Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitbuiting door werkgever

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Uitbuiting door werkgever

    Het is misschien cru gezegd, maar het moet me van het hart.
    Plezant is het niet om uw vrouw meer en meer huilend te zien thuiskomen ...
    Volgens mij zou ze beter een andere werkgever zoeken, maar ze geraakt er niet om alles eens op een rijtje te zetten.

    Mijn vrouw werkt als verpleegster in een rusthuis, heeft een goede reputatie bij haar collega's en dokters, doet haar werk in principe graag, maar er wordt langs alle kanten van geprofiteerd (zoals bijna iedereen daar).
    Enkele voorbeelden:
    • Vakantie: om (maximum) 3 weken vakantie te hebben moet je uw dagen tussen 2 vrije periodes wisselen met anderen om het in gewone werkdagen uit te drukken: juli heeft 21 werkdagen, mijn vrouw werkt er 22 en werkt parttime 80%, wil dus zeggen dat ze nu 22 dagen werkt i.p.v. 16,8.
    • Werkrollement: volgens de boekjes mooi systeem van 80% -->6 dagen werken (periode vroeg/periode laat), 8 dagen thuis ... MAAR veel vroege shiften kunnen op het laatste moment veranderd worden naar een late shift, wachtdiensten ertussen, nu heeft ze het zelfs voor dat ze een vaste vroege shift moet wisselen naar een late omdat iemand ziek is, de wacht kan deze late shift niet opvangen omdat deze een verzorgende is, er zijn verpleegsters te weinig.
    • Ziekte: Als je ziek bent op een zaterdag of zondag moet je deze dag terugwerken, al dan niet met een doktersbriefje
    • Verloning: Ze is 9 jaar verpleegster en werkt 5 jaar in het rusthuis, ze werkt wel maar 80% maar er zijn maanden waar ze geen €1500 netto heeft.
    • Werkdruk: Zoals op veel plaatsen in de zorgsector is er geen tijd meer voor menselijk contact met de bejaarden. Ze heeft ongeveer een kwartier om iemand uit bed te halen, ontkleden, wassen en terug aan te kleden. Komt er dan iets tussen (dokter, onvoorziene omstandigheden, ...) is dit gewoon PECH.
    • Eten: een afesloten ruimte om te eten hebben ze niet, in hun bureau kunnen ze in principe wel zitten, maar dan ben je continu gestoord door familie ofzo, ze eten dan maar in de algemene cafetaria waar het soms zelfs gebeurd dat ze 'weggejaagd' worden omdat er een deel van gereserveerd is.
    • Respect: Ik begrijp dat je het niet graag ziet dat uw ouders niet veel aandacht krijgen, maar dit is niet de schuld van de verpleegster/verzorgende, mijn vrouw doet er alles aan om toch wat menselijk te werken, maar de middelen zijn enorm beperkt. De verhalen die ik al gehoord heb van snakken en beten dat ze krijgen...
    • Terugvallen op iets of iemand: Er is een tijd geleden iemand naar de vakbond gegaan. Ze was nog niet terug thuis of ze wisten er al van, en dit was niet in goede aarde gevallen.
    Last edited by Arc0sS; 25 juli 2017, 22:49.
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

  • #2
    Re: Uitbuiting door werkgever

    herkenbaar. zit zelf al jaren in de 'sociale zorgsector'. takenpakket word steeds groter zonder dat daar iets tegen over staat.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Uitbuiting door werkgever

      Voor uw gezondheid en die van uw vrouw: ander werk zoeken. Ze moet niet in die miserie blijven zitten.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Uitbuiting door werkgever

        Ik heb wél respect, zeer diep respect zelfs.
        Als je een paar keer in een rusthuis komt dan denk je misschien dat er niet veel aandacht aan de mensen besteed wordt.
        Maar ik was er haast dagelijks om mijn dementerende vader zaliger te bezoeken. En ik zag dat die mensen het énorm druk hadden: het ene werkmoment vloeide gewoon in het andere over. En het was niet altijd gemakkelijk werk, soms fysiek heel zwaar, maar bij momenten ook mentaal...

        Toen mijn vader overleden was, is de uitvaart doorgegaan in de kapel van het rusthuis: haast alle verpleegsters en verzorgenden die toen van dienst waren zijn hem nog komen groeten. Zelfs daar maakten ze tijd voor..

        99,999 % heeft het hart op de goede plaats en werkt zéér intensief - anders hou je die job niet vol.

        Maar het is waar: die mensen moeten ook wat meer waardering krijgen voor hun werk: zowel financieel als mentaal.

        Ander werk zoeken ? Ik weet het niet... Misschien hetzelfde werk, maar elders. Verpleging is ook een roeping denk ik.... en goede verplegers/verpleegsters zijn er nooit te veel...

        PS: ik heb je een PB gestuurd
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Uitbuiting door werkgever

          Een herkenbaar iets dat bij veel bedrijven zo is waar men in ploegen werkt ... de ene moet inspringen voor de andere bij ziekte en verlof.

          De anderen zullen ook wel moeten inspringen als uw vrouw afwezig is zeker?

          Het is natuurlijk wel een specifieke job waar men vooraf weet dat permanentie belangrijk is en er aanpassingen mogelijk zijn.

          Als zij het niet meer aan kan, dan moet ze best zelf overwegen iets anders te zoeken ... maar is het gras altijd groener op een ander?
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Uitbuiting door werkgever

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Een herkenbaar iets dat bij veel bedrijven zo is waar men in ploegen werkt ... de ene moet inspringen voor de andere bij ziekte en verlof.
            De anderen zullen ook wel moeten inspringen als uw vrouw afwezig is zeker?
            Het is natuurlijk wel een specifieke job waar men vooraf weet dat permanentie belangrijk is en er aanpassingen mogelijk zijn.
            Als zij het niet meer aan kan, dan moet ze best zelf overwegen iets anders te zoeken ... maar is het gras altijd groener op een ander?
            Ikzelf heb jaren in 2 fabrieken in ploeg gewerkt, het hangt vooral van de mentaliteit en welwillendheid van zowel de collega's en ZEKER de leidinggevenden af. In fabrieken kon je met problemen ergens terecht en heeft de vakbond gelukkig ook nog wel iets te zeggen (niet dat het altijd goed is zo)
            Als mijn vrouw ziek is moeten de anderen helaas ook inspringen. Al zijn de ene sneller 'ziek' dan de andere. Met koorts en ziekte gaan werken is haar niet vreemd, het is niet goed, maar het beleid werkt het zo in de hand.
            Permanentie is zeker belangrijk, maar gewoon de reden van 'we vinden geen personeel' is nogal kort door de bocht. Wanneer ik in ploeg in een fabriek werkte en er kwamen veel orders binnen werd er een mooie premie uitgereikt als we het quota haalden (ik was een simpele arbeider), op die manier motiveer je het personeel. Bij haar wordt er gedemotiveerd, goeie verpleegsters/verzorgsters haken af maar het bestuur ligt er niet van wakker, de rest moet maar een tandje bijsteken.
            Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

            Comment


            • #7
              Re: Uitbuiting door werkgever

              Heb zeer veel respect voor zowel verzorgenden als verpleegkundigen op geriatrie. In de verpleging zijn er inderdaad mensen die zeer snel ziek zijn naar het WE of vakantie toe, en dit ten nadele van zij die het wel goed menen. In het ziekenhuis waar ik werk heeft men bv het systeem ingevoerd dat je boven je gewaarborgd maandloon ook nog eens de premies van je geplande maandshift (lees weekends, nachtdiensten...) uitbetaald krijgt ook al ben je die maand ziek...
              Voor je vrouw bestaat er denk ik maar een oplossing: gaan werken in een grotere entiteit: meer verplegenden en dus meer kans op vervanging bij ziekte, betere arbeidsvoorwaarden...maar misschien valt dan de collegialiteit weg van een kleine zorginstelling.
              Ik bewonder de mensen die onze oude van dagen willen verzorgen (en dit ondanks alle bemoeienissen van familie...) maar verkies toch liever de anonimiteit van een intensieve zorgen waar ikzelf werk

              Comment


              • #8
                Re: Uitbuiting door werkgever

                Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                ..., maar ze geraakt er niet om alles eens op een rijtje te zetten. ...

                Al gedacht aan loopbaanbegeleiding via een loopbaancheque ? "4 uur individuele begeleiding voor 40 euro" (loopbaancheque via VDAB - zie website)
                4 uur intensieve coaching rond waar je naar toe wil met je loopbaan ... kan helpen om een en ander duidelijk te maken

                Comment


                • #9
                  Re: Uitbuiting door werkgever

                  Ze werkt 80%, en af en toe weekends, dan heeft ze tijd om elders eens te gaan praten.

                  Ik heb veel respect voor verpleegsters, en heel weinig voor bazen die hun personeel respectloos behandelen.
                  Mistoestanden laten bestaan is wanbeheer.

                  Er zijn zeker nog rusthuizen in de buurt, en overal spreken ze van personeelstekorten. Kan dus maar één advies geven, zo snel mogelijk van werk veranderen.
                  Deze situatie leidt op heel korte tijd tot burn-out, en dan gaat een therapeut exact hetzelfde advies geven.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Uitbuiting door werkgever

                    En misschien toch ook eens overwegen om op zelfstandige basis aan thuisverpleging te doen.
                    Of in een groot ziekenhuis. Sommige ziekenhuizen gaven hun medewerkers een Salariswagen om toch maar verpleegkundigen te vinden. Het is een knelpuntberoep dus informeer je maar grondig. In het Brusselse kan een Nederlandstalige verpleegster meteen aan de slag.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Uitbuiting door werkgever

                      Uw echtgenote doet erg verdienstelijk werk maar als ze het blijft doen zal ze eraan kapot gaan.
                      Die druk kan ze niet meer aan, dat wisselen van diensten zal jullie uit elkaar drijven.
                      Hoelang is het al geleden dat jullie eens een weekend gezellig op stap zijn geweest?
                      Ik heb 35 jaar onregelmatige diensten gedaan, hooguit 14 dagen verlof na elkaar, 3 van de vier weekends werken, sociaal maar VOORAL familiaal leven kapot.
                      Weet je, een mens leeft maat één maal, geniet ervan, maak er iets mooi van en vooral maak dat je samen oud kunt worden.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Uitbuiting door werkgever

                        Misschien moet men ook eens neen durven zeggen?

                        Ze weten heel goed wie dat niet meteen durft te doen en uiteindelijk profiteren ze daarvan.

                        Mensen gaan er vaak van uit dat ze alles moeten laten vallen voor hun werk of dat ze hun anders zullen ontslaan ... vaak het begin van veel miserie.

                        Men moet eens neen durven zeggen, zal wat tegenkantingen krijgen in het begin maar dat went wel.
                        Wel op een menselijke manier en steeds collegiaal blijven.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Uitbuiting door werkgever

                          Bedankt voor de reactie, ben zeer blij dat ze over het algemeen in 1 lijn liggen en het zo niet louter aan onszelf ligt

                          We zijn bezig met een oplossing!
                          Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Uitbuiting door werkgever

                            In feite moet je zelf een tijd in een ziekenhuisbed hebben gelegen om te beseffen wat voor werk die mensen in feite doen. Er zijn zo nog van die sectoren waarin ze zich denken alles te mogen veroorloven omdat het "een roeping" is. In 2008 ben ik zelf in allerijl met een levensbedreigende aandoening opgenomen, ik weet een beetje waarover ik het heb en ik wil al die verpleegkundigen een dikke pluim geven. Op een dag had mijn vrouw flantaarten voor hen gebakken en zolang er een risico was dat het diensthoofd kon binnenvallen durfden ze geen 10 minuutjes nemen om een stukje te eten.

                            Wat Verseg zegt over de "neen" reactie klopt helemaal. Er zijn nog zo van die sectoren waar ze daar misbruik van maken maar het is mijn stellige indruk dat de vrouwelijke collega's daar veel gevoeliger aan waren.

                            Soms krijg het ik gevoel : zijn ze nu écht aan het proberen hoe ver ze kunnen gaan vooraleer de boel explodeert ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Uitbuiting door werkgever

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht

                              Soms krijg het ik gevoel : zijn ze nu écht aan het proberen hoe ver ze kunnen gaan vooraleer de boel explodeert ?
                              Hoh, volgens mij zijn ze al jaren aan het overdrijven en wie is altijd weer de dupe?
                              De laagste in graad.
                              Eigenlijk zijn verpleegsters en verplegers onderbetaalde hardwerkende slaven.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X