Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke keuze maak ik? Raw of Tiff

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke keuze maak ik? Raw of Tiff

    Welke keuze maak ik best indien ik zo veel mogelijk uit mijn beeld wil halen?

    1. Als ik met mijn Nikon D500 in Raw trek, deze dan omzet in DNG en zo bewerk met mijn Lightroom.
    2. Of rechtstreeks in Tiff trekken en deze bewerken in LR ?

    Waarom, daar mijn LR versie 5.7.1 de Raw's van Nikon D500 niet meer aanvaardt en ik dus mijn raw's moet omzet met Adobe DNG convertor.

    Waarvoor dank!

  • #2
    Re: Welke keuze maak ik? Raw of Tiff

    Wel, dat is geheel aan U.

    En dan gaat het voornamelijk, wat mij betreft, over / om de "ruimte voor bewerking" die je hebt. En dan heeft de DNG een streepje voor op TIFF.

    Schiet eens een serie in RAW en dezelfde serie in TIFF en kijk dan wat jij het prettigste vindt als werk-flow.

    Comment


    • #3
      Re: Welke keuze maak ik? Raw of Tiff

      Dag.

      Foto's in RAW hebben altijd de meeste info.
      Het is de moeite waard om dit te behouden.
      Kun je Llightroom niet updaten of je neemt een life versie samen met Photoshop €12,50 per maand en altijd de nieuwste versie's.

      sukses vr. Gr Ron wijdeveld

      Comment


      • #4
        Re: Welke keuze maak ik? Raw of Tiff

        Als de finale verwerkingsvorm eindigt bij jpeg, dan is deze discussie eigenlijk futiel ...

        Comment


        • #5
          Re: Welke keuze maak ik? Raw of Tiff

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          Als de finale verwerkingsvorm eindigt bij jpeg, dan is deze discussie eigenlijk futiel ...
          www.polartha.com

          Comment


          • #6
            Re: Welke keuze maak ik? Raw of Tiff

            Bij TIFF moet je een veel grotere of veel meer kaarten beschikbaar hebben.

            Je kan ook de Nikon software overwegen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Welke keuze maak ik? Raw of Tiff

              Oorspronkelijk geplaatst door wijdeveld Bekijk bericht
              Foto's in RAW hebben altijd de meeste info.
              Het is de moeite waard om dit te behouden.
              En wat is DNG dan volgens jou?

              Comment


              • #8
                Re: Welke keuze maak ik? Raw of Tiff

                Voor de camera, zonder twijfel, steeds Raw met compressie zonder verlies. Je behoudt het maximum van informatie met minimale ruimte.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke keuze maak ik? Raw of Tiff

                  Zoals hjanssen al aanhaalde, het tiff formaat is een stuk groter dan het NEF formaat van Nikon.

                  Als je werkt met lightroom zou ik de files omzetten naar naar dng.
                  -dng is gebaseerd op het TIFF 6 file format maar is een stuk kleiner.
                  -dng gebruikt Lossless compression
                  -dng is een open standaard, wat goed is voor de toekomst.
                  -Lightroom werkt intern met het dng formaat, eender welk raw formaat zet lightroom om in dng om mee te werken
                  (staat in het boek Adobe Photoshop CC for Photographers: 2016 Edition)

                  Als je van plan bent met andere programma's te werken, kan het dng een nadeel zijn omdat niet elk program dng ondersteund.

                  een interesante link --> dng-pros-cons-and-myths

                  Comment

                  Working...
                  X