Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Deadline belastingen 13/7 op komst, nog vlug een vraagje :)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Deadline belastingen 13/7 op komst, nog vlug een vraagje :)

    Vorig jaar betaalden wij voor het eerst onroerende voorheffing (eerste en enige eigendom voor privégebruik), ik kan nog het betaalde bedrag zien op mijn bank.
    Maar ik had de overschrijving met details na betaling weggegooid...

    Straks eens kijken op taxonweb, maar denk niet dat dit vooraf ingevuld was.
    Normaal ging er al meer ingevuld zijn (ook betreft hypotheek,...) hoor ik in het nieuws, maar toch lijkt dit niet ingevuld.

    Moet dit betaalde bedrag volledig ingevuld worden of enkel een deel ervan en weet iemand in welk vak?
    Ik heb al eens gegoogeld maar vond het niet meteen.

    Indien slechts een deel van het effectief betaalde bedrag, hoe of waar kan ik dan terugvinden welk bedrag precies ?
    Sommigen zeggen dat je dit wel moet invullen, anderen niet.

    Hier staat er dat dit wel een invloed heeft op de woonbonus :
    Last edited by CanonYouCan; 7 juli 2017, 11:49.

  • #2
    Re: Deadline belastingen 13/7 op komst, nog vlug een vraagje

    Ik dacht dat het niet meer verplicht was om dit in te vullen, verbeter mij indien niet juist ...
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

    Comment


    • #3
      Re: Deadline belastingen 13/7 op komst, nog vlug een vraagje

      Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
      Ik dacht dat het niet meer verplicht was om dit in te vullen, verbeter mij indien niet juist ...
      Ik dacht hetzelfde. De laatste tientallen jaren alvast niet meer ingevuld.
      Ik herinner me wel nog de tijd (maar ik denk dat dit 30 à 40 jaar geleden is) dat het wel moest ingevuld worden.
      Maar een lening hebben wij niet meer lopen, dus of het in dat geval wel moet ????

      Blijkbaar speelt de datum van afsluiten van de lening ook een rol.

      Als je heel zeker wil zijn is een telefoontje naar de belastingen de eenvoudigste oplossing. Ze staan je met plezier te woord.
      Last edited by Guest17; 7 juli 2017, 11:51.

      Comment


      • #4
        Re: Deadline belastingen 13/7 op komst, nog vlug een vraagje

        Vroeger moest je het kadastraal inkomen voor een privéwoning invullen in de vakjes 1100 en 2100.
        Die vakjes bestaan niet meer.
        Enkel indien je voor intresten van een hypotheek belastingsvermindering wil volgens het nieuwe stelsel, dan moet je het invullen in de vakjes 3100 en 4100
        Last edited by notex; 7 juli 2017, 11:55.

        Comment


        • #5
          Re: Deadline belastingen 13/7 op komst, nog vlug een vraagje

          Voor de lening dien je de wizard te volgen. Daarin is al van alles vooraf ingevuld.

          Comment


          • #6
            Re: Deadline belastingen 13/7 op komst, nog vlug een vraagje

            Let op, het is het kadastraal inkomen dat in de vakjes hoort en niet de betaalde onroerende voorheffing!
            Met de bankrekeninguittreksels ben je dus niks.

            Comment


            • #7
              Deadline belastingen 13/7 op komst, nog vlug een vraagje 😊

              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Vroeger moest je het kadastraal inkomen voor een privéwoning invullen in de vakjes 1100 en 2100.
              Die vakjes bestaan niet meer.
              Enkel indien je voor intresten van een hypotheek belastingsvermindering wil volgens het nieuwe stelsel, dan moet je het invullen in de vakjes 3100 en 4100
              Ook volgens het oude stelsel ... doe dit al 19 jaar zo.

              En is inderdaad het niet geïndexeerde bedrag dat men moet invullen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Deadline belastingen 13/7 op komst, nog vlug een vraagje 😊

                Voila, er wordt toch niet altijd cafépraat verkondigd, sneer naar dit .
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

                Comment


                • #9
                  Re: Deadline belastingen 13/7 op komst, nog vlug een vraagje 😊

                  Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                  Voila, er wordt toch niet altijd cafépraat verkondigd, sneer naar dit .
                  Ik heb blijkbaar geen rechten meer om naar die link te gaan?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Deadline belastingen 13/7 op komst, nog vlug een vraagje 😊

                    Ik ook niet.
                    Ik vermoed dat het topic niet met een slotje is geëindigd, maar dat het radicaal verwijderd is.
                    Spijtig, want er stond info in waar Geert (Demeyereg) op Facebook actief blijft.
                    Spijtig genoeg heb ik die info niet genoteerd, waardoor ik nu zijn uiterst interessante en leerrijke bijdragen moet missen.
                    Last edited by notex; 8 juli 2017, 07:07.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Deadline belastingen 13/7 op komst, nog vlug een vraagje 😊

                      Ja belastinginfo is wel handig, eens je het kunt moet je niet altijd naar de belastingen gaan.
                      Vroeger vulde ik ook altijd alles zelf in, maar nu bij een eerste aankoop is het wel wat zoeken
                      Last edited by CanonYouCan; 8 juli 2017, 09:44.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Deadline belastingen 13/7 op komst, nog vlug een vraagje 😊

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                        Ik heb blijkbaar geen rechten meer om naar die link te gaan?
                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        Ik ook niet.
                        Ik vermoed dat het topic niet met een slotje is geëindigd, maar dat het radicaal verwijderd is.
                        Spijtig, want er stond info in waar Geert (Demeyereg) op Facebook actief blijft.
                        Spijtig genoeg heb ik die info niet genoteerd, waardoor ik nu zijn uiterst interessante en leerrijke bijdragen moet missen.
                        Was zo aangekondigd ook hé. Er stond dat er eerst een slotje op ging om dan later volledig verwijderd te worden.
                        't Was voor de rappe .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Deadline belastingen 13/7 op komst, nog vlug een vraagje

                          Bedankt voor de info notex!
                          Ik heb het KI vd onroerende VHF ingevuld in vakken 3100 & 4100, dit had geen invloed op het eindresultaat maar toch ingevuld als het al dan niet verplicht is.
                          Last edited by CanonYouCan; 8 juli 2017, 10:21.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Deadline belastingen 13/7 op komst, nog vlug een vraagje

                            Begrijp nog steeds niet waarom iemand met dergelijk vragen niet naar de belastingdienst zelf stapt of belt.
                            Hier op het forum zijn mensen het die het wel of niet zo invullen, of denken dat het zo moet, of zelfs (menen te) weten dat het zo moet, en iedereen bedoelt het goed,
                            maar wat indien ze het toch verkeerd voor hebben ??? Dan ben jij de pineut hé.

                            Tenzij er hier iemand raad geeft die bij de dienst personenbelasting werkt natuurlijk, maar misschien komen ze daar liever niet voor uit.

                            Je bent natuurlijk wel rijkelijk laat met je vraagstelling. Die van mij is al lang ingevuld op Tax-on-web en staat klaar voor verzending... op 13 juli .
                            Last edited by Guest17; 8 juli 2017, 10:14.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Deadline belastingen 13/7 op komst, nog vlug een vraagje

                              Wel ik ben vorig jaar naar de belastingdienst geweest, de eerste aangifte was dan nog iets anders (met schuldsaldoverzekering).
                              Ik moet eerlijk zeggen dat de bediende daar het zelf maar half wist, ze moest iemand bellen en twijfelde nog, ik kreeg nuttiger info hier op het forum!
                              Maar hij is nu bijna volledig ingevuld en wordt binnenkort verzonden.

                              Ik heb enkel nog een laatste vraagje ter controle, voor wie ook een deel hypotheek & mandaat koos bij zijn lening (of hier iets van afweet).
                              Volgens Empe hier op het forum is de woonbonus op een hypothecaire lening enkel van toepassing op de hypotheek, niet op het gedeelte mandaat.

                              De ING zet in hun fiscaal attest altijd het totaalbedrag van de kapitaalaflossing en de intrest.
                              Dus moet je met een formule het mandaat uit de kapitaalaflossing en uit de intrest halen.

                              -In vak 3360/4360 zou je de kapitaalaflossing (/2) moeten splitsen over de partners (nadat het mandaat bedrag eruit gehaald werd met de formule).
                              -Daarna uit de totale intrest ook het gedeelte mandaat halen met de formule en de intrest op de hypotheek in vak 3361/4361 invullen.

                              Volgens hem vergeet je best niet om ook de resterende intrest van hierboven in te vullen in vak 3151 (kleine beetjes helpen zei hij, wel beperkt tot het KI van je woning).
                              Denk dat dit laatste niet verplicht is, ik heb het eens met en zonder de intrest op het mandaat ingevuld en het eindbedrag blijft onveranderd.

                              Als wij het gedeelte mandaat uit de kapitaalaflossing halen en door 2 delen, is het bedrag voor beiden nu al hoger dan de max. woonbonus van €2280 pp.

                              Kan ik één van de 2 methodes hieronder kiezen bij het invullen of niet ? :
                              1.Simpelweg 2x €2280 (max. vd woonbonus) invullen in vakken 3360+4360 (en niets in de andere vakken invullen, dus ook niet bij de interesten) OF
                              2.De kapitaalaflossing-mandaat, interest-mandaat en de intrest op mandaat toch in de vakken (3360,3361 & 3151) afzonderlijk invullen.

                              Dit heeft geen effect op de eindberekening, maar vraag me af als jullie dit volgens 1 of 2 zouden invullen?
                              Last edited by CanonYouCan; 8 juli 2017, 10:33.

                              Comment

                              Working...
                              X