Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitvaartverzekering fraude overledene of uitvaartmaatschappij die eronderuit wil ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Uitvaartverzekering fraude overledene of uitvaartmaatschappij die eronderuit wil ?

    Mijn beste vriend zijn oom was 3j geleden overleden, hij werd na zijn overlijden door de uitvaartverzekering gecontacteerd om de begrafenis te regelen maar hij weigerde.
    Als hij de begrafenis zou regelen werd hij als erfgenaam aanzien, maar hij vermoedde dat zijn oom schulden had dus hij weigerde.
    Hij stuurde de uitvaartmaatschappij door naar de zus van zijn oom (als enige andere resterende familie) om dit te regelen.

    Nu plots 3j later werd hij gecontacteerd door een notaris uit een andere stad (waar de zus van zijn oom woont).
    Zij had daar geklaagd dat ze de begrafeniskosten moest voorschieten en dat zij een aanslagbiljet kreeg om de erfenisrechten te betalen (geweigerd omdat die notaris uitzocht dat zij geen erfgenaam bleek te zijn).
    In België is het nog steeds zo dat de notarissen niet verwittigd worden bij een overlijden, dus zij niet als hun client overleden is zij kunnen de erfgenaam die een testament bij hen heeft niet verwittigen.
    De overheid zelf weet ook niet wie de erfgenaam is, zij sturen het aanslagbiljet van de erfenisrechten zomaar naar iemand die zij denken die de erfegenaam is, nog steeds een communicatieprobleem dus daar....

    Die notaris uit haar stad vond in de algemene notarisdatabase het handgeschreven testament van zijn oom bij zijn originele notaris en hij contacteerde mijn vriend om de erfenis bij hem te regelen (en om de notariskosten bij hem te kunnen innen)

    Volgens die notaris had zijn oom geen schulden en kan hij een kleine erfenis opstrijken nadat alle kosten zijn afgetrokken.
    Hij moet wel nog het ziekenhuis contacteren voor evt openstaande facturen en de verhuurder (evt facturen/post na 3j als dit al niet weggooid is) of kosten die de verhuurder had om de inboedel te verhuizen.
    Zijn oom had met niemand van de nabestaanden nog contact en hij had geen partner meer, dus die verhuurder zal dit waarschijnlijk zelf geregeld hebben.

    Maar er is nu een probleem : zijn oom had in April 2013 de uitvaartverzekering gestart en in Juli 2014 is hij al overleden aan leverkanker.
    De uitvaartmaatschappij zette in hun brief dat hun adviserende arts meldde dat hij de medische vragenlijst onvolledig of niet waarheidsgetrouw had ingevuld en ze ervanuit gaan dat het fraude is en dat ze niets kunnen uitbetalen.
    Na slechts 1j te hebben betaald hebben zij ook niet genoeg kunnen innen om die €2200 minimale begrafeniskosten te betalen.

    Hierbij had hij enkele vragen :
    1."Hun adviserende arts" zou in alle objectiviteit hebben gehandeld staat er, maar is zeker partijdig, mijn vriend vroeg als de uitvaartmaatschappij een bewijs kan leveren dat zijn oom al wist dat hij leverkanker had toen hij die uitvaartverzekering nam.
    Misschien een vaststelling van een officiële arts van het hospitaal zelf ofzo. Hij heeft zelden contact gehad met zijn oom, enkel op zijn sterfbed in het hospitaal zei hij hem dat hij zwaar ziek is en ging sterven.

    Het zou raar zij dat hij één jaar voor zijn dood een uitvaartverzekering neemt om zijn begrafenis te betalen, hij zou nog liever hebben dat mijn vriend en zijn zus eraan toesteken
    Hij verwachtte dus totaal niet dat het testament op zijn naam ging staan.

    Zou die adviserende arts in het hospitaal opgevraagd hebben sinds wanneer leverkanker werd vastgesteld en zodat hij een sluitend bewijs heeft ?
    Mijn vriend kan dit waarschijnlijk zelf niet opvragen in het hospitaal wegens beroepsgeheim? Hij hoorde al dat die uitvaartverzekeringen één mafia zouden zijn.

    2.Hoe gaat dit dan qua eventuele facturen, die bvb in zijn brievenbus zaten en niet gedomicilieerd waren.
    Vb Telenet, enz... wordt dit ergens gepubliceerd als een erfgenaam een testament aanvaard of worden schuldeisers nog verwittigd en krijgt hij daarvan nog eventuele facturen achteraf, of zouden firma's met kleine facturen afsluiten na 3j overlijden?
    Ik dacht dat zij van de bank te horen krijgen dat de rekening van een overledene geblokkeerd is of dat de bank dan zelf die facturen aftrekt ofzo ?

    3.Moet hij de originele notaris van het handgeschreven testament van zijn oom contacteren of gaat die dan een visite ofzo aanrekenen of gaan die 2 notarissen dan "vechten" voor de notariskosten ?

    4.Een notaris kan zich waarschijnlijk ook vergissen, hebben zij geen verantwoordelijkheid als zij bevestigen dat er geen openstaande schulden meer zijn en er volgens toch nog schuldeisers, gezien er veel notariskosten betaald worden.

    Misschien hebben hier neutrale mensen ook ervaring met overlijdens of weet iemand meer hierover zodat ik hem enkele tips kan geven ?
    Want notarissen zijn ook partijdig om hun notariskosten op te strijken...
    Last edited by CanonYouCan; 29 juni 2017, 22:58.

  • #2
    Uitvaartverzekering fraude overledene of uitvaartmaatschappij die eronderuit wil ?

    Een basis-begrafenis regelen staat buiten erfgenaam zijn.
    Sommige opties kunnen u wel erfgenaam maken.
    Men is erfgenaam van zodra men de erfenis aanvaardt of uitkeringen laat uitbetalen als begunstigde ... maar daarvoor tekent men.

    Echter onder voorbehoud van geen schulden een erfenis aanvaarden is riskant, schulden aan de overheid blijven dan verplicht te betalen.

    Wil men dat niet, dan moet men van in het begin zeggen dat men de erfenis volledig weigert.

    Wat volledig correct is in dit verhaal weet ik niet, maar het is wat ingewikkeld.

    Een verzekering heeft ook algemene voorwaarden, zo kan voor bepaalde doodsoorzaken een wachtperiode bestaan, een uitsluiting onder voorwaarden of wat dan ook.
    Daarvoor moet men het contract lezen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Uitvaartverzekering fraude overledene of uitvaartmaatschappij die eronderuit wil

      Als u denkt erfgenaam te zijn EN er iets te vangen is maar toch wat onzekerheid ivm schulden en zo is daar een simpele oplossing voor.
      Je gaat naar eender welke notaris en meldt u aan als potentieel erfgenaam en vraagt een boedelbeschrijving aan. Dat kost je iets (ik schat 200 euro).
      Het is aan de Notaris alle kosten en baten op te lijsten, belastingen te innen en de erfgenamen uit te betalen ONDER VOORBEHOUD.
      Echter indien de boedelbeschrijving negatief is (bij schulden) dan kan u de erfenis alsnog weigeren zonder verder gevolgen.
      Dus praat met een notaris wat dit betreft. Advies is gratis bij een notaris. https://www.notaris.be/erven-schenke...nis-aanvaarden

      Wat betreft het opvragen van medische dossiers is bij mijn weten onmogelijk bij doden tenzij het om gerechtelijk onderzoek zou gaan. Dus die verzekering slaat er ook maar met de pet naar.
      Wil je hier uit geraken dan vrees ik dat je een advocaat nodig hebt om je gelijk te halen.

      Rest de vraag of dit allemaal zal lonen? Heb je als erfgenaam niets te winnen dan zou ik mij van heel die zaak geen reet aantrekken en alles weigeren.

      Comment


      • #4
        Uitvaartverzekering fraude overledene of uitvaartmaatschappij die eronderuit wil ?

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Als u denkt erfgenaam te zijn EN er iets te vangen is maar toch wat onzekerheid ivm schulden en zo is daar een simpele oplossing voor.
        Je gaat naar eender welke notaris en meldt u aan als potentieel erfgenaam en vraagt een boedelbeschrijving aan. Dat kost je iets (ik schat 200 euro).
        Het is aan de Notaris alle kosten en baten op te lijsten, belastingen te innen en de erfgenamen uit te betalen ONDER VOORBEHOUD.
        Echter indien de boedelbeschrijving negatief is (bij schulden) dan kan u de erfenis alsnog weigeren zonder verder gevolgen.
        Dat laatste klopt niet volledig.
        Indien onder voorbehoud gevraagd werd, dan is men nooit de schulden aan de overheid kwijt, die erft men dan wel.
        Andere schulden moet men dan inderdaad niet betalen als men weigert.
        Wil men ook zeker zijn dat men aan de overheid niets moet, dan moet men meteen weigeren zonder eerst onder voorbehoud te vragen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Uitvaartverzekering fraude overledene of uitvaartmaatschappij die eronderuit wil

          De overheid zelf weet ook niet wie de erfgenaam is, zij sturen het aanslagbiljet van de erfenisrechten zomaar naar iemand die zij denken die de erfegenaam is, nog steeds een communicatieprobleem dus daar....
          Dit sturen zij niet zomaar naar je zus.
          Normaal sturen ze dit naar de oudste persoon.
          Meestal staat er ook vermeld dat die persoon de betaling moet onderling met de anderen moet regelen.

          mvg
          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

          Comment


          • #6
            Re: Uitvaartverzekering fraude overledene of uitvaartmaatschappij die eronderuit wil

            Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
            Dit sturen zij niet zomaar naar je zus.
            Normaal sturen ze dit naar de oudste persoon.
            Meestal staat er ook vermeld dat die persoon de betaling moet onderling met de anderen moet regelen.

            mvg
            Hoe kunnen ze het bedrag vaststellen van de erfenisrechten als niemand een aangifte doet?

            Bij een aangifte van nalatenschap moet men dit al opgeven of ze het naar iedereen individueel sturen of niet.

            Gaat alles via de notaris, dan is dat ook nog anders.

            En voor men een aanslagbiljet krijgt, dan heeft men eerst de uitnodiging gekregen om een aangifte van nalatenschap te doen.
            Tenminste toch de erfgenamen die gekend zijn.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment

            Working...
            X