Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ON1 RAW - rood punt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ON1 RAW - rood punt

    Hallo,

    ik had ON1 RAW aangeschaft, omdat het veelbelovend is (maar nog niet helemaal af, zo zaten lenscorrecties er nog niet in toen ik het kocht.

    Initieel was ik onder de indruk, totdat ik de RAW foto's (NEF, Nikon D5500) van mijn vakantie in Ierland trachtte te bewerken. In haast iedere foto zat er een onverklaarbare rode punt in de afbeelding, erg storend. Dit in foto's met de beide lenzen die ik mee had. Herhaaldelijk contact gehad met de helpdesk, maar probleem nooit opgelost. Uiteindelijk heb ik probleemloos mijn geld teruggekregen, en ben ik maar teruggekeerd naar Lightroom.

    Iemand anders gelijkaardige problemen? Merkwaardig genoeg staat er op hun eigen website een voorbeeld van wat ik aan de hand had. Als je hier (https://www.on1.com/) onder "Your All-In-One_Photo" klikt op "Effects App" zie je een foto met paarden. Als je naar het meest linkse, donkere paard kijkt, zie je een dik rood punt dat daar niet thuishoort. Exact op de plaats waar mijn rode punten opdoken.

    Jammer, want ik vond het een veelbelovende toepassing, maar nu zit ik noodgedwongen terug bij Adobe Lightroom.

  • #2
    Re: ON1 RAW - rood punt

    Ik ben on ON1 gebruiker en herken het fenomeen. Maar niet in ON1 RAW maar in een eerdere versie.
    In eerste instantie ging ik uit van een dead sensor pixel. Gewoon even met de repairtool verwijderen en opgelost.
    Op zeker ogenblik was die rode pixel verdwenen en ik heb nooit achterhaald of het een fout was in de RAW (NEF) of een fout van ON1.
    grts
    Patric,

    Comment


    • #3
      Re: ON1 RAW - rood punt

      Zelf nooit gezien, of zelf weten vermelden, en ik volg de fora, FB pagina's, blogs e.d. ivm ON1 RAW 2017. D'er was heel wat te doen rond deze release, hoewel het nu bij v. 11.5.3760 stilaan stabiel wordt. Maar ik twijfel eraan of ik de volgende ontwikkelingen nog ga volgen.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: ON1 RAW - rood punt

        Oorspronkelijk geplaatst door Patric_M Bekijk bericht
        Ik ben on ON1 gebruiker en herken het fenomeen. Maar niet in ON1 RAW maar in een eerdere versie.
        In eerste instantie ging ik uit van een dead sensor pixel. Gewoon even met de repairtool verwijderen en opgelost.
        Op zeker ogenblik was die rode pixel verdwenen en ik heb nooit achterhaald of het een fout was in de RAW (NEF) of een fout van ON1.
        grts
        Patric,
        Dag Patric,

        bedankt voor je reactie.

        Zelf vreesde ik in eerste instantie ook voor een probleem met mijn sensor, maar het is toch zeer merkwaardig dat het rode punt op de website van ON1 RAW op exact dezelfde plaats voorkomt als waar ik het had in mijn foto's, niet? Doet me denken aan een probleem in de software zelf, eerder dan een probleem met de sensor. Anyway, met Adobe Camera Raw of Lightoom heb ik er geen last van, geen rood puntje te bespeuren...

        Comment


        • #5
          Re: ON1 RAW - rood punt

          Ik heb nog eens extra aandacht besteed aan dit rode punt in ON1.
          En inderdaad daar was het nog eens, op één foto uit een serie van 10, dus zelfde lichtomstandigheden, zelfde instellingen.
          De NEF vergeleken in VIEW-NX en in ON1. Waar het rode punt in ON1 was, bleek een wit puntje in View-NX.
          Omdat het maar op één foto was, is een sensorfout minder waarschijnlijk. Ook omdat het slechts sporadisch voorkomt.
          Omdat het zowel zichtbaar is in beide programma's gok ik dus op een fout in de RAW /NEF verwerking in het toestel.
          Omdat het puntje in een andere kleur wordt weergegeven in ON1 en in View-NX is het dus mogelijk dat het minder opvalt naargelang de achtergrond waarin de fout zit.
          Dit kleurverschil kan dan ook de reden zijn dat het in LR niet zichtbaar is.

          Patric,

          Comment

          Working...
          X