Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fuji, love it and hate it :(

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fuji, love it and hate it :(

    ik heb heel lang getwijfeld wat te kopen nadat mijn d700 in het water gevallen is.
    uiteindelijk ben ik voor fuji gegaan, een xe2 met 18-50.

    ik ben best tevreden met de foto kwaliteit, maar ik vind de controls ontzettend frustrerend.
    ik snap eigenlijk niet waarom iedereen zo lyrich is over de dials.
    ja het ziet er mooi uit en is old school fotografie, maar het is toch zo on ergonomisch als de pest?
    ik ben meer bezig met aan die dingen te draaien en te checken of het wel juist ipv te fotograferen..

    wat mij betreft gaat er op dat gebied toch niks boven de nikon d700 en d300. twee dials op de perfecte plaats:
    1 voor sluitertijd, 1 voor diafragma en iso binnen handbereik. spotmeting aan, meten en trekken


    nu zit ik toch een beetje in dubio. ik vind het wel fijn dat hij klein is met geweldige kwaliteit, maar voorlopig vind ik de bediening op zijn minst frustrerend.
    jammer genoeg zijn er niet veel opties, sony heeft maar 1 dial en klein of te duur lenzenaanbod, terug naar nikon gaan voor een d500 is ook te duur en d300 is
    nu toch wel echt al iets te verouderd.

    de d7xxx reeks van nikon vind ik ook niet lekker in de hand liggen dus die valt ook al af

    kwam er maar een opvolger van de s5 pro, dan zouden er heel veel mensen gelukkig zijn denk ik
    500px

  • #2
    Re: fuji, love it and hate it

    Je kan toch deze dials en andere toetsen van een functie voorzien die je zelf kan kiezen uit een lijst.
    J.
    Fuji x 100 f

    Comment


    • #3
      Re: fuji, love it and hate it

      Ja maar het zijn net die dials die ik niet fijn vind. En om nu sneltoetsen te maken voor de meest basis functies vind ik ook maar raar


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      500px

      Comment


      • #4
        Re: fuji, love it and hate it

        Snap echt niet wat daar zo frustrerend aan is.
        Met mijn Canon A-1 (analoog) is alles manueel, dat is fotografie.
        Trouwens ge kunt de X-E2 volledig automatisch zetten en met 1 stop onderbelichting heb je altijd mooie foto's.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: fuji, love it and hate it

          Na zo tevreden te zijn over een d700 was het idealer geweest om eentje uit de d800 reeks aan te schaffen, 2de hands aan weggeef prijzen vind ik nu, maar de fuji moet wss ook gewoon nog wat wennen...
          Het is ook niet de prof cam van fuji die je gekocht hebt hé, als je dan met de d700 gaat vergelijken qua gebruiksgemak tja... dan had een x-pro2 mss beter geweest

          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: fuji, love it and hate it

            ik denk dat ik me slecht uitgedrukt heb

            ik wil manueel foto's trekken.
            maar met de fuji, en vooral de shutter draaiknop vanboven vind ik dat erg moeilijk, ik vind de ergonomie van het toestel gewoon niet aangenaam
            het Q menu vind ik ook niet geweldig werken.

            de nikon's hebben een draaiknop vanvoor en vanachter, perfect geplaats om sluitertijd en diafragma te bedienen en eventueel iso met een functie toets.
            canon heeft bv, voor zover ik weet ook alleen vooraan een draaiknop en daar moet je aan dat wiel achteraan draaien dan voor de andere functie te bedienen, vind ik ook niks

            de d800 lag ver boven mijn budget vrees ik en de d700 en d300 zijn iets te verouderd, ik heb ook minstens hd film nodig.
            de d500 en d750 liggen ook boven mijn budget. een d600 of d610 was misschien een optie geweest, maar ik hou echt wel van de fuji kleuren daarom dat ik het wou proberen.
            ik vind de auto focus van de fuji ook niet geweldig, vooral niet dat het vakje zo groot is, zelfs op de kleinste setting, ik zit bijna nooit scherp op een oog bv
            500px

            Comment


            • #7
              Re: fuji, love it and hate it

              Ach zo, ok.
              Maar als ik terug denk aan de tijd dat er hier veel foto's werden gepost genomen met een D300 dan waren dat heel mooie foto's.
              Als er iets is in het digitale tijdperk, dan is dat investeren in een camera.
              Het is enorm hoe snel deze in waarde afneemt omdat er nieuw en "betere" toestellen op de markt komen.
              't Ja, mss. zijn ze beter, maar zelfs met mijn oude Canon 5D maak ik nog schitterende foto's.
              Dus, als je terug wilt naar Nikon zou "verouderd" bij mij geen argument zijn.
              Omdat je het over een D300 hebt, ik moet nog terug denken aan de mooie landschap foto's van Gno, Tantine en nog andere en zij hadden een D300.
              Een D700 lijkt me toch ook een heel goed toestel te zijn.
              Het nieuwste van het nieuwste willen kost veel geld natuurlijk.
              Een fotograaf zei me toen ik met fotografie begon, "investeer in goede lenzen, niet in een toestel".
              Je koopt een goed toestel en je koopt pas een ander als die versleten is.
              Toegegeven, ik ben ook op de Fuji kar gesprongen maar ik heb er geen spijt van.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: fuji, love it and hate it

                oh maar ik vind de d300/d700 helemaal niet "verouderd" naar foto kwaliteit, wel naar video en voor mijn werk heb ik tegenwoordig wat meer video nodig, niet professioneel ofzo maar een iets of wat degelijke hd is toch gewenst..

                ik heb nog een hof gehaald met mijn d300s (en dat was met een 18-200 lens) dus daar zou ik zeker niet om klagen.
                de d300(s) is wel een enorm potig toestel he

                nu heb ik wel net ontdekt dat ik de shutter speed op de rear command dial kan zetten, misschien gaat dat ook al helpen
                500px

                Comment


                • #9
                  Re: fuji, love it and hate it

                  Kijk eens naar Hier: https://www.fujix.nl/index.php
                  Heb ik ook veel opgestoken op dat forum.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: fuji, love it and hate it

                    shutter draaiknop op T zetten en je kan een van de wieltjes gebruiken om je shutterspeed te verzetten

                    Comment


                    • #11
                      Re: fuji, love it and hate it

                      Rtfm
                      nikon coolpix s9100

                      Comment


                      • #12
                        Re: fuji, love it and hate it

                        heb ik gedaan, gewoon niet bij stil gestaan.


                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        500px

                        Comment


                        • #13
                          Re: fuji, love it and hate it

                          heb zelf de x-e2 en de xt-2 met een aantal lenzen. kwalitatief is er niets op aan te merken. Behandeling brengt voor mij de fijne tijd van het analoge terug je kan zien wat je doet en het is eenvoudig om manueel te werken (mijn voorkeur). AF is wel een probleemje voor actiefoto's maar daarvoor gebruik ik nog canon (70 d en 6 d).
                          just my 2 cts.
                          nikon coolpix s9100

                          Comment


                          • #14
                            Re: fuji, love it and hate it

                            Ik ben toch eigenlijk een beetje curieus naar al die fotografen die altijd manueel werken .... hebben jullie allemaal altijd je externe lichtmeter mee dan
                            Nikon shooter - Samyang fan

                            Comment


                            • #15
                              fuji, love it and hate it 😞

                              Nee. Ik toch niet alleszins. Ik probeer met spotmeting en de -2 +2 regel. Heb hier ooit een heel interessante YouTube reeks over gezien. Zal eens zoeken of ik die nog vind


                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                              500px

                              Comment

                              Working...
                              X