Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LPG gasfles keuring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LPG gasfles keuring

    Hallo, weet er hier iemand waar ik een LPG fles kan laten herkeuren, let wel geen LPG tank voor de auto, hé. Ik gebruik deze namelijk voor de verwarming van mijn stacaravan en ze zijn aan herkeuring toe.
    Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

  • #2
    Re: LPG gasfles keuring

    Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
    Hallo, weet er hier iemand waar ik een LPG fles kan laten herkeuren, let wel geen LPG tank voor de auto, hé. Ik gebruik deze namelijk voor de verwarming van mijn stacaravan en ze zijn aan herkeuring toe.
    Gewoon inwisselen bij een verkoper zeker, en hopen dat je niet onder een huurcontract valt.
    Er is veel veranderd in dat gas wereldje, zo heb ik hier twee gekochte Argon flessen staan,
    in de tijd aangekocht voor iets van 250€ per fles, als ik deze nu wil inwisselen, smeren ze mij een huurcontract aan mijn been,
    kost iets van 150€ voor een contract van vijf jaar meen ik, kan ook per drie jaar, maar kost weinig minder.
    Ik mag mijn flessen dus naar de schroothoop brengen.....

    Comment


    • #3
      Re: LPG gasfles keuring

      dag,
      ik denk dat je hier wel terecht kunt:

      Cymaco nv & Int. Gas & Services nv
      De Veert 16 - 2830 Willebroek Belgium
      Phone: +32 3 860 95 60
      Fax:+32 3 860 95 65
      E-mail: info@igs-cymaco.eu

      Dit geldt maar voor zover je echt de eigenaar bent; normaliter moet de naam van de eigenaar in de hals van de cilinder gebeiteld staan. Als daar bvb de naam van een gasfirma staat (Shell, Antargaz, ELF, Total, Esso, enzovoort), dan moet die voor de herkeur instaan. Je kunt je oude fles dan inruilen bij een verdeler van dat merk.
      Flessen kopen als particulier is geen goed idee; herkeuring is dan inderdaad jouw zorg.
      Succes,
      Filip

      Comment


      • #4
        Re: LPG gasfles keuring

        Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
        Hallo, weet er hier iemand waar ik een LPG fles kan laten herkeuren, let wel geen LPG tank voor de auto, hé. Ik gebruik deze namelijk voor de verwarming van mijn stacaravan en ze zijn aan herkeuring toe.
        Waarom zou dat niet mogelijk zijn bij een LPG-installateur ?
        Natuurlijk ligt de zaak véél precairder met gassen die boven hun kritische temperatuur zitten, de druk is namelijk véél hoger.

        Comment


        • #5
          Re: LPG gasfles keuring

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Gewoon inwisselen bij een verkoper zeker, en hopen dat je niet onder een huurcontract valt.
          Er is veel veranderd in dat gas wereldje, zo heb ik hier twee gekochte Argon flessen staan,
          in de tijd aangekocht voor iets van 250€ per fles, als ik deze nu wil inwisselen, smeren ze mij een huurcontract aan mijn been,
          kost iets van 150€ voor een contract van vijf jaar meen ik, kan ook per drie jaar, maar kost weinig minder.
          Ik mag mijn flessen dus naar de schroothoop brengen.....
          Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
          dag,
          ik denk dat je hier wel terecht kunt:

          Cymaco nv & Int. Gas & Services nv
          De Veert 16 - 2830 Willebroek Belgium
          Phone: +32 3 860 95 60
          Fax:+32 3 860 95 65
          E-mail: info@igs-cymaco.eu

          Dit geldt maar voor zover je echt de eigenaar bent; normaliter moet de naam van de eigenaar in de hals van de cilinder gebeiteld staan. Als daar bvb de naam van een gasfirma staat (Shell, Antargaz, ELF, Total, Esso, enzovoort), dan moet die voor de herkeur instaan. Je kunt je oude fles dan inruilen bij een verdeler van dat merk.
          Flessen kopen als particulier is geen goed idee; herkeuring is dan inderdaad jouw zorg.
          Succes,
          Filip
          het zijn geen gewone gasflessen, hé, het zijn LPG gasflessen, hervulbaar aan de LPG pomp waar je ook je LPG tank van je wagen kan vullen
          zie hier:
          Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

          Comment


          • #6
            Re: LPG gasfles keuring

            Toen ik nog op LPG reed (ongeveer 30 jaar geleden) heb ik ooit een tank laten keuren, maar omdat het al zo lang geleden is weet ik niet meer juist waar dat was (ik denk dat het in Lier was).
            Toen ging dat nog niet (Google bestond toen nog niet), maar nu zal je via Google wel een bedrijf kunnen vinden dat zo'n keuring mag doen.
            Maar ik denk dat je die tank ook kan binnenbrengen waar je ze gekocht hebt, en dan zorgen zij voor de keuring (waarschijnlijk is het dan wel duurder).
            Een LPG-installateur zal ook voor de keuring van zo'n tank kunnen zorgen, zij kennen zeker wel een adres waar ze gastanks kunnen laten keuren.

            Bij mijn LPG tank moest ik er achteraf de koppelingen terug indraaien, als je zelf de keuring van die tank laat uitvoeren, dan is het mogelijk dat je dat ook zelf moet doen.
            Een deel van de koppelingen moet gedemonteerd worden, anders kunnen ze de tank niet met water vullen voor de druktest.
            De reden waarom zo zo'n hogedruktest doen met water is dat een tank vol water niet kan exploderen als de druk verhoogd wordt, als er ergens een scheurtje in komt, dan zakt de waterdruk meteen, als daarvoor bijvoorbeeld stikstof wordt gebruikt, dan is het mogelijk dat er stukken metaal wegvliegen als de tank niet meer sterk genoeg is.
            Op het werk moet ik soms ook onderdelen testen met waterdruk, om te zien bij welke druk er vervorming optreedt, en bij welke druk het onderdeel open scheurt.
            Technisch gezien zou ik zo'n tank op het werk kunnen testen, maar dan heb je geen keuringscertificaat (want dat mogen ze bij ons op het werk niet leveren).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: LPG gasfles keuring

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Waarom zou dat niet mogelijk zijn bij een LPG-installateur ?
              Een LPG installateur mag zelf geen certificaat maken voor de keuring van een LPG tank, maar hij weet wel waar hij met de te keuren tanks naartoe moet.

              Enkel een erkend organisme zoals AIB of Vinçotte mag dat doen.

              Voor de verwarming van een caravan of mobilhome noemt men zo'n gasfles een gasdamptank.

              De prijs van een nieuwe tank is ongeveer 200€. Dat is ongeveer even duur als de keuring bij een erkend keuringsorganisme.
              Last edited by notex; 4 juli 2017, 20:25.

              Comment


              • #8
                Re: LPG gasfles keuring

                Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                Een LPG installateur mag zelf geen certificaat maken voor de keuring van een LPG tank, maar hij weet wel waar hij met de te keuren tanks naartoe moet.

                Enkel een erkend organisme zoals AIB of Vinçotte mag dat doen.

                Voor de verwarming van een caravan of mobilhome noemt men zo'n gasfles een gasdamptank.

                De prijs van een nieuwe tank is ongeveer 200€. Dat is ongeveer even duur als de keuring bij een erkend keuringsorganisme.
                Ah zo, ik heb destijds mijn LPG tank laten herkeuren bij Van Dierendonck in Aartrijke. Geen idee bij wie en waar hij daarvoor is gegaan en nog minder hoeveel ik daar voor heb betaald (het is ook 30 jaar geleden).

                Comment


                • #9
                  Re: LPG gasfles keuring

                  Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
                  het zijn geen gewone gasflessen, hé, het zijn LPG gasflessen, hervulbaar aan de LPG pomp waar je ook je LPG tank van je wagen kan vullen
                  zie hier:

                  Nooit gezien. Maar omdat LPG tenslotte een mengsel is van propaan en butaan kan de druktest toch niet wezenlijk verschillen. Iemand die propaan en butaan in flessen verkoopt werkte met een ruilsysteem, die flessen zouden toch ook periodiek aan een keuring moeten toe zijn ? Misschien daar eens je licht opsteken ? Met een LPG tank heb je nog inbouw en uitbouwkosten, hier kan dat toch allemaal zoveel niet kosten stel ik me voor ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: LPG gasfles keuring

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Nooit gezien. Maar omdat LPG tenslotte een mengsel is van propaan en butaan kan de druktest toch niet wezenlijk verschillen. Iemand die propaan en butaan in flessen verkoopt werkte met een ruilsysteem, die flessen zouden toch ook periodiek aan een keuring moeten toe zijn ? Misschien daar eens je licht opsteken ? Met een LPG tank heb je nog inbouw en uitbouwkosten, hier kan dat toch allemaal zoveel niet kosten stel ik me voor ?
                    Krijgen een vloeistoftest op 30 bar meen ik Paul, dat staat normaal op de fles vermeld.
                    De dampdruk van LPG bij 20°C is om en bij de 7 bar dacht ik, en LPG is een mengsel dat verschillend is tussen
                    winter en zomer, s'zomers is de verhouding 30% butaan 70% propaan, wintergas is normaal 20% butaan en 80% propaan,
                    dus is wintergas eigenlijk iets hoogwaardiger dan zomergas, als je dat zal merken valt te betwijfelen...
                    Calorisch vermogen per kg in Megajoule is 50 tegenover 48 propaan tegenover butaan.
                    Enige reden is om de dampdruk hoog genoeg te kunnen houden, propaan blijft ontgassen tot -42°C waar het bij butaan reeds stopt rond het vriespunt.
                    De verbranding van propaan is meestal ook wat zuiverder dan bij butaan, max. haalbare temperatuur is bij beiden ongeveer 1.800 °C indien een gas/lucht mengsel
                    en 2.800°C indien een gas/zuurstof mengsel.

                    In elk geval spelen ze op zeker met een drukproef van 30 bar.

                    Aan Ts, als die flessen er aan de buitenkant goed uit zien, dan komt er aan de binnenkant ook niets aan hoor.
                    Als ze op de camping geen eisen stellen, zou ik er mij zeker geen zorgen om maken.
                    Als er wat gebeurt met gasflessen op campings, komt het met een gekeurde fles ook niet goed,
                    want bijna altijd komt het probleem van de aansluiting of wat er achter hangt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: LPG gasfles keuring

                      misschien eens in een duikzaak informeren, scuba dive in schoten doet keuringen van duikflessen en misschien ook andere. Duikflessen worden gevuld op 200 bar of 300 bar en dus getest op 300 of 450 bar. Bij deze moet dat om de vijf jaar hydraulisch en tussenin op 2.5 jaar optisch maar dat is omdat er bij het herdrukken met een kompressor die niet helemaal in orde is water kan meekomen en dat roest in de fles kan veroorzaken.
                      Albums
                      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                      Comment


                      • #12
                        Re: LPG gasfles keuring

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Krijgen een vloeistoftest op 30 bar meen ik Paul, dat staat normaal op de fles vermeld.
                        De dampdruk van LPG bij 20°C is om en bij de 7 bar dacht ik, en LPG is een mengsel dat verschillend is tussen
                        winter en zomer, s'zomers is de verhouding 30% butaan 70% propaan, wintergas is normaal 20% butaan en 80% propaan,
                        dus is wintergas eigenlijk iets hoogwaardiger dan zomergas, als je dat zal merken valt te betwijfelen...
                        Calorisch vermogen per kg in Megajoule is 50 tegenover 48 propaan tegenover butaan.
                        Enige reden is om de dampdruk hoog genoeg te kunnen houden, propaan blijft ontgassen tot -42°C waar het bij butaan reeds stopt rond het vriespunt.
                        De verbranding van propaan is meestal ook wat zuiverder dan bij butaan, max. haalbare temperatuur is bij beiden ongeveer 1.800 °C indien een gas/lucht mengsel
                        en 2.800°C indien een gas/zuurstof mengsel.

                        In elk geval spelen ze op zeker met een drukproef van 30 bar.

                        Aan Ts, als die flessen er aan de buitenkant goed uit zien, dan komt er aan de binnenkant ook niets aan hoor.
                        Als ze op de camping geen eisen stellen, zou ik er mij zeker geen zorgen om maken.
                        Als er wat gebeurt met gasflessen op campings, komt het met een gekeurde fles ook niet goed,
                        want bijna altijd komt het probleem van de aansluiting of wat er achter hangt.
                        bedankt voor deze , voor mij bruikbare, info! De keuring is inderdaad een vloeistoftest, dat had ik gevonden. De flessen zien er nog steeds uit als pas gekocht, het overdrukventiel werk, mijns inziens, nog steeds perfect en ik kan de fles niet meer vullen dan 80%, zoals het hoort. Op camping hebben ze nog nooit achter een keuring van de flessen gevraagd, enkel een 4 jaarlijkse keuring van de installatie door een erkend controleur met attest, moet er gebeuren. Ik zal me niet al te veel zorgen maken, en blijven mijn flessen vullen!
                        Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

                        Comment


                        • #13
                          Re: LPG gasfles keuring

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                          misschien eens in een duikzaak informeren, scuba dive in schoten doet keuringen van duikflessen en misschien ook andere. Duikflessen worden gevuld op 200 bar of 300 bar en dus getest op 300 of 450 bar. Bij deze moet dat om de vijf jaar hydraulisch en tussenin op 2.5 jaar optisch maar dat is omdat er bij het herdrukken met een kompressor die niet helemaal in orde is water kan meekomen en dat roest in de fles kan veroorzaken.
                          Bedankt, ergens in mijn achterhoofd had ook al aan gedacht. Ik ga daar ookeens informeren, ik ken enkele duikers in de buurt die me wel op het juiste adres zullen afzetten!
                          Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

                          Comment


                          • #14
                            Re: LPG gasfles keuring

                            Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
                            bedankt voor deze , voor mij bruikbare, info! De keuring is inderdaad een vloeistoftest, dat had ik gevonden. De flessen zien er nog steeds uit als pas gekocht, het overdrukventiel werk, mijns inziens, nog steeds perfect en ik kan de fles niet meer vullen dan 80%, zoals het hoort. Op camping hebben ze nog nooit achter een keuring van de flessen gevraagd, enkel een 4 jaarlijkse keuring van de installatie door een erkend controleur met attest, moet er gebeuren. Ik zal me niet al te veel zorgen maken, en blijven mijn flessen vullen!
                            Zeker de onderkant ook eens bekijken,
                            en door condensvorming, (of is het waterdamp dat door het vullen erbij komt) kan er in je bus aan de binnenkant ook water zitten.
                            Ik heb een paar jaar geleden een bus intensief gebruikt, deze werd bijna wekelijks hervuld, en na 2 jaar kon ik er zeker een liter water uit gieten.

                            Comment


                            • #15
                              Re: LPG gasfles keuring

                              Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                              Zeker de onderkant ook eens bekijken,
                              en door condensvorming, (of is het waterdamp dat door het vullen erbij komt) kan er in je bus aan de binnenkant ook water zitten.
                              Ik heb een paar jaar geleden een bus intensief gebruikt, deze werd bijna wekelijks hervuld, en na 2 jaar kon ik er zeker een liter water uit gieten.
                              Hoe giet je dat water er dan uit?
                              Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

                              Comment

                              Working...
                              X