Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Synology NAS disks-paar config

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Synology NAS disks-paar config

    Kan er iemand een praktische toelichting geven over de setup opties van de disks voor wat betreft het "raid" type in de DS216J NAS?
    Er zijn een viertal opties mogelijk, Raid0 en Raid1 zijn mij bekend maar de installatie van het DSM systeem opteert direct voor het "Synology Hybrid ...teenoftander disk systeem".
    Moet men daar van afwijken of maakt het niet veel uit? (lees/schrijfsnelheden bvb?)
    Ik kan in de berg info zo snel die opties en hun uitleg terugvinden en de eindgebruiker (een zoon) wil graag "gisteren" zijn systeem online en actief hebben! haha
    TIA!

  • #2
    Re: Synology NAS disks-paar config

    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Kan er iemand een praktische toelichting geven over de setup opties van de disks voor wat betreft het "raid" type in de DS216J NAS?
    Er zijn een viertal opties mogelijk, Raid0 en Raid1 zijn mij bekend maar de installatie van het DSM systeem opteert direct voor het "Synology Hybrid ...teenoftander disk systeem".
    Moet men daar van afwijken of maakt het niet veel uit? (lees/schrijfsnelheden bvb?)
    Ik kan in de berg info zo snel die opties en hun uitleg terugvinden en de eindgebruiker (een zoon) wil graag "gisteren" zijn systeem online en actief hebben! haha
    TIA!
    Ik heb een DS416 met momenteel 2 3TB disks die als Synology Hybrid Raid (SHR) staan ingesteld met ext4 filesystem.
    Datatransfer gaat tegen ong 100MB/s (Gigabit)
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #3
      Re: Synology NAS disks-paar config

      Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
      Ik heb een DS416 met momenteel 2 3TB disks die als Synology Hybrid Raid (SHR) staan ingesteld met ext4 filesystem.
      Datatransfer gaat tegen ong 100MB/s (Gigabit)
      OK thanks ... Ik heb er 2 WD red in zitten van 2TB ... ze staan ook ingesteld (default?) in SHR ... ik denk dat ik het maar zo laat staan!

      Comment


      • #4
        Re: Synology NAS disks-paar config

        Inderdaad : geen zorgen in maken. Die Hybrid is eigenlijk een RAID 1 als alle discs dezelfde grootte hebben (wat normaal de bedoeling is in een RAID systeem).
        Die Hybrid zorgt voor minder schijfruimteverlies als ze wel verschillend zijn.

        Als je meer uitleg wil : https://www.synology.com/nl-nl/knowl...ybrid_RAID_SHR

        Mijn DS213J heb ik wel op RAID 1 gezet (met 2 4 TB WD RED schijven), maar uiteindelijk maakt het heel weinig uit, ook niet qua snelheid.
        Voor een NAS is het wel belangrijk dat je effectief NAS schijven gebruikt (zoals een WD RED of Seagate NAS).
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: Synology NAS disks-paar config

          Bedankt voor de link ... De NAS is up&running ... de versatiliteit is zodanig groot dat een kloek er haar kuikens niet in terugvindt ... de toegangspermissies (en advanced permissions) voor subfolders van shares is IMHO nogal schimmig. ... en met cloud sync moet je uit je doppen kijken met bi-directional sync !

          Comment


          • #6
            Re: Synology NAS disks-paar config

            Bij mij staat ook alles in Hybrid.
            Vind wel dat Synology heel veel upgrades uitbrengt...
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              Re: Synology NAS disks-paar config

              Gelukkig zijn er regelmatig updates
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #8
                Re: Synology NAS disks-paar config

                Ja maar ik ben er toch efkes mee bezig.
                Er staat hier meer dan 1 NAS

                73-kes

                Alfa
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Re: Synology NAS disks-paar config

                  Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                  Er staat hier meer dan 1 NAS

                  Hier ook maar er is maar 1 dagelijks in gebruik. Voor sommige updates staat er bij de changes soms maar 1 item.
                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

                  Comment


                  • #10
                    Re: Synology NAS disks-paar config

                    Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                    Hier ook maar er is maar 1 dagelijks in gebruik. Voor sommige updates staat er bij de changes soms maar 1 item.
                    Mijn Synology staat ingesteld dat die zelf auomatisch update....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Synology NAS disks-paar config

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                      Mijn Synology staat ingesteld dat die zelf auomatisch update....
                      Updates worden hier ALTIJD manueel uitgevoerd, niets zo vervelend als een update die dingen in de war stuurt. Bij Synology nog niet gehad maar je weet nooit.
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • #12
                        Re: Synology NAS disks-paar config

                        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                        Updates worden hier ALTIJD manueel uitgevoerd, niets zo vervelend als een update die dingen in de war stuurt. Bij Synology nog niet gehad maar je weet nooit.
                        Ik doe dat ook manueel ; en ik wacht dan een paar dagen alvorens de andere Nas up te daten.
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment

                        Working...
                        X