Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tokina 12 - 24 glidecam

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tokina 12 - 24 glidecam

    Hallo,

    ik ben op zoek naar een lens voor op een glidecam. Nu gebruik ik de nikon 18-105 mm (altijd op 18mm, omdat de lens verlengt tijdens het inzoomen en daardoor de balans van de glidecam verandert).
    85% van de keren is 18mm perfect, maar soms zou ik liever iets wijder gaan.
    Op internet kwam ik de tokina 12-24 nikon tegen. Deze zou handig zijn omwille van de wide angle en de mogelijkheid om in te zoomen zonder dat de lens verlengt.
    Heeft er iemand ervaring met deze lens?
    Is de scherpte beter dan de 18-105?
    Zijn de lens flares 'mooi'?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: tokina 12 - 24 glidecam

    Ik heb de Tokina 12-24 nog gehad en was daar zeer tevreden over. Nu werk ik met de Tokina 11-16-f2.8 en dat is ook een aanrader.

    Mvg Yves.
    What you see is what you get

    Comment


    • #3
      Re: tokina 12 - 24 glidecam

      Oorspronkelijk geplaatst door dkarel Bekijk bericht
      Is de scherpte beter dan de 18-105?
      Is een Peer lekkerder, dan een Appel?
      ....
      En voor een appeltaart?

      Ik wil gewoon zeggen dat het lenzen zijn met 2 verschillende doelen. De 12-24 kan wel scherper zijn op 12mm, maar als je foto vraagt om een brandpunt van 85mm. Dan heb je echt helemaal niks aan dat de 12-24mm scherper is.
      Btw, ik ken iemand die was erg tevreden over zijn Tokina 12-24mm. Zelf ooit geprobeerd, maar nooit zo behoefte gehad om hem zelf te kopen.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: tokina 12 - 24 glidecam

        Meestal film ik op 18mm, wat is het verschil tussen de 2 lenzen op 18mm?

        Comment


        • #5
          Re: tokina 12 - 24 glidecam

          Het is geen eerlijk vergelijk:
          Review distortion test results for the Tokina 12-28mm f/4.0 AT-X Pro DX Lens and compare the performance of this lens with other lenses.

          Review distortion test results for the Tokina 12-28mm f/4.0 AT-X Pro DX Lens and compare the performance of this lens with other lenses.


          Maar ik verwacht dat de vervorming van de 18-105 en de 12-24mm op 18mm anders zal zijn
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: tokina 12 - 24 glidecam

            Dus als ik de testen zie heeft de Tokina 12-24 minder vervorming op 18mm? Zijn er ook testen van de scherpte?

            Comment


            • #7
              Re: tokina 12 - 24 glidecam

              Oorspronkelijk geplaatst door dkarel Bekijk bericht
              Dus als ik de testen zie heeft de Tokina 12-24 minder vervorming op 18mm? Zijn er ook testen van de scherpte?
              Ik liet de Tokina 12-28mm f/4.0 AT-X Pro zien, de opvolger. En de ene lens is op een Nikon (Misschien in 1,5 Crop stand) en de andere is op een Canon crop (1,6).
              Hier vind je scherpte testen:
              View the image quality delivered by the Tokina 12-28mm f/4.0 AT-X Pro DX Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.

              Je kunt zelfs op Flare en Distortion testen
              Is the Tokina 12-28mm f/4.0 AT-X Pro DX Lens right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: tokina 12 - 24 glidecam

                De resultaten zien er volgens mij goed uit. Zijn er betere alternatieven of is deze de beste in z'n prijsklasse?

                Comment


                • #9
                  Re: tokina 12 - 24 glidecam

                  Oorspronkelijk geplaatst door dkarel Bekijk bericht
                  De resultaten zien er volgens mij goed uit. Zijn er betere alternatieven of is deze de beste in z'n prijsklasse?
                  Tokina heeft maar liefst vier groothoekzooms voor aps-c, waaronder de lichtsterkste groothoekzoom op de markt. Reden voor ons om ze alle vier aan de tand te voelen.

                  Bekijk eens deze review, ken de alternatieve van Tokina zelf.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: tokina 12 - 24 glidecam

                    Naar de andere van Tokina heb ik ook gekeken, maar ik vind bereik belangrijker dan lichtsterkte...

                    Comment


                    • #11
                      Re: tokina 12 - 24 glidecam

                      Oorspronkelijk geplaatst door dkarel Bekijk bericht
                      Naar de andere van Tokina heb ik ook gekeken, maar ik vind bereik belangrijker dan lichtsterkte...
                      Je werkt op één brandpuntsafstand en je vindt het bereik het belangrijkst?????????
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: tokina 12 - 24 glidecam

                        Klopt! Ik werk meestal op 18mm, maar ik zou het handig vinden om soms op 12 en op 24 te kunnen filmen. Is deze lens zijn prijs waard of zijn er betere alternatieven?

                        Comment


                        • #13
                          Re: tokina 12 - 24 glidecam

                          Op zich een prima lens, die extern enorm stevig lijkt, maar helaas toch niet duurzaam is: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...em-309441.html
                          Geen idee of ze deze problemen in nieuwere versies hebben opgelost, maar toch zeker iets om rekening mee te houden.

                          Alternatieven, ik zou zelf voor de Samyang 14mm 2.8 (of de nieuwere premium f/2.4?) gaan nu denk ik, maar ook die zijn niet super stevig gebouwd en die heeft uiteraard helemaal geen zoombereik..
                          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                          Comment


                          • #14
                            Re: tokina 12 - 24 glidecam

                            In dit topic zijn het enkel mensen met canon die dit probleem hebben. Mss bij Nikon anders? Stel dat er iets is kan ik nog altijd beroep doen op de garantie...
                            Heb ook gedacht aan de Samyang, maar de zoom heb ik zeker nodig...

                            Comment


                            • #15
                              Re: tokina 12 - 24 glidecam

                              Ik heb de Tokina 12-24mm een hele tijd gehad, eerst op mijn 350D dan de 40D en 50D.
                              Zeer degelijk gebouwd erg scherp en nooit enig probleem mee gehad.
                              Ik heb een paar Tokina's gehad en alle gebouwd als een tank en nooit enig probleem mee gehad.
                              Alleen de Tokina 17-35 viel wat tegen qua CA in de hoeken.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X