Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnersvraag over verschil in scherpte Sony A6500 (APS-C) en HX90V (1/2.3")

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnersvraag over verschil in scherpte Sony A6500 (APS-C) en HX90V (1/2.3")

    Hallo experten, een vraagje van een beginner...

    Ik heb vorige week een Sony A6500 kamera gekocht met een zoomlens SEL18200LE, ter vervanging van mijn Sony HV90V als reiscamera.
    Gezien de A6500 een APS-C sensor heeft, en de HX90V een 1/2.3" sensor had ik toch een duidelijk verschil in scherpte verwacht.

    Als ik de kwaliteit van beide echter vergelijk, zie ik nauwelijks een verschil, integendeel zelfs, de HX90V schijnt scherper te zijn.

    Is dit een misvatting van beginners, een verkeerde instelling, of is het mogelijk dat er een probleem is met de camera of lens ?

  • #2
    Re: Beginnersvraag over verschil in scherpte Sony A6500 (APS-C) en HX90V (1/2.3&quot

    Als je voor de eerste keer van een compact naar een Aps sensor (of groter) overstapt is dat altijd een eerste indruk die je krijgt.
    Waarschijnlijk wat je ziet is "scherptediepte" en niet "scherpte" en vermits je een beginnend gebruiker bent neem ik ook aan dat het dat is wat je ziet.
    In dat geval is er niets mis met je camera of objectief.
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Beginnersvraag over verschil in scherpte Sony A6500 (APS-C) en HX90V (1/2.3&quot

      Maak eens twee identieke foto's met beide camera's, voor zover dat mogelijk is, en zoom dan eens in tot 100% en vergelijk.
      Straatfotograaf in Antwerpen

      Comment


      • #4
        Re: Beginnersvraag over verschil in scherpte Sony A6500 (APS-C) en HX90V (1/2.3&quot

        Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
        Maak eens twee identieke foto's met beide camera's, voor zover dat mogelijk is, en zoom dan eens in tot 100% en vergelijk.
        Je dient ze eigenlijk op dezelfde grootte weer te geven. Anders werk je met verschillende maten en heb je geen objectieve vergelijking.
        Pixelpeepen mag, maar je moet wel beseffen dat je vergroting dan afhangt van het aantal pixel op je sensor (en zelfs niet van de grootte van je sensor)

        Je moet dit ook in RAW doen. De jpeg die uit je camera komt is reeds bewerkt. Het is heel typisch voor 'mindere' camera's dat ze de scherpte wat opvoeren om het beeld mooier te maken. Dit gaat wel ten koste van de zichtbaarheid van details.
        M.a.w. het beeld uit je A6500 dien je in nabewerking zelf nog wat contrast, kleur en scherpte te geven. Bvb. met Faststone (freeware)
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

        Comment


        • #5
          Re: Beginnersvraag over verschil in scherpte Sony A6500 (APS-C) en HX90V (1/2.3&quot

          Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
          Maak eens twee identieke foto's met beide camera's, voor zover dat mogelijk is, en zoom dan eens in tot 100% en vergelijk.
          Ik heb al alle mogelijke settings geprobeerd, RAW/JPG, hoge sluitertijd maar bij de hogere brandpuntsafstanden schijnt het probleem toch te blijven.
          Bij lagere brandpuntsafstanden (50mm) blijkt de A6500 toch lichtjes te winnen, al moet je al inzoomen om het verschil te zien.

          Ik heb een foto op beide toestellen genomen met nagenoeg dezelfde settings :

          200 mm
          1/250 sec
          ISO 160
          f6.3

          Als ik beide vergroot en vergelijk , ziet de foto van A6500 er vager uit, vooral de bomen en het gras op de achtergrond :

          http://users.skynet.be/fa078017/13_c...6500_HX90V.JPG

          De foto's zelf :

          http://users.skynet.be/fa078017/13_A6500.JPG
          http://users.skynet.be/fa078017/13_HX90V.JPG

          Ondanks dat ze hetzelfde diafragma f6.3 hebben, kan het zijn dat ze toch een verschillende scherptediepte hebben door de verschillende sensor ?
          De zetel staat op een 50 m, de boom erachter staat 4 meter verder

          Ik zal misschien toch ook nog eens dezelfde foto nemen met een statief, om vibraties uit te sluiten.
          Last edited by Berre2; 12 juli 2017, 17:46.

          Comment


          • #6
            Re: Beginnersvraag over verschil in scherpte Sony A6500 (APS-C) en HX90V (1/2.3&quot

            Ik zou de 18-200 op 200mm een beetje dichtstoppen tot F8. Dan zal het wel beteren.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Beginnersvraag over verschil in scherpte Sony A6500 (APS-C) en HX90V (1/2.3&quot

              Oorspronkelijk geplaatst door Berre2 Bekijk bericht
              Ik heb al alle mogelijke settings geprobeerd, RAW/JPG, hoge sluitertijd maar bij de hogere brandpuntsafstanden schijnt het probleem toch te blijven.
              Bij lagere brandpuntsafstanden (50mm) blijkt de A6500 toch lichtjes te winnen, al moet je al inzoomen om het verschil te zien.

              Ik heb een foto op beide toestellen genomen met nagenoeg dezelfde settings :

              200 mm
              1/250 sec
              ISO 160
              f6.3

              Als ik beide vergroot en vergelijk , ziet de foto van A6500 er vager uit, vooral de bomen en het gras op de achtergrond :

              http://users.skynet.be/fa078017/13_c...6500_HX90V.JPG

              De foto's zelf :

              http://users.skynet.be/fa078017/13_A6500.JPG
              http://users.skynet.be/fa078017/13_HX90V.JPG

              Ondanks dat ze hetzelfde diafragma f6.3 hebben, kan het zijn dat ze toch een verschillende scherptediepte hebben door de verschillende sensor ?
              De zetel staat op een 50 m, de boom erachter staat 4 meter verder

              Ik zal misschien toch ook nog eens dezelfde foto nemen met een statief, om vibraties uit te sluiten.
              Zoals ik al aangaf in post 2 is het grootste verschil te verklaren aan de scherptediepte niet scherpte van de lens. (ondanks diffractie op 6.3 van de HX90 maar zal waarschijnlijk niet anders kunnen)
              Omgerekend naar FF equivalenten voor de HX90 = F35
              voor de a6500 = F9

              Daarentegen is het moeilijk te vergelijken tussen beide camera's en gebruik zeker een statief wil je dergelijke tests doen.
              Hou rekening dat ook de 18-200 mm van de a6500 waarschijnlijk in scherpte afneemt op 6.3 200mm ...(op 100% view) (misschien beter op F8 of F9 proberen) terwijl je misschien op de HX90 op de sweet spot zit bij deze gelijkaardige beeldhoek.

              Ik heb Wel een beetje ervaringen met objectieven en wees gerust... ziet er vrij normaal uit voor deze 18-200
              Last edited by Funcky; 12 juli 2017, 19:58.
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Re: Beginnersvraag over verschil in scherpte Sony A6500 (APS-C) en HX90V (1/2.3&quot

                Oorspronkelijk geplaatst door Berre2 Bekijk bericht
                Ondanks dat ze hetzelfde diafragma f6.3 hebben, kan het zijn dat ze toch een verschillende scherptediepte hebben door de verschillende sensor ?
                De zetel staat op een 50 m, de boom erachter staat 4 meter verder
                Verschil in scherpte diepte wordt mede bepaalt door afmetingen van de sensor. in dit geval heb je scherp gesteld op een afstand ongeveer overeenkomend met deze vd de linkse veer.
                Als je zulke testen wil doen kun je best een vlak onderwerp nemen, bvb muur, en moet je ervoor zorgen dat de sensor van je toestel evenwijdig loopt met je onderwerp.
                Daarna opname met hoogste mp verkleinen naar zelfde formaat al opname met laagste mp.
                www.polartha.com

                Comment


                • #9
                  Re: Beginnersvraag over verschil in scherpte Sony A6500 (APS-C) en HX90V (1/2.3&quot

                  Hartelijk dank voor alle tips !

                  Volgens http://sony-eur-eu-nl-web--eur.custh...il/a_id/116008 zou er een probleem zijn met de SEL18200LE lens en Steadyshot op een ILCE7 camera. Ik heb de vraag aan Sony gesteld of er ook problemen zijn met de A6500, ik wacht nog op een antwoord.

                  Ik heb ondertussen nog wat meer foto's genomen met onderwerpen die iets makkelijker zijn om scherp te stellen.
                  Er is inderdaad een enorm verschil in scherptediepte tussen beide camera's.
                  Maar zelfs indien juist scherpgesteld is er toch nog een groot verschil in scherpte bij de grote brandpuntsafstanden (200mm).
                  Enkele voorbeelden, foto's werden scherpgesteld op de 2 dikke vertikale palen :

                  14 Vergelijking
                  14 A6500
                  14 HX90V

                  15 Vergelijking
                  15 A6500
                  15 HX90V

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginnersvraag over verschil in scherpte Sony A6500 (APS-C) en HX90V (1/2.3&quot

                    Lastig om te vergelijken als het niet duidelijk is hoeveel deze foto's gecropped zijn en we niet kunnen weten waar het focus punt lag.

                    Probeer ook de woorden "scherpte" en "scherptediepte" juist te gebruiken.
                    Een onderwerp dat voor of achter het onderwerp ligt waar je focus ligt kan door de krappere Dof/Scherptediepte van de APS-C sensor op F6.3 waziger lijken en soms is dit een effect dat je wil zodat je onderwerp er meer uit springt.

                    Je moet dus eigenlijk enkel het punt vergelijken kwa scherpte waar je met beide camera's op gefocussed hebt, niet de voor of achtergrond. Als je meer scherp wil zal je een hoger F stop moeten gebruiken.

                    200mm is niet echt de sweetspot van die lens, superscherp zal zo'n superzoom daar nooit zijn.
                    Maar ik kan nu echt wel niks ontdekken op de foto's dat echt scherp is, heb je dat ook op 18mm, 50mm, 100mm ???

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginnersvraag over verschil in scherpte Sony A6500 (APS-C) en HX90V (1/2.3&quot

                      Best testen eens herhalen op een vlak onderwerp dat gans het beeld vult, bvb muur.
                      Bij de eerste foto ligt volgens mij focus net iets voor de palen, maar beeld is nergens volledig scherp.
                      Zulke x11 super zoom lenzen hebben meestal ergens wel een zwak gebied, met deze lens is dat waarschijnlijk bij de hogere brandpunt afstanden. Eens herhalen op F8, indien geen beter resultaat dan is er iets mis met de lens. 55-210mm in combi met kit lens is een betere optie.
                      www.polartha.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginnersvraag over verschil in scherpte Sony A6500 (APS-C) en HX90V (1/2.3&quot

                        Hallo allen, graag wou ik jullie toch nog even bedanken voor de reacties.
                        Op 21 juli was ik op vakantie vertrokken en geen tijd meer gehad om de afloop te posten.
                        Ik was net voor vakantie naar de winkel (Kamera Express) teruggekeerd en ze hebben zelf enkele foto's met de lens genomen.
                        Ze gaven toe dat er een probleem met de lens was en hebben ze onmiddellijk vervangen door een nieuwe.

                        Een forumlid had me ook nog voorgesteld om de lens te vergelijken met zijn identieke lens en camera, waarbij we geen verschil konden opmerken, zodat ik gerust op reis ben kunnen vertrekken.

                        Nogmaals dank allen !
                        Last edited by Berre2; 25 december 2017, 14:05.

                        Comment

                        Working...
                        X