Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beschermd tegen de zon.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Beschermd tegen de zon.


  • #2
    Re: Beschermd tegen de zon.

    knap - maar de lenscorrectie is in mijn ogen een beetje te.
    De gallerij lijkt nu open te gaan vallen
    Mechelen ?
    Peter
    mijn website : klik

    Comment


    • #3
      Re: Beschermd tegen de zon.

      [QUOTE=blauwzwart;4569078]knap

      Bedankt voor de reactie. Dit is idd in Mechelen.
      Heb wel een vraagje Peter, Waarop ga je verder als je zegt dat de lenscorrectie een beetje te is? ik heb twee verticale geplaats, ene links op de muren tussen de ramen en de andere rechts op de zuilen. Misschien kijk iets over het hoofd.

      Comment


      • #4
        Re: Beschermd tegen de zon.

        Ja inderdaad als je hulplijntjes tekent zal het nu wel recht zijn.
        Wat ik wil zeggen is dat onze hersenen een perspectiefvertekening verwachten.
        Als we een flatgebouw met het blote oog zien lopen de opwaartse lijnen naar elkaar toe.
        Volgens onze hersenen is dat logisch - onbewust wordt al een correctie toegepast.
        Zonder na te denken weet je dat het flatgebouw boven even breed is als onderaan.

        Stel dat je op een dag een een flatgebouw tegenkomt waar je die perspectiefvertekening niet waarneemt.
        Dat zal heel vreemd zijn voor je hersenen - instinctief zal je aanvoelen dat het niet klopt
        Datzelfde effect krijg je met rechtgezette beelden

        Rechtzetten is ok - maar het voelt natuurlijker aan om er nog iets van schuinte in te laten.
        Is het ene beeld bij het andere natuurlijk - het beste is om gewoon je gevoel te volgen
        Peter
        mijn website : klik

        Comment


        • #5
          Re: Beschermd tegen de zon.

          Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
          Ja inderdaad als je hulplijntjes tekent zal het nu wel recht zijn.
          Wat ik wil zeggen is dat onze hersenen een perspectiefvertekening verwachten.
          Als we een flatgebouw met het blote oog zien lopen de opwaartse lijnen naar elkaar toe.
          Volgens onze hersenen is dat logisch - onbewust wordt al een correctie toegepast.
          Zonder na te denken weet je dat het flatgebouw boven even breed is als onderaan.

          Stel dat je op een dag een een flatgebouw tegenkomt waar je die perspectiefvertekening niet waarneemt.
          Dat zal heel vreemd zijn voor je hersenen - instinctief zal je aanvoelen dat het niet klopt
          Datzelfde effect krijg je met rechtgezette beelden

          Rechtzetten is ok - maar het voelt natuurlijker aan om er nog iets van schuinte in te laten.
          Is het ene beeld bij het andere natuurlijk - het beste is om gewoon je gevoel te volgen
          Peter
          Bedankt voor de uitleg. Heb weer iets bijgeleerd. Zal er in het vervolg mee rekening houden.

          Comment


          • #6
            Re: Beschermd tegen de zon.

            Zal kwestie van smaak zijn, maar ik vind de perspectiefcorrectie hier zeker gepast. De strakheid en ritme van de kolommen aan de ene zijde en de ramen aan de andere zijde zijn goed gebruikt.
            De persoon geeft een schaal aan het geheel en is zeker een meerwaarde maar is ondergeschikt aan het gebouw, daarom ik zie het meer als een architectuurfoto (maar dat is bijkomstig).

            Comment


            • #7
              Re: Beschermd tegen de zon.

              ik wou eens weten over lenscorrectie ik hoor nu verschillende meningen als ik persoonlijk kijk naar achter dan zie ik vooral de achterste zuil schuin staan tegenover het venster in het midden en dan krijg ik het gevoel alsof deze gaat omvervallen uw mening graag

              Comment


              • #8
                Re: Beschermd tegen de zon.

                Oorspronkelijk geplaatst door DANIELDEBOECK Bekijk bericht
                ik wou eens weten over lenscorrectie ik hoor nu verschillende meningen als ik persoonlijk kijk naar achter dan zie ik vooral de achterste zuil schuin staan tegenover het venster in het midden en dan krijg ik het gevoel alsof deze gaat omvervallen uw mening graag
                Dat was mij zelf ook opgevallen en zeker toen Peter die opmerking maakte over de lenscorrectie heb ik de originele er eens bij genomen, daar staat die achterste ook zo. Persoonlijk denk ik dat dat het een pilaar is die vanonder breder is(het is de laatste). Kan alleen niet naar Mechelen gaan rijden om te kijken of het zo ook is.

                Comment


                • #9
                  Re: Beschermd tegen de zon.

                  Ik treedt Blauwzwart toch wel bij. Als je met je ogen de bovenkant van de ramen volgt dan klopt er iets niets. Ook speciaal dat de laatste pilaar rechts schuin naar buiten valt. Maar die kan natuurlijk gewoon scheef gebouwd zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beschermd tegen de zon.

                    Links op het einde van de galerij zie je hetzelfde, daar is er ook een helling naar rechts. Heeft het misschien te maken met een vorm van "torsie?": perspectiefcorrectie en het rechtzetten van de paal waar de bloemenbak aan hangt?
                    Je kan dit ook zien in het plafond, waar het midden ook naar rechts wegdraait.
                    Last edited by Vropa; 3 juli 2017, 09:06. Reden: Aanvulling.
                    http://www.paulvanrooy.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beschermd tegen de zon.

                      Door de persoon mooi van diepte en sfeer, ritme in de zuilen, goede foto !
                      Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beschermd tegen de zon.

                        Voor mij ook net iets teveel van het goede in het "recht trekken" van deze foto, technisch werken valt soms mee, gevoelsmatig nog een correctie aanbrengen mag ook

                        D.

                        Comment

                        Working...
                        X