Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS300D instellingen flits ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EOS300D instellingen flits ??

    hallo,

    Ik ben op zoek naar een goeie flits voor m'n EOS 300D. Ik kreeg een Nikon Speedlight SB-600 (zeer recent model) om even uit te proberen.
    Kan er mij iemand zeggen hoe ik m'n Canon moet instellen, de meegeleverde handleiding van m'n Canon zegt daarover bitter weinig.
    Volgens de beschrijving van de flits moet het mogelijk zijn dat de camera de
    lichtmeting doorgeeft naar de flits. Maar als ik met de standaardinstellingen van de camera werk is iedere foto nu fel overbelicht.
    Zou het kunnen dat je een flits van Canon moet gebruiken ???
    Ik geraak er niet uit, wie kan mij helpen? Alvast bedankt !

    Tom

  • #2
    Verkeerde flits

    Je MOET geen canon flitser gebruiken maar je MOET wel een canon ETTL flash gebruiken. Je mag ook geen oudere Canon niet Ettl flitsers nemen. Modelen die wel ok zijn: Canon 420EX, 550EX, Sigma 500 Super en je kan ook Canon voet Auto flitsers gebruiken zoals de Sunpak 5000 of de Metz 54 model 4 met canon voet. Deze modellen werken dus perfect met de 300D maar hou er rekening mee dat alle canon dslr zijn aant overschakelen naar ettl2 (canon 20D en Mk2). Flitsers die niet (goe) werken op 20D zijn : de sunpak, de Metz... De sigma Super werkt maar heeft problemen met high speed sync. Dus als je een beetje toekomst gericht wil denken...
    Last edited by Drill; 19 september 2004, 11:04.
    Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

    Comment


    • #3
      Re: EOS300D instellingen flits ??

      Oorspronkelijk geplaatst door digipix
      hallo,

      Ik ben op zoek naar een goeie flits voor m'n EOS 300D. Ik kreeg een Nikon Speedlight SB-600 (zeer recent model) om even uit te proberen.
      Kan er mij iemand zeggen hoe ik m'n Canon moet instellen, de meegeleverde handleiding van m'n Canon zegt daarover bitter weinig.
      Volgens de beschrijving van de flits moet het mogelijk zijn dat de camera de
      lichtmeting doorgeeft naar de flits. Maar als ik met de standaardinstellingen van de camera werk is iedere foto nu fel overbelicht.
      Zou het kunnen dat je een flits van Canon moet gebruiken ???
      Ik geraak er niet uit, wie kan mij helpen? Alvast bedankt !

      Tom
      ELKE niet dedicated flash, met een lage syncspanning, werkt prima met de 300d. ik gebruik nu de metz 36c2, lekker goedkoop, en op autostand.
      Hoe herken je een niet dedicated flits? als ie niet van een fotomerk is, en als ie onderaan het voetje slechts een contactje heeft. hoe weet je de syncspanning? door te meten met een (liefst) digitale voltmeter tussen het contact onderaan en opzij de flitsvoet, tijdens het flisten, en terug opladen.
      Ik dacht dat canon niet meer dan 6volt toeliet?

      Comment


      • #4
        Re: EOS300D instellingen flits ??

        Dank aan Drill en Rudi, maar kan iemand mij zeggen hoe je de EOS300D instelt
        om een uitwendige flits te sturen. Dan pas kan ik die Nikon testen.

        Dank !

        Tom

        Comment


        • #5
          Re: EOS300D instellingen flits ??

          Oorspronkelijk geplaatst door digipix
          Dank aan Drill en Rudi, maar kan iemand mij zeggen hoe je de EOS300D instelt
          om een uitwendige flits te sturen. Dan pas kan ik die Nikon testen.

          Dank !

          Tom
          Dat zeg ik je NIET, want je gaat de canon mogelijk onherroepelijk beschadigen!! Als je mijn post leest, staat er toch duidelijk dat het geen fotomerk, (zeker niet nikon), en maar een kontakt onder mag zijn. en de onsteekspanning. want als het een nikon met een kontakt onder is, is het een zeer oude.

          DOE HET NIET!!!

          Comment


          • #6
            Re: EOS300D instellingen flits ??

            Uit een recente test blijkt (doe maar search op forum), dat voor de 300D de Sigma EF-500 DG SUPER als beste flits voor deze camera uit de test kwam, deze is voor 230 € te koop bij oa top-foto te" Düren, ik heb hem aangekocht en werkt PERFECT !

            Comment


            • #7
              Re: Verkeerde flits

              Oorspronkelijk geplaatst door Drill
              ........ maar hou er rekening mee dat alle canon dslr zijn aant overschakelen naar ettl2 (canon 20D en Mk2). Flitsers die niet (goe) werken op 20D: De sunpak, de Metz... De sigma Super werkt maar heeft problemen met high speed sync. Dus als je een beetje toekomst gericht wil denken...
              Begrijp ik hier goed uit dat ik eventueel als ik een 20D zou aanschaffen dat mijn 550EX er niet goed op werkt?
              Of heb ik het nu fout?
              Gr Motordigitaal
              www.motordigitaal.nl & www.eosstock.com

              Comment


              • #8
                Re: Verkeerde flits

                Oorspronkelijk geplaatst door motordigitaal
                Begrijp ik hier goed uit dat ik eventueel als ik een 20D zou aanschaffen dat mijn 550EX er niet goed op werkt?
                Of heb ik het nu fout?
                De 550ex werkt perfect op de 20D. De enige feature van Ettl2 die de 550Ex niet ondersteund is AWB regeling van flitskleur variaties. De flitsers die NIET werken op de 20D en die WEL werken op de 300D zijn de sunpak 5000AF en De Metz 54... De sigma 500 super werkt op de D20 maar high speed sync geeft ERR99...
                Last edited by Drill; 19 september 2004, 11:05.
                Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

                Comment


                • #9
                  Re: EOS300D instellingen flits ??

                  Kan er nu eens iemand antwoorden op de vraag, want ik zou ook het antwoord wel eens willen weten.
                  Hoe de camera/flits instellen?

                  hesy.be
                  BD0319BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: EOS300D instellingen flits ??

                    Je stelt niks in. Je zet de flits aan en neemt de foto. Werkt het niet dan is de kans groot dat het flitsmechanisme van jouw camera om zeep is...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hesy
                    Kan er nu eens iemand antwoorden op de vraag, want ik zou ook het antwoord wel eens willen weten.
                    Hoe de camera/flits instellen?
                    Last edited by Drill; 20 september 2004, 09:39.
                    Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

                    Comment


                    • #11
                      Re: EOS300D instellingen flits ??

                      Oorspronkelijk geplaatst door Drill
                      Je stelt niks in. Je zet de flits aan en neemt de foto. Werkt het niet dan is de kans groot dat het flitsmechanisme van jouw camera om zeep is...
                      Of in het beste geval dat de 300D absoluut niet kan communiceren met die SB600 zodat er niets gebeurd is (en je cam dus nog in werkende conditie voor flitsen...)
                      Last edited by CooMa; 20 september 2004, 12:58.
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: EOS300D instellingen flits ??

                        Inderdaad, er is niets ernstigs gebeurd met m'n camera.
                        Als ik flits met de SB-600 dan gaat die wel af, maar m'n foto is fel
                        overbelicht. Er is dus geen communicatie tussen de flits en de camera.
                        Als je naar de contacten kijkt van de SB-600 en die van de camera dan is de
                        opstelling niet gelijk. Er kan niks werken, tenzij dat ene grote contact dat
                        op ieder flits staat.
                        Als ik m'n oude flits gebruik, dan moet ik de afstand en diafragma aflezen en
                        zo m'n camera manueel instellen. Dat werkt goed, maar die flits belicht niet
                        zo heel ver, en ik dacht aan een nieuwe.
                        Het wordt dan waarschijnlijk een Sigma (dank zij forum) of een Canon.
                        Ik vergelijk nog even de prestaties ..en de prijs.
                        Toch bedankt voor de reply's !

                        Tom

                        Comment


                        • #13
                          Re: EOS300D instellingen flits ??

                          Toch nog even vermelden dat de Metz 54 MZ (3 of 4, en natuurlijk mét Canon voet) een dubbele flitser aan boord heeft. Je kan dus gelijktijdig indirect flitsen en frontaal oplichten a.h.w. Voor het overige werkt deze flitser in A-stand, in M-stand, special features (zoals stroboscopisch, 2nd curtain, controller voor Metz slaves etc.) en in E-TTL stand, HSS in M- en E-TTL stand. En met een Metz mecabounce (is eigenlijk een Lumiquest) kan je de flitser perfect gebruiken in combinatie met een macrolens, zelfs tot op enkele centimers onderwerp afstand.
                          Ik gebruik deze flitser nu reeds geruime tijd en tot volle tevredenheid.
                          En wat die instellingen op je 300D betreffen; alle standen mogelijk (behalve flitser uit natuurlijk). HSS bv. voortreffelijk bij Av-stand (diafragmavoorkeuze), Manuele stand bij M-instelling voor macro etc.

                          Ludovic
                          EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                          BD0118BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: EOS300D instellingen flits ??

                            Toch bedankt, Igor, zeker het overwegen waard.
                            De mogelijkheden die je opsomt zijn niet min, en een goeie flitser
                            koop je niet elke dag. Mag ik misschien eens informeren in welke prijsklasse die flitser valt ?

                            groetjes

                            Tom

                            Comment


                            • #15
                              Re: EOS300D instellingen flits ??

                              Om U een idee te geven : de Metz 54 MZ-3 kost bij AC-Foto thans 313 euro en de MZ-4 349 euro. Is identiek dezelfde, de MZ-4 is er enkel gekomen ten behoeve van de Nikon-camera's (volgens info mij eertijds verstrekt door Metz). Qua prijs ligt de Metz dus tussen de Sigma (beterkoop) en de Canon 550 EX (duurder).
                              Beterkoop is de nieuwe Metz, de 54 AF-1 digital (heeft ook i-TTL ondersteuning voor de Nikon D-70), prijs : 238 euro (AC-Foto), ongeveer op dezelfde hoogte als de prijs van de Sigma EF-500 DG Super. Deze nieuwe Metz heeft zowat alle functies van de MZ-3/4. Uit de info van Metz blijkt evenwel niet of de reflectorkop ook horizontaal zwenkbaar is...?

                              zie : http://www.metz.de/unternehmen/presse_center.89-90.html

                              Ludovic
                              EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                              BD0118BE

                              Comment

                              Working...
                              X