Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Starten met fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Starten met fotografie

    Ik ben echt een leek als het aankomt op fotograferen en gebruik nu een Panasonic lumix DMC - TZ70.
    Ik fotografeer nu vooral landschappen, wolken, dieren en m'n kinderen. Macro fotografie vind ik ook super interessant.
    Zou ik blijven oefenen met de panasonic of toch een nieuw toestel kopen?

    Denk dan aan een systeemcamera zoals de sony A6000 of de Panasonic G80.
    of moet ik toch naar een spiegelreflex camera?

    Wat zouden jullie doen als je nu zou beginnen met fotografie.

    Alvast bedankt voor de hulp!

  • #2
    Re: Starten met fotografie

    Ik zou beginnen met een instap-spiegelreflex en een zoomlens volgens uw budget. Persoonlijk zou ik beginnen met een standaardzoom van het eigen merk.

    Comment


    • #3
      Re: Starten met fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door maffie Bekijk bericht
      Ik ben echt een leek als het aankomt op fotograferen en gebruik nu een Panasonic lumix DMC - TZ70.
      Ik fotografeer nu vooral landschappen, wolken, dieren en m'n kinderen. Macro fotografie vind ik ook super interessant.
      Zou ik blijven oefenen met de panasonic of toch een nieuw toestel kopen?

      Denk dan aan een systeemcamera zoals de sony A6000 of de Panasonic G80.
      of moet ik toch naar een spiegelreflex camera?

      Wat zouden jullie doen als je nu zou beginnen met fotografie.

      Alvast bedankt voor de hulp!
      1) plakboek maken met beelden die je uitknipt uit kranten en magazines, waarvan je zegt: "dat beeld had ik graag zelf gemaakt", of waarvan je zegt dat "beeld mag hier aan de muur hangen" (daaruit kan je afleiden welke type fotografie je graag gaat doen)
      2) tentoonstellingen gaan bekijken, veel tentoonstellingen.
      3) wegblijven uit fotoclubs
      4) investeren in fotoboeken en de geschiedenis van de fotografie doorgronden
      5) cursus/academie gaan volgen
      6) een fototoestelletje aanschaffen (is maar een onbelangrijke verbinding tussen het onderwerp en de fotograaf)
      7) je vader's fototoestel of opa's fototoestel gebruiken en je verdiepen in analoge fotografie met 3 parameters: sluitersnelheid, diafrafragma en iso. (met die 3 parameters hebben vele meesters vele iconische beelden gemaakt)

      mvrgr
      fred
      https://efbeo.wordpress.com

      Comment


      • #4
        Re: Starten met fotografie

        Je hebt reeds een toestel en je fotografeert landschappen, dieren, wolken en je kinderen. Stel jezelf eerst de vraag waar je botst tegen de grenzen van je huidige toestel waardoor je zou overwegen om dit te vervangen door een "groter" model. Wat kan je huidige toestel niet dat het nieuwe wel zou moeten kunnen? Kan je daar op een creatieve manier rond werken met je huidige, of is een nieuw echt noodzakelijk?

        Als ik nu nieuw zou starten met hegeen ik nu weet, wil ik een toestel dat minimaal volledig manueel in te stellen is en waarmee ik in RAW kan fotograferen in plaats van in JPEG. Zo heb ik volledige controle over het beeld en de nabewerking. Werk nooit op automatisch, altijd volledig manueel. Ik zou een goedkoop tweedehands kopen en dat overal mee naartoe slepen en zien of ik er plezier in vind om altijd overal dingen op beeld vast te leggen op een dusdanige manier dat ik ze op m'n eigen manier kan voorstellen, zelf ondervinden op welke manier ik het best overal een toestel/lenzen/.. mee naartoe sleep en of ik spontaan de gewoonte ontwikkel om dat constant boven te halen, de basisinstellingen ontdekken die voor mij het leukst werken bvb met welke scherptediepte ik me het prettigst voel, interacties met mensen die je wel/niet mee op de foto wil, blijven je kinderen dat leuk vinden met het opgroeien, die immer fotograferende papa/mama?,.... Veel experimenteren, veel zelfstudie, youtube fimpjes, tutorials,... Na een tijdje komt er automatisch een lijn in je fotografie bovendrijven: zowel qua onderwerpen als technisch, als in visie/beeldtaal en dan kan je een toestel kopen dat specifiek die noden lenigt. Toestel is 1 ding, veel belangrijker zijn de lenzen, nog belangrijker is het zien en gebruiken van licht en on top of this all is de visie van de fotograaf. En zo ben je zeker dat je er écht in geïnteresseerd bent voor de lange termijn: er zijn al te veel mensen die geld uitgeven om "te starten met fotografie" en binnen 2 jaar ligt dat toestel in de kast of komt op een 2°handswebsite terecht waar je er nog maar heel weinig geld voor terugkrijgt. Koop in deze fase zeker geen nieuw toestel zonder vooraf te weten waar je binnen 3 jaar wil staan en of je toestel daar tegen dan geschikt voor zal zijn, of helaas zal moeten vaststellen dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt.
        www.freddyhelsen.be

        Comment


        • #5
          Re: Starten met fotografie

          Top, ik ben vorige week nog met m'n panasonic op stap geweest en heb deze nu in raw en jpeg gezet. hier ga ik al eens mee testen voor ik iets nieuws ga kopen. alvast bedankt voor de tips!

          Comment


          • #6
            Re: Starten met fotografie

            Hoi,

            Fred (Efbeo) punt 1 is een heel interessante... puntje 2 is ook goed.
            Punt 3 is absoluut niet waar en de rest behoorlijke onzin.
            Ik heb met mijn 10 jaar lid zijn van een gezellige fotoclub (geen testosteron klupje) veel geleerd rondom fotografie.
            Daar heb ik keuzes leren maken en ben gegroeid tot een redelijk kritische amateurfotograaf die voor veel onderwerpen open staat.
            Ouwe meuk en geschiedenis boeken zijn tijdverspilling.
            Het is voor TS veel te vroeg voor een fotoacedemie, her en der enkele workshops volgen. Dat is wél leuk.
            Materiaal is belangrijk voor jezelf, om mee te stoeien. Niet om de show mee te lopen.
            Analoog is voor een amateurfotograaf passé. Te duur en tijdrovend met weinig gevarieerd resultaat.

            Puntje 1 dus. Samen met de grenzen van je huidig materiaal opzoeken, daarmee erachter komen wat je dan méér nodig hebt.
            Dan kun je goede keuzes gaan maken... Wellicht eerst sparen...

            Comment


            • #7
              Re: Starten met fotografie

              Misschien toch eens horen om een workshop te willen volgen. met mijn huidig toestel kan ik geen lenzen wisselen maar wel volledig manueel bedienen. Eerst de kneepjes maar eens leren voor ik iets nieuws koop.

              Comment


              • #8
                Re: Starten met fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door maffie Bekijk bericht
                Misschien toch eens horen om een workshop te willen volgen. met mijn huidig toestel kan ik geen lenzen wisselen maar wel volledig manueel bedienen. Eerst de kneepjes maar eens leren voor ik iets nieuws koop.
                Ik zou u adviseren om een gewoon instapmodel te kopen en er aan te
                beginnen. Doen, doen en nog eens doen. Iedere opnieuw en bijleren.
                Willen bijleren, willen vooruitgaan. Daarvoor hoef je niets te volgen,
                alleen je eigen karakter om van deze fijne hobby iets bijzonders te maken.

                Comment


                • #9
                  Re: Starten met fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door ddyhel Bekijk bericht
                  Als ik nu nieuw zou starten met hegeen ik nu weet, wil ik een toestel dat minimaal volledig manueel in te stellen is en waarmee ik in RAW kan fotograferen in plaats van in JPEG. Zo heb ik volledige controle over het beeld en de nabewerking.
                  Kun je nu eens uitleggen wat voordeel is van M? Mijn toestel staat bijna altijd op A en ik heb ook een volledige beheersing over het beeld en ik ben altijd op tijd.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Starten met fotografie



                    dus veel meer aaan mogelijkheden staan ook niet op de meest dure.

                    Als je het lukt op deze toestel een whauww foto te maken dan lukt het ook op de duren.

                    Als je denkt dat je met een dure beter kan fotograferen ( whauw fotos ) dan met deze - het zou een telleurstelling kunnen worden.

                    luister naar efbeo - want je toestel voldoet aan deze eisen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Starten met fotografie

                      Hoi,

                      met ieder ding, waar een sluiter snel open en dicht gaat, kun je mooie plaatjes maken.
                      Ook al zitten er 1001 mogelijkheden op deze voorbeeld camera... gebruiksgemak is ook een groot punt.
                      Met mijn camera aan m'n gezicht, kijkend door de zoeker, kan ik nog tal van instellingen verrichten om zodoende een perfectere plaat te verkrijgen.
                      Daarnaast maak ik meer dan 700 foto's met één batterijvulling...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Starten met fotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door maffie Bekijk bericht


                        Denk dan aan een systeemcamera zoals de sony A6000 of de Panasonic G80.
                        of moet ik toch naar een spiegelreflex camera?

                        Wat zouden jullie doen als je nu zou beginnen met fotografie.

                        Alvast bedankt voor de hulp!
                        Ga naar de winkel en probeer de toestellen en koop degene die het plezanste is....
                        Systeemcamera A6000 of spiegelreflex kunnen evenveel... met al die toestellen neem je mooie foto's....het 99,9% niet aan het toestel tenzij je betaalde opdrachten moet doen...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Starten met fotografie

                          Gisteren een 100 tal foto's genomen met mijn Panasonic. Leuk om zo eens te testen met verschillende instellingen.
                          Nu merk ik dat het scherm en ook de viewer blauwe lijntjes en puntjes toont bij het nemen van een foto. Je ziet dit niet op de foto zelf. Als je zoomt begint het toestel vaak te filmen. Vermoed dat m'n toestel kapot aan het gaan is.

                          Foto gisteren gemaakt op een meter of 5 (kon niet dichter) https://photos.google.com/share/AF1Q...1Pd0dDX2loRXlB

                          Comment


                          • #14
                            Re: Starten met fotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                            het 99,9% niet aan het toestel tenzij je betaalde opdrachten moet doen...
                            Maakt het wat uit of ik oor een foto betaald krijg of niet?
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Starten met fotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
                              3) wegblijven uit fotoclubs
                              Ik ben toch best nieuwsgierig wat voor traumatische ervaringen je bij een fotoclub gehad hebt dat je dit als 3e advies aan een ander geeft

                              Comment

                              Working...
                              X