goed idee, ik heb er al gezien die met een polarisatiefilter foto's van optredens aan het maken was terwijl er daarvoor echt niet voldoende licht was...
              Dat zijn er dan die het advies in de winkel hebben gevolgd, maar die dan niet weten hoeveel licht een polarisatiefilter tegen houdt.
              Als ik dan aan die mensen uitleg dat ze hun filter er best even afhalen, dan geloven ze mij niet, want die verkoper weet het veel beter...
              Die verkoper is verplicht (door zijn baas) om zoveel mogelijk extra's mee te verkopen als iemand iets komt kopen, elke keer dat ik ooit een lens gekocht heb in een winkel kreeg ik telkens de vraag of ik er een uv-filter bij wou kopen (en ik heb altijd nee gezegd).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: UV-filter 37 mm

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Op een digitale camera heeft een uv-filter geen nut, toch niet om de beeldkwaliteit te verbeteren.
                Op negatieven had uv-straling wel een invloed, maar de sensor van een digitale camera heeft daar geen last van.

                Als je toch een bescherming wil, dan zijn er beschermfilters die daarvoor speciaal ontworpen zijn.
                De goedkoopste hebben meestal geen goede coating tegen reflecties, en dan kan de beeldkwaliteit wel achteruit gaan.
                In bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld nachtfotografie) is er een heel grote kans dat een extra filter voor de lens voor meer lensflare zorgt (vlekken op de foto).
                Maar ook de scherpte kan verminderen door filters te gebruiken.
                Bedankt voor de uitleg en tip! Is er een merk van beschermfilters dat je me kan aanraden?

                Comment


                • #9
                  Re: UV-filter 37 mm

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                  Ik zou haast zeggen, koop een goede polarisatie filtertje. Dan heeft het filtertje nog een positief effect op je foto's.
                  Ik heb het gevoel dat ik, als beginner, me best nog niet bezig hou met polarisatie filter. Of ben ik mis?

                  Comment


                  • #10
                    Re: UV-filter 37 mm

                    Oorspronkelijk geplaatst door Thomac Bekijk bericht
                    Ik heb het gevoel dat ik, als beginner, me best nog niet bezig hou met polarisatie filter. Of ben ik mis?
                    Je kunt er reflecties mee weghalen. Ik volg Black B@ndit in zijn verhaal, maar ik had iets van als je dan toch iets voorop wil schroeven. Neem dan een filter die de foto verbeterd. Maar bij weinig licht is het niet de ideale filter.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: UV-filter 37 mm

                      Goede protectfilters:
                      Each Hoya filter is the result of research, know-how and complete precision facilities backed by full quality control. Before production starts, controls...

                      Marumi Digital High Grade filters have been specially designed with Digital Photography in mind. Each filter uses a specially developed ultra-low reflect...

                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: UV-filter 37 mm

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                        Ik zou haast zeggen, koop een goede polarisatie filtertje. Dan heeft het filtertje nog een positief effect op je foto's.
                        's nachts zet je dan ook een zonnebril op?
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: UV-filter 37 mm

                          Oorspronkelijk geplaatst door Thomac Bekijk bericht
                          Bedankt voor de uitleg en tip! Is er een merk van beschermfilters dat je me kan aanraden?
                          Ik zou gaan voor de Haida Pro II MC zoals LG in de link plaatste, kost €15.

                          Haida is (nog) relatief onbekend maar maken echt goede filters, vaak voor een pak minder geld dan de bekende (top)merken.
                          Last edited by tcf; 3 augustus 2017, 12:30.

                          Comment


                          • #14
                            Re: UV-filter 37 mm

                            Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                            Ik zou gaan voor de Haida Pro II MC zoals LG in de link plaatste, kost €15.

                            Haida is (nog) relatief onbekend maar maken echt goede filters, vaak voor een pak minder geld dan de bekende (top)merken.
                            En je krijgt er gratis een lenskap bij.
                            Ik kan u verzekeren dat je bij Pro-Photoshop (zie link in #11) een heel goede service heeft.
                            Vroeger werkte ik met B+W dan Tiffen (niet goed vond ik), Marumi en nu alles Haida.
                            Dit is echt top kwaliteit aan een meer eerlijke prijs dan voorgaande merken.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment

                            Working...
                            X