Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto's. Veel betrouwbare km's met welke modellen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Auto's. Veel betrouwbare km's met welke modellen ?

    Voor wat het waard is. Ik vond ook een lijstje met slechtste auto's ooit (ook voor wat het waard is) maar dat ga ik niet zetten om bepaalde mensen niet voor het hoofd te stoten. Maar het bevestigde wel mijn bronnen (ADAC).
    De tweede auto in de positieve lijst is de Mercedes OM606 maar ze merken zeer fijntjes (maar toch terecht op) : Mercedes maakt erg goede wagens, vroeger dan toch.
    Wereldwijd wordt blijkbaar de W123 OM617 300D 5-cil als nr 1 geplaatst, in mijn ogen terecht, (ik heb er zelf een gehad) en dat ding bleef maar rijden. Mijn zoon heeft een G300D van meer dan 30 jaar oud met dezelfde motor, rijdt en draait nog als de beste. De prijzen die ze voor deze nog voor vragen zijn te gek om los te lopen.

    Natuurlijk, het lijstje is afkomstig van de VS en veel ervaring met Engelse, Franse en Italiaanse wagens zullen ze daar niet hebben, maar het verbaast me om daar niet meer Japanners in terug te vinden, slechts één Toyota en dat is het. 2 Mercedessen, 2 Volvo's, een BMW en een Volkswagen in de top 10, verder nog een Toyota en de rest weet ik niet meer : als ik mocht kiezen tussen die AMC Jeep en een Toyota-jeep van de CJ-reeks, ik zou niet lang twijfelen (beetje nationale fierheid van de VS zeker ?). In topgear hebben ze nog geprobeerd om een Toyotajeep kapot te krijgen : van een gebouw gegooid, bij eb op het strand gezet en bij de volgende eb terug gevonden op zijn zijkant, kan er allemaal tegen, ze hebben hem moeten in brand steken

    Noem me een nostalgicus maar ik heb toch heimwee naar de tijd toen ze nog compromisloze apparaten bouwden, ze verbruikten wel meer, ze waren wel niet zo milieuvriendelijk, ze waren duurder maar op dat laatste vlak zou je ze wel moeten situeren in het kader van de levensduurte van die tijd (beetje moeilijk). Wat ik helemaal van de pot gerukt vind is dat er tegenwoordig zoveel verouderingstrucs worden toegepast (de inkjetmaffia weet daar alles van). Bij TA loopt er een project om dat af te straffen, goed zo. Graag meer van dat.
    Op mijn Patrol heb ik op de voorassen nog van die onvernietigbare bollen waarin de homokineten zitten maar de recente Toyota Hilux van mijn zoon al niet meer en naar ik hoor hebben ook de Landcruisers ze niet meer

    OK, hier de lijst

    Follow me on Instagram - @VisioRacer - for more car stuff. And subscribe to my channel here: http://bit.ly/SubToVisioRacer- Follow me on -Instagram: https://...

  • #2
    Re: Auto's. Veel betrouwbare km's met welke modellen ?

    Hij smoorde wel wat meer dan gewoon

    Comment


    • #3
      Re: Auto's. Veel betrouwbare km's met welke modellen ?

      Al die karren hadden amper technologie aan boord en halen nu Euro 0.

      Die Merc 300D had amper 109pk uit een blok van 3 liter met 6 cilinders.
      110 pk halen ze nu uit een 1.0 benzine met turbo.... en die halen ook een deftige levensduur.

      Jij mag dan uit nostalgie terukijken. Als Mercedes nu een E klasse op de markt zet met 110 pk krijgen ze die aan de straatstenen nog niet verkocht. Zou je een auto zonder navigatie, turbo en airco kopen? Ik niet.

      Comment


      • #4
        Re: Auto's. Veel betrouwbare km's met welke modellen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        110 pk halen ze nu uit een 1.0 benzine met turbo.... en die halen ook een deftige levensduur.
        Dat klopt dat ze dat kunnen en ook doen, maar wie iets van echt rijplezier wil met een soepele motor ... die zal ook nu nooit met een 1.0 rijden.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Auto's. Veel betrouwbare km's met welke modellen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Noem me een nostalgicus maar ik heb toch heimwee naar de tijd toen ze nog compromisloze apparaten bouwden.
          Die tijd heeft nooit bestaan. TV, auto's,... noem maar op zijn kwalitatief stukken beter als de toestellen van destijds. Een TV uit de jaren 60 lag makkelijk 2 keer per jaar uit. Mijn vader moest gegarandeerd sleutelen aan zijn auto om maar een schijn van kans te hebben om met een positief keuringsverslag terug thuis te komen. Een auto van vandaag rijdt 200.000 km zonder ooit een garage gezien te hebben. Toegegeven sommige fabrikanten bouwen hun toestellen met een beperkte levensduur, d.i.echter vooral het geval voor toestellen die minder onderhavig zijn aan modegrillen, huishoudtoestellen bv, vandaar een deze politiek van beperkte levensduur, continuïteit van het bedrijf primeert hier uiteraard.

          Comment


          • #6
            Re: Auto's. Veel betrouwbare km's met welke modellen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Dat klopt dat ze dat kunnen en ook doen, maar wie iets van echt rijplezier wil met een soepele motor ... die zal ook nu nooit met een 1.0 rijden.
            Ik zie dat je nog altijd niet met een auto met een compacte turbo benzinemotor van de huidige generatie hebt gereden.
            Ik heb vroeger ook nog met lichte benzinewagens gereden, en die gingen alleen maar vooruit bij hogere toerentallen, dat is helemaal niet meer zo bij de nieuwe generatie turbo-benzinemotoren.
            Die draaien heel soepel en leveren veel koppel bij een laag toerental waardoor het in het normale verkeer helemaal niet nodig is om op hoge toeren te rijden.
            Door de komst van die nieuwe motoren zijn trouwens alle fabrikanten de cilinderinhoud van hun wagens aan het verkleinen, zonder dat de automobilist daarvoor pk's en koppel moet inleveren.
            De eerste turbo-benzinemotoren kregen pas een "boost" van de turbo als de motor over de helft van het maximale toerental zat, dat is nu zeker niet meer het geval.
            Bij de eerste turbo-benzinewagens moest je dan in slechte omstandigheden ook heel goed opletten, want door dat plots opkomende vermogen vanaf een bepaald toerental kon het wel eens heel gevaarlijk worden als de banden niet voldoende grip kregen.
            Toen bestond er nog geen tractiecontrole en alle andere hulpmiddelen die nu verplicht op elke wagen zitten, en daardoor kon zo'n turbo benzinewagen van de eerste generatie wel eens in het decor belanden als de automobilist niet voldoende ervaring had om met die plotse piek van pk's en koppel om te gaan als het gaspedaal wat verder werd ingetrapt.
            Dat is ook iets wat zeker geldt voor de huidige snelle wagens als alle elektronische hulpmiddelen worden uitgeschakeld, in dat geval is het beter om het besturen van die wagen over te laten aan een ervaren racepiloot, anders loopt het bijna zeker fout af.


            Over de oorspronkelijke vraag dan, als je gaat zoeken naar lijstjes van de meest betrouwbare wagens, dan zie je tussen verschillende landen een heel groot verschil.
            Het ene merk en type kan bij het ene lijstje bovenaan staan, terwijl in een ander land dezelfde wagen eerder onderaan terug te vinden is.
            Dat komt omdat er niet overal op dezelfde manier wordt gereden, in Duitsland bijvoorbeeld mag er veel sneller worden gereden op bepaalde stukken snelweg, de ene auto zal daar al beter tegen kunnen dan de andere.
            En er zijn landen waar de gemiddeld gereden afstanden veel langer of korter kunnen zijn, ook dat maakt een heel groot verschil op het soort defecten dat je mag verwachten op langere termijn.
            Je moet daarom bijvoorbeeld niet kijken naar de betrouwbaarheid van wagens in Australië, want daar zijn de omstandigheden totaal anders dan hier (tenzij ze daar alleen in een stedelijke omgeving rondrijden, dan komt het wel overeen met de meeste Europese landen), in de VS worden er ook veel meer lange afstanden afgelegd, hier zijn er veel wagens die dagelijks ritten doen van minder dan 5 Km, en die zelden of nooit langere afstanden afleggen.

            Hier in de buurt rijdt er nog zo'n oude Mercedes 240D (met een traag draaiende dieselmotor van meer dan 40 jaar geleden), die de eigenaar vroeger nog nieuw heeft gekocht (de eigenaar is ondertussen ook meer dan 80 jaar oud).
            Vorige week reed die mij voorbij (ik kon hem net niet bijhouden op de fiets), en toen hoorde ik een heel zware "klop" in de motor, ik vermoed dat die nu toch bijna op zijn laatste benen loopt (ik vermoed dat de drijfstangen teveel speling hebben op de krukas, dat was toch het geluid dat ik hoorde). Hoeveel kilometers die Mercedes heeft gedaan, dat weet ik niet, maar het zullen er wel heel veel zijn.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Auto's. Veel betrouwbare km's met welke modellen ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ik zie dat je nog altijd niet met een auto met een compacte turbo benzinemotor van de huidige generatie hebt gereden................................................... ................
              Ikke wel. Een 1.4 turbo benzine met automaat (zes "versnellingen") en die loopt in elke versnelling zo soepel als wat.

              Wat me wel meevalt, en waar ik vooraf schrik van had, want nog nooit met een automaat gereden, dat is als je gaat inhalen en het gaspedaal hard intrapt, die heel vlot één tot een paar versnellingen lager schakelt om zodoende vlot te kunnen inhalen.

              Is wellicht bij alle automaten zo, maar ik had dit, als daarvoor altijd met versnellingspook te hebben gereden, niet verwacht.
              En mocht het mij niet aanstaan, dan kan ik nog altijd schakelend rijden ook door de pook in een andere stand te gaan zetten, maar waarom zou je dan een automaat kopen hé.

              Comment


              • #8
                Re: Auto's. Veel betrouwbare km's met welke modellen ?

                Ik heb al met veel autos gereden.
                Ook met de Merc 300D. Als dat de ideale motor is, dan toch liever niet voor mij. Gas geven is gewoon meer lawaai.
                Zo'n 1.4 TSI met 150 pk in een Golf bv is echt de ideale motor. Rustig rijden aan 1500 t/m, en direct kracht beschikbaar als je kick down doet.

                Comment


                • #9
                  Re: Auto's. Veel betrouwbare km's met welke modellen ?

                  Mijn dochter rijdt met een Peugeot 3008 en dat is een 1200 CC automatic.
                  Luxe in overvloed en mooi afgewerkt.
                  Binnenin zeer stil en quasi geen rolgeluiden.
                  Allemaal goed en wel, maar een 1200 CC wat kan daar uitgehaald worden?
                  We zijn een 'toerke' gaan doen.
                  Mijn bakes viel wijd open hoe snel die grote bak met dat klein motorke optrok.
                  Een tweede aanzet had ze die op 'sport' gezet en dat optrekken in automatic, te zot hé.
                  Dat moet echt geen 2000- of 3000- of 3500 CC zijn om soepel en comfortabel te rijden hoor.
                  Maar als je uit dergelijke wagen stapt en ge stapt dan in mijn WD169 dan is dat een terug in de tijd van wel 50 jaar.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Auto's. Veel betrouwbare km's met welke modellen ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                    Mijn dochter rijdt met een Peugeot 3008 en dat is een 1200 CC automatic.
                    Luxe in overvloed en mooi afgewerkt.
                    Binnenin zeer stil en quasi geen rolgeluiden.
                    Allemaal goed en wel, maar een 1200 CC wat kan daar uitgehaald worden?
                    We zijn een 'toerke' gaan doen.
                    Mijn bakes viel wijd open hoe snel die grote bak met dat klein motorke optrok.
                    Een tweede aanzet had ze die op 'sport' gezet en dat optrekken in automatic, te zot hé.
                    Dat moet echt geen 2000- of 3000- of 3500 CC zijn om soepel en comfortabel te rijden hoor.
                    Maar als je uit dergelijke wagen stapt en ge stapt dan in mijn WD169 dan is dat een terug in de tijd van wel 50 jaar.
                    Mee eens. Ik denk niet dat eender welke handgeschakelde bij het optrekken opkan tegen een automaat.
                    Op voorwaarde dat ze dezelfde motor hebben hé.
                    Tegen een Porsche of Ferrari of ander monster ga ik het natuurlijk niet opnemen .

                    Maar soit, snel of traag optrekken, hier komt alleszins niets anders meer binnen dan automaat.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Auto's. Veel betrouwbare km's met welke modellen ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Ikke wel. Een 1.4 turbo benzine met automaat (zes "versnellingen") en die loopt in elke versnelling zo soepel als wat.
                      .
                      Even helpen: bij automaten spreekt men niet meer van "versnellingen" maar van "trappen".
                      Zo rij ik rond met een achttraps automaat.

                      Comment


                      • #12
                        Auto's. Veel betrouwbare km's met welke modellen ?

                        Bart, ik rij met veel verschillende wagens en zowel met benzine, diesel, kleine CC als grote CC.
                        Dat een motor met weinig CC meer aankan dan vroeger klopt, maar het gevoel is er niet voor mij.

                        Ik rij beroepshalve dagelijks met een 1600 diesel met slechts 92PK en die rijdt goed voor wat het is, komt niets te kort voor in stad en ook op snelweg kan die volgen ... al is het iets trager dan anderen.
                        Onlangs nog met een 1200 benzine en diesel gereden, ja die rijden beter dan vroeger, maar het is het niet.

                        Het gevoel van de soepelheid is heel anders dan bij een zwaardere motor en zeker tegenover een zescilinder.
                        En dan gaat het helemaal niet om PK's of snelheid.

                        Eenieder dat niet enkel met zijn portemonnee (goedkoop) rijdt maar ook wat wil en datzelfde gevoel wil, die zal liever met een zwaardere motor rijden.

                        Ik kan best begrijpen dat u of anderen daar wel tevreden mee bent, ik zeg ook niet dat een kleine CC slecht is.

                        Maar de wagens die ik persoonlijk koop, die koop ik niet enkel voor verplaatsingen maar ook voor het comfort, rijplezier, souplesse, gevoel, ... en vooral iets naar mijn zin.
                        Ik koop ook voor mezelf en mijn echtgenote, niet voor een ander om op de oprit in het zicht van de buren te zetten ... reden ook dat ik bijna nooit over mijn wagen spreek tenzij die persoon mij persoonlijk kent.
                        Al is de enige hier die het weet er ook nog niet in geslaagd hem te zien. [emoji1]

                        Wie wat wil kopen moet ieder voor zich uitmaken, ik maak anderen hun keuze en vooral rekening niet maar zelf koop ik alleen iets waar ik me goed bij voel.
                        En voor mij is er nog een gigantisch verschil tussen een 1.0, 2.0 en 3.0 ... want ook de zwaardere motoren zijn mee geëvolueerd.
                        Minder dan een 2.0 zou ik voor mezelf nooit kopen, maar dat is ieders keuze.

                        Grappig dat velen een lichtere motor kopen voor minder verbruik... elke zwaardere motor verbruikt hier minder dan de lichtere en dat met meer rijplezier.
                        In taksen is er wel een verschil, maar ook niet extreem.
                        Last edited by VerSeg; 15 juli 2017, 11:19.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Auto's. Veel betrouwbare km's met welke modellen ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door BlueInk Bekijk bericht
                          Even helpen: bij automaten spreekt men niet meer van "versnellingen" maar van "trappen".
                          Zo rij ik rond met een achttraps automaat.
                          Daarom stond het ook tussen aanhalingstekens .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Auto's. Veel betrouwbare km's met welke modellen ?

                            Het verschil volgens mij tussen turbo benzine en gewone benzine,automaat en handgesckakelde bak kun je vergelijken met een camera die je op Program zet of manueel.
                            Automat ok,met een pookje om in de benzine te roeren veel meer fun.
                            Turbo versus no. injectie:koppel van turbo is er direct,bij een no. injectie wordt het meer progressief opgebouwd bij hogere toerentallen.Om de boel wat in beweging te houden,terugschakelen etc. Het houd je bezig.En de sound!!!! En geen tijd om te sms'en.
                            Ik heb jaren in hoogtoerige italianen gereden,nu in een duitse turbo benzine.
                            Telkens als ik in een voor mij normale auto ,zonder turbo ,stap ,geniet ik nog altijd van dat positief gevoel.Je wordt één met de mechaniek.
                            Maar dat is allemaal nostalgie.
                            Nu toer ik aan 70 aan 1500 in zesde,met laag verbruik.De fun is weg, maar het is relax.
                            Leg ik er de pees op,dan niet meer passend in het straatbeeld.Je rijdt iedereen in zijn kont.
                            Wat geweest is,is geweest.
                            Maar ik stel mij vragen bij alles wat zeer snel draait;namelijk die turbo.Je motor draait 2500.Die turbo 15000 tot 30000.Houdt die dat wel 100000 km uit????

                            Comment


                            • #15
                              Re: Auto's. Veel betrouwbare km's met welke modellen ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                              Het verschil volgens mij tussen turbo benzine en gewone benzine,automaat en handgesckakelde bak kun je vergelijken met een camera die je op Program zet of manueel.
                              Automat ok,met een pookje om in de benzine te roeren veel meer fun.
                              Turbo versus no. injectie:koppel van turbo is er direct,bij een no. injectie wordt het meer progressief opgebouwd bij hogere toerentallen.Om de boel wat in beweging te houden,terugschakelen etc. Het houd je bezig.En de sound!!!! En geen tijd om te sms'en.
                              Ik heb jaren in hoogtoerige italianen gereden,nu in een duitse turbo benzine.
                              Telkens als ik in een voor mij normale auto ,zonder turbo ,stap ,geniet ik nog altijd van dat positief gevoel.Je wordt één met de mechaniek.
                              Maar dat is allemaal nostalgie.
                              Nu toer ik aan 70 aan 1500 in zesde,met laag verbruik.De fun is weg, maar het is relax.
                              Leg ik er de pees op,dan niet meer passend in het straatbeeld.Je rijdt iedereen in zijn kont.
                              Wat geweest is,is geweest.
                              Maar ik stel mij vragen bij alles wat zeer snel draait;namelijk die turbo.Je motor draait 2500.Die turbo 15000 tot 30000.Houdt die dat wel 100000 km uit????
                              Tegen dan is die van ons reeds lang de deur uit. Onze vorige (eerste en meteen laatste diesel) was weg na 64.563 km .

                              PS SMS'en doe je tegenwoordig met stembediening, net als telefoneren .
                              Last edited by Guest17; 15 juli 2017, 12:51.

                              Comment

                              Working...
                              X