Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil sluitertijd full frame vs crop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil sluitertijd full frame vs crop

    Hallo,
    Na jaren alleen te lezen nu weer eens een vraag. Vergeef mij indien deze onnozel overkomt...

    Ik heb een Sony A77 crop camera en nu (geleend) een A7r2 full frame. Mij valt op (behalve de kwaliteitsverschillen) dat bij een zelfde ISO en F waarde de full frame een langere sluitertijd hanteert.
    Hoe is dat te verklaren? Ik heb gegoogled, maar kan de reden niet vinden...

    Dank U!

  • #2
    Re: Verschil sluitertijd full frame vs crop

    Normaal gesproken zou dat geen verschil mogen maken (zolang je lichtsituatie niet veranderd is natuurlijk). Een bepaalde lichthoeveelheid blijft hetzelfde of die nu op een FF sensor valt of maar op een deel van dit oppervlak (Cropsensor).
    Kleine afwijkingen zijn natuurlijk te verklaren door een licht afwijkende lichtcalibratie tussen beide.

    Lichtmeetmethodes kunnen afwijken (spot, matrix), maar ik neem aan dat beide foto's correct en hetzelfde belicht zijn.

    Maar ik heb geen ervaring met FF toestellen, dus verbeter mij gerust.

    Comment


    • #3
      Re: Verschil sluitertijd full frame vs crop

      Bij de recentere toestellen nemen ze geen midden belichting meer maar wordt "expose to the right" al in de camera ingesteld, om ruis langer te kunnen voorkomen en meer data in een raw file te kunnen vangen
      Crop of fullframe maakt hier niet uit

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Verschil sluitertijd full frame vs crop

        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
        Bij de recentere toestellen nemen ze geen midden belichting meer maar wordt "expose to the right" al in de camera ingesteld, om ruis langer te kunnen voorkomen en meer data in een raw file te kunnen vangen
        Crop of fullframe maakt hier niet uit

        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
        Tiens, dat is nieuw voor mij. Waar heb je dat ergens vernomen?

        Comment


        • #5
          Re: Verschil sluitertijd full frame vs crop

          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          Tiens, dat is nieuw voor mij. Waar heb je dat ergens vernomen?
          Ondervonden, en ik dacht dat fuji er eerst mee was, is hier op het forum uitvoerig besproken dacht ik

          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Verschil sluitertijd full frame vs crop

            Mijn D500 heeft daar anders echt geen last van hoor. Als er moet ge-ETTR'd worden zal ik dat zelf wel beslissen.

            Comment


            • #7
              Re: Verschil sluitertijd full frame vs crop

              Hoe groot is het verschil? Als het licht verschilt tussen de 2 opnames, of als de beeldhoek van de gebruikte lenzen verschillend is, of als de lichtmeter anders ingesteld staat (of andere meetvelden heeft) dan kan dat allemaal tot verschillen leiden.

              Comment


              • #8
                Re: Verschil sluitertijd full frame vs crop

                Er kunnen wat kleine verschillen zijn, maar dat heeft niets te maken met FF versus crop.
                Een aantal oorzaken zijn reeds gemeld, maar ook de lens kan meespelen in verschillen. Diafragma stops in foto lenzen zijn f stops, maar de effectieve waarde is vaak licht verschillend. Zo zie je de T stops in video lenzen. Voor dezelfd lenzen zijn die wat hoger. In de buurt van de MFD kan er nog meer verschil op zitten.
                Het is allemaal niet gigantisch veel, maar het kan wel de indruk geven dat er verschil is.

                Ook het display achteraan de body kan de indruk geven dat body A lichter is dan body B, terwijl de fotos identiek zijn.
                Nikon shooter - Samyang fan

                Comment


                • #9
                  Re: Verschil sluitertijd full frame vs crop

                  Hoi,

                  ik denk (...) als je zoiets wilt vergelijken, dat je het van de andere kant moet gaan benaderen.
                  Zet beide camera's in de M-stand, stel eenzelfde sluitertijd, diafragma en ISO in en maak de foto's met eenzelfde lens.
                  Ik vermoed dat de belichting van het Raw resultaat identiek zullen zijn.
                  Maar, probeer en toon. Zoiets is altijd leuk om te doen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschil sluitertijd full frame vs crop

                    dit hangt af van je beeld, als je met een FF op 50mm werkt dan heb je een grotere beeldhoek dan diezelfde 50mm op een Crop. Dit wil zeggen dat er meer op je foto staat. Dit kan als gevolg hebben dat er meer donkere tinten in je beeld komen. Als je dan met matrix meting werkt dan gaat je sluitertijd iets langer zijn dan met je crop. Omgekeerd kan natuurlijk ook, meer wit in beeld geeft een kortere sluitertijd. maar dit heeft op zich niets te maken met FF of Crop.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verschil sluitertijd full frame vs crop

                      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                      Bij de recentere toestellen nemen ze geen midden belichting meer maar wordt "expose to the right" al in de camera ingesteld, om ruis langer te kunnen voorkomen en meer data in een raw file te kunnen vangen
                      Crop of fullframe maakt hier niet uit

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                      Ik geloof daar kompleet niets van gewoon omdat lichtmetercalibratie en belichting vastiggen in een ISO standaard ... oa ISO 2720-1974 (E), “Photography—General purpose photo- graphic exposure meters (photoelectric type)—Guide to product specification.” (and revision 2016) .. en andere ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verschil sluitertijd full frame vs crop

                        Normaal zou ik vd a77 een langere sluitertijd verwachten vermits dit een SLT is, de translucent spiegel veroorzaakt 1/3 tot ½ stop lichtverlies. Dus strikt gezien zou ik sowieso een verschil verwachten.

                        Heb je verschillende lenzen gebruikt, of dezelfde lens via adapter, zo ja welke adapter ? Licht transmissie van lenzen kan verschillend zijn alhoewel dat dit verschil beperkt is.

                        ISO-waarde is ook een rekbaar begrip mag 20 tot 30% of zelfs meer variatie opzitten volgens spec. alhoewel fabrikanten meestal zelfde waarde hanteren voor verschillende toestellen

                        Lichtmeting kan ook voor verschillend resultaat zorgen, als je op een zelfde toestel bvb spotmeting, center weighted of globaal gebruikt kan je dit 3 verschillende resultaten geven en dit met 1 toestel.

                        In feite zijn er voldoende redenen om een verschillend resultaat te krijgen, maar dit heeft weinig of niets met APS of FF te maken.
                        www.polartha.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verschil sluitertijd full frame vs crop

                          Heb het nog eens uitgeprobeerd, met d800e, d750 én fuji x100t... nen hoek vd zetel, iso 1600 en f4
                          Dus geen veranderende lichtbron of iets dergelijks en allen 35mm ff eq (eenzelfde beeldhoek)
                          De nikon d800e sluiter 1/30ste
                          De nikon d750 sluiter 1/20ste
                          En de fuji x100t sluiter 1/15de

                          Ik werd dit sowieso gewaar dat dit gebeurde, maar niet exact uitt
                          Je zou een grootschaligere test moeten doen maar mijn (deels onderbouwd nu) idee is dat er standaard ettr gebeurd en de eventuele standaardisatienormen met marges geinterpreteerd worden, wie meerdere toestellen heeft van verschillende leeftijden kan ook controleren hé, dit ook met eenzelfde beeldhoek en zonder veel kans op veranderend licht

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verschil sluitertijd full frame vs crop

                            Mijn A7RII doet geen ETTR zonder dat ik daarvoor zorg hoor....
                            Zal eens onderzoeken of die afwijkt van mijn A6000 als ik wat tijd heb...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Verschil sluitertijd full frame vs crop

                              Van sommige camera's klopt de ISO rating niet, als je ISO 1600 instelt krijg je eigenlijk maar ISO 1000 of zo. Vroeger kwam dat heel veel voor bij alle merken, maar omdat dat erg vervelend is met losse lichtmeters bij bvb studio fotografie zijn de meeste merken zich terug aan de standaard gaan houden (in elk geval Nikon.) Ik weet echter in elk geval dat van mijn Fuji XE2 de ISO rating niet overeenkomt met de echte gevoeligheid. Als ik mijn correcte flitsmeter volg zijn de foto's onderbelicht, ik moet diafragma wat meer openen, bij mijn Nikon camera's niet. Ik dacht dat dpreview dat ook opnam in hun testen.

                              Comment

                              Working...
                              X