Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pc e lens en converter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • pc e lens en converter

    Hallo,

    Op Fredmiranda is er ne gast die regelmatig zijn T&S lens "verlengd" door er een converter tussen te zetten. Als ik dat hier probeer, zowel met de 1,4 als de 1,7, lukt dit van geen kanten. Ik dacht wel dat hij canon had, ik nikon. Maar als ik een andere lens aan de converter hang is er geen probleem!!! Iemand een idee?

    Bedankt alvast.

  • #2
    Re: pc e lens en converter

    Wat lukt er niet ?? Over welke lens gaat het ??
    Past de convertor niet ??
    Hoe zit het met het achterste lensonderdeel??(Canon-extenders hebben een vooruitspringende onderdeel dat achteraan in de lens moet passen.Kenko heeft dit probleem waarschijnlijk niet.)
    Ik heb Canons een 24 en 90 TS.Met convertor 1.4 en 2 geen probleem.
    Daarnaast heb ik een Hartblei 35 mm superrotator..Puur manueel,maar als ik daar een convertor tussen steek,error.Geen communicatie tussen lens en body.
    Gebruik hem bijna nooit meer.Maar als oplossing om wat dichter te kunnen komen,een korte tussenring,de goedkoopste zonder contactpunten,want daar zit waarschijnlijk het probleem.Maar ik weet het ook niet.Maar als je een tussenring hebt,probeer eens even.
    Hangt ook wat af welke body je gebruikt.(Even google nagekeken,en volgens Nikon toch wel enkele beperkingen.)
    Bij niet merkeigen TS,mogelijks een probleem met gegevens overdracht.
    Kun je dus oplossen met een korte tussenring,eventueel contacten afplakken.Maar bruikbare werkafstand wordt dan wel drastisch beperkt.
    Vergeet echter niet dat die convert. meestal bestemd zijn voor tele's.
    Kijk even na of de gebruikte lens compatiebel is met convertors en omgekeerd.Indien niet,wil dat nog niet zeggen dat het niet werkt.Maar niet bedrijfszeker is.
    Misschien toch wel even contacten afplakken,indien het de moeite waard is om te proberen.Maar handig is anders.
    Last edited by demuro; 11 juli 2017, 14:38.

    Comment


    • #3
      Re: pc e lens en converter

      Is de nieuwe nikon T&S 19 mm pc lens met een Nikon converter van de 2de reeks. Klikken gewoon niet in elkaar. De uitsparingen zijn precies net iets anders. Heb de vraag ook naar Nikon verzonden maar nog geen antwoord.

      Comment


      • #4
        Re: pc e lens en converter

        Dat is dus fysisch.Een Canon 100 mm macr kun je ook niet combineren met een extender.(vooruitspringend deel op ext en laatste lensonderdeel juist op vatting).
        Korte tussenring kan dit oplossen,maar je krijgt dan wel een beperking in je scherpstelafstand,maar voor een macro geen groot probleem.Gezien het hier gaat om een 19 mm,gaat de kortste ring je toch een enorme beperking geven van werkmogelijkheden.Maar zo zou je dit mechanisch probleem eventueel kunnen oplossen.Maar volgens mij quasi onwerkbaar.
        Maar ik begrijp niet waarom de ene vatting niet zo passen op de andere,tenzij Nikon zo een beperking zou ingebouwd hebben,en zijn extenders alleen voor tele's voorbehoudt???
        Ik gebruik Canon,dus kan je hierover geen verdere raad geven.
        Misschien kunnen anderen met een Kenko-extender en deze lenzen misschien wel je meer raad geven.

        Volgens Nikon blijkbaar alleen compatiebel met een serie tele's.
        Nu Canon zegt ook niet dat ze compatiebel zijn met bepaalde lenzen,zoals een TS 90,maar in de reviews komt dit soms wel ter sprake dat het wel kan.
        Maar dat komt omdat de constructie dit toelaat.Bij Nikon dus blijkbaar niet.
        Hopelijks heb je die ext. niet speciaal gekocht voor deze TS.
        Last edited by demuro; 11 juli 2017, 15:32. Reden: Bijkomstige informatie.

        Comment


        • #5
          Re: pc e lens en converter

          De convertor Compatibility list, van mijn vriend Google https://www.nikonians.org/website/va...lity-chart.pdf
          https://ggpics.be/

          Comment


          • #6
            Re: pc e lens en converter

            Hier ook geen problemen met de Canon 24mm in combinatie met de 1,4 extender van Canon.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: pc e lens en converter

              Basketfan,
              Niet meer proberen!!! Je schuurt het achterste glas van je lens tegen de voorste van de Nikon extender.
              Kans op krasjes...
              Zoals Demuro schrijft, een aftermarket extender als Kenko heeft niet zo'n vooruit stekend voorste glas.
              Die past waarschijnlijk wel.

              Comment


              • #8
                Re: pc e lens en converter

                Nog geen nieuws van Nikon maar denk dat ik het gevonden heb door jullie. Als je de converter van opzij bekijkt steekt daar een zwart plastieken cylindertje zo'n 3 mm uit. Achterin de lens zit er ook zo'n cylinder en denk dat ze tegen elkaar stoten waardoor ze niet in de vatting geduwd kan worden. Toch maar eens een Kenko bekijken dan.

                Comment

                Working...
                X