Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D810vsD500

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D810vsD500

    beste,

    ik ben een amateurfotograaf die tot nu toe altijd met een nikon D7000 als spotter erop uit trok. Natuurfotografie is een andere tak die me wel bezig houdt. Ik heb enkele weken geleden gefotografeerd met een nikon D810 en moet zeggen dat ik, zoals ik verwachte onder de indruk was van de kwaliteit die dit toestel leverde tov mijn ninon D7000 (mss ook niet echt een eerlijke competitie ).
    Hoe dan ook mijn vraag is de volgende. Kan ik, indien ik met een D500 de foto crop, dezelfde kwaliteit verwachten van de foto's? Of gaat een full frame altijd betere en scherpere beelden geven, zeker als je gaat croppen? Is het zo dat hoe meer megapixels, hoe meer je kan croppen, of is dit een foute redenering van mij?

    Met vriendelijke groeten
    philippe

  • #2
    Re: Nikon D810vsD500

    begrijp je standpunt hier niet zo goed... Waarom croppen en pixels wegsmijten (snijden => die gaan de vuilbak in)...


    Ik kna volgen dat je onder indruk bent van een fullframe maar je scherpte krijg je ook met een crop camera hoor.
    Een body is een tool om je foto te maken (bekijk het als je hersenen die het beeld dat je zal vastleggen) maar je glaswerk is waar de wonderen gebeuren. Dit is het oog kan zoomen of niet, licht binnenlaten of niet.

    Ik werk momenteel met een D7100 en een kitlens (18-105 => 55-200 => 35MM => 50MM en haal daar nu de maximum bijna uit en ben toe aan een nieuwe.
    Vermits ik richting model en reportage streef ga ik inderdaad naar een full frame kijken met de bijbehorende objectieven. Voor alles een objectief hebben moet je wel stevige centjes hebben zitten.

    Mijn oog gaat momenteel naar de A7rII met wat glas maar dit loopt direct richting de 8000 a 9000 euro zonder meer.
    In nikon ben je dat ook kwijt als spotter zeker maar dit is een stevig objectief dat je wenst.. 300 of 400 MM maar daar heb je in landschappen dan weer geen hol aan.

    Ik ben het niet eens met je haakjes (mss ook niet echt eerlijke competitie) maar dat hangt af van de situatie.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D810vsD500

      je kan met een d810 iets meer croppen dan een d500 owv de pixels. Nu zal je met een crop iets minder snel moeten croppen owv de 1.5 die je al hebt. Langere brandpuntafstanden hebben zo een voordeel op een d500. Het klopt wel wat bert zegt dat je best zo min mogelijk cropt. voor te spotten zou ik bv een d500 met een 200-500 f5.6 eens bekijken. je moet echt geen 9000€ op tafel gooien om goed materiaal aan te schaffen.
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D810vsD500

        D500 en D810 zijn twee totaal verschillende toestellen voor een ander soort fotografie. Als het vooral landschapsfotografie is dat je doet zou ik voor de D810 gaan: hogere resolutie, scherpere beelden, lagere iso en dus groter dynamisch bereik,... Zijn het bijv. vogels in de vlucht, zeker de D500.

        Comment

        Working...
        X