Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

~~Lekker scharrelen op het Beemdkroon~~

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] ~~Lekker scharrelen op het Beemdkroon~~

    Vanochtend even op pad geweest en kwam dit bijtje tegen dat lekker aan het scharrelen was op het beemdkroon.

    Ik weet inmiddels iets meer over deze bij:Ik vermoed dat dit een behangersbij is:
    Behangersbijen bekleden hun nestgangen met bladstukjes, (ze knippen deze bladstukje met hun kaken, deze zijn op de foto duidelijk te zien) zodat een kokertje ontstaat waarin ze een mengsel van stuifmeel en nectar en een ei deponeren. Die kokertjes kunnen op diverse plaatsen gemaakt worden: in de grond of bovengronds in holle stengels of in kevergaten.







    Rob,
    Last edited by natuurfreak; 2 juli 2017, 14:37. Reden: Info over de Bij...

  • #2
    Re: ~~Lekker scharrelen op het Beemdkroon~~

    Prachtig van kleur, scherp als een mes en dan bedoel ik niet enkel de foto
    Misschien jammer dat de rechtervoorpoot niet helemaal mee in de plaat zit?
    MVG. Hugo

    Comment


    • #3
      Re: ~~Lekker scharrelen op het Beemdkroon~~

      Oorspronkelijk geplaatst door Rx-ke Bekijk bericht
      Prachtig van kleur, scherp als een mes en dan bedoel ik niet enkel de foto
      Misschien jammer dat de rechtervoorpoot niet helemaal mee in de plaat zit?
      Thanks Hugo voor je reactie....

      v.w.b. het pootje....
      Ik had ook niet de intentie om hem helemaal in beeld te nemen, wat ik eigenlijk wil laten zien is de details op zijn koppie/kaken... Het liefst had ik nog iets meer aan de vergroting gedraaid maar dan was de kans bijna 0 dat ik er een foto aan over hield, ik zit nu al op een dof/scherpstelvlak van ongeveer 0.4mm en als je bedenkt dat deze behangersbij voortdurend aan het bewegen is en als je dan eenmaal in positie bent is hij alweer gedraaid of hij zit net met zijn koppie achter de meeldraden, vandaar niet gekozen voor een nog grotere vergroting met een nog kleinere dof.... sowieso moet je met dit soort opnames ook een beetje geluk hebben dat hij een fractie van een seconde stil zit en dat je dan net met je camera in deze gunstige positie zit om een foto te maken.

      Ps @ kohraya & Eric.
      Deze is dus met de kleine aanpassing van de diffuser gemaakt....zonder aluminium plaatje met de 2 zwarte plaatjes zoals eerder besproken.


      Rob,

      Comment


      • #4
        Re: ~~Lekker scharrelen op het Beemdkroon~~

        Dat van die poot is muggenziften natuurlijk, ik vond niks met bijen.....
        Kan me best voorstellen hoe moeilijk het is, deze vergroting en een héééél klein beetje wind en ge moet er al niet aan beginnen zeker?
        MVG. Hugo

        Comment


        • #5
          Re: ~~Lekker scharrelen op het Beemdkroon~~

          Deze foto (met zwarte plaatjes) oogt even zacht van belichting als je vorige foto's. En niet te hard van contrast zoals ik een beetje vreesde.
          Mooi kleuren geheel met die bg trouwens.

          Comment


          • #6
            Re: ~~Lekker scharrelen op het Beemdkroon~~

            Oorspronkelijk geplaatst door Rx-ke Bekijk bericht
            Dat van die poot is muggenziften natuurlijk, ik vond niks met bijen.....
            Kan me best voorstellen hoe moeilijk het is, deze vergroting en een héééél klein beetje wind en ge moet er al niet aan beginnen zeker?
            De wind kan idd een probleem zijn, maar als de beestjes erg druk zijn is het ook al bijna onbegonnen werk daar komt nog eens bij dat ik ze met de MP-E 65mm heel dicht moet naderen, de diffuser/flitsverzachter zit aan de voorkant van mijn lens en die zit toch op zo'n 2 a 3cm afstand van de insecten/beestjes. Maar goed, ik wil zeer zeker niet klagen, ik vind het juist een fantastische uitdaging, het is in ieder geval een lens waar ik zelf het meeste plezier aan beleef, ik laat daarom eigenlijk altijd mijn gewone macrolens thuis. Overigens schiet ik alles uit de hand, een statief vind ik persoonlijk eerder een handicap dan een voordeel.

            Rob,

            Comment


            • #7
              Re: ~~Lekker scharrelen op het Beemdkroon~~

              Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
              Deze foto (met zwarte plaatjes) oogt even zacht van belichting als je vorige foto's. En niet te hard van contrast zoals ik een beetje vreesde.
              Mooi kleuren geheel met die bg trouwens.
              Thanks kohraya voor je reactie....

              De diffuser voor de hoornaar (die ik jaren gebruikte) was meer geschikt voor het aluminium plaatje... ik gebruikte toen o.a een plastic koepeltje wat ik met schuurpapier diffuse heb gemaakt, (met de bolle kant naar boven).. je krijgt daaronder dan een mooie cirkel licht als je er met een licht bovenop schijnt.... (de lichtstraalen worden meer naar elkaar toe gebogen, convergerende werking) daardoor had ik dus ook minder last van dat strooilicht..... nu heb ik de bolle kant naar onderen waardoor het licht veel meer uitwaaiert, dus ook naar de lens toe... dat verklaart ook het strooilicht... wat ik zelf overigens niet goed kon waarnemen in de laatste foto.

              Rob,
              Last edited by natuurfreak; 1 juli 2017, 19:24.

              Comment


              • #8
                Re: ~~Lekker scharrelen op het Beemdkroon~~

                Ik vond het ook wel een beetje jammer van dat rechterpootje want het is verder een schitterende opname met veel detail waar jij dat wilde !
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                Comment


                • #9
                  Re: ~~Lekker scharrelen op het Beemdkroon~~

                  indrukwekkend beeld
                  Peter
                  mijn website : klik

                  Comment


                  • #10
                    Re: ~~Lekker scharrelen op het Beemdkroon~~

                    Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
                    De wind kan idd een probleem zijn, maar als de beestjes erg druk zijn is het ook al bijna onbegonnen werk daar komt nog eens bij dat ik ze met de MP-E 65mm heel dicht moet naderen, de diffuser/flitsverzachter zit aan de voorkant van mijn lens en die zit toch op zo'n 2 a 3cm afstand van de insecten/beestjes. Maar goed, ik wil zeer zeker niet klagen, ik vind het juist een fantastische uitdaging, het is in ieder geval een lens waar ik zelf het meeste plezier aan beleef, ik laat daarom eigenlijk altijd mijn gewone macrolens thuis. Overigens schiet ik alles uit de hand, een statief vind ik persoonlijk eerder een handicap dan een voordeel.

                    Rob,
                    Soms vraag ik mij af, zie je nog iets door die lens?
                    Bij deze vergroting dan.
                    MVG. Hugo

                    Comment


                    • #11
                      Re: ~~Lekker scharrelen op het Beemdkroon~~

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rx-ke Bekijk bericht
                      Soms vraag ik mij af, zie je nog iets door die lens?
                      Bij deze vergroting dan.
                      Je ziet idd wazig en naar gelang de gebruikte vergroting ook wat donker. Het is dus geen lens waarbij je zoals een gewone macrolens op oneindig kunt scherpstellen....dus je moet een beetje een goed richtingsgevoel hebben om naar je onderwerp toe te navigeren, pas als je op de juiste scherpstelafstand bent (dat verschilt naar gelang je vergroting) zie je je onderwerp scherp, maar nog steeds wat donker, op de juiste afstand aangekomen (aangezien er geen autofocus op zit) moet je door heel lichtjes te bewegen je onderwerp scherp krijgen. Het vergt dus wel wat concentratie.

                      ps Je hebt eigenlijk 2 manieren om met deze lens om te gaan.
                      Methode 1: Je lens op 1:1 laten staan en naar je onderwerp toe bewegen en dan pas aan je vergroting draaien.
                      Methode 2: Eerst aan je vergroting draaien en dan naar je onderwerp toe gaan.... deze laatste methode gebruik ik zelf het meest.


                      Rob,

                      Comment


                      • #12
                        Re: ~~Lekker scharrelen op het Beemdkroon~~

                        Knappe scherpte en details, het stuifmeel op zijn kopje geeft een heel knap effect.

                        Diffusers bij flits opname zijn een ding apart, het zwarte schijfje haalde ik enkel aam om het contrast iets te verhogen.

                        Het zilver of zelf een wit schijfje (ik gebruik ze alle drie) zijn zeker niet slecht, ze doen elk hun ding.
                        Zo heb ik ondervonden (bij maatstaf 10) dat bij een lichte achtergrond die dan ook nog eens kort tegen het onderwerp
                        zit bij zilver en wit het licht extra terug kaatsen en daarmee een zachter contrast geven.

                        Geen probleem met zacht licht, maar mijn voorkeur gaat “meestal” voor een tikje meer contrast, waardoor de scherpte net iets scherper lijkt.


                        Groeten,
                        Eric

                        Comment


                        • #13
                          Re: ~~Lekker scharrelen op het Beemdkroon~~

                          Oorspronkelijk geplaatst door extrazone Bekijk bericht
                          Knappe scherpte en details, het stuifmeel op zijn kopje geeft een heel knap effect.

                          Diffusers bij flits opname zijn een ding apart, het zwarte schijfje haalde ik enkel aam om het contrast iets te verhogen.

                          Het zilver of zelf een wit schijfje (ik gebruik ze alle drie) zijn zeker niet slecht, ze doen elk hun ding.
                          Zo heb ik ondervonden (bij maatstaf 10) dat bij een lichte achtergrond die dan ook nog eens kort tegen het onderwerp
                          zit bij zilver en wit het licht extra terug kaatsen en daarmee een zachter contrast geven.

                          Geen probleem met zacht licht, maar mijn voorkeur gaat “meestal” voor een tikje meer contrast, waardoor de scherpte net iets scherper lijkt.


                          Groeten,
                          Eric
                          Thanks Eric.....

                          ik heb dit idd ook getest in de vorige topic naar aanleiding van je opmerking..... deze test zul je vast wel gezien hebben dus je hoeft niet per se te reageren... het komt idd neer op hetgeen je hierboven al zegt...

                          vorige topic... KLIK


                          Rob,

                          Comment

                          Working...
                          X