Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Chromatische abberatie Nikon D5200 + 35mm prime

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Chromatische abberatie Nikon D5200 + 35mm prime

    Allen,
    Ik heb afgelopen zondag een zonnige shoot gedaan (zwangerschap) met mijn Nikon D5200 en mijn trouwe 35mm prime lens. Bij de nabewerking viel me heel erg op dat ik last had van chromatische abberatie. Nu vraag ik mij af of dit aan de lens of aan de camera ligt en hoe ik dit in de toekomst kan vermijden. Vermoedelijk speelde het hele zonnige weer ook wel mee, maar het is toch een behoorlijk lastig bijverschijnsel. Ik krijg in Lightroom het voor een groot deel wel opgelost, maar ik blijf het een gepruts vinden....

  • #2
    Re: Chromatische abberatie Nikon D5200 + 35mm prime

    Het zal noch aan de lens, noch aan uw toestel liggen, maar aan u.
    Zware contrasten in de foto en ge hebt prijs. En de laatste dagen staat de zon heel hoog en is de lucht erg vervuild, stof dat we met het blote oog niet zien.
    Ik zou me zeker geen zorgen maken, soms kan een lichte grijsfilter soelaas brengen bij zulke weersomstandigheden.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Chromatische abberatie Nikon D5200 + 35mm prime

      Bedankt voor het antwoord! Dit eenvoudige lensje is nog steeds mijn favoriet, leuk om te horen dat het dus niet per se daaraan ligt (en ik dus ook geen zotte kosten moet doen om het te vermijden). Als het 'aan mij' ligt, weet ik natuurlijk graag hoe ik het kan oplossen, maar uit je antwoord blijkt dat het eerder aan de felle zon ligt... Ik weet wel dat het absoluut niet de ideale dagen zijn om buiten shoots te doen (hoge en felle zon en lang wachten op dat 'golden hour'), maar in dit geval was de timing redelijk cruciaal . Gaat een grijsfilter de grote contrasten kunnen weg werken?

      Comment


      • #4
        Re: Chromatische abberatie Nikon D5200 + 35mm prime

        Oorspronkelijk geplaatst door InnekeVM Bekijk bericht
        Bedankt voor het antwoord! Dit eenvoudige lensje is nog steeds mijn favoriet, leuk om te horen dat het dus niet per se daaraan ligt (en ik dus ook geen zotte kosten moet doen om het te vermijden). Als het 'aan mij' ligt, weet ik natuurlijk graag hoe ik het kan oplossen, maar uit je antwoord blijkt dat het eerder aan de felle zon ligt... Ik weet wel dat het absoluut niet de ideale dagen zijn om buiten shoots te doen (hoge en felle zon en lang wachten op dat 'golden hour'), maar in dit geval was de timing redelijk cruciaal . Gaat een grijsfilter de grote contrasten kunnen weg werken?
        Chromatische abberatie treed vooral op waar harde contrastverschillen zijn bvb takken van bomen enz...
        Maar het is de kwaliteit vd lens die ervoor zorgt dat je er meer of minder last van hebt, ik heb jouw 35mm ook gehad, voor zijn geld een toplens, maar je mag ze bvb niet naast een sigma art gaan vergelijken want dan zie je direct het verschil hoor
        Breedhoeken hebben hier bvb nog vlugger last van, ook daar is het verschil van lens tot lens hoog

        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Chromatische abberatie Nikon D5200 + 35mm prime

          Wel, ik had dit met mijn Nikon D5300 ook afgelopen zondag. En daarop stond dan de Nikon 50 MM 1.8...het was opmerkelijk hoe erg het was in foto's met tegenlicht...
          Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

          Comment


          • #6
            Re: Chromatische abberatie Nikon D5200 + 35mm prime

            De 50mm is toch nog iets beter hoor, zéker op een crop sensor camera die de randen van die lens niet bezigd,
            Maar eerlijk, ik heb de 85mm 1.8 en alhoewel dit een toplens is heeft die ook gebreken, soms is dit zelfs exemplarisch, maar das dan weer de grote twijfelaar
            Eigenlijk, al die sites testen altijd 1 lens, meestal bij ok omstandigheden, ik vraag me af als we 5 versies van dezelfde lens zouden testen of er veel verschil in zou zitten, zeker bij moeilijk licht, sunset, enz...

            Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Chromatische abberatie Nikon D5200 + 35mm prime

              Op Discovery hebben ze eens in één van die programma's "How do they make it" of zoiets getoond hoe de huidige objectieven gemaakt worden.
              Wie dacht dat daar nog glas in zat zit er naast.
              Ze gieten een hars en daaruit zagen ze dan de ruwe lens.
              Dan zagen we heel het proces tot de volledige afwerking van het objectief.
              Dus ja, alle 50mm's van een bepaald merk zullen precies hetzelfde zijn.
              Er kwamen maar menselijke handelingen aan te pas om de coating op de lenzen aan te brengen.
              Het polieren was dan weer machinaal.
              Het ineen zetten van het objectief was dan weer manueel.
              Chromatische aberratie komt meestal voor bij lichtsterke objectieven bij het nemen van foto's met grote contrasten.
              Het licht speelt hier natuurlijk ook een grote rol en ja, zelfs de verontreinigde lucht.
              Beste bewijs daarvan, je moet maar eens een foto nemen na een fikse regenbui, dan is de lucht gezuiverd door de regen en dat scheelt hoor.
              in mijn analoge tijd gebruikte ik wel eens een heel lichte neutraal grijsfilter om dat te voorkomen.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment

              Working...
              X