Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Komkommertijd (update van het auto-topic)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Komkommertijd (update van het auto-topic)

    Ondertussen proefritten gemaakt met:
    * Hyundai Ionic
    * BMW225xe (eigenlijke proefrit met een diesel)
    * Toyota Prius
    * Toyota C-HR

    We hebben absoluut geen merkvoorkeur, noch merk-vooroordelen.

    * Mijn eerste idee ging naar de 225xe, doch de batterij actieradius is ontoereikend. In werkelijkheid rond de 30 km, maar tijdens de winter of in periodes van extreme hitte eerder rond de 20.

    En zuiver op benzine zit die al snel rond de 8-9 liter; iets wat verschrikkelijk klinkt voor een Prius rijder.
    Ook de bediening van het scherm dmv de "puck" ligt me zo niet...

    Verder een zéér practische wagen + degelijk afgewerkt.

    Maar omwille van het verbruik dus niet.

    * Hyundai Iconic: zéér ruime koffer, te weinig hoofdruimte achterzitbank, goed geprobeerd van Hyundai, maar toch niet het niveau van de Prius... ( ook het verbruik...)
    Dus toch maar niet...
    Echter prijs/kwaliteit scoort ie wel beter.
    Ps: is eigenlijk een Kia Niro in een andere jas

    * Prius: tja, dat voelde als thuiskomen, maar met geweldig veel vernieuwingen (vooral inzake veiligheid) tov onze P2.
    Nu, Hyundai was ook goed voorzien, maar de P4 was duidelijk de koning
    Vooral de het display op de ruit vond ik merkelijk duidelijker dan in het pop-up raampje bij BMW...
    Wat ik nuttig vond was de eco indicator die je helpt om een laag verbruik te bekomen.

    Raar dat BMW het zo niet aanpakken? (ik bedoel op de voorruit projecteren)

    Het verbaasde mij dat de display op de voorruit zo duidelijk kon zijn in vol daylight???
    Ook de blind spot indicatie op de buitenspiegels was very clear and crisp.

    * En dan...met gemengde gevoelens (love it or hate it) de Toyota Coupé High Rider eens getest.
    Viel enorm mee, echt goed voorzien van "poten en oren"
    Verbazend goed rijgedrag, dashboard goed overdacht en multifunctioneel.
    Zéér ruime zitolaatsen vooraan, maar tot mijn verwondering...ook achteraan! EN goede hoofdruimte.
    De bouw van de C-HR is voor een deel optisch bedrog.

    Slechts 1 minpunt: enorm C-stijl waardoor je wel de (gelukkig standaard voorzien) elektronica moet gebruiken.

    Wellicht wordt het dus een C-HR...
    Maar voor de zekerheid gaan we toch nog een 2de proefrit vragen.
    In verbruik zal hij iets boven de Prius liggen.
    Hij gebruikt trouwens hetzelfde platform en dezelfde motor.
    Maar de Cx van de Prius valt natuurlijk niet te evenaren.
    Last edited by Alfa Centauri; 2 juli 2017, 13:34.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

    En welke C-HR zou het dan juist zijn? Er zijn nogal wat mogelijkheden? Hybride toch he....
    Zorg dat u gezien wordt wanneer u de hoek om draait. Met de stijlvolle nieuwe Toyota C-HR valt u zeker op dankzij de opvallende looks en onconventionele uitstraling van deze auto.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

      Vergeten te zeggen: ja, hybride (want deze bestaat ook in andere uitvoeringen)

      Maar in hybride slechts 1 model, wel verschillende afwerkingen: ik zou de C-Hic prefereren; volgens mij de best technisch uitgerustte - zélf iets goedkooer dan de C-show.

      Ah, Francis; in de garage met een gepensioneerde mechanieker gesproken:diekende een Prius 2 met 500.000 km op de teller: in perfecte staat. Nooit problemen mee geweest. ( de batterij ben ik vergeten te vragen, maar soit, stél dat je die 1x moet vervangen.Die is niet onbetaalbaar hoor
      Last edited by Alfa Centauri; 2 juli 2017, 13:58.
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

        Ik volg de redenering van verbruik maar half als ik uw eerdere info volg.

        De wagen moet je niet betalen, enkel het verbruik.
        Je hebt enkel korte ritten van 30km per dag woon- werkverplaatsing.
        Het is als tweede wagen.
        Elektrisch kan hij 30km rijden (volgens tests tot 41km).

        Het verbruik ik dan toch zeer beperkt?
        Stel dat je inderdaad maar 20km kan rijden in de winter of extreme hitte, dan heb je dagelijks hoogstens voor 10km brandstof te betalen.

        Extreme hitte of winter is samen nooit meer dan 1/4 van een jaar.
        Er zijn gemiddeld 220 werkdagen per jaar, dus maximum 55 keer dat je niet toekomt met elektrisch rijden.
        Dat is dan 55 keer 10 km of in totaal 550km per jaar dat je zou moeten bijleggen voor het verbruik.
        Stel dat die 3 liter meer verbruikt dan een Prius ...
        dan heeft men het over een meerverbruik van 16,5 liter per jaar.

        Is dat dan de moeite om rekening mee te houden?
        Zelfs met een tienvoud ervan is het nog niet de moeite daar rekening mee te houden, zeker niet met een wagen waar men voor de rest niets moet betalen.

        Volgens tests verbruikt die puur op benzine tussen de 6 en 8 liter.

        Of ga je er toch veel meer mee rijden wat je eerst aankaartte?
        Dat maakt een groot verschil.

        De keuze van wagen moet bij uzelf liggen, maar ik zou eerder kiezen voor het meeste comfort en dat verbruik lijkt me in dit geval het overwegen niet eens de moeite waard.
        Ik zou dan eerder eens de berekening maken hoeveel elk van deze wagens u aan stroom gaat kosten per jaar om te herladen ... dat zal een veel grotere hap uit uw budget zijn dan hetgeen je eventueel extra zou moeten betalen aan meerverbruik in benzine.
        Of is de strook thuis ook gratis?

        Ieder zijn mening natuurlijk. [emoji1]

        Nooit problemen mee geweest. ( de batterij ben ik vergeten te vragen, maar soit, stél dat je die 1x moet vervangen. Die is niet onbetaalbaar hoor
        Maar toch veel duurder dan het eventueel meerverbruik van de ene benzine tegenover de andere.
        Maar mits het een leasing gaat zijn, is de kost van de batterij dan wel voor u?
        Last edited by VerSeg; 2 juli 2017, 14:36.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

          Mijn echtgenote zou ook liever met de nieuwe wagen op vakantie gaan ( maar dat is natuurlijk slechts enkele keren per jaar ) dan met een 11-jaar oude. Alhoewel ik daar ook zéér gerust in ben

          En comfort ? Afgezien van de dikke C-stijl ( maar dat is eigen aan het concept van de wagen - met een bestelwagen heb je ook "geen zicht" ) vind ik het comfort zeker goed in orde.

          En als je een BMW moet uitrusten zoals een Prius of een C-HR moet je véél, héél veel aanvinken.
          Destijds heb ik getwijfeld tussen een RAV en een Prius - de aut omet de meeste electronica heeft toen ook gewonnen - that's me hé Kanerookniksaandoen

          Plus zoals gezegd ben ikook eens gaan nadenken of het multimediascherm dat ik toch wel héél veel gebruik - lijkt me bij Toyota toch makkelijker te bedienen dan bij BMW.
          Waarmee ik zéker niet wil zeggen dat het systeem van BMW slecht is hé - alles is een kwestie van gewoonte.
          Bij BMW zal het scherm dan ook niet vuil worden van vinger-afdrukken.

          De na-verkoopwaarde hoeven wij ons niet aan te trekken.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Bij BMW zal het scherm dan ook niet vuil worden van vinger-afdrukken..
            Dat is een persoonlijke voorkeur, maar ik haat een vuil scherm en als daar vettige vingers op staan dan stoort me dat meer dan dat het interessant is.
            Een goed scherm is belangrijk, eenvoudige bediening ook ... maar alles is gewenning.

            De na-verkoopwaarde hoeven wij ons niet aan te trekken.
            Hoe hoger de restwaarde, hoe lager de leasingprijs en hoe meer je hebt voor je maandelijks bedrag.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

              PS:

              Freddy, de enige die moet opgeladen worden is de BMW 225 xe,dat is een PLUGIN-hybride.

              De andere wagens zijn gewone hybrides; dus 100% op benzine, maar met een electro-motor.
              Nadeel van die plugin is dat die DAGELIJKS moet ingeplugd worden ( kan alleen thuis, NIET op het werk ) = toch een dagelijks gedoe voor "maar" 30km...


              Ik vind het cocept van PLUGIN-hybride het beste van twee werelden, maar misschien zijn die binnen 4 jaar wél uit de kinderschoenen.
              Een Prius PLUGIN vind ik ook veel te duur voor zijn miezerig rijbereik op electriciteit.

              En ik kies bewust voor een hybride omwille van de stilte. Mocht 100% electrisch of een plugin-hybride voldoende actieradius hebben, was het een no-brainer. Dan koos ik daarvoor. Maar een Tesla kan ik niet betalen.

              Dus best nog even wachten, echter als je ziet wat ze met de Hyundai Ionic Electric al kunnen is de toekomst veelbelovend.

              Maar zeg het niet tegen Tommelein
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

                Hoe hoger de restwaarde, hoe lager de leasingprijs en hoe meer je hebt voor je maandelijks bedrag.

                ===> komt er bij ons dan toch zo niet uit.

                Om de BMW identiek te configureren als een Prius, zitten we zelfs wellicht boven onze toegestane opties....
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

                  Ik wist het!
                  Nu, de Hud display bij bmw is bekend als de beste. Maar blijkt die niet in de 2 serie te zitten.....
                  En de bediening van de bmw , puck zoals jij het noemt, is voor mij veel veiliger, en properder. Schermpje is altijd clean.
                  Je mist natuurlijk wel de kans om eens met een bmw te rijden. Op kosten van het bedrijf��

                  Comment


                  • #10
                    Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Ik wist het!
                    Nu, de Hud display bij bmw is bekend als de beste. Maar blijkt die niet in de 2 serie te zitten.....
                    En de bediening van de bmw , puck zoals jij het noemt, is voor mij veel veiliger, en properder. Schermpje is altijd clean.
                    Je mist natuurlijk wel de kans om eens met een bmw te rijden. Op kosten van het bedrijf��
                    Ik heb toch in een 2 serie gereden met een HUD ??? Maar ik kon er amper iets op lezen.... Ik moest me bukken, en dat is ook niet veilig.
                    Nu het schijnt dat het wel een beetje kan kantelen.
                    Puck is natuurlijk een manier van werken.
                    Nogmaals, ik breek niets af hoor - het is zéker een prima wagen. Maar de opties tikken aardig aan.
                    Toeval wil dat er hier in de buurt eentje staat, maar die mens heeft hem nog maar 2 maand en doet er ook korte ritten mee + af en toe eens met de kids naar de Ardennen. Hij kon nog niet veel zinnigs over het verbruik zeggen, maar gaf wel toe dat op benzine hij snel naar de 8 l. steeg én als je de auto "forceerde" om met de benzine op te laden was het verbruik nog veel hoger.
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

                      Ik heb me waarschijnlijk niet duidelijk genoeg uitgedrukt, de Hud in de 2 serie is anders dan in de 3 en de rest, de 2 heeft geen echte Hud, enkel dat plastieken paneeltje, de 3 en hoger hebben het in de ruit zitten, met een echte projector. Dit is niet te vergelijken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                        Ik heb me waarschijnlijk niet duidelijk genoeg uitgedrukt, de Hud in de 2 serie is anders dan in de 3 en de rest, de 2 heeft geen echte Hud, enkel dat plastieken paneeltje, de 3 en hoger hebben het in de ruit zitten, met een echte projector. Dit is niet te vergelijken.
                        Ah, en ook niet als je het als optie neemt ?

                        Vandaar dat de HUD bij de Prius zoveel beter was
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          Ik heb toch in een 2 serie gereden met een HUD ??? Maar ik kon er amper iets op lezen.... Ik moest me bukken, en dat is ook niet veilig.
                          Dat is dan omdat je die niet correct ingesteld hebt.
                          Onlangs ook een BMW getest en ik kon daarvan ook niets lezen zonder mij te bukken ... tot ik via het menu de hoogte van de HUD ingesteld had.
                          Weliswaar anders dan op de 2.
                          Maar zelf zou ik nooit een cent geven aan een HUD ... enerveert mij meer dan wat anders, liever een duidelijke digitale tellerset.

                          Nogmaals, ik breek niets af hoor - het is zéker een prima wagen. Maar de opties tikken aardig aan.
                          Als men zich enkel baseert op wat men op de site of in een folderke ziet, dan is alles eindeloos duur en onhaalbaar ... maar als je langsgaat en ze geven u in de garage de juiste keuze via een pakket en de korting erop, dan is dat al een heel ander verhaal.
                          Trouwens krijgen de leasings meestal standaard een of ander pakket meegeleverd.

                          Toeval wil dat er hier in de buurt eentje staat, maar die mens heeft hem nog maar 2 maand en doet er ook korte ritten mee + af en toe eens met de kids naar de Ardennen. Hij kon nog niet veel zinnigs over het verbruik zeggen, maar gaf wel toe dat op benzine hij snel naar de 8 l. steeg én als je de auto "forceerde" om met de benzine op te laden was het verbruik nog veel hoger.
                          Geen appelen met peren vergelijken, als je volgeladen in de Ardennen gaat rijden dan verbruik je altijd meer dan hier op een wat vlakker landschap.
                          Als het effectief altijd 8 liter of meer is, dan is men beter af met een diesel dat maar een goede 4 liter verbruikt ... zelfs met wat extra belasting komt die dan goedkoper uit en nog meer als men enkel de brandstof moet betalen.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Dat is dan omdat je die niet correct ingesteld hebt.
                            Onlangs ook een BMW getest en ik kon daarvan ook niets lezen zonder mij te bukken ... tot ik via het menu de hoogte van de HUD ingesteld had.
                            Weliswaar anders dan op de 2.
                            Maar zelf zou ik nooit een cent geven aan een HUD ... enerveert mij meer dan wat anders, liever een duidelijke digitale tellerset.

                            Als men zich enkel baseert op wat men op de site of in een folderke ziet, dan is alles eindeloos duur en onhaalbaar ... maar als je langsgaat en ze geven u in de garage de juiste keuze via een pakket en de korting erop, dan is dat al een heel ander verhaal.
                            Trouwens krijgen de leasings meestal standaard een of ander pakket meegeleverd.

                            Geen appelen met peren vergelijken, als je volgeladen in de Ardennen gaat rijden dan verbruik je altijd meer dan hier op een wat vlakker landschap.
                            Als het effectief altijd 8 liter of meer is, dan is men beter af met een diesel dat maar een goede 4 liter verbruikt ... zelfs met wat extra belasting komt die dan goedkoper uit en nog meer als men enkel de brandstof moet betalen.
                            Als je de eerste keer in een wagen komt ken je niet automatisch alle menu's hé.
                            Ik heb de sleutel gekregen, stuur en zetel goed gezed en den deze was weg...
                            Nu bij Toyota gaf men ook niet veel uitleg hoor.
                            Achteraf heeft de BMW-verkoper wel gezegd dat je de HUD kon aanpassen.
                            Nu projectie op de ruit vind ik sowieso veel eleganter. Bij de Prius vond ik dat ronduit aangenaam en gemakkelijk.

                            Ik baseer mij niet op het folderke, maar op de site van de leasingmaatschappij.
                            Die geeft het volgende op:
                            1) Merken en modellen van auto's - alles wat er op staat kan je kiezen. WIJ kunnen geen BMW i8 kiezen want die staat niet op ONZE lijst.
                            2) Eventuele éénmalige opleg.
                            3) Het maximumbedrag van de gratis opties.
                            4) Het maximumbedrag van de zelf betalende opties.

                            En dan nog een kolom voor het verbruik en de uitstoot.

                            Bij Toyota bv. kunnen we met die maatschappij exact nul procent krijgen omdat de maatschappij al speciale prijzen krijgt.
                            Bij BMW heb ik het nog niet gevraagd, maar ik vermoed sterk dat dit daar hetzelfde is.

                            Het enige dat die meneer bij had was zijn vrouw en 2 kindjes om naar Plopsa Coo te rijden.
                            Ik heb zijn vrouw natuurlijk nog niet gezien.
                            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                            Si non, on devient bonbon
                            Et les gens nous mangent !"

                            Comment


                            • #15
                              Re: Komkommertijd (update van het auto-topic)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                              Als je de eerste keer in een wagen komt ken je niet automatisch alle menu's hé.
                              Klopt volledig ... ook daarom dat men na één keer instappen moeilijk kan oordelen dat iets dergelijk minder goed is. [emoji1]

                              Het enige dat die meneer bij had was zijn vrouw en 2 kindjes om naar Plopsa Coo te rijden.
                              Ik heb zijn vrouw natuurlijk nog niet gezien.
                              Nog niet?
                              Hmmmm, braaf zijn hé. [emoji1]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X