Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Siliconekit verwijderen en douche opnieuw afkitten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Siliconekit verwijderen en douche opnieuw afkitten

    Heb wat zitten rondzoeken ivm hoe siliconevoegen te verwijderen van een douche. Ik vind verschillende adviezen: soms alleen maar met een kitschraper en achteraf reinigen met ammoniak, andere mits gebruik van ofwel een speciale (dure) merk siliconeverwijderaar, ofwel iets wat eruitziet als een wonderproduct, nl het zogenaamde WD-40.

    Dit laatste lijkt me nogal kras qua mogelijke toepassingen, zoals daar zijn: vastzittende ring van vinger verwijderen, insecten verdelgen, kauwgom uit haren verwijderen, theevlekken verwijderen..tot zelfs arthritis prijn verdrijven !!????? :
    zie hier klik

    Iemand ervaring of tips?

  • #2
    Re: Siliconekit verwijderen en douche opnieuw afkitten

    A few people have said that WD-40 works just as well as silicone remover and so I set up this quick comparison. In one test silicone remover was used and in...


    Indien er zwarte schimmel op de siliconen zat, zeker reinigen met ammoniak of bleekwater (javel).
    Anders komt er binnen de kortste tijd terug schimmel op de nieuwe siliconen.

    Comment


    • #3
      Re: Siliconekit verwijderen en douche opnieuw afkitten

      Vroeger zelf eens gedaan en toen waren er nog geen zo'n schrapertjes, dus dan maar met een breekmes gebruikt, het meeste eraf gesneden en de rest met een in azijn doordrongen vod opgekuist.
      Nadeel, de geur natuurlijk!
      Zou HG niets hebben daarvoor?
      Die olie zou ik niet gebruiken want ik vrees dat de nieuwe laag niet goed zal houden.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Siliconekit verwijderen en douche opnieuw afkitten

        WD40 werkt perfect.
        Daarna grondig schrobben met ammoniakmengsel en goed spoelen vooraleer nieuwe aan te brengen.

        Comment


        • #5
          Re: Siliconekit verwijderen en douche opnieuw afkitten

          Goede tip. [emoji1]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Siliconekit verwijderen en douche opnieuw afkitten

            En vooral de JUISTE ttz. sanitaire siliconen gebruiken.
            Als de vorige schimmel vertoonde, dan werd er iets anders dan sanitaire siliconen gebruikt.
            Vele installateurs beweren nl. dat ze sanitaire siliconen gebruiken in badkamers, maar meestal gebruiken ze de (goedkopere) andere.
            Ze zullen wel altijd maken dat er ergens een lege koker van sanitaire siliconen ligt te slingeren .

            Comment


            • #7
              Re: Siliconekit verwijderen en douche opnieuw afkitten

              Bekijk wat er kan gebeuren wanneer de siliconen met WD40 werden verwijderd.

              All opinions or methods expressed in the video(s) are personal opinion only.Always check current regulations or seek second opinions from other video sources...

              Comment


              • #8
                Re: Siliconekit verwijderen en douche opnieuw afkitten

                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                Bekijk wat er kan gebeuren wanneer de siliconen met WD40 werden verwijderd.

                https://www.youtube.com/watch?v=_Wayyzrga0Q
                Tsja waarom zouden ze nog een speciale verwijderaar maken als het met een 'voor-alles-goed-product' ook lukt.
                Wie niet horen wil...moet het nogmaals opnieuw doen 😉.
                En dan dacht je van een paar euro te besparen.

                Comment


                • #9
                  Re: Siliconekit verwijderen en douche opnieuw afkitten

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Bekijk wat er kan gebeuren wanneer de siliconen met WD40 werden verwijderd.
                  Hmmm ... da's ook niet al te best.
                  Mogelijks onvoldoende gereinigd?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Siliconekit verwijderen en douche opnieuw afkitten

                    Gewoon het verkeerde "wondermiddel" gebruikt om de WD40 weg te krijgen.
                    De enige goede ontvetter in zo'n geval is ammoniak.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Siliconekit verwijderen en douche opnieuw afkitten

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Tsja waarom zouden ze nog een speciale verwijderaar maken als het met een 'voor-alles-goed-product' ook lukt.
                      Ze maken speciale verwijderaar voor mensen die niet geloven dat een 'voor-alles-goed-product' ook werkt en liever hun euro's weggeven aan de marketing boys.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Siliconekit verwijderen en douche opnieuw afkitten

                        Ik geef het maar even mee terzijde....

                        Toen ik niet thuis was heeft het vrouwtje een douchekabine laten installeren door een installateur die veelvuldig silicone had gebruikt op de voegen.
                        Na een paar jaar kwam daar overal een vieze zwarte schimmel op zitten die maar niet weg te krijgen was.

                        Toen heb ik met cuttermesjes de kit er voor de helft af gesneden met doel er later nieuw silicone op te spuiten.
                        Echter heb ik die laatste stap nooit gedaan omdat het uit mijn gedachten was gegaan en de kuip niet lekte.

                        Nu zijn we inmiddels 20 jaar verder en de silicone wordt NIET meer vies.

                        Ik vermoed dat bij het uitharden van silicone er een soort toplaagje op komt waar schimmels zich graag in nestelen maar de silicone die dieper ligt heeft daar geen last van.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Siliconekit verwijderen en douche opnieuw afkitten

                          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                          Bekijk wat er kan gebeuren wanneer de siliconen met WD40 werden verwijderd.

                          https://www.youtube.com/watch?v=_Wayyzrga0Q
                          Inderdaad, deze video had ik nu toevallig ook ontdekt. En een product (WD40) dat kauwgom uit uw haar verwijdert, goed is tegen arthritis pijn, etc... vind ik eigenlijk verdacht.
                          Ammoniak als ontvetter gebruiken lijkt me wel een beproefde methode.
                          Dit lijkt me ook een deftig advies: Bison video , alleen las ik ergens (bouwinfo.be) dat om zwarte schimmel te vermijden, je beter geen zeepsop gebruikt om af te strijken doch gewoon water.

                          Product van HG zou in feite gewoon bleekwater zijn (volgens zelfde bron).

                          Comment


                          • #14
                            Re: Siliconekit verwijderen en douche opnieuw afkitten

                            Op mijn vroeger werk gebruikten wij altijd deze en die werkte perfect ook voor heel oude voegen die verwijderd moesten worden.

                            Vraag mij niet meer naar de prijs, want het is te lang geleden.

                            Maar er zullen allicht andere, en even goeie zijn.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Siliconekit verwijderen en douche opnieuw afkitten

                              Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
                              Gewoon het verkeerde "wondermiddel" gebruikt om de WD40 weg te krijgen.
                              De enige goede ontvetter in zo'n geval is ammoniak.
                              Ik zou eerder een bus remmenreiniger gebruiken om alle sporen van vet en olie (WD40) te verwijderen, dat is een stuk effectiever dan ammoniak.
                              Bij den Action heb je zo'n spuitbus voor minder dan 2 euro, en die gebruik ik op het werk tegenwoordig om inox basisplaten te reinigen waarop koelmodules voor medische apparaten worden gebouwd (die komen binnen met "vette vingers" op omdat ze die waarschijnlijk met vettige handschoenen vastnemen terwijl die gemaakt worden, en die vlekken gaan er het snelst af met remmenreiniger).
                              Maar als je zo'n spuitbus gebruikt in een kleine badkamer, zorg dan wel voor goede verluchting zodat de dampen snel afgevoerd worden (zoals in de meeste spuitbussen tegenwoordig is het drijfgas brandbaar).
                              Als je ammoniak gebruikt, dan is een goede verluchting ook aangewezen als je er geen ademhalingsproblemen aan wil overhouden...
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X