Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 100-400 mkII of Sigma 150-600 Contemporary

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 100-400 mkII of Sigma 150-600 Contemporary

    Naar volgend jaar toe wil ik een nieuwe lens aanschaffen voor op de canon 5m mk IV. Dit jaar mijn canon 100-400 mkI verkocht waar ik eigenlijk best tevreden van was. De nieuwe 100-400 mk II is geen schuif zoom meer (wat ik best handig vond).

    Nu twijfel ik om terug een Canon 100-400 mkII of Sigma 150-600 Contemporary aan te schaffen. Hoe scherp is de sigma nog tussen de 400 en 600mm en is dit nog haalbaar uit de hand. Ook het gewicht is iets om over na te denken.

    Als er iemand wat full size voorbeelden heeft staan mag je deze altijd posten

    De lens zal voornamelijk gebruikt worden tijdens safari's in Afrika.

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: Canon 100-400 mkII of Sigma 150-600 Contemporary

    Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
    Naar volgend jaar toe wil ik een nieuwe lens aanschaffen voor op de canon 5m mk IV. Dit jaar mijn canon 100-400 mkI verkocht waar ik eigenlijk best tevreden van was. De nieuwe 100-400 mk II is geen schuif zoom meer (wat ik best handig vond).

    Nu twijfel ik om terug een Canon 100-400 mkII of Sigma 150-600 Contemporary aan te schaffen. Hoe scherp is de sigma nog tussen de 400 en 600mm en is dit nog haalbaar uit de hand. Ook het gewicht is iets om over na te denken.

    Als er iemand wat full size voorbeelden heeft staan mag je deze altijd posten

    De lens zal voornamelijk gebruikt worden tijdens safari's in Afrika.

    mir
    Mir ook al overwogen om een extender te gebruiken met de 100-400 II?
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Canon 100-400 mkII of Sigma 150-600 Contemporary

      1.4x of 2x ? Ooit eens op de sigma 100-300 de 1.4 extender gebruikt en dat viel eigenlijk nog goed mee

      Als ik deze foto's bekijk ziet dat er veelbelovend uit :http://www.severi.be/en/blog/2015/01...+ef+100-400+ii

      mir
      Last edited by mir; 29 juni 2017, 20:31.
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

      Comment


      • #4
        Re: Canon 100-400 mkII of Sigma 150-600 Contemporary

        en waarom niet de sigma 100-400 zie de tests er maar eens op na
        nikon coolpix s9100

        Comment


        • #5
          Re: Canon 100-400 mkII of Sigma 150-600 Contemporary

          Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
          1.4x of 2x ? Ooit eens op de sigma 100-300 de 1.4 extender gebruikt en dat viel eigenlijk nog goed mee

          Als ik deze foto's bekijk ziet dat er veelbelovend uit :http://www.severi.be/en/blog/2015/01...+ef+100-400+ii

          mir
          De 1,4 Mark III, 2x wordt wel heel veel voor de 100-400.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Canon 100-400 mkII of Sigma 150-600 Contemporary

            Hoi,

            ik heb geen 100-400 lens... ik gebruik de Sigma 150-600 C.
            Voordelen van de Sigma:
            Veel groter bereik, 600 mm (840 mm met Sigma TC-1401 1.4x extender)
            Verscheidene instellingen te verrichten via het Sigma docking station, waar onder een uitgebreid AF fine tuning systeem.
            Nadelen (??):
            Gewicht... 1,93 kg

            Een 100-400 lens is een stuk lichter en kleiner.
            De Sigma 100-400 kun je ook instellen via het docking station, ik weet alleen niet wat je dan allemaal in kunt stellen.
            Met de Sigma 150-600 kan ik prima uit de hand fotograferen, ook op 840 mm.
            Wil je er de ganse dag mee staan is een monopod aan te raden...
            Ik heb na een dag racefotografie tijden een classic race evenement in Assen mogen genieten van 1,5 dag spierpijn... (ben ook geen sportschooltype...)
            Hoe de AF snelheden zich vergelijken tussen de Canon 100-400, de Sigma 100-400 en de Sigma 150-600 C, weet ik helaas niet...
            Een goed beschreven vergelijk of een test van AF snelheden per lens onder vergelijkende omstandigheden (studio) met eenzelfde camera bestaat volgens mij niet... jammer.
            Dat moet je uittesten in een fotowinkel. Of vrienden verzamelen om te vergelijken.


            Ik ben zeer tevree over mijn Sigma 150-600 C. Een redelijk imposante en markante verschijning... en een zeer prijsvriendelijke aankoop met zo'n groot bereik.
            Deze lenzen zijn natuurlijk geen echte concurrenten voor de primes met zulke lange brandpuntafstanden, maar de prijs ligt er dan ook zeer ver onder...
            Tijdens de fotofair in Mei in de Beekse Bergen effetjes gespeeld met een Nikon D5 en een 800 mm f5.6 en een 600 mm F4 lens...
            Dán merk je wel verschil... maar goed... ook combi's van totaal een slordige €23.500 en €20.000
            De scherpte van m'n Sigma vind ik heel goed, ik heb er goede resultaten mee gescoord voor m'n fotoclub expositie.
            Resultaten...? Misschien is dit voldoende voor je... Op mijn Flickr site staan voldoende voorbeelden van allerlei aard.
            Explore Ad v.d. Biggelaar’s 631 photos on Flickr!


            Enkele weken terug had forumlid Bejo een soort vraag over de Tammy 150-600 en de Sigma gestart... hij heeft uiteindelijk voor een 100-400 gekozen, de Canon versie.
            Misschien daar een PM-etje naar toe?

            Succes met je keuze (en laat het resultaat ook effetjes weten... voor ónze nieuwsgierigheid...)

            Comment


            • #7
              Re: Canon 100-400 mkII of Sigma 150-600 Contemporary

              Ik heb de 100-400 L IS II, die heeft een supersnelle AF en een heel goede beeldkwaliteit.
              Het gewicht en de afmetingen van die lens vallen nog best mee.
              Een van de voordelen is ook dat die heel dichtbij kan scherpstellen (goed voor het fotograferen van vlinders en andere insecten die niet zo heel klein zijn).

              Maar omdat ik de lange tele's van Sigma en Tamron nog niet zelf gebruikt heb kan ik geen vergelijking maken.
              De 150-600 lenzen van Sigma en Tamron zijn wel een stuk zwaarder dan de Canon 100-400 L IS II.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Canon 100-400 mkII of Sigma 150-600 Contemporary

                Zoals Adrie vermeldde ging ik onlangs na veel overwegingen voor de Canon 100-400 ii.
                Kon in Art en Craft beide lenzen uitproberen.
                Voor mij persoonlijk was het met die Sigma een stuk minder vlot te fotograferen uit de hand, horizontaal ging nog wel, maar hem een tijdje in de hoogte houden om een vogel te fotograferen was echt geen evidentie om geen bewegingsonscherpte te hebben. Wellicht kan veel oefenen wel helpen, maar als ik vergeleek met de hanteerbaarheid en draagbaarheid van de Canon, dan had deze laatste echt een streep voor bij mij.
                Ook de autofocus van de Canon is echt wel een stuk sneller naar mijn zeer bescheiden ervaring, vond dat ook terug in meerdere reviews;

                Het blijft natuurlijk 200 mm verschil, maar aangezien de beeldkwaliteit echt wel bijzonder goed is moet af en toe croppen wel kunnen.
                Pas op, ik zeg niet dat die beeldkwaliteit van een sigma zichtbaar minder is, maar de uitstekende stabilisatie en snelle AF van de Canon gaven tijdens mijn korte test toch meer treffers - let wel, ik heb maar kleine handen en geen noemenswaardige armspieren

                Ook het van op veel kortere afstand scherpstellen bij de Canon speelde mee in de beslissing: macro hoeft niet altijd mee.

                Nu mooie, in comfortabele tas te vertransporteren combo met 6D 24-70 en 7D 100-400ii
                En eerlijk gezegd ... ik zag dat afstemmen met dat docking station van Sigma ook niet zo zitten, ook hier weer : ik zeg niet dat het niet zou lukken, maar merkeigen lens op body is m.i. een stuk minder risico op verkeerde afstelpunten.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 100-400 mkII of Sigma 150-600 Contemporary

                  Ga voor de Sigma 150-600 Sport, een beetje naar de fitness en je kan die perfect stabiel houden . Op mijn site staan verschillende foto's met die lens genomen op Canon bodies, full frame en crop. Als je met de muis over de foto gaat zie je met welke lens die genomen is.

                  400mm op een full frame is redelijk kort moet ik zeggen.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 100-400 mkII of Sigma 150-600 Contemporary

                    De Sigma 150-600 Sport is buiten prijsklasse . Iemand verkoopt hier de Kenko c-af 1.4x teleplus pro 300 zou deze weken met de combo 5DmkIV en 100-400 mkII ? Las ergens dat er problemen waren met de 5DMKIII en deze converter ?

                    mir
                    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 100-400 mkII of Sigma 150-600 Contemporary

                      Geloof me dat de AF snelheid serieus achteruit gaat met een 1.4x converter. Ik heb daar effe mee gewerkt met een 100-400II+1.4xCanon, de AF is echt niet goed.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 100-400 mkII of Sigma 150-600 Contemporary

                        Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                        De Sigma 150-600 Sport is buiten prijsklasse . Iemand verkoopt hier de Kenko c-af 1.4x teleplus pro 300 zou deze weken met de combo 5DmkIV en 100-400 mkII ? Las ergens dat er problemen waren met de 5DMKIII en deze converter ?

                        mir
                        Je moet eerst proberen of die teleconverter geen problemen geeft, de ene lens werkt wel in combinatie met die teleconverter en een bepaalde camerabody, maar als je een andere combinatie gebruikt (camerabody of lens), dan is het mogelijk dat de camera "vastloopt" terwijl je een foto probeert te maken (je moet dan de lens + converter van de camera halen, en even de accu verwijderen om de camera terug te laten werken)..
                        Als je de lens dan op MF zet, dan zijn er geen problemen (dat is toch mijn ervaring met verschillende lenzen op de 5D MKIII en de 1Dx in combinatie met de Kenko).

                        Als de combinatie wel probleemloos werkt, dan gaat de beeldkwaliteit eigenlijk niet veel achteruit met die Kenko 1,4x tc (optisch is die vrij goed, maar het is de elektronica die niet altijd compatibel is).
                        Met de 700D kon ik eender welke lens gebruiken in combinatie met die Kenko, het is dus duidelijk afhankelijk van de camerabody en de lens die je daar op wil gebruiken.
                        En als de AF werkt, dan werkt die redelijk snel en accuraat zolang er voldoende licht is (veel licht is wel belangrijk).
                        Bij de 1Dx werd de foto met 1 stop overbelicht omdat de Kenko niet de juiste gegevens doorgaf naar de camera, maar dat was op te lossen door belichtingscompensatie toe te passen.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 100-400 mkII of Sigma 150-600 Contemporary

                          Ik ga het risico niet nemen om de kenko nu al 2de hands aan te schaffen. Zal eerst wel de body en lens aanschaffen. Maar zo een 1.4x converter zou soms wel van pas komen tijdens onze safari's. Al kan je tegenwoordig ook al veel croppen he. Het is wel een groot prijs verschil tussen de canon en kenko converters.

                          mir
                          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 100-400 mkII of Sigma 150-600 Contemporary

                            Ik ben er nog steeds niet uit wat het zal worden. Ondertussen is de prijs van de canon 100-400 met 300 euro gestegen ! Toch eens kijken hoe de Sigma contemporary 150-600mm en de sigma 100-400 scoren qua scherpte want canon wordt stilaan onbetaalbaar voor de modale werkmens

                            mir
                            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 100-400 mkII of Sigma 150-600 Contemporary

                              Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                              Ik ben er nog steeds niet uit wat het zal worden. Ondertussen is de prijs van de canon 100-400 met 300 euro gestegen ! Toch eens kijken hoe de Sigma contemporary 150-600mm en de sigma 100-400 scoren qua scherpte want canon wordt stilaan onbetaalbaar voor de modale werkmens

                              mir
                              Ik heb beide objectieven (sigma) en kan enkel maar zeggen dat ik daar heel tevreden over ben, zeker in relatie tot de aankoopprijs.
                              nikon coolpix s9100

                              Comment

                              Working...
                              X