Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's back-uppen tijdens reis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's back-uppen tijdens reis

    Hallo allemaal

    Ik vertrek binnenkort op reis en had graag onderweg (tijdens de reis) back-up’s gemaakt van mijn foto’s zonder een computer mee te nemen. Een back-up maken in de cloud is ook geen optie in dit geval.

    Ik neem een Nikon D500 mee met volgende geheugenkaarten: XQD 128 en SD 256 en SD 128. Ik fotografeer in RAW, dus ik vermoed dat ik al deze opslagcapaciteit nodig zal hebben voor een 20-daagse reis.

    Is er een mogelijkheid of tool om deze foto’s toch te back-uppen?

    Alvast bedankt!
    Groetjes Catje.
    Website: Cathy's fotografie | Flickr: cathyphp | Instagram: cathy_fotografie

  • #2
    Re: Foto's back-uppen tijdens reis

    Hoi,

    Ik had een tijd geleden dezelfde vraag en had dit topic gestart:
    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.


    Ik heb dus een Ravpower WD03 aangeschaft (40 euro via Amazon.fr) , maar zoals je kan lezen is dit nog niet ideaal.
    Incrementele backup gaat momenteel niet.

    Ik heb hiervoor Ravpower support gecontacteerd en ze hebben de bug kunnen reproduceren en werken aan een update van de app.
    Als die er is, is dit voor mij een ideale oplossing. (Kan wel geen XQD kaarten lezen).

    Ook Western Digital heeft een gelijkaardige oplossing ( My Passport wireless Pro ).
    Maar dit is duurder, en het grote nadeel hiervan is, vind ik, dat je de Wifi hub functie en disc functie niet afzonderlijk kan gebruiken.
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

    Comment


    • #3
      Re: Foto's back-uppen tijdens reis

      Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
      Hoi,

      Ik had een tijd geleden dezelfde vraag en had dit topic gestart:
      Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.


      Ik heb dus een Ravpower WD03 aangeschaft (40 euro via Amazon.fr) , maar zoals je kan lezen is dit nog niet ideaal.
      Incrementele backup gaat momenteel niet.

      Ik heb hiervoor Ravpower support gecontacteerd en ze hebben de bug kunnen reproduceren en werken aan een update van de app.
      Als die er is, is dit voor mij een ideale oplossing. (Kan wel geen XQD kaarten lezen).

      Ook Western Digital heeft een gelijkaardige oplossing ( My Passport wireless Pro ).
      Maar dit is duurder, en het grote nadeel hiervan is, vind ik, dat je de Wifi hub functie en disc functie niet afzonderlijk kan gebruiken.

      Hallo

      Dankjewel voor de snelle reactie.

      Ik zoek echter iets waarbij ik ook een XQD-kaart kan back-uppen. Dit zou via een cardreader ook gaan bij 'My Passport wireless Pro', maar deze wordt, in zoverre ik goed gelezen heb, niet ondersteund.
      Groetjes Catje.
      Website: Cathy's fotografie | Flickr: cathyphp | Instagram: cathy_fotografie

      Comment


      • #4
        Re: Foto's back-uppen tijdens reis

        Als je echt geen laptop wilt meenemen, Google dan eens op Portable backup device

        Bvb zoiets ; https://www.bhphotovideo.com/c/produ...0_storage.html

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Foto's back-uppen tijdens reis

          Als je engels kan, vindt je hier misschien een aantal tips: https://www.dpreview.com/forums/thread/4137169

          Comment


          • #6
            Re: Foto's back-uppen tijdens reis

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Als je echt geen laptop wilt meenemen, Google dan eens op Portable backup device

            Bvb zoiets ; https://www.bhphotovideo.com/c/produ...0_storage.html

            grts
            Sieg

            Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
            Als je engels kan, vindt je hier misschien een aantal tips: https://www.dpreview.com/forums/thread/4137169

            Dankjewel allebei voor de nuttige commentaar.
            Groetjes Catje.
            Website: Cathy's fotografie | Flickr: cathyphp | Instagram: cathy_fotografie

            Comment


            • #7
              Re: Foto's back-uppen tijdens reis

              paar extra kaarten kopen en steeds op twee kaarten schieten
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment


              • #8
                Re: Foto's back-uppen tijdens reis

                Snap dat je geen computer mee neemt maar wat is er mis met een laptop??
                Ga geregeld weg en heb een Notebook van Samsung bij mij en een externe harddrive van 2 gig.
                Hierop weer wat films voor op de hotelkamer aansluiten via HDMI laptop en tv.

                Je hebt mooie kleine laptops die je kunt gebruiken in combinatie met een externe hartdrive zodat je altijd genoeg opslag hebt.
                Verder als je een laptop hebt met 500 gig aan opslag heb je gelijk een back-up.

                Heb trouwens ook een Hyperdrive COLORSPACE deze jaren geleden gekocht met 80 gig toen meer als genoeg tegenwoordig niet meer.
                Last edited by martinh123; 26 juli 2017, 16:32. Reden: aanvulling

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's back-uppen tijdens reis

                  Zelf als je in raw schiet zal je op een geheugenkaartje van 128gig een 6000-tal foto's kunnen nemen, je kunt dubbel wegschrijven zoals reeds gezegd, en indien nog een xqd van 128 of 256gig extra zit je vlug aan 12000 foto's of meer zo

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's back-uppen tijdens reis

                    Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                    Zelf als je in raw schiet zal je op een geheugenkaartje van 128gig een 6000-tal foto's kunnen nemen, je kunt dubbel wegschrijven zoals reeds gezegd, en indien nog een xqd van 128 of 256gig extra zit je vlug aan 12000 foto's of meer zo

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                    Even snel uit gerekend ....
                    12000 opnames over 20 dagen is 600 opnames per dag.
                    Stel dat je om de 2 minuten een foto neemt (gemiddeld) dan heb je 1200 minuten nodig, zijnde 20 uur. Rest je dan nog 4 uur om te eten, te slapen ..

                    Zoals al hoger aan gegeven. Beterkoop en zeker niet slechter voorzien in een paar extra kaartjes.

                    En dan spreek ik nog niet over de tijd die je nodig zal hebben op 12000 beelden te bekijken, te sorteren, eventueel te bewerken ...
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's back-uppen tijdens reis

                      Oorspronkelijk geplaatst door Catje Bekijk bericht
                      ... Ik neem een Nikon D500 mee met volgende geheugenkaarten: XQD 128 en SD 256 en SD 128. Ik fotografeer in RAW, dus ik vermoed dat ik al deze opslagcapaciteit nodig zal hebben voor een 20-daagse reis. ...


                      OK, in alle ernst, je meent dit toch niet. Denk je echt om 512 GB aan foto's (12.000 aan NEF uncompressed) te gaan maken op 20 dagen? Wat heeft dit nog met fotografie te maken en vooral wat heeft dit nog met vakantie te maken?

                      "In the digital age it's becomming more and more an art to walk away from the shot."
                      In je vraag herken ik een vaak voorkomende kwaal van fotografen: de angst om een foto-moment te missen. Leer daar mee leven en concentreer je eerder op de foto die jij wil maken. Maak de foto eerst in je hoofd voor je klikt en voor je het weet ga je een paar goede foto's hebben ipv honderden middelmatige saaie snapshots.
                      Last edited by tcf; 27 juli 2017, 13:33.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's back-uppen tijdens reis

                        Ik sluit me aan bij de voorgaande berichten. Laatst 6 weken op IJsland met de nadruk op het buitengewoon fotogenieke binnenland. Twee kaartjes van 32 Gig bij waarvan 1,5 volgeschoten en ik ben er nog allesbehalve mee klaar.
                        Ik durf het gewoon niet hebben mogen gedroomd om te moeten beginnen aan 10.000 foto's ....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's back-uppen tijdens reis

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                          Even snel uit gerekend ....
                          12000 opnames over 20 dagen is 600 opnames per dag.
                          Stel dat je om de 2 minuten een foto neemt (gemiddeld) dan heb je 1200 minuten nodig, zijnde 20 uur. Rest je dan nog 4 uur om te eten, te slapen ..

                          Zoals al hoger aan gegeven. Beterkoop en zeker niet slechter voorzien in een paar extra kaartjes.

                          En dan spreek ik nog niet over de tijd die je nodig zal hebben op 12000 beelden te bekijken, te sorteren, eventueel te bewerken ...
                          Oorspronkelijk geplaatst door martinh123 Bekijk bericht
                          Snap dat je geen computer mee neemt maar wat is er mis met een laptop??
                          Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht


                          OK, in alle ernst, je meent dit toch niet. Denk je echt om 512 GB aan foto's (12.000 aan NEF uncompressed) te gaan maken op 20 dagen? Wat heeft dit nog met fotografie te maken en vooral wat heeft dit nog met vakantie te maken?

                          In je vraag herken ik een vaak voorkomende kwaal van fotografen: de angst om een foto-moment te missen. Leer daar mee leven en concentreer je eerder op de foto die jij wil maken. Maak de foto eerst in je hoofd voor je klikt en voor je het weet ga je een paar goede foto's hebben ipv honderden middelmatige saaie snapshots.
                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          Ik sluit me aan bij de voorgaande berichten. Laatst 6 weken op IJsland met de nadruk op het buitengewoon fotogenieke binnenland. Twee kaartjes van 32 Gig bij waarvan 1,5 volgeschoten en ik ben er nog allesbehalve mee klaar.
                          Ik durf het gewoon niet hebben mogen gedroomd om te moeten beginnen aan 10.000 foto's ....

                          Nogmaals dank voor de vele reacties. Graag maak ik toch een kanttekening bij de hierboven gemaakte opmerkingen over het schieten van de hoeveelheid foto’s.

                          • Met een Nikon D500 (de dx versie van de D5) kun je maar liefst 10 bps schieten. En de enorme buffer van 200 raw-beelden betekent dat je gewoon 20 seconden volcontinu een actie kunt schieten zonder één beeld te hoeven missen. En een milliseconde je knop lossen en je bent terug vertrokken voor 200 foto’s enz. enz…(XQD).

                          • Bij natuurfotografie en meer specifiek dieren in actie zit je snel aan meerdere keren 200 beelden, dus 1000 of meer beelden per dag zijn snel gemaakt. Bijvoorbeeld; op een dagje Pairi Daiza maak ik gemakkelijk enkele duidende foto’s.

                          • Ik maak een groepsreis door USA (focus op weinig steden, veel natuur), wat betekent dat er veel locaties op korte tijd bezocht worden en dit voor 20 dagen. Uit ervaring weet ik dat bij zo’n druk schema er dus geen tijd is om goed van slecht te sorteren. Wisselen telkens van hotel en ben al blij dat ik rustig kan eten en snel in mijn bed lig.

                            • Betreft de kritiek ‘wat heeft dit nog met fotograferen te maken’ : de bekende fotograaf David Yarrow schiet veel van zijn prachtige wildlife foto’s met een afstandsbediening op 50 meter afstand (hij vindt terecht dat wilde dieren vanuit kikkerperspectief veel dreigender overkomen) en ziet zo 4 a 5 Nikon D5’s per jaar verwoest worden door de dieren. Dat zullen dan ook wel reeksen van 200 zijn om die ene goede foto eruit te halen. En ik kom nog maar tot aan zijn enkels als fotograaf.
                          • Betreft ‘is dat nog vakantie’: neen een groepsreis is geen vakantie, je komt moeër terug dan je vertrokken bent (maar wel voldaan).

                          • Ik sleur nu al te veel gewicht mee naar de USA om dan nog een laptop mee te nemen.

                          • Uitsorteren van foto’s thuis gaat snel als je de controllers van Palettegear samen met de Lightroom catalogus gebruikt. Een aanrader! https://palettegear.com/


                          Waarschijnlijk ga ik voor de WD Passport Wireless Pro.
                          Groetjes Catje.
                          Website: Cathy's fotografie | Flickr: cathyphp | Instagram: cathy_fotografie

                          Comment

                          Working...
                          X