Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoge fotografie in de jaren 80. (landschappen)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • analoge fotografie in de jaren 80. (landschappen)

    Hallo allemaal,

    Ik doe een onderzoek naar landschap fotografie in de jaren 80. Ik vroeg me af welke techniek die tijd populair was kwa kleur en compositie en welke rolletjes gebruikte men daar voor?

  • #2
    Re: analoge fotografie in de jaren 80. (landschappen)

    Ik gebruikte Agfa iso 200 voor foto's 36 opnames en Kodak iso 400 voor dia op een Minolta SR-T 101 met een 35mm en nadien een Nikon F 801 50mm
    https://ggpics.be/

    Comment


    • #3
      Re: analoge fotografie in de jaren 80. (landschappen)

      Ik gebruikte toen ook vooral Agfa omwille van de kleurcurve die meest aansloot bij wat ik het mooist vond. Een mooie neutrale curve met gevoeligheid op alle kleuren.
      De ASA weet ik zo voor de vuist niet meer. Ik vermoed ASA 100. Voor binnen ASA 400.
      Kodak film was ik minder fan van en kwam op tweede plaats na Agfa. De kleurencurve daarvan was meer voor rood en geel gevoelig. Sommige mensen vonden dat juist warmer aanvoelen en gaven daar voorkeur aan.
      Ook zeer gangbaar was toen Fuji film. Naar mijn smaak de minste omdat die vooral meer gevoelig was op groentonen.

      Voor zwart/wit was Ilford de norm.

      Als camera gebruikte ik toen de Canon AE1 Program 35mm camera wat vergelijkbaar is met de full frame camera´s van nu.
      Echter gebruikte liefhebbers en gevorderden andere filmrollen en andere camera´s maar dat zullen ze je wel vertellen.

      Comment


      • #4
        Re: analoge fotografie in de jaren 80. (landschappen)

        Leuke topic die ik ook even ga volgen.

        Comment


        • #5
          Re: analoge fotografie in de jaren 80. (landschappen)

          mijn eerste wat degelijke camera was een Yashica FX-3 Super 2000 met standaard 50mm 1.4 lens was heel tevreden en heb spijt dat ik deze heb weggedaan.
          Maar men wil steeds iets nieuw, wat betreft filmrol Agfa of Kodak Agfa gaf zachtere kleuren.
          De huidige FF geeft het beeld van toen de Filmrol (kleinbeeld) ik heb lang moeten wachten op de eerste FF die kwaliteit geeft gelijk analoog en betaalbaar is de zoeker is toch nog niet 100% van het geen ik zag bij de laatste (Canon) analoog en dat mis ik soms wel.

          Comment


          • #6
            Re: analoge fotografie in de jaren 80. (landschappen)

            Agfa CT18 en later CT21 en nog veel later Kodak Etachrome

            Comment


            • #7
              Re: analoge fotografie in de jaren 80. (landschappen)

              Kodachrome 200. Statief ging toen niet mee dus wat meer iso was handig. Nooit fan geweest van agfa diafilm omdat die nogal snel roze werden.

              Comment


              • #8
                Re: analoge fotografie in de jaren 80. (landschappen)

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Kodachrome 200. Statief ging toen niet mee dus wat meer iso was handig. Nooit fan geweest van agfa diafilm omdat die nogal snel roze werden.
                Tot mijn grote ergernis heb ik later moeten vaststellen dat de Agfa's ook erg gevoelig waren aan een soort schimmel die de emulsie aantastte

                Comment


                • #9
                  Re: analoge fotografie in de jaren 80. (landschappen)

                  Schimmel krijg je op elke film. Probleem is dat je ze in het donker moet bewaren, vaak ergens in een hoekje. En de emulsie is voor zover ik weet altijd geltine gebaseerd. Ideale omgving voor schimmel, zeker als ze tussen glasraampjes zitte.

                  Comment


                  • #10
                    Re: analoge fotografie in de jaren 80. (landschappen)

                    Oorspronkelijk geplaatst door christaan5 Bekijk bericht
                    Hallo allemaal,

                    Ik doe een onderzoek naar landschap fotografie in de jaren 80. Ik vroeg me af welke techniek die tijd populair was kwa kleur en compositie en welke rolletjes gebruikte men daar voor?

                    Algemeen werd voor landschappen niet op kleinbeeld maar op 4x5" en zelfs 8x10" groot formaat op dia materiaal geschoten.
                    Populaire film alle formaten was / is Fuji Velvia 50 .

                    YMMV
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: analoge fotografie in de jaren 80. (landschappen)

                      Velvia is slechts op de markt sinds 1990. Dus in de jaren '80 zal het iets anders geweest zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: analoge fotografie in de jaren 80. (landschappen)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Velvia is slechts op de markt sinds 1990. Dus in de jaren '80 zal het iets anders geweest zijn.
                        OK. Wist ik niet.
                        Kodachrome was ook een klassieker ..
                        Thx..
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment


                        • #13
                          Re: analoge fotografie in de jaren 80. (landschappen)

                          Kodak Gold 200

                          Comment


                          • #14
                            Re: analoge fotografie in de jaren 80. (landschappen)

                            Bedankt namens mijn zoon voor alle feedback. hij heeft zijn onderzoek inmiddels ingeleverd en het resultaat terug. een 8.3 niet verkeert dus.

                            Comment


                            • #15
                              Re: analoge fotografie in de jaren 80. (landschappen)

                              Yashica TL Electro X its + Yashinon DS 50mm f/1.7 + Vivitar 28mm f/2.5 + Vivitar Serie 1 135mm f/2.3
                              Diafilm Agfa 100 ASA
                              Kleurfilm Fuji 400 ASA
                              Zwart/Wit Ilford 50 ASA
                              Cokin Creative filters voor landschappen en portret
                              B+W filters voor Z/W fotografie
                              B+W Skylight en Polarisatie filters bij kleuren
                              Alu statief
                              En nu onooglijke lelijke fototas.

                              Begonnen in de jaren 70 met het zelf ontwikkelen van Z/W foto's.
                              Ontwikkelen van kleurenfilm heb ik nooit gedaan.
                              En dan voor de goedkoop, diafilm.

                              Er was wel een groot verschil in kleuren in die tijd.
                              Agfa was aan de warme zachte kant (kon soms overdreven zijn), Kodak was eerder een tikje te gesatureerd en redelijk hard, Fujifilm was duidelijk aan de koele kant en dat was even wennen na jaaaren Agfa, maar uiteindelijk was ik meer voor Fujifilm te vinden.
                              Met de Cokin filters ging een hele wereld aan creativiteit open, vooral hun graduale filters waren in trek.
                              Voor Portret gebruikte ik hun dream, pastels, diffusers en center spot filters.
                              En met een UV filter en vaseline waren we ook bezig,.
                              Met karton en papier maakten we lomofotografie of met nylonkous stukjes maakten we diffuus filters.
                              Dat was plezant maar wel duur voor het op punt stond, vooral bij kleurenfotografie.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X