Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand met verstand van reinigen vintage lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand met verstand van reinigen vintage lenzen

    Hallo,

    Ik heb hier een leica summicron 90mm f2. Waar wat beginnende schimmel inzit onder het onderste front lens element. Maar ik krijg de retainer niet los. Is er hier iemand die hier ervaringen mee heeft? En me kan helpen?

    Hier zie ik een vijsje op de zijkant, mss dat die eerst los moet? Maar die lijkt vastgelijmd te zitten. Dus krijg die ook niet los.

    Dit is het voorste glas element dat ik niet los krijg


    Hier kan je alle vijsjes zien op de zijkant van de lens.

  • #2
    Re: Iemand met verstand van reinigen vintage lenzen

    Geen ervaring met deze of andere Leica's, maar meestal zijn het niet de schroefjes aan de zijkant.
    Je ziet bovenaan het lens element, dicht tegen het glas 2 kleine uitsparingen, die staan recht tegenover elkaar.
    Je hebt hiervoor een lens spanner nodig. Die hebben 2 plate punten. Hiermee kan je dan in die 2 openingen en zo kan je de ring losdraaien.

    Kijk anders eens op youtube. Het principe is hetzelfde.
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: Iemand met verstand van reinigen vintage lenzen

      Dit is zo'n lens spanner: https://1.img-dpreview.com/files/p/E...0640eb584e9020
      Nikon shooter - Samyang fan

      Comment


      • #4
        Re: Iemand met verstand van reinigen vintage lenzen

        Hey,

        Ja ik heb het met een schuifmaat geprobeert, maar ik krijg er geen beweging in. Daarmee dat ik dacht dat mss 1 van die vijsjes op de zijkant moest verwijderen. Gebruiken ze mss soms lijm ofiets voor die retainer soms vast te zetten?
        Kan zijn dat je met een lens spanner meer grip hebt dan een schuifmaat. Heeft hier iemand dat toevallig, dan wil ik er wel eens mee afkomen als dat mag.

        Groeten,

        Comment


        • #5
          Re: Iemand met verstand van reinigen vintage lenzen

          Vooraleer je dingen begint los te schroeven, zou ik de oude remedie toepassen.
          De lens met het glas frontaal een tijd in de zon zetten, misschien gaat het zo ook weg.

          Dpaul
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: Iemand met verstand van reinigen vintage lenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
            Vooraleer je dingen begint los te schroeven, zou ik de oude remedie toepassen.
            De lens met het glas frontaal een tijd in de zon zetten, misschien gaat het zo ook weg.

            Dpaul
            Schimmel gaat dood van UV licht, maar restanten blijven wel... Als het op het frontglas zit is het meestal wel niet zo erg



            Ik heb wel een zo'n tool. Vanwaar ben je ?
            Nikon shooter - Samyang fan

            Comment


            • #7
              Re: Iemand met verstand van reinigen vintage lenzen

              Ja ik kan hem nog wel eens enkele dagen in de zon leggen, en zien of daar wat mee gebeurd.

              Ik woon in Beringen.

              Comment


              • #8
                Re: Iemand met verstand van reinigen vintage lenzen

                Oesje, Beringen dat zal nogal ver zijn ... helaas
                Misschien dat iemand dichterbij je kan verder helpen
                Nikon shooter - Samyang fan

                Comment


                • #9
                  Re: Iemand met verstand van reinigen vintage lenzen

                  Ik ben van Mol en heb zo'n spanner en isopropanol dus als je het de moeite vind dan graag eerst een PM.
                  Trouwens stop met de schuifmaat of je gaat uitschieten en een ferme schram in het frontglas hebben.
                  Je moet niet alles slikken wat ze in die YT filmpjes tonen, meestal hebben ze het al voorgedaan en zit die ring al redelijk los.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iemand met verstand van reinigen vintage lenzen

                    Voor de front-thread gebruik ik meestal van die ronde stoppen met rubber erop - om de zaak los te krijgen. Da's niet goedkoop maar je vermijdt wel uitschuivers. Voor Leica zijn er zeker en vast herstelfirma's te vinden - voor minolta ken ik er eentje in Gent die dat doet - voor manueel glas denk ik dat er een zekere PAchiles in Gent dat doet (2dehands daarop verkoopt ie lenzen) - nog een paar in nederland ook (eentje die enkel Leica doet dacht ik).
                    Een goedkope lens durf ik zelf te openen - maar duur relatief zelfzaam glas - daar zoek ik iemand voor met meer ervaring (zelf heb ik al een Minolta 100-300 APO zelf gereinigd - dat viel best mee, maar ik heb wel een handleiding voor dat werkje).
                    Als je dat zelf doet - start dan op een stuk glas dat geen kwaad kan - een kit-zoom vb. die te slecht is om aan uw bijziende grootmoeder te geven...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Iemand met verstand van reinigen vintage lenzen

                      Heb goede ervaringen met www.kamera-service.info/ in Zoetermeer
                      Groeten
                      Luc
                      Groetjes

                      Lukathi

                      Comment


                      • #12
                        Re: Iemand met verstand van reinigen vintage lenzen

                        Alles is in orde gekomen.
                        Er was geen schimmel, enkel een bruine smurrie (waarschijnlijk van een roker) aan de binnenkant van het voorste element.
                        Dat element is gekuist geweest met isopropanol en de lens is nu als nieuw.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment

                        Working...
                        X