Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Sony Rx100 serie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De Sony Rx100 serie

    Hoi

    Ik bezit zelf al een aantal jaren de Sony RX100, de eerste versie dus,zonder ocular dus!

    Nu vraag ik me af of het ocular goed bruikbaar is op de andere versie's van de sony RX100
    Is het ocular handig in gebruik of valt het tegen??
    Mij lijkt het vrij klein.

    Ik denk dat vanaf versie 3 er een ocular of zit!?!?( ben niet zeker)

    Wie heeft er ervaring mee?

    Mvg

    Luc

  • #2
    Re: De Sony Rx100 serie

    Oorspronkelijk geplaatst door luc.vh Bekijk bericht
    Hoi



    Ik denk dat vanaf versie 3 er een ocular of zit!?!?( ben niet zeker)

    Wie heeft er ervaring mee?

    Mvg

    Luc

    Inderdaad. Vanaf de derde versie. Die ik had. Ik vind het prima
    bruikbaar. Fotografeerde eigenlijk nooit zonder. Of het te klein is?
    Al bij al vind ik die ganse reeks te klein om fijn mee te fotograferen,
    maar dat is natuurlijk persoonlijk...

    Comment


    • #3
      Re: De Sony Rx100 serie

      Vanaf 3 is de beeldstabilisatie ook heel wat beter.
      http://users.telenet.be/patric/

      Comment


      • #4
        Re: De Sony Rx100 serie

        De EVF op de Sony RX100 is goed op model III en uitstekend op de IV en V... in ieder geval toch wat beeldkwaliteit betreft.
        De vergroting is ok maar verwacht geen a6XXX of A7 beeld (wat de grootte betreft)
        RX100 III is dezelfde zoeker uit de RX10 MKI maar ook hier is de vergroting sterker bij deze laatste.
        Zo'n kleinere vergroting heeft wel het voordeel dat je de het raster minder gemakkelijk ziet .. en zeker bij de EVF van het MKIII model die een relatief lage resolutie heeft.

        Dat de EVF op de RX100 serie een kleiner beeld heeft dan zijn grotere broertjes heeft te maken met de diepte van de camera ...
        Men heeft dat grotendeels opgelost door het optische gedeelte uittrekbaar te maken... (afstand word vergroot)
        Dit maakt wel dat het operationeel maken altijd in twee stappen gebeurd.. wat iets omslachtiger is.
        Het terug induwen van je EVF dient ook als schakelaar en zorgt ervoor dat je toestel volledig uitstaat... wat een voordeel is om hem uit te zetten... maar nadeel als het alleen maar de bedoeling was terug je LCD achteraan te gebruiken.

        Het dioptrie hendeltje had op mijn MKIII heel weinig weerstand.. waardoor ontregeling vaak voorkwam. (ik heb dit even gecheckt bij andere modellen en er is nogal wat variatie omtrent die hendel weerstand, dus even op voorhand controleren)
        Ook het geheel van de zoeker vind ik niet erg stevig ...
        Ik ben er in het algemeen geen fan van.. maar het is natuurlijk beter dan helemaal geen zoeker... want... niet zo evident dit in te bouwen in zo een kleine camera.
        Als je bijvoorbeeld een Panasonic TZ100 bekijkt die een ingebouwde (lees vaste) zoeker heeft (zelfde als de GM5 en TZ80) dan krijg je te maken met een nog kleiner beeld ... (diepte camera te gering en optische gedeelte niet uittrekbaar)

        Dus Sony heeft dit nog zo slecht niet bekeken ... je gebruikt je EVF wanneer het nodig is en het toestel blijft toch compact om overal mee te nemen ...
        Die compactheid van de RX100 serie's is nog altijd het uitgangspunt van Sony .... en daar zijn ze IMHO tot op heden nog altijd goed in geslaagd
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: De Sony Rx100 serie

          Beste;

          Fantastisch ....al deze reactie's!

          Ik heb nu toch een beter inzicht in de viewvinder zoals men dat noemt tegenwoordig.
          Ik ben wel tevreden over mijn toestel,de RX100 ,de eerste versie aangekocht in 2013.
          Hele mooie beelden heb ik er al mee gemaakt.
          Maar ik besef ook dat dat niet blijft duren,camera's gaan ook stuk!

          Maar ik ben altijd zeer tevreden geweest over de RX100, weliswaar geen ocular zoals ik het gewoon ben op mijn ander toestel(XPRO1)
          Een ocular fotografeert eenmaal fijner,geen last van de zon op je schermpje is één groot voordeel voor mij.
          Men kan zo de compositie toch beter bepalen.

          Wat mij echter wel opvalt is dat men weinig beelden laat zien op dit forum gemaakt door een RX100...X model.
          Ofwel staat de informatie niet bij het beeld dat men laat zien.

          Ook valt mij op dat er op zo een klein toestel toch ook nog een dioptrie zit,op mijn Xpro1 zit het helemaal niet!

          Nog ALLEMAAL bedankt voor uw reactie!!

          Mvg

          Luc

          Comment


          • #6
            Re: De Sony Rx100 serie

            Oorspronkelijk geplaatst door luc.vh Bekijk bericht
            Beste;

            Wat mij echter wel opvalt is dat men weinig beelden laat zien op dit forum gemaakt door een RX100...X model.
            Ofwel staat de informatie niet bij het beeld dat men laat zien.
            Dit is een opname die ik gemaakt heb met de RX100 III
            Forum voor natuur- en landschapsoto's. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen..


            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment

            Working...
            X