Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 80D versus 750D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 80D versus 750D

    De 80D heeft veel meer mogelijkheden dan de 750D, dat weet ik.
    Maar beide toestellen hebben dezelfde sensor, dus zou de fotokwaliteit identiek moeten zijn toch? Of zie ik dat verkeerd.

  • #2
    Re: Canon 80D versus 750D

    Als beide toestellen dezelfde sensor hebben (ik weet niet of dat het geval is), dan kan er nooit een heel groot verschil in beeldkwaliteit zijn.
    Er kunnen wel kleine verschillen zijn door de beeldverwerking in de camera zelf (vooral bij jpeg bestanden, minder bij RAW).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon 80D versus 750D

      De beeldkwaliteit is inderdaad nagenoeg gelijk. ik heb de 760D gehad en gebruikt voor vogels te fotograferen. Tot ISO800 heel bruikbare beelden. Als je hier kijkt dan doet de 750D/760D het zelfs beter dan de 80D, vooral qua detail en scherpte. Denk vooral een kwestie van jpeg omzetting.
      Ze hebben niet dezelfde sensor alhoewel beide 24mp.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Canon 80D versus 750D

        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        Ze hebben niet dezelfde sensor alhoewel beide 24mp.
        Compare Canon EOS 750D (24.2MP) vs. Canon EOS 80D (24.2MP) on sensor size (26.82mm vs. 27.04mm diagonal), pixel pitch, pixel density and other specs.

        Waarom weet ik niet, maar de sensoren van de X0D reeks zijn volgens mij altijd net iets groter als de sensoren van de X00D reeks.

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Als beide toestellen dezelfde sensor hebben (ik weet niet of dat het geval is), dan kan er nooit een heel groot verschil in beeldkwaliteit zijn.
        Er kunnen wel kleine verschillen zijn door de beeldverwerking in de camera zelf (vooral bij jpeg bestanden, minder bij RAW).
        Volgens mij kun je als camera ontwikkelaar zelfs bewerkingen op pixel niveau doen in de Sensor zelf. De CMOS is immers een chip. Volgens mij vond er ruis reductie plaats in de sensor plaats door de afdeling waar ik ruim een half jaar heb rond gelopen.
        Last edited by Rogier; 15 juli 2017, 17:17.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Canon 80D versus 750D

          De 750D is zeker een goed toestel. Alles zit er op wat je nodig hebt om te starten en hobbymatig met fotografie bezig te zijn.
          Canon mikt dan ook met dit toestel op de "hogere instap" doelgroep.
          Het zijn die mensen die "gemiddelde" lenzen gaan kopen om op dat toestel te plaatsen. Dat is ook de bedoeling.


          De 80D is toch een behoorlijk ander toestel desondanks enkele specificaties het zelfde zijn.
          Canon mikt hier op de "enthousiast" of zeg maar de serieuze hobbyist die net van alles iets meer wil hebben.
          Hier kan je al wat meer high-end lenzen op gaan zetten.

          Ik zal een practisch voorbeeld geven om maar even aan te tonen waar de verschillen kunnen zitten.

          Stel je koopt een lens 50mm F1.2. Best wel een dure lens maar dat terzijde.
          Ga je die op de 750D plaatsen dan kom je dik in de problemen met overbelichting als je in volle zon gaat werken.
          De 750D is niet ontwikkeld om dergelijke lens te nemen. Het kan wel natuurlijk maar je zit met de beperkte sluitertijd van 1/4000 op de 750D en de ISO kan niet lager waardoor je foto met zekerheid overbelicht zal zijn.

          De 80D kan die 1.2 lens wel aan. Die heeft een maximale sluiter van 1/8000 waardoor je net op de grens zit van overbelichting bij volle zon.

          Natuurlijk hoort dergelijke lens eigenlijk op een toestel die ISO 50 aankan. En laat dat net de toptoestellen zijn.

          Wil je op de 750D een lens zetten zoals de 24-70 f2.8 dan stellen zich geen problemen.

          De moraal van het verhaal is dat Canon zeer goed zijn productlijn opzet gericht naar doelgroepen.
          En elke doelgroep is bereid daar een bepaalde prijs voor neer te leggen.

          Welke nu juist voor jou het ideale toestel is moet je zelf beslissen. Canon maakt geen rommel (muv de 1xxx reeks)
          Wil je gewoon hobbymatig een fijn toestel dan is de 750D zeker en vast een prima keuze.

          De 80D is dan meer gericht om mensen die meer mogelijkheden willen hebben maar ook minder beperkingen.

          Comment

          Working...
          X